Jump to content
Sign in to follow this  
strumfuadi

Frina de motor si consumul 0 (ZERO)

Recommended Posts

Motorului poate ca nu ii dauneaza, dar cu siguranta discurile de frana o sa fie superincantate de caldura extrema, iar mai tarziu cand o sa fie ovalizate o sa te intrebi de ce trepideaza masina cand franezi mai violent la viteza mare.

 

Daca am de coborat o panta, cu a doua merge prea incet (frana de motor prea puternica), cu a treia merge prea repede (trebuie oricum sa folosesc frana de serviciu, deci "ovalizez"). Prin urmare, ce fac?

Share this post


Link to post

La mine in orice treapta inferioara as fi, turatia si viteza tot scad atunci cand cobor o panta in frana de motor. La tine nu este la fel? De multe ori, o tin din acceleratie si in coborare, sa nu ajung sa fie subturat(de exemplu daca cobor cu treapta III, sa nu scad sub 40km/h). Un exemplu, pentru cine stie zona(altul nu am in minte acum): panta de la intrare ijn campina daca vii dinspre sinaia. Incep coborarea in treapta a III-a si nu trebuie sa franez deloc pana dupa ultimul viraj, iar pe liniile drepte accelerez pana la ~60km/h.

Edited by closchkutza

Share this post


Link to post

He he... :)

Am fost la Paltinis acum vreo luna. Am urcat...ne-am plimbat, am mancat etc si cand sa plecam brusc ma incrunt. Realizasem ca aveam sa adorm la volan de plictiseala pana jos caci...a 2-a la 40-50-60 (cei cu turometru spun ca la 60km are 4000rpm-o turatie..."rezonabila" sa spunem). Si bineinteles ca drumul la coborare a durat mai mult decat cel de la urcare.

 

@closchkutza: ciudat ce zici tu. La mine de la a 3-a in sus fara picior pe acceleratie o ia la goana de nu o mai opresti.

Share this post


Link to post

De la a treia in sus, nu am zis ca ma apuc sa cobor o panta cu a 4. De asemenea, incep coborarea in treapta a III-a, pentru ca in a doua ar merge prea incet.

Share this post


Link to post
Daca am de coborat o panta, cu a doua merge prea incet (frana de motor prea puternica), cu a treia merge prea repede (trebuie oricum sa folosesc frana de serviciu, deci "ovalizez"). Prin urmare, ce fac?

 

Dar nu folosesti frana de serivicu la "intensitatea" la care ai fi folosit-o daca erai in treapta superioara, sau daca, mai rau, erai "pe liber".

La mine in orice treapta inferioara as fi, turatia si viteza tot scad atunci cand cobor o panta in frana de motor. La tine nu este la fel? De multe ori, o tin din acceleratie si in coborare, sa nu ajung sa fie subturat(de exemplu daca cobor cu treapta III, sa nu scad sub 40km/h).

Depinde si de gradul de inclinare al pantei respective. Mie nu mi s-a intamplat pana acum, nici la Matiz - nici la Cielo(le dau exemplu ca merg des cu amandoua) - sa nu gasesc treapta potrivita pt coborare. Chiar daca isi ia prea mult "elan" cu a 3a... dai a 2a si pe langa ca te tine pe drum bine ai si viteza care trebuie (in caz ca e prea mica o mai ajuti din acceleratie).

Share this post


Link to post
... niciodata nu mi-au placut "prejudecatile" astea cu, n-o tura, n-o subtura, nu merge pe liber, curbele se iau cu treapta a doua etc. Sincer ce face el nu mi se pare ca ar dauna motorului in vre-un fel, dimpotriva, va dau un contraargument, la un anumit grad de uzura la segmenti, in frana de motor masina "trage" ulei in camera de ardere.

Asta-i citit-o printr-o carte sau ai cules-o din folclorul unui mester anonim ?

 

 

Altfel, orice critica a unor practici care pune in pericol circulatia altora este bine venita. A intra in viraje decuplat de cutie, fie din maneta, fie din ambreiaj, a schimba treapta in mijlocul virajului sunt practici maladive (zic eu) care denota cel putin o lipsa de gandire care poate costa viata altora.

 

Motorul se decupleaza de cutie doar la stationare, altfel este o stupizenie periculoasa, unii se dau cu masina parca ar fi cu sania. Fapta asta-i mai periculoasa decat depasirea limitei de viteza pana la 30 km/h.

Edited by tolin

Share this post


Link to post

Asta cu scosul din viteza in curba mi se pare ca aia cu schimbatul vitezei in depasire, atunci cand esti paralel cu camionul pe care il depasesti.

Ce te faci daca NU iti mai intra in viteza ??

Multa lume schimba inainte sa termine depasirea. Mi se pare anapoda.

