Jump to content
Sign in to follow this  
Tetea

Reglaj Directie

Recommended Posts

Am initiat acest topic dorind sa prezint colegilor interesati cum se poate verifica sau regla directia "home".

In general lumea traieste cu impresia ca acest reglaj ar fi ceva nemaipomenit de complicat, ce nu se poate face decat la servis, cu instalatii sofisticate, cu tot felul de "lasere" si alte trasnai din astea, si de pe urma acestei impresii generalizate smecherii de prin servisuri profita din plin, dar nu e deloc asa.

In realitate acest reglaj este unul dintre cele mai simple la o masina si se poate realiza in conditii bune acasa, cu o dotare minima. Instrumentul de baza este un comparator pe care il puteti observa in cele 3 poze atasate. Exemplarul prezentat a fost facut acu' vreo 40-45 de ani de catre tatal meu si a fost folosit in acest timp pentru a regla directia la zeci de masini. Desi pare primitiv, va asigur ca da rezultate foarte bune.

Principiul reglajului este extrem de simplu si este prezentat in micul PDF atasat (poza este luata din manualul de Tico in limba engleza).

Practic se procedeaza astfel:

1. Se slabesc contrapiulitele de blocare ale capetelor de bara (indicate cu sageata rosie in poza atasata "1")

2. Se masoara distanta intre pavaj si centrul rotii (poza "2" atasata)

3. Se marcheaza cu creta 2 semne pe periferia cauciucului la aceiasi distanta fata de sol (pozele "3" si "4" atasate)

4. Se repeta operatiunea si la cealalta roata.

5. Se asaza comparatorul pe rand in punctele care au fost in prealabil marcate cu creta si se rotesc cu o cheie bieletele, suruburile comparatorului, putin cate putin, pe stanga si pe dreapta pana cand distantele A si B devin EGALE. (pozele "5", "6" si "7")

6. Dupa ce s-a realizat egalarea distantelor A si B intre punctele marcate pe periferia rotilor in fata si in spatele butucului - ceea ce inseamna ca acum rotile sunt paralele - se asaza comparatorul pe punctele DIN FATA BUTUCULUI si se rotesc usor bieletele astfel incat distanta A sa fie micsorata cu 1-2 mm fata de distanta B, realizand astfel o usoara convergenta a rotilor pe directia de mers, convergenta care accentueaza tendinta de revenire a volanului la curbe.

7. Se strang la loc contrapiulitele si eventual se verifica inca odata daca diferenta B-A este de 1-2mm.

8. GATA.

 

Observatii:

-Atunci cand se procedeaza la reglarea directiei trebuie ca jentile sa fie bune, nedeformate, cauciucurile identice si egal umflate, la presiunea recomandata.

-Eu am refacut reglajul deoarece am schimbat bratele inferioare si masina avea si aripile fata scoase fiindca am grunduit preventiv unele zone. Dar desigur nu este necesar ca aripile sa fie scoase.

 

Daca se considera ca acest topic nu este de folos sau prezenta lui ar trebui sa fie in alta parte rog respectuos pe domnii moderatori sa ma scuze si sa-l stearga sau sa-l mute dupa cum cred de cuviinta.

 

 

L.E. Observ ca pozele nu sunt afisate in ordinea in care le-am atasat, corespunzatoare descrierii din text. Scuze, nu e vina mea. Dar au numele "1", "2", "3" ... etc.

 

Am aranjat eu pozele in ordinea dorita. (NFS)

 

post-1922-1251471836_thumb.jpg post-1922-1251471843_thumb.jpg post-1922-1251471851_thumb.jpg post-1922-1251471859_thumb.jpg

post-1922-1251471894_thumb.jpg post-1922-1251471901_thumb.jpg post-1922-1251471908_thumb.jpg

 

post-1922-1251471802_thumb.jpg post-1922-1251471812_thumb.jpg post-1922-1251471822_thumb.jpg

Principiu.pdf

Edited by NFS

Share this post


Link to post

Multam fain,deosebit de util. :beerchug:

Share this post


Link to post

Anul acesta a fost pentru prima data,cind am reglat directia (cu laser) intr-un service.De ani de zile,folosesc o metoda asemanatoare celei descrise de Tetea,doar ca,reglajul il fac de la janta la janta, in interior (intre roti).Nu am avut niciodata probleme de genul: masina trage in vreo parte,volan stind aiurea (cind rotile sint drepte),etc.

