Jump to content

Naluca si nepotica BEE


Salex

Recommended Posts

Spanac ... Vezi ce am scris mai sus despre Leganza, ultimul kit a fost Sachs integral.

La Insignia kitul Sachs a fost tot Sachs integral ... La aia am luat inclusiv volantul. Deci, mama lor !

Coincidenta sau nu, kitul simplificat (fara rulment) costa fix la fel (Sachs vs. Luk)

Acum, amuzant mi se pare cat de bine colaboreaza concurentii 😆. Oare se mai si saboteaza 🙄

Edited by Salex
  • Haha 1
Link to comment

Bun, mister rezolvat 😁.

Kitul original al masinii a fost cel de mai jos:

Old_1.thumb.jpeg.74aa4647f7a31322976529ac2503d507.jpeg  Old_2.thumb.jpeg.823bb85f3cb743fb0c30ce8f515cc284.jpeg Old_3.thumb.jpeg.f3edf9c2633f5748da7d00f017e2b85d.jpeg  

Deci, as putea zice "schimb 1:1" =)).

Asa cum ma asteptam, rulmentul era kaput, dar placa si discul inca mai mergeau lejer 20.000-30.000km. 

  • Like 4
Link to comment

Si tot pe SACHS am mers si pentru arcurile Nalucii ... Doar ca s-a lasat cu prelungiri 🙂

La gol, am facut inainte de schimb niste masuratori.

1.thumb.jpeg.acea5a755b7005f0e2dfaac05c4b900d.jpeg

Dupa schimb, cu porbagajul incarcat putin, situatia arata asa:

2.thumb.jpeg.9add71fddddd029b7c71d6fd949d7857.jpeg

La gol, dupa schimbul arcurilor, avem:

3.thumb.jpeg.1d0e948662eef334dd47462ca7780945.jpeg

Ochiometric, as zice ca spatele s-a ridicat cu cca. 3cm la gol. Lasand la o parte aspectul estetic, ca sofer resimt asta atat ca pozitie de condus cat si ca asezare a masinii pe viraje stranse, cu toate ca masina este super rigida chiar si in setarea "Normala" a suspensiei. 

Bun, gasirea arcurilor a fost o poveste intreaga, iarasi nu am reusit sa gasesc niste repere sau coduri 100% sigure.

Arcurile luate au urmatoarele dimensiuni: Inaltime/Diametru/Diametru spira otel: 314/129/16 (totul in mm).

Asta seara am masurat arcul original al masinii si a rezultat: 308/129/16.

Cu alte cuvinte, singura diferenta este data de inaltimea putin mai mare (6-7 mm). Totusi, masina s-a ridicat considerabil. Probabil ca arcul vechi s-a lasat putin in timp, deci chiar as putea crede ca, de nou, avea 315-316 mm. Si aici apar intrebarile: 1. s-a prostit SACHS ? 2. sa fi avut in colet altceva decat ce aparea in descriere (aici sunt in culpa, nu am apucat sa le masor pe cele noi 😞 ) 3. sa difere in halul asta otelul arcurilor ??

In oferta SACHS mai exista un arc apropiat de ce am avut, respectiv in configuratia 305/131/15.5. Deci, e mai putin inalt, diametrul e mai mare, sarma e mai subtire. Asta imi spune ca ar trebui sa fie ceva mai elastic, ma gandesc ca nu are cum sa mi se apropie de pozitia "la gol" originala ... decat daca otelul astora de la SACHS e mai dur. Nu ma pricep la dracii din astea, dar, din ce stiu, otelul de arc are niste proprietati destul de standard, asa ca presupun ca sunt destul de apropiate intre diversi producatori. 

Tot apropiat de ce am avut ar fi un 316/131/15.75. E mai inalt decat ce am luat, diametru mai mare, sarma mai subtire. Oare sa conteze atat de mult 0.25 mm la grosimea spirei  incat masina sa se aseze mai bine cu asta ?

Ultimele variante de la SACHS ar fi 329/130/15.25 si 335/131/15.5. Clar ambele sunt mai inalte decat originalul, insa spira e mai subtire. Din nou, discutam de diferente de grosime imposibil de observat cu ochiul liber.

Cei care v-ati lovit de patanii din astea, dati o parere

PS: nu am o fixatie pt SACHS, insa am avut si la Leganza si am fost super multumit de ele. In plus, atunci nu am avut "reactii" din astea din partea masinii 

Link to comment

Eu cand am vrut sa las gri-ul cu 2 cm am luat arcuri de fata de 316/318i in loc de 320d. Spira mai subtire dar uite ca nu mai stiu cu cat si in ce fel, pe topicul de la bmw-uri nu am gasit postarea si ca un facut, site-ul de unde le-am cumparat nu merge la ora asta sa vad in istoric 🙂

Tot ce imi mai aduc aminte este ca erau kyb si aveau 4 diametre la spira, prima pentru 316/318i (4 cil) dupa una pentru 320d (4 cil), urmatoarea pentru 320/325/330i (6cil) si ultima pentru 330d (6cil). Ca inaltime si diametru nu imi aduc aminte sa fi diferit ce am dat jos fata de ce am pus.

