Jump to content
 

Sign in to follow this  
Viktor

Ghidusii Homemade

Recommended Posts

Un mic convert din lada frigorifica (12V) cu circuit intern in AC portabil pe 12V si respectiv mod solo cu conexiune rapida la una din grilele suflantei. La libera alegere si comutare rapida a cotului PVC pe cele doua fante de aeraj. Merge schimbat doar sensul de IN/OUT insa am preferat ca in ambele cazuri intrarea sa fie prin fanta motorului pentru a nu prinde promoroaca si a se defecta prematur.

Cele necesare in cazul de fata :

- una bucata ventilator PC 0.40A (cel original fiind foarte slab)

- una bucata burduf planetara (pentru articulatie si priza)

- un capat de teava si cot PVC de 50mm

- siloplast, 4 suruburi si gheata la congelator pentru un prim-test

Rezultatul.

 

IMG_20180514_083817.jpg

IMG_20180514_195050.jpg

IMG_20180514_195214.jpg

IMG_20180514_195440.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Upgrade. Da' de data asta test cu pufoaica si casiula di nyel ca mai aveam oleaca si coboram cu turturi, la ce rece baga ... 😎

Deci : motorul in cauza ii cu mult sub asteptari, s-ar cere unul mai mare (si in trei trepte de se poate) pentru un suflu mai puretnic. Asadar, iarasi ne-am minjit pe miini si i-am schimbat usor modelul. Am studiat terenul pentru a merge cu racord la orificiul suflantei pe recirculare (sub torpedou) pentru a absoarbe aer rece din frigorifer si dirija catre toate grilele fara de alte interventii insa, treaba ii cam migaloasa, ceva mai greu de dus planul la bun sfirsit avind in vedere ca orificiul respectiv ii foarte mare ce partial ar trebui acoperit, furtun vacum al voletului de comutare exterior/interior ce trebuie ferit, in plus, scade debitul "IN" ajustat la 40mm (racord flexibil aluminiu). Plan cazut din discutie.

Trecut la varianta doi : indepartat grila (originala) aerator dreapta, am facut rost de o alta grila similara  ce am prelucrat-o si montata pe pozitie cu mod de conexiune rapida a conductei flexibile. N-am scapat din vedere nici frigoriferul, caruia i-am adus o imbunatatire prin prelungirea traseului "IN" la baza cu fante de dispersare a aerului .

Dupa aprox. 3 ore de functionare continua pe treapta 4 a suflantei temperatura la iesirea din frigorifer indica ~10° iar densitatea ghetii a scazut cu aprox. 25%.

"Butelie" incarcata, conectata si test pe treapa 1 a suflantei. Diferenta de cu/fara :

 

 

 

IMG_20180521_093750.jpg

IMG_20180521_093737.jpg

IMG_20180521_093353.jpg

IMG_20180521_093035.jpg

IMG_20180521_091828.jpg

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poate-s doar obosit dupa o zi de munca, dar... care e rolul acestei "conceptii"? Bagi din lada in ventilatie sau din ventilatie/ac in lada? Daca ac-ul merge, lada merge, care e combinatia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Caleasca mea ii cheala, Geo, fara a/c. Da' sincer, eu unu nu suport a/c - ul in masina. Nu mi-s un bonlavicios de fire insa minunea asta de aer conditionat dupa citeva ore de folosinta mi-s beteag o saptamina. Si sa evit treaba asta mai bine fara de a/c, altfel putem monta o instalatie de cind am luat-o sau chiar si miine la o adica, ca o am la indemina doar nitica munca cere. Dar nici prin cap nu-mi trece sa-mi fac de lucru stiind bine ca nu-mi prieste . Am si intrebat cindva p-aici din cite retin de montajul unei instalatii include si alte modificari cum ar fi inlocuirea alternatorului etc. Da' m-am razgindit iute.