Vrei sa intrii in depasire, retrogradezi sa ai forta, executi depasirea, upgradezi...sau iti iei hidramata :P

Share this post


Link to post

Ce te faci daca hidramata nu mai vrea sa schimbe in depasire? :D

Share this post


Link to post
Ce te faci daca NU iti mai intra in viteza ??

 

Iti cumperi masina data viitoare, nu junghi. Asta e din ciclul instructorilor de la scoala pe dacia 1300 care nu intra in viteze decat dupa ce faci un dublu ambreiaj si litera J in aer cu schimbatorul.

Share this post


Link to post

Mersul pe liber la viteza mare dauneaza si la cutia de viteze, nu numai la frane.

Share this post


Link to post

Sa-mi dau si eu cu parerea... pierderi de vacuum (furtunase care intra-ies la clapeta acceleratie sau servo-frana, climatizare...), aer fals pe la filtrul de aer sau senzor de viteza (asta ar putea avea legatura cu "scosul pe liber"...)...

Share this post


Link to post

Cine are cunostinte de mecanica etc il rog sa-mi raspunda la urmatoarea intrebare:

 

Care e toata treaba asta cu mersul la 60km/h cu masina scoasa din viteza ? De ce e asa combatuta metoda? Mergi in frana de motor, consumi mai putin pe aia 300m pana la stop.Dar in felul acesta soliciti cutia de viteze. Lasata pe liber, consuma dar nu soliciti transmisia.

Poate cineva sa ma lamureasca ce motoda este mai adecvata ? Adik, ce-i place masinii mai mult ?

 

Multam.

Share this post


Link to post

Eu zic sa nu mai mergi cu masina pentru ca soliciti cutia de viteze. Exact aceiasi solicitare exista in cutie si in momentul in care mergi in frana de motor.

In schimb, cand o lasi pe liber, apar alte probleme. Cauta-le pe forum.

Share this post


Link to post

:o fftopic:

 

Treaba este relativa, tocmai ti-ai raspuns singur la intrebare. Ar mai fi de adaugat ceea ce am postat mai sus, in frana de motor, datorita clapetei inchise, se creeaza o depresiune in galeria de admisie ceea ce duce la fortari mai mult sau mai putin importante asupra tuturor componentelor, si folosirea excesiva a franei de motor conduce teoretic la un consum ridicat de ulei. Acum diferentele nu stiu cat de mari sun in practica, din cauza asta am preferat sa-mi conduc masina cum ma simt eu mai bine si frana de motor sa o folosesc doar iarna sau la mersul sportiv (o depasire in forta, curba atacata in forta).

 

Din cate stiu eu la scoala de soferi te invata sa-ti selectezi treapta a doua de viteza inaintea curbei pentru a avea ambele maini pe volan in momentul atacarii acesteia. Nu spune nicaieri ca trebuie sa iau si piciorul de pe ambreiaj inaintea curbei. Deci, daca nimeni altcineva nu are un argument solid pentru folosirea franei de motor in detrimentul lasarii pe liber (eu am dat deja un contraargument) raman la parerea mea. Fiecare conduce cum se simte el mai bine. Eu personal imi selectez treapta de viteza in timpul curbei, a doua sau a treia depinzand de viteza masinii in momentul acela. Nu imi place sa aud motorul urland pe la 2500 cand merg liniar, prefer sa schimb superior si cad la 1500 si daca am nevoie de accelerare brusca, schimb inferior daca e cazul, lucru iarasi dezbatut pe larg ca fiind nociv. Iarasi treaba e relativa de cat de mult infunzi piciorul in acceleratie. Si ultima chestie. Un motor se vede cand se chinuie.

 

Cam atat am avut de spus, pacat ca nu am facut-o la locul potrivit.

Share this post


Link to post

@DJ_Dark: ai grija, ca poate mai citesc si altii si fac la fel ca tine!!

Cum doamne iarta-ma sa selectezi treapta de viteza in timpul virajului?? Pilotii de curse tot asa fac? O sa spui ca ce, tu ai masina de curse, sau esti la curse? Clar, nu, dar aia conduc corect! Treapta de viteza se selectezea inaintea virajului, in orice situatie, fie ca este ud, inghetat sau uscat asfaltul. De asemenea, este crima sa intri in viraj cu masina pe liber, vorba lui Tolin, te dai cu sania??? Daca motorul tau "urla" la 2500 rpm, redu-l la tacere, pune-i pedale si mergi cu motorul oprit si masina pe liber.

Frana de motor este foarte benefica pentru motor, ii aigura un fel de "repaos", adica este ventilat, racit, lubrifiat ca si cand ar fi in sarcina la 2500rpm, dar de fapt arderile sunt mult mai mici sau inexistente, chiar daca pentru un timp mai scurt. Nu am auzit pe nimeni, niciodata sa se planga ca i s-a stricat motorul pe motiv de frana de motor.