Edited by Dj_Dark
Link to comment
  • 4 weeks later...

Incredibil de mult conteaza, pentru mine, inaltarea nedorita pe care am povestit-o !!! Ce nu vedeam inainte la mersul cu spatele, ca deh .. sedan-coupe am vrut ... insa acum e horror ! Fix ca in poanta cu  "da-i da-i ... si acum da-te jos sa vezi ce ai facut". A, evident ca, dupa 3 ani, inca am camera de marche-arriere tot in cutie ... 

In plus, am avut parte de un drum de noapte, masina destul de incarcata ... si tot nu batea faza scurta atat cat imi place sa bata (adica regulamentar !!!) chiar si cu reglajul dat la maxim sus ! Deci, big NOT LIKE pentru amortizoarele luate. 

Mi-a traznit o idee pe care chiar vreau sa o incerc. Plecand de la faptul ca arcul dreapta original cu o spira si ceva kaput a coborat masina cu cca 1-1,5 cm fata de arcul stanga intact si ca SACHS astea par a fi mai dure decat arcurile originale ... mi-a venit mareata idee de a taia cu flexul o spira din arcurile noi. Ceva ma face sa cred ca solutia e buna si o sa o testez, daca gasesec unii la fel de nebuni ca mine care sa ma sustina sa o pun in practica. Fara un elevator e cam nasol de lucrat la dihanie, dar nici nu ma las ... Sa stiu ca o pun pe butuci si muncesc o zi intreaga ...

In ceea ce priveste placutele Yellow Stuff (raspuns pt DJ, in primul rand) sunt super incantat de ele. Franarea s-a imbunatatit considerabil fata de TRW (evident, mai ales in reprizele de suprasolicitare, unde EBCurile sunt imperiale). Ca minus, au momente in care scartatie putin la franarea de la viteze f f mici, aproape de oprire. Nu am vazut semne lasate pe discuri. Ramane sa revin dupa ce apar temperaturi foarte scazute. Totusi, Naluca e cam "plinuta", sare de 1800kg, posibil ca asta sa fie un plus ...

BEE se simte f bine cu noul kit de ambreiaj SACHS 🤣. Montajul a fost corect si curat, totul e in regula. Placutele Green Stuff ale lui BEE se apropie de 40.000km (facuti ... destul de intens). Ochimetric sunt cam pe la jumatate de viata, dar au inceput sa "afume" ceva mai serios jantele. Ieri seara deja am luat un set complet de rezerva, sa fie in casa, probabil ca va mai trece jumatate de an pana la schimb.

  • Like 2
Link to comment
  • 3 weeks later...

Weekendul asta a fost tot despre BEE. Ma rog, a avut si Naluca un mic moment dedicat.

Pornind de la faptul ca Bee se lasa de fata in scurt timp de la oprire (adica, parcat deasupra unei borduri fara probleme, dar atins la plecare, uneori dupa 15-20 min) mi-am zis ca amortizoarele au obosit. La drum intins nu erau probleme, de curs nu curgeau, dar mi-as fi dorit sa fie ceva mai ferme pe franare. Greu de zis cum au fost amortizoarele de fabrica cand erau noi, eu am considerat ca au inceput sa cedeze supapele din piston. 

Am ascultat de o recomandare si am renuntat la Sachs in favoarea Bilstein (pe fata), iar spatele s-a ales cu Kayaba. Spatele, pana la urma, a ramas neatins, am ajuns la concluzia ca nu necesita schimbare acum, asa ca vor ramane in cutie pentru o data ulterioara. 

Luat si flansa+rulment pt fata si flansa spate, toate Lemforder (cutia, desigur !)

Suspensia McPherson ingrozitor de simpla si suruburile+piulitele nesudate (de rugina) au permis demontarea ansamblurilor amortizor-arc in timp foarte scurt. Demontarea si montarea ansamblului cred ca a durat mai putin de  20 minute pentru fiecare parte. Totusi, am avut o revenire. Dupa ce am prins pe pozitii ansamblul stanga, mi s-a parut putin cam ciudat cum pica flansa. Asa ca, pentru cel din dreapta, am folosit flansa veche cu rulmentul nou (SNR fata da INA - OEM) si, dintr-o data, s-a asezat altfel. Motiv pentru care am revenit si pe partea stanga si am facut fix la fel. 