In alta ordine de idei, nu merita efortul (cel putin mie nu) sa-mi pun mintea cu montajul unei instalatii doar de dragul de a o avea.

 

Revenind la "ladoiul" de mai sus, din cite am observat pe net ii chiar foarte practica ideea pentru masina, rulote, casa s.a.m.d. Ca n-o sa-l car toata ziua dupa mine asta-i clar, dar din cind in cind, cel putin cind situatia impune, il pun la treaba si sper sa fie ceva mai indulgent la boleala decit un a/c adevarat. Deocamdata lucra binisor si vreo 5-6 ore rezista lejer din cite am inteles de prin tutoriale video (plus din estimarile de adineaori).

Altfel, baga din ventilatie in lada si iese in cabina. Astfel poate fi controlat si debitul din comutatorul suflantei. Nah, tre sa mai migaim si noi cite ceva ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bravo, Viktore! La dracia asta nu m-am gandit! Neam de romani. De-a lu' Traian.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Adevarul e ca ideea ac-ului portabil nu imi apartine, doar racordul la grila aeratoare si teste pe masurate  pentru a obtine un flux cit mai rece pe un debit de aer mic, motiv caruia am dus fantele de "IN" la baza ca aerul sa ia "in bot" toata incarcatura de gheata. Dupa aproape 4 ore inca mai avea vlaga cu un 10° la iesire. Cred ca un gratar (din plastic de e posibil) peste teava cu fante ar fi si mai bine. Da', mai studiem. Chiar de pina la urma nu face doi bani si-l arunc asa cu totu', da' macar mi-am facut damblaua. 

Amu', sa ne clatim ochii pe-o piesa Ciaina.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=c9E-pwFx8mE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te plictisesti rau 🙂

Nu, nu judec, fiecare cu pasaricile lui.

Ingenioasa chestie si misto chinezaria de pe fundal.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, Viktor said:

Cred ca un gratar (din plastic de e posibil) peste teava cu fante ar fi si mai bine.

Cel mai bine iti faci un adaptor printat 3D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Adevar graira-i Dj, fiecare cu pasaricile lui ... Da' io cred ca am citeva stoluri si al naibii ca n-au rabdare a iesi cite una si se inghesuie a iesi toate-odata. Cum imi fata mintea o dracie, cum tin s-o pun in practica. Amu, nu ca m-as plictisi din cale-afara sau mi-s hiper-activ si nu-mi gasesc ostoui da na, de nu misc ceva simt ca imbatrinesc prea iute. 🙂

 

Un 3D nu am nenea Vaxxi, in schimb, din cite retin detin (prin pod) un 4D ce probabil sa cada la fix pe pozitie. In caz de nu ... il aducem noi la adevar. De stau bine si ma gindesc, tre sa fac rost de-un senzor de temperatura, un screen digital ultima generatie sa putem face si ceva setari a temperaturii, c-apoi nici sa crap naibii de frig nu-mi da mina ...😎

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stiu ce zici, eu acum parca nu mai am rost de cand am espero cu mine si nu-mi mai fac drum pe la garaj sa mai trag la cheie. Asa la bordura nu-mi prea vine.

Oricum, am tot vazut ce ghidusii faci pe-aici, ai mana 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie imi scapa ceva la AC-ul asta. Cum dai afara caldura din masina? Lada frigorifica (care e probabil cu efect peltier) face frig in interiorul lazii  insa da caldura de la un mic radiator + ventliator pe capac, de obicei in lateral. Si nea' termodinamicu' zice ca oricum ai da-o, produci mai multa caldura decat scoti din cutie.  Ca sa scada temperatura in masina trebuie ca radiatorul respectiv sau aerul cald pe care il scoate  sa fie scos in afara masinii si nu dat tot in masina, ca nu castigi nimic ci mai mult incalzesti. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Atit ventilatorul cit si radiatoarele (doua la numar, unul pe exteriorul capacului iar celalalt pe interior) au fost eliminate din circuit, ba chiar indepartate de pe capac si plombat orificiul de legatura a celor doua radiatoare. De-altfel, ventilatorul original a fost inlocuit cu un altul si flux direct in lada (prin perforare capac si montaj ventilator). Deci : avind in vedere ca poate folosit in doua moduri aparte, 12V ori racord la grila aeraj, sensul de IN - OUT se schimba in functie de intrebuintare. La solo, pe 12V motorul absoarbe in lada aerul cald si il da afara (rece) prin intemediul racordului flexibil, iar cu racord la grila, aerul cald ii absorbit de suflanta masinii comutat pe recirculare si il da afara prin fanta motorului. 

Lada frigorifica a fost, ca de era sa o cumpar luam una simpla fara de toate cele pe capac. Una simpla si mai mare chiar ar fi fost ideala. Ca tot mi se aprinse un beculet legat de sensuri, cind o sa-mi cada in mina un motor pe 12V mai mare (ca tin sa-l schimb pe asta, nu-l gasesc suficient de puternic si fara de trepte, macar doua) voi lua in calcul si sensul curgerii aerului. Pe absoarbere, ca indiferent de mod (12V ori racordat) sa ramina acelasi sens/circuit al aerului.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, am înțeles, m-au indus pozele în eroare si când ai zis de 12v am crezut ca pui lada în sine sa răcească. Însă tu de fapt o folosești doar ca să stochezi gheata in ea. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Exact. Lada in sine ii pe rol de rezervor doar. N-o tinut vrajeala si cu racire (combinata) a lazii ca intr-adevar, radiatorul exterior degaja prea multa caldura (s-o incins binisor la teste) iar modulul peltier ii prea mic pentru a asigura racire pe masura fluxului de aer. Oricum, variante mai sint. Un peltier mare sau vreo 20 mai mici cu radiatoare  pe un panou in compartimentul motor pentru a colecta energie (caldura) moaca si ... gata, nu divulg secretu' ca-mi furati patentu'. 😎

 

Mi-s deja intr-un vid de memorie si care idee e mai sprintena, se ridica la putere si tre s-o pun in practica altfel nu ma prinde somnu'...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Radiatoarele tre' sa le dai undeva afara, intr-o zona RECE si bine ventilata 🙂 Insa cred ca e prea complicat, mai ales ca nu cred ca le poti desparti pe cel "interior" rece de cel "exterior" cald. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trebuie priza intre ele sa dea roade si nu prea au unde sa atirne, doar de nu dau vreo gaura in usa sa se raceasca in mers. Ma tot macina ideea pe lichid si racitor cu peltier. O pompa de apa independenta (model batrina scoda) plasata in bridele de montaj compresor a/c eventual confectionat un suport metalic si angrenata de fulia arborelui existenta deja, un radiator a/c montat pe pozitie pe care sa fie montate toate cele necesare racirii, turul si returul caloriferului legate intre ele pe circuit direct pentru a ne ramine liber caloriferul la care ne legam cu turul si returul noii injinerii ECO, voletul pe pozitia incalzire s-apoi bice. Cit timp o sa cura "apa cere la rubinet" (prin calorifer) vom avea si racoare in cabina. Probabil sa nu dea cu minus in cabina da' ... de temperatura apei scade undeva la 10° tot ii bine. 