Deci,cine vrea si crede ca-i merge treaba,poate s-o faca linistit.

Posesorii de cielo,daca sinteti interesati de dimensiunile sculei pentru reglaj directie va pot da detalii precise.

Share this post


Link to post

Cateva observatii:

- la masinile cu tractiune fata rotile trebuiesc deschise (divergente pe directia de mers), asta pt a anula oarecul efectul giroscopic al planetarelor

- metoda nu asigura o deschidere egala a rotilor fata de axa masinii, rezultand un volan pozitionat stramb

Edited by tkx

Share this post


Link to post

Metoda "cu ata" pentru cine o stie, rezolva si aceasta problema. Asta daca puntea spate e in parametri si jantele nu fuleaza.

Se intinde o sfoara legata de lonjeron din spatele masinii pe la jumatatea rotilor astfel incat sa atinga roata din spate in 2 puncte pe cauciuc si apoi se vede cum sta roata fata in functie de ea.

Se regleaza o roata de pe oricare parte cu volanul drept, dupa care se trece la cealalta parte, sau se utilizeaza comparatorul respectiv daca pare mai usor.

 

Am atasat o poza explicativa in care se observa si talentul meu extraordinar la desen :) .

 

 

post-2698-018204700 1292486487_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Cateva observatii:

- la masinile cu tractiune fata rotile trebuiesc deschise (divergente pe directia de mers), asta pt a anula oarecul efectul giroscopic al planetarelor

- metoda nu asigura o deschidere egala a rotilor fata de axa masinii, rezultand un volan pozitionat stramb

 

 

Nu genaraliza, la Logan si gama Dacia reno in general ai dreptate, asa sunt dati parametri in manualul de service, dar la CIelo-Espero de exemplu e paralelism perfect, adica 0 +/- 1 mm, deci pot fi si o idee inchise spre fata, contrar a ceea ce zici tu.

 

MEtoda cu ata dupa spate nu e buna, puntea spate are constructiv convergenta negativa de pana la 40'(4 mm ) in limitele admise, adica rotile sunt deschise, nu perfect paralele, si nici nu trebuie sa fie.

Edited by argon

Share this post


Link to post

Intr-adevar in carte asa zice, fata paralela, insa tkx are dreptate, asa stiam si eu.

 

La fel eu stiam ca unghi cu minus insemana "inchis" (ma refer la spate) si asa e si logic, rotile "conduse" trebuiesc "inchise" putin din acelasi motiv pentru care cele "tractoare" trebuiesc "deschise".

Ambele metode sunt aproximativec cu rezultate discutabile, de aceea exista aparate speciale pentru asa ceva. Si nici acolo nu-l scoti la mm, imposibil ca toate jantele sa fie perfect drepte.

 

PS. La service, aparatele dinainte de "laser" tot pe sfoara se bazau.

Edited by Dj_Dark

Share this post


Link to post

Laserul e depasit la fel ca sfoara, acum toti au cu chestiile alea ce se pun pe roti si comunica cu unitatea centrala prin cablu sau radio.

Share this post


Link to post

Si pozitia in plan orizontal cum o afla fiecare unitate? In functie de gravitatie sau? :) Ca eu nu-mi dau seama, poate ma luminezi si pe mine.

Share this post


Link to post

La cat costa acum 2 anvelope si la ce eroare are metoda (aplicata cu succes in anii 70' la Dacia 1300) nu stiu daca se justifica 50 lei economie... Teoretic, daca ai mana buna si ochiul ager, ai putea sa reglezi directia in acest mod, dar, in practica, nu exista 2 jante sau anvelope identice, de aceea se face si o compensare a masurarii/reglarii directiei care tine seama de acest aspect. In plus, la un service pe un stand de geometrie roti, mai afli si restul de parametri, nu numai convergenta totala.

Edited by srulz

Share this post


Link to post

Si pozitia in plan orizontal cum o afla fiecare unitate? In functie de gravitatie sau? :) Ca eu nu-mi dau seama, poate ma luminezi si pe mine.

Nu stiu ca nu am intrebat, probabil comunica intre ele, pe ecranul calculatorului apare exact pozitia rotilor fata de celelalte.

 

O obiectie am la metoda din acest topic, semnul si comparatorul trebuie pus pe buza jantelor, nu pe cauciuc.