Rulmentii chiar ar fi fost de schimbat, la mana se simtea cum "agata" ... multumita, cel mai probabil, unor gropi. Flansele noi momentan au ramas in cutie, poate ca impresia mea de moment a fost nejustificat si totul ar fi fost OK. 

Una peste alta, interventia a fost de bun augur. Am simtit imediat un raspuns mult imbunatatit pe franare, te simiti aproape ca intr-un cart. Astazi, pe Valea Oltului si pe Dealul Negru am testat raspunsul si pe curbe stranse, clar si aici o imbunatatire considerabila. Prima intalnire cu Bilstein as zice ca a fost exact ce trebuie ca sa ma piarda Sachs de client :D. 

Naluca a dat si ea de bine, dar inca nu s-a concretizat 100%. Desi pareau super dificil de gasit (prostia a fost a mea, in mare masura, pentru ca aveam informatiile, dar nu le-am folosit cum trebuie !), pana la urma am gasit arcurile corecte pentru dotarea ei la un furnizor specializat pe Opel. Pur si simplu nu am gandit-o bine la momentul respectiv, altfel deja Naluca nu ar mai fi fost pe papainoage. Pe scurt, Sambata am primit arcurile corecte, identice cu echiparea de fabrica. Urmeaza sa fie montate, intr-un viitor apropiat. Impozit pe prostie, dar ma bucur ca am redresat 
 

Edited by Salex
  • Like 2
Link to comment
  • 4 weeks later...

Dus la "bun sfarsit" si planul "arcuri OE" la Naluca ... Din pacate, bani aruncati, in mare masura. Cumva, inexplicabil, inspiratia initiala a functionat bine si arcurile luate de la Sachs nu au fost rele ...  Dupa ce am montat arcurile "originale" PSA :((((( situatia raportata anterior nu s-a schimbat serios. Cu siguranta costurile NU au justificat miscarea ... Ca idee, arcurile Opel-PSA au costat mai mult decat dublu fata de Sachs, dar "asezarea" optica nu s-a imbunatatiti dramatic. Masuratori precise, la gol, au indicat o coborare cu cca. 4-5mm, deci nimic serios. O fi efect placebo, o fi alt vector la arcurile "noi", insa impresia este ca dinamica totusi s-a imbunatatit putin. Ce sa mai zic si eu acum ... Cu siguranta, daca as fi avut de ales "before-after", nu as fi facut investitia/schimbarea. Ca si concluzie ... rusine celor de la Sachs ca nu au documentat corect produsul (NU am gasit pe nicaieri informatia clara ca arcurile sunt pentru echiparea Nalucii) si rusine celor de la PSA pentru preturile uriase fata de un produs similar de la un brand de top. 

Partea buna e ca am arcuri spate de schimb =)))).  Prin primavara, daca am timp de bricolat, o sa presez arcurile de la Sachs (maxim) si le las la soare cateva luni. Ceva imi spune ca o sa se deformeze si vor fi numai bune de montat la un moment dat. Daca e acelasi "ceva" care m-a pus sa cumpar piesele "originale" .. vai mama !

Link to comment
  • 2 months later...

Pe 1 Ianuarie am plecat voiniceste cu BEE spre Sibiu, profitand de cele 4-5 zile libere pe care le-am avut in prima saptamana din an.

Cumva, iarasi m-a mancat si, pe drum, ma gandeam ce misto a fost bateria OEM a lui BEE (similara cu a Nalucii ...) si ce bine se comporta dupa 8 ani si ceva ... Cobeala curata pentru ca pe 7 Ianuarie, in incercarea de a reveni in Bucuresti, bateria a murit subit si fara niciun mesaj de adio ! Departe de a fi suparat pe eveniment, doar mi-a adus aminte de alte doua experiente similare petrecute (la Leganza) cu Varta Silver. Una a cedat la fel de subit la 2 saptamani de la iesirea din garantie, alta a murit cu 1 luna inainte de iesirea din garantie. Sigur, discutam de game diferite, dar comportamentul a fost la fel.

Am optat sa iau un Bosch AGM cu specificatii identice cu ale bateriei OEM (Varta black) - 60/680. Alternativa ar fi fost originalul, dar se ducea aproape la dublu ca pret.Nu am mai avut Bosch, hai sa vedem ce ii poate pielea 😄

Arcurile spate ale Nalucii s-au mai lasat putin, sau e doar piticul de pe creier. Ca si strategie, in ultimele luni am mers tot timpul in mod Tourer care are setarea cea mai soft pentru amortizoare. In felul asta am incercat sa pun presiune ceva mai mare pe arcuri, nimic spectaculos, totusi. 