Edited by closchkutza

Share this post


Link to post

@Dj Dark

Nu vad/nu-mi explic cum in frana de motor sa pape mai mult ulei motorul. Care e diferenta cu pedala apasata si fara pedala, motorul cuplat cu cutia, deci si cu rotile? O sa incerc sa fiu sistematic:

1. Nu se mai injecteaza combustibil in camera de ardere peste o anumita turatie.

2. Solicitarea componentelor motor-cutie de viteze-roti se face in sens invers, adica rotile rotesc cutia, cutia vibrochenul, prin cureaua de distributie axul/axele cu came, POMPA DE APA, POMPA DE ULEI (a nu se intelege gresit, pompa de ulei nu e antrenata de cureaua de distributie!). Deci si in frana de motor lichidul de racire circula, uleiul in motor circula.

3.Care e diferenta? ca nu se mai injecteaza benzina, bujia scanteiaza dar nu aprinde, nu se produce arderea, nu se subtiaza uleiul pentru ca nu se mai contamineaza cu benzina! Si atunci de unde consum de ulei marit?

Asa cum am mai afirmat, accept argumente logice, nu povestiri istorice de la pensionari/taximetristi! Apropo, tata e taximetrist si are o gramada de conceptii nocive privitoare la stilul de exploatare al unui autovehicul si la utilizarea de GPL. Nu l-am ascultat, daca ma luam dupa el luam un Opel caravan diesel mai batraior pe considerentul ca... e mai economic! Dar la preturile de intretinere/reparare la un motor trecut de prima tinerete nu s-a gandit, la kilometrii oarecum putini care-i fac eu pe an, ceea ce m-a facut sa raman la o benzinara, avand in vedere trecerea ei ulterioara pe GPL.

Nu vreau sa jignesc pe nimeni sau sa perii pe careva, dar posturile moderatorilor intotdeauna au fost argumentate suficient sa ma aplec suplimentar asupra studiului respectivei probleme.

Despre noi, numai de bine

PS Depresiune in galeria de admisie este si la clapeta deschisa, se uita ca IAC-ul este deschis si cand clapeta este inchisa, in acest caz functioneaza pe post de supapa de compensare a depresiunii.

Share this post


Link to post

Nu este nici o suparare, este doar o discutie contradictorie :) . In momentul franei de motor, pe ciclul de admisie motorul trage aer ca la 2500 rpm de exemplu, avand in vedere clapeta de aer inchisa (deci nu are pe unde trage aer, iac aproape inchis la relanti) forteaza uleiul sa treaca prin fantele segmentilor in camera de ardere. La un demaraj in forta, in momentul cand schimbi treapta la 5000 ture de exemplu la urmatoarea acceleratie in treapta superioara o sa observi un fum albastru pentru o fractiune de secunda la evacuare. Efectul este si mai vizibil in cazul "tinerii" masini la turatie inalta, cu accelerarri si frane de motor progresive. Acest fum este exact uleiul tras in camera de ardere la frana de motor, care arde la prima pedala de acceleratie. De aici si linia urmatoare din manualele de intretinere de la masini "Condusul cu viteze mari pe perioade lungi de timp conduce la un consum ridicat de ulei". Oricum, discutia poate deveni interminabila, argumente si contraargumente mai am, pentru continuarea ei va astept la intalnire diseara :D , unde o sa imi si demonstrez teoria pe masina proprie. (ce-i drept, ma ajuta si uzura de la motor)

 

@ Adi Iacob

1) Corect

2) Corect dar motorul lucreaza in regim de relanti.

3) Am raspuns mai sus. Uleiul se contamineaza doar de la benzina nearsa dupa oprirea motorului, nicidecum in mers :) . In mers ar trebui sa arda toata daca e reglat bine motorul.

Edited by Dj_Dark

Share this post


Link to post

Daca motorul tau este uzat, repara-l dar nu generaliza si ridica in slavi o practica total incorecta! Stii vorba aia ca mortul de la groapa nu se mai intoarce. Daca motorul tau este pe drumul ala, nu il repari mergand pe liber. Asa mai bine nu mai mergi deloc, si nu mai ai uzura suplimentara.

 

La tine trage ulei oricum, numai ca in frana de motor nu-l mai arde.

Edited by closchkutza

Share this post


Link to post
2. Solicitarea componentelor motor-cutie de viteze-roti se face in sens invers, adica rotile rotesc cutia, cutia vibrochenul, prin cureaua de distributie axul/axele cu came, POMPA DE APA, POMPA DE ULEI (a nu se intelege gresit, pompa de ulei nu e antrenata de cureaua de distributie!). Deci si in frana de motor lichidul de racire circula, uleiul in motor circula.

 

 

2) Corect dar motorul lucreaza in regim de relanti.

 

Cum adica? Ce aspect al functionarii motorului este