Edited by argon

Share this post


Link to post

Cateva observatii:

- la masinile cu tractiune fata rotile trebuiesc deschise (divergente pe directia de mers), asta pt a anula oarecul efectul giroscopic al planetarelor

- metoda nu asigura o deschidere egala a rotilor fata de axa masinii, rezultand un volan pozitionat stramb

 

1. In ceea ce priveste treaba cu masinile cu tractiune fata si divergenta, o fi taicule cum zici, daaar, in manualul de Tico, la pagina 248 scrie cam asa:

"CONVERGENTA

Starea în care partea din fata a rotilor este mai închisa

decât partea din spate a rotilor, atunci când este privita

de sus, în directia de înaintare.

* Importanta convergentei

-Previne divergenta datorata unghiului de cadere.

-Previne divergenta dintre rezistenta la înaintare si

reactia fortei de tractiune."

 

Dar, de, asa o fi doar la Tico, cre' ca dvs. le cunoasteti mai bine... :D .

 

2. In ceea ce priveste treaba cu volanul stramb. Nu zic ba, se poate intampla. Dar eu, rabdator cum sunt, in situatia asta repet reglajul, poate chiar il mai repet inca o data (dureaza cam 20 de minute), dar in final va fi perfect. Desigur, unii ar spune ca la service costa doar nu stiu cat. Adevarat, chiar le recomand sa se duca la servis. Dar je, poate sunt cam infatuat, ma consider mai priceput decat maimutoii de prin servisuri, consider ca am o dotare mult mai buna ca multi dintre ei si poftesc sa am satisfactia -ciudata pentru unii- de a rezolva problema singur. Si dusul la servis din punctul meu de vedere dureaza prea mult.

Edited by Tetea

Share this post


Link to post

In ceea ce priveste treaba cu volanul stramb. Nu zic ba, se poate intampla. Dar eu, rabdator cum sunt, in situatia asta repet reglajul, poate chiar il mai repet inca o data (dureaza cam 20 de minute), dar in final va fi perfect.

Acum nu trebuie sa ne suparam sau altele ;) . Domnul a raportat o problema pertinenta, rotile sunt paralele, nimic de zis dar pozitia volanului nu e importanta? Cum il reglati? Cu metoda descrisa nu vad cum s-ar putea face altfel decat empiric, nu exista nici un reper de reglaj.

Edited by Dj_Dark

Share this post


Link to post

Pai de, cam... empiric :) . Daca nu e drept pun comparatorul, volanul fiind in pozitia in care masina mergea drept, dau volanul drept si vad cu cat s-au deplasat punctele marcate pe roata, apoi actionez la bielete pt. a reduce deviatia cu 1/2 din cat a fost. De regula din maxim al 2-lea reglaj nimeresc bine. Si bineinteles ca nu ne suparam pentru atata lucru, m-a distrat chiar foarte teoria cu rotile divergente la masini cu tractiune fata :-> .

Share this post


Link to post

VOlanul se regleaza foarte simplu dupa ce paralelismul e realizat, fara a-l afecta. Si anume se verifica in ce parte sta, se pune vcolanul pe pozitai in care ar merge drept masina, si se invarte din reglajul bieletelor pe fiecare in aceasi directie de deplasare a rotilor( in partea in care statea volanul) si acelasi numar de grade.

Edited by argon

Share this post


Link to post

Tetea, nu am vrut prin comentariile mele sa ma dau mare sau sa-ti subestimez munca. Pe mine chiar ma intereseaza reglajul "in regie proprie" dupa ce am fost la service pt corectat pozitie volan (era aplecat spre dr). Mi l-au corectat asa bine ca acum sta spre stg. Pt unii pozitia volanului nu-i importanta, dar pe mine ma streseaza enorm sa-l vad stramb.

Teoria cu divergenta si tractiunea e bine ca te distreaza, dar cred ca 99% dintre masini asa au parametrii. Exista o carte f veche , dar foarte utila scrisa de maestrul Petre Cristea "Practica automobilui"

Recomand! Bafta si convergenta ca la carte!