Teoretic, merge de minune ... da' sa vedem cum facem cu practica ca in mare cele necesare ar fi, cu timpul si vointa sa vad cum o dau la pace ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu cred ca mai simplu pui instalatia de AC si gata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probabil. Avind in vedere ca nu mi-s fan instalatie AC, n-o montez nici in ruptu' capului. Ca omor timpul cu montaju' unei instalatii a/c ori a unui nou sistem racoritor, tot acolo ies. Mi-s axat pe ideea peltierului (ce ii foarte practic din cite bag seama) fie pe varianta amintita anterior, fie o combinatie restrinsa intr-un mini-box (fara lichid). Variante is multiple, ramine combinatia cit mai profi sa-i zic asa pentru a ne atinge scopul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am studiat nitel terenu (pe varianta/ideea lu' mr_, montaj extern ) pe caleasca trasa la gard. Poate fi adus un upgrade tubulaturii metalice de dupa aeroterma cu supra-dimensionare in asa fel incit la interior sa poata fi montat radiatorul de rece iar pe exterior, cu priza intre ele, radiatorul de cald cu ventilatie naturala (ori auxiliara de e cazul). Astfel, aeroterma transporta in permanenta aerul rece redat de radiatorul brazdat din aluminiu. Deocamdata teoretic. Da' cred ca tine vrajeala si practic. Tre sa mai studiez terenul cu polaritatea peltierului de poate fi schimbata prin intermediul unui comutator ori modulele trebuiesc intoarse ca in sezonul rece sa bage calt de la prima cheie.

Palpitant proiect . Deocamdata din condei.  😐

IMG_20180529_200330.jpg

Edited by Viktor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu zic daca tot ai desfacut aeroterma sa scoti toata tulumba aia sa o cureti bine, o sa te minunezi de ce gasesti in partea de jos unde intra aerul in masina 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inca nu am demontat nimic pe caleasca mea. Aia ii poza de pe caleasca trasa la gard pe care fac ucenicie uneori. Nici n-am bagat de seama pina acum ca tulumba resperctiva ii usor demontabola, in vreo 5 suruburi doar si vreo 3 cleme (parca) patent. Cred ca s-o strins ceva mizerie si acolo de-a lungul timpului si-apoi o voi curata cu ocazia montarii asa zis-ului a/c electric. Asta, dupa ce obtin date exacte necesare supra-dimensionarii si pozitionarea elementelor ce tin sa cada la fix si fara de upgrade ulterior. In alta ordine de idei, dupa ce am pus in practica si teste pe tulumba din imagine, doar atunci poate fi vorba de a-mi demonta tulumba mea. Ansamblul racitor tin sa cada pe un panou aparte cu montaj/demontaj rapid in cleme ori suruburi ( ori mixt) si etansa intre panou si tulumba. Stiu ca-i usor migaloasa treaba (fara de repere de baza macar) dar nu imposibila. De am tot ce-mi trebuie la indemana cred ca intr-o zi o dau gata lucrarea.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elementul Peltier are un randament mult mai prost fata de pompa de caldura de la AC. Deci daca ajungi sa faci o matrice cu mai multe elemente Peltier care sa echivaleze cu o jumatate de AC, ar trebui sa upgradezi si alternatorul ca sa dea curentul necesar. Pt 1kW (1.36cp) din 12V iti trebuie un curent instantaneu de 83A. Chiar si daca te multumesti cu 0.5kW tot iti trebuie 40A, deci fire si mufe babane.

Iar ca efect asupra sanatatii e cam la fel - bacteriile se dezvolta pe zona rece din cauza condensului si prafului, deci trebuie curatate si dezinfectate periodic.

Multa bafta cu proiectul!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multam, Ches.

As ramine sub 1kw pentru a nu atrage alte modificari. Un modul TEC1-12706 (60w) din cite am observat (pe masurate) atinge un -5°. Un 10°la grila il gasesc arhi-suficient. Unu, doua sau chiar mai multe module ce sa atinga o juma' de kw (sau mai bine) pe un profil "L" ar trebui sa dea randament.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Modulele se racesc pe o parte si se incalzesc pe  cealalta. Cum scoti caldura degajata? 😄

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu e cazul a scoate caldura de niciunde, cel mult o ventilatie radiatorului cald. Platoul in sine ii pe rol de separator intre cele doua radiatoare.

O schema (nu tocmai reusita da' suficient de explicita cred) ca idee :

 

 

 

 

schema-peltier-ConvertImage.jpg

Edited by Viktor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...