Revin si cu impresii legate de placutele de frana, acum sunt in masura sa ii raspund mai bine colegului @Dj_Dark. Zero probleme sau emotii la temperaturi scazute (chiar sub -10*). "First bite" la fel de bun, nimic de reprosat. Totuuuuusi, am o mica nemultumire exact acolo unde, pana acum, EBCurile mi-au dat intotdeauna satisfactii ! In urma unor decelerari puternice (provocate, regim de test, autostrada !) am constatat ca am "un fel" de fadding ! De ce zic un fel de ... Am huruiala specifica iminentei aparitiei fadingului, dar pierderea de eficienta nu este la fel de evidenta ca in cazul placutelor "civile". Avand in vedere numeroasele setup-uri pe care le-am testat pana acum, imi este clar ca nu placutele sunt problema, ci discurile. Desi sunt Brembo, nu fac fata la disiparea caldurii. Imi e evident ca placutele sunt prea dure pentru discurile astea, feelingul pe care l-am avut cand am vrut sa iau Red Stuff (putin mai moi decat Yellow, putin mai tari ca Green) trebuia urmat. Atunci m-a intors din drum dealerul, un tip pasionat si care cred ca a avut intentii bune. Nu il suspectez de vreun interes, practic mi-a dat Yellow la pret de Red, doar ca sa imi demonstreze cat de mult crede in recomandarea facuta.

Candva, prin 2018, am postat pe forum niste discuri mov, la Leganza. Am reusit sa replic performanta si cu Naluca :D. Una peste alta nu am motive de panica, regimul atins a fost unul provocat, strict pentru teste, nu ma caracterizeaza mersul "de zi cu zi" la regimuri din astea. Nu ma apuc sa schimb nimic acum dar, cel mai probabil, la urmatorul schimb de placute o sa imi fac damblaua si o sa merg pe Red. Eu sunt convins ca Green ar fi foarte OK pentru mine, dar un pic de redundanta nu a ucis pe nimeni ;).

Link to comment
  • 3 weeks later...

Piuita face pe smecherul ... Cu bateria noua nu si-a schimbat sentimentele. Pur si simplu refuza sa porneasca. Pe interfata "de buzunar" nu are nicio eroare, l-am dus la o (fosta) reprezentanta Opel. Dupa 2 zile mi-au propus sa desfaca motorul, sa bage un ochi mai de aproape. Mi se par usor aiurea suspiciuni de: segmenti aliniati, supape indoite ... Ma duc acum sa stau de vorba cu ei, nu cred ca nu au posibilitatea sa faca un test de compresie uscat si apoi unul ud ...

Link to comment

Ce inseamna ca "refuza sa porneasca"? Invarte, nu invarte? Aprinde bordul, nu-l aprinde?

Eu ma gandesc mai curand la ceva electric/electronic, gen contact sau cip.

p.s: mi se pare stupid sa desfaci motorul pt asa ceva, sa inceapa si ei cautarile cu chestii mai simple si mai logice.

Edited by Geo_ZGA
Link to comment

Invartea, totul OK pe bord, baterie noua ... In mintea mea, senzor arbore, MAP sau MAF ... 

Daaaar, mi s-a dat o lectie de mecanica din partea sefului de la mecanica. Si am apreciat-o la justa valoare, singura parere de rau a fost ca omul respectiv se apropie de pensie (daca nu cumva chiar a depasit varsta !)

Pe scurt, ca sa nu piarda vremea inutil, mi-a demonstrat ca au investigat absolut tot ce era de investigat. Nu dau detalii, dar se pare ca "recomandarile" facute de cine trebuie functioneaza cum trebuie.

M-a convins faptul ca a venit cu o dracie foarte smechera de testat compresia. La toti cei 3 cilindri, compresia era undeva de maxim 5-6 ... Stiu sigur ca partea de pistoane/segmenti e foarte OK, deci concluzia a fost una, dar buna si clara: lant sarit ! Agregatul are cam 136.000km, lantul nu a zornait absolut deloc inainte de eveniment, sincer sunt un pic mirat de comportament, nu a dat absolut nimic de banuit pana in momentul in care a zis PA !

Avand in vedere varsta si km, practic interventia se va incadra la mentenanta (oarecum) normala, nu la buba majora ! Din fericire, motorul nu este cu inferenta, deci nu ar trebui sa apara si daune colaterale ... Ramane de confirmat 😄

 

Link to comment

Ma minunez cit de iute se ajunge in service la concluzia ca un motor trebue desfacut ! Nici in patologie nu se pune mina pe satir din prima ! Mai, mai, mai ... gata, da-i pistoanele afara ... ca sigur s-au aliniat segmentii.

Apropo de segmenti aliniati. Pentru dezaliniere se parcurge intre 3-5 km in marsarier ca totul sa revina la normal. Eu de regula merg 6-7 km sa fiu sigur ...

Edited by Viktor
Link to comment
58 minutes ago, Viktor said:

 

Apropo de segmenti aliniati. Pentru dezaliniere se parcurge intre 3-5 km in marsarier ca totul sa revina la normal. Eu de regula merg 6-7 km sa fiu sigur ...

intreb doar 😁este vre o gluma ? sau...care este explicatia..  imi scapa ceva.. nu vad logica 

Edited by Rafi
Link to comment

Bun, clarificari ... 😁

Am trecut pe la service dupa ce au desfacut motorul. Aici nu am fost prea explicit, au dat jos doar chiulasa.

Lantul NU era sarit, poate foarte usor intins, dar nu de natura sa faca buba. Patinele, intinzator, toate arata perfect, zero uzura ! Si bomba ... 3 supape de admisie, cate una din cele doua de pe fiecare cilindru, NU inchid bine. Facut proba de fata cu mine, pe stand, curge benzina cu ele inchise ! Daca nu as sti cr benzina a papat Piulita, as zice ca a vazut doar cele mai mari mizerii. Cumva am simtit ca asta au considerat si cei de la service, cel putin pana cand au vazut cum arata lantul si restul de anexe de la distributie. Nu imi explic, mi-am adus aminte de faza cu zaharul bagat in benzina ... Si, mai nasol, nu imi amintesc de unde naiba am bagat benzina inainte de bucurie.

Se va prepara chiulasa, ocazie cu care am insistat sa schimbe macar simeringurile. De planat nu e cazul, vedem cum se va finaliza treaba. 

  • Like 3
Link to comment

Pe mine nu m-au convins pe partea diagnozei din prima faza. Ce-i aia "s-ar putea sa fie aia ori ailalta" ? Acuma, tu ca mecanicos stii ori doar crezi ca stii ? Daca acu vreo trei'j de ani se preda lectia verificare distributie cu sroboscopul, verificare supape (pe compresie, ambele supape inchise, aer comprimat in cilindri si ascultat de sint pierderi pe la supape ca se aude fisaind in capul motorului de supapele nu inchid) etc ... azi, 2024 cu atitea scule performante de verificare spui "cred ca"? Neee ... nu se accepta ! In prima faza diagnoza clara, precisa si doar dupa scoatem bisturiul. Pe mine unu o scula performanta de verificat compresie nu ma da pe spate, aceleasi rezultate le obtin cu amarit de barometru de-o virsta cu mine. Cind imi vei spune cu exactitate unde-i buba fara a indeparta chiumoasa atunci da, esti intr-adevar meserias in domeniu ! Pitic de-al meu ... in prima faza diagnoza clara si doar dupa bijutereala !

Ce caposi is unii "mancati-as"! 😄

Edited by Viktor
Link to comment

Supapele in cauza, alea de admisei, dupa demontare le-as prinde pe fiecare in parte asa de coada intr-o masina fixa de gaurit (precum un burghiu) si i-as da drumu sa mearga, sa le invirta sa vad daca is deformate (metoda veghe de verificare a cozilor supapelor, de pot refolosite ori ba, ca poti avea talerul bun, reconditionabil insa coada de e usor deformata iti termina ghidul supapei si simeringul inainte de vreme plus consum de ulei ce devine inexplicabil dar existent). M-ar interesa cauza, de ce au cazut 3 deodata. Probabil sa nu aibe nici o legatura cu benzina. Caz in care nu-s ceva depuneri pe scaune si/sau supape ce sa defavorizeze etansarea, mai poate fi luat in calcul ghidurile supapelor usor uzate, jocul termic (gapul) prea mic al supapelor, compensator gap ... Pe mine unu m-ar interesa si cauza ! Bun, am constatat ca 3 supape admisie nu inchid. De ce ? Carui factor se datoreaza ? Eventual un cumul de factori ...

Link to comment
  • 1 year later...
Posted (edited)

Am realizat de curand cat de mult timp a trecut de la ultima postare pe acest topic 😪

Pe undeva, ar rezulta ca e de bine, ceea ce chiar e adevarat. Ambele patrupede au halit kilometri peste kilometri fara sa mai contorizeze probleme. 

Azi o sa povestesc cate ceva despre BEE, Naluca va urma. 

Reluand firul discutiilor, nu sunt de acord cu @Viktor in legatura cu ultima postare. Nu mai suntem in contextul masinilor clasice, nu prea mai merge partea de diagnoza simpla si precisa ... O amarata supapa (sau cum naiba ii zice) VVT te lasa fara jumatate din caluti fara sa anunte nimic. Apuca-te si fa distributia cu un stroboscop la astea mai noi, la care toate povestile astea sunt variabile. Apropos, @Viktor, am si iti fac cadou, daca esti interesat, o lampa stroboscopica ... poate mai ai tu la ce sa o folosesti ... Eu nu am mai gasit lacasul ala clasic in cutia de viteze pentru inspectia semnului de pe volant. La masinile mai vechi imi iesea "boboc", acum imi cam da ECU-ul peste mana !

Nu m-am adresat service-ului pentru a le da un test de competente ! M-am dus ca un client (destul de) educat in ale mecanicii si am evaluat singur situatia. Lipsa compresiei, indiferent de cauza, necesita fara discutie demontarea chiulasei, aspect pe care l-am validat si apoi stiti ce a urmat. Greu de spus ce a cauzat "griparea" supapelor, cert este ca se vedeau depuneri, cu ochiul liber, pe cozi. Speculativ: introducerea unui procent mai mare de bio-combustibil cu 6 luni inainte de eveniment; probleme serioase la statia de alimentare (in urma cu multi ani am alimentat de la o statie cu pretentii, MOL, dar am avut supriza neplacuta de a ramane cu masina in drum pentru ca s-a infundat filtrul de pompa din rezervor ... am scos pompa si am gasit depuneri asemanatoare marmeladei ... nu cred ca a fost vorba de firma, ci de niste probleme specifice rezervoarelor de la statia de la care am alimentat), etc. Cu siguranta cauza nu s-a datorat unei utilizari incorecte, regimurile de turatie si de utilizare ale motorului nu ar fi condus acolo. 

Arhitectura specifica motoarelor in 3 cilindri probabil ca le predispune la niste sensibilitati mai ridicate. In plus, ma gandesc ca simplitatea motoarelor mai clasice le face ceva mai robuste.

In fine, conteaza mai putin toate povestile astea. Important este ca reparatia s-a facut cat se poate de corect. Chiulasa a fost preparata bine, s-au schimbat simeringurile, desi nu erau in stare rea. Am zis ca merita sa arunc atunci 100 lei, in loc sa cotizez mult mai mult pe o interventie ulterioara. Chiulasa a iesit bine, totul a fost dus la stadiul de "nou".

Avand in vedere "varsta" lui BEE, am optat si pentru schimbarea lantului de distributie, cu toate accesoriile corespunzatoare. Gradul de uzura al acestora NU indica necesitatea schimbarii, dar am avut parte de un furnizor corect de piese OE si am mers pe varianta asta. 

Reparatia chiar a decurs OK, am apreciat competentele fostei reprezentante OPEL din Sibiu. Am apelat de mai multe ori la ei, am scris si aici, nu intotdeauna lucrurile au mers brici (in special pe partea de vopsitorie), dar la mecanica nu am ce le reprosa !

De la reparatie, BEE a halit peste 30.000km, ceea ce e relevant pentru calitatea interventiei. Dupa reparatie consumul de combustibil a scazut putin, dar discutam de ceva relativ :). Vlaga motorul a crescut, ceea ce a indemnat la o abordare ceva mai sportiva a traseeleor ... si asta a afectat consumul real. Cu un mers non-combat, la viteze fix-legale de DN, ne ducem cam la 3,6-3,7 %.

Avem si ceva vesti mai putin bune ... De vreo 6 luni am constatat o pierdere de ulei. Nu am identificat de la inceput cauza pentru ca nu discutam de ceva serios ... cam 100-150ml/100 km. Initial am crezut ca e vorba de scapare pe la vreo garnitura, ca si urmare a reparatiei discutate mai sus, dar nu am gasit pete de ulei in parcare. Nu am investigat serios, nu era ceva deranjant. In Decembrie am avut un drum pana la Galati si nu am avut un bidon de ulei de rezerva la mine, asa ca am fost nevoit sa cumpar ceva de la o benzinarie. Am luat un Mobil1, desi nu era tocmai norma recomandata, dar am zis ca e mai bine asa decat se merg pe o dubiosenie. Am avut parte de o surpriza placuta, simplul adaos s-a simitit si consumul de ulei a scazut !

In urma cu doua saptamani am facut schimbul periodic de ulei, filtre etc. Cu ocazia asta m-a pus naiba sa scot furtunul de admisie si am descoperit ca era plin de ULEI si APA ! Deci ... buba. La ultima revizie facuta la clapeta de admisie (am pus poze si aici) totul era uscat si destul de curat !!! Deci, a aparut o problema. Cumva, chestia asta s-a simtit la mers, am avut episoade de lipsa de putere, dar le-am pus pe seama combustibilului ... Mare eroare ... 

Bun, am curatat cat s-a putut de bine tot ce era ulei si apa, am coborat pana la intercooler, dar nu l-am mai demontat si pe asta. Cumva, mi-am zis ca e cazul sa investighez si sa remediez cauza, nu sa tratez efectele ! Defect profesional 🙂

Coroborand observatiile cu constatarile legate de comportamentul bun al utilizarii Mobil1, am decis ca problema vine de la turbina ... aia noua pe care am pus-o in 2023 ... Si care acum nu mai e asa de noua, a depasit deja 60.000 km ! Originala a fost schimbata la 105.000km, deci nu pot sa spun ca sunt entuziasmat de niciuna dintre ele. Azi discutam de un coleg care are o Zafira de aproape 300.000km si care are turbina originala. Ce sa zic, probabil ca se simte "Made in China" in cazul turbinei lui BEE. 

Acum, nu sunt extrem de panicat de constatare pentru ca sunt sigur ca si uleiul are partea lui de vina. Pentru consumul mentionat mai sus de vina a fost LiquiMolly DX-1, un ulei la care am tinut mult si pe care l-am folosit inclusiv la Naluca. Ultimul schimb a fost facut cu Ravenol DXG si pare ca lucrurile sunt mult mai bune. BEE are la activ, cu acest ulei, cam 1500km si "consumul" de ulei aproape ca nu este observabil pe joja, poate sa fie ceva de genul 100ml/1500km, deci mult mai rezonabil. Pentru mine asta e inca o validare a uleiurilor PAO vs. HC. 

Oricum, chestia asta m-a determinat sa investighez varianta reparatiei turbinei originale a lui BEE. Si in cazul ei am constatat defecte care nu au legatura cu utilizare/mentenanta aiurea, ci cu materiale de proasta calitate din care a fost fabricata. Vedem ce rezulta :).

Urmeaza un episod dedicat Nalucii, dar aici vreau sa postez niste poze pe care nu le mai gasesc :))

Edited by Salex
  • Like 2
Link to comment

Salex Úr !

Nu neg eficienta unui tester in localizarea unei eventuale propleme ce tin de senzori si similare, cu toate astea avem la indemina diverse moduri de a ii da de capat fara o scula de diagnoza. Pe partea meccanica motorul in sine a ramas acelasi ca si construcrie, parti componente, mecanism biela manivela, sens rotatie, etc. In linii mari motorul ii acelasi, garniturile de chiuloasa (care au) se ard, supapele se strimba sau se ard, cuzinetii se tocesc, compresia a ramas compresie si se masoara (cu ce scule ii alte discutie) presiunea in sisteme la fel se masoara s.a.m.d. Cind un tester imi poate spune : vezi la cilindrul X, supapa Y ii arsa sau strimba cauza fiind xxxxx atunci DA, voi spube ca-i de pus in rama insa mai e mult pina departe. 😉

Multam de oferta, am o lampa stroboscopica modelul asta ce in ultima vreme are praful pe ea de doua deste. N-am prea avut la ce o folosi, adevarul e (si aici ma contrazic nitel, partial la cele graite anterior) ca n-am prea avut la ce o folosi, in cazul bobinelor de inductie incorporate ... nu te poti conecta cu un stoboscop gen. In schimb, barometru pentru masurat compresie ce probabil are vreo doua'j de ani inca e la datorie si lucra impecabil, fu testat acum vreun an prin comparatie cu unul de generatie mai noua si e la zi, am ramas placut surprins ca inca-i valabil.

La lichide, ulei de motor, o simpla completare cu o juma' de litru de ulei sa zicem, comportamentul motorului se modifica formidabil in sens pozitiv desigur, ai deja alt motor, fiabil,  cu vlaga, se simte diferenta. Aceiasi poveste in cazul antigelului, nu e totuna de ii intre cele doua semne sau pe full si de fiecare data am recomandat a se mentine lichidele pe full pentru ca face diferenta.

Apropo de turbine. Sigur purtati acelasi soi de sandale ? Ori colegul prefera sandale cu bombeu pana de gisca iar dumitale cu bombeu plumb. De e sa ma intrebi pe mine asta poate face diferenta scoaterii la pensie ori ba a unei turbine. 😁

Link to comment

@Salex Eu as verifica si sistemul PCV, daca e la fel de bun ca la Captiva, atunci diafragma aia de cauciuc este fleasca si nu se mai deschide/ inchide cum trebuie, ceea ce creeaza presiune in capacul de culbutori si poate fi cauza pt uleiul aruncat in turbina. La a mea am schimbat o data sistemul PCV si ca good measure am pus oil catch can-ul de la Epica. Il verific/ golesc la schimbul de ulei (~10000-12000km) si tot timpul gasesc nitel pe fundul "borcanului". Inainte de schimbarea PCV-ului gaseam mai mult ulei.

Link to comment

Am zis ca urmatoarea postare va fi legata de Naluca, dar inca nu s-au copt conditiile :).

@Viktor sa ma bata Sfantu' daca ma prind ce ai vrut sa zici de coleg ... Singura soferita complementara la BEE e Buflache. E un pic amazoana, dar totusi are bocancu' cu vreo cateva numere in minus 😆.

Vineri am dus turbina veche la un atelier specializat, oamenii sunt bazati, nu am dubii legate de competentele lor. Mi-au confirmat parerile, deformarea "urechii" actuatorului vacumatic nu se poate datora decat unui material de foarte proasta calitate. La fel si celelalte probleme legate de Westgate. Nu exista jocuri in "miezul" turbinei, axul sta nemiscat, palele sunt absolut in regula. Concluzia lor, independenta, a fost ca nu aveam ce ii face pe partea de intretinere/utilizare, deci aia e.

Pe partea disparitiei de ulei pe care am descris-o mai sus, oamenii mi-au dat putin sah ... M-au intrebat daca am schimbat vreodata filtrul epurator sau capacul culbotorilor (daca nu exista filtru epurator separat). Nu doar ca nu am schimbat asa ceva, dar nici macar nu localizez pe agregat. M-am uitat putin pe net si nu am gasti asa ceva la modelul asta, cele mai multe imi apar la diesel. Va trebui sa ma uit putin pe traseele furtunelor, poate identific "bucuria". Vremea de afara nu a fost prea prietenoasa in ultimele zile, dar ramane o provocare pentru viitorul apropiat. 

Tot ce am scris in postul asta, pana la acest rand, a fost redactat Sambata seara ... Am fost convins ca s-a pierdut dintr-o eroare, acum am constatat ca a ramas undeva prin cotloanele browserului ... Deci continui, chiar daca @ches a scris ceva care poate fi extrem de corect in contextul dat !

@ches: ce ai scris se pupa bine cu ce mi-au zis cei de la atelier. Poate ca terminologia nu s-a potrivit, dar clar e ceva de investigat. Ideea e ca mi-au aratat si ei niste mizerie pe palele turbinei din zona "rece", deci de la admisia de aer. Acolo ei au speculat ca intra vapori de ulei, motiv pentru care m-au directionat catre epurator ... Intre timp am mai facut sapaturi, online, tot nu am depistat cum arata magia. Chestia aia cu schimbul complet al capacului culbutorilor nu o gust ... de ce sa nu schimb tot carterul superior :)))

Acum am revenit dupa tipica naveta Bucuresti-Sibiu si retur. Practic, este al treilea drum de genul asta si, ce sa vezi, nu lipsesc mai mult de 100 ml de ulei la un parcurs de cca 2800 km. Mai mult, pe  traseul Rm. Valcea-Sibiu-Rm.Valcea-Pitesti, consumul de benzina a fost extrem de OK, 3,8lt/100, ceea ce imi indica o functionare corecta a motorului (in ciuda unei benzine nasoale, as zice, daca as judeca consumul instant la ralanti. Concluzia, usor radicala, este ca, pentru mine, Liqui Molly este un capitol complet incheiat. Am fost fan LM si l-am laudat, dar episodul asta m-a linisitit. O sa merg pe Ravenol, pana cand (sau daca) se duce si asta naibii. 

Total obiectiv, in ciuda faptului ca nu m-am invrednicit sa curat intercoolerul de ulei si apa, se pare ca regimul de "inalte" de utilizare a agregatului a dus la auto-curatarea sistemului. Teava de esapament e complet curata, "oglinda", iar motorul trage in draci. Reprizele de la 120 la ... ramai fara permis ... sunt fulminante, as zice ca LM m-a pus in situatia de a-mi da batai de cap inutil. In plus, se pare ca am suspectat degeaba turbina cea noua, chiar isi face treaba excelent.

De ambitie, cand s-o incalzi ... adica prin Noiembrie incolo ... o sa curat tot ce inseamna admisie, doar ca forma de plata a unei vine indirecte ... Cine s-ar fi asteptat la LM sa dea asa rasol ...

Imi aduc aminte ca am mai scris pe forum un episod similar. Era vorba de un ulei Valvoline care vaporiza al naibii de tare in cazul Leganzei. Uite cum se repeta istoria ...

 

Link to comment
2 hours ago, Salex said:

 

@Viktor sa ma bata Sfantu' daca ma prind ce ai vrut sa zici de coleg ... Singura soferita complementara la BEE e Buflache. E un pic amazoana, dar totusi are bocancu' cu vreo cateva numere in minus 😆.

Din Salex cetire Azi discutam de un coleg care are o Zafira de aproape 300.000km si care are turbina originala. Ce sa zic, probabil ca se simte "Made in China" in cazul turbinei lui BEE. 

La asta faceam referire, daca dupa acei km turbina colegului inca ii ok iar a lui BEE face fente cu mai putini km (de am inteles bine) posibila cauza am luat in calcul si sandale cu sau fara plumb.

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 

×
×
  • Create New...