Edited by tkx

Share this post


Link to post

Exista o carte f veche , dar foarte utila scrisa de maestrul Petre Cristea "Practica automobilui"

 

E bine ca ai si tu aceasta carte valoroasa pe care eu am citit-o pentru prima oara acu' vreo 30 de ani si pe care se pare ca ai rasfoit-o superficial, pentru ca vei putea sa te uiti in volumul 2 (eu am editia in 2 volume) la pagina 189 unde vei afla de la maestru de ce convergenta este chiar... necesara :D . Pe scurt, acolo sunt spuse cam aceleasi lucruri ca si in manualul de Tico :D . Bafta si tie si... divergenta ca la carte, cum au 99,999% dintre masini :D !

 

Si acum sa revenim si la problema: deci ipochimenii aia cu laserele lor ti-au facut iar volanul stramb. Vezi, de aia nu servesc eu servisuri. Fa-ti nene un comparator ca al lu' Tetea si o sa ai volan drept si directie bine reglata (se aplica si la Logan). Si citeste-l mai bine pe Petre Cristea.

Edited by Tetea

Share this post


Link to post

1. Reglezi unghiuri după centrarea (aducere la ''0'' a cremalierei)

2. Volanul se centrează după pct 1

3. Teoria cu unghiul de convergență ține seama de o serie alți factori implicați: unghi de cădere, unghi de fugă și deportul implicit. (gradul de convergență combate forțele induse de deport la punțile motoare directoare).. de aici e simplu: respecți indicațiile producătorului.. dacă este o valoare unghiulară.. bun. Ce te faci când valoarea este în mm... unde o măsori? Eu zic că la buza jantei standart din dotare !!!

4. După ce le faci pe toate ca la carte, vine Dorel și-ți pune cauciucuri cu profil asimetric după metoda românească.

5. Cărțile de acum 30 de ani, cu tehnica reparării autovehiculelor, reparații ale sistemului electric: sunt tabla înmulțirii și gramatica limbii române :osanale:

Edited by nflt
  • Like 1

Share this post


Link to post

...

3. ... Ce te faci când valoarea este în mm... unde o măsori? Eu zic că la buza jantei standart din dotare !!!

 

 

Aproape in orice manual sau carte spune ca pe centrul benzii de rulare, adica in prealabil ar trebui ridicata masina pe cric si trasata o linie pe centrul pneului. De aia eu masor cat mai spre periferia cauciucului, ca nu mai stau sa ridic masina pe cric, dar in schimb fac o convergenta de sub 2 mm daca in manual spune ca tre' sa fie de pana la 2 mm. Nu mai stau acuma sa pun poze, oricine se poate documenta daca doreste. Si daca Dorel imi pune cauciucurile trebuie sa le puna sub supravegherea mea si cum îi spun eu. Si da, rotile sun si divergente chiar si cu 20 grade, dar numai in timpul virarii.

Share this post


Link to post

... luați d'acia ...

2.7 convergenţă roţi (ca lungime) - diferenţa dintre lungimea bazei posterioare şi cea a bazei anterioare ale trapezului isoscel ale cărui vârfuri sunt determinate de extremităţile proiecţiilor diametrelor jantelor pe dreapta de intersecţie a planului median al roţii cu planul căii de rulare. Convergenţa este pozitivă când roţile sunt mai apropiate în faţă decât în spate, şi negativă în caz contrar.

 

sursa http://www.brml.ro/d...ML%20014-05.doc

 

...orice constantă face referire la ...constante! Ori anvelopa.. nu este o constantă a autovehiculului !

Edited by nflt

Share this post


Link to post

Geometria Rotilor Automobilelor:

Edited by Tommy
  • Like 4

Share this post


Link to post

Foarte util filmuletul, multam Tommy!

 

Deci practic din bieletele de directie se poate regla doar unghiul de convergenta, corect?

Unghiurile de cadere si de fuga se pot regla in vreun fel?

Share this post


Link to post

Unghiul de cadere nu ai de ce sa-l reglezi, pentru ca daca ai avea nevoie, masina are structura de rezistenta stramba, totusi se poate regla la unele masini cu ajutorul 'camber bolts', dar se practica pentru a cranana rotile pentru competitii. Unghiul de fuga nu se poate regla, decat la antichitati gen 1310.

post-3429-0-12806400-1302597711_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Doar la 1310 si la alte masini inapoiate cu suspensie dubla bascula sau multilink.

Share this post


Link to post

Se poate interveni la reglajul directiei, in speta la capetele de bara, doar pentru a corecta pozitia stramba a volanului? Sau trebuie facuta operatiunea de reglare de la inceput?

(Directia e perfecta, volan stramb cu niste grade)

Edited by Englishman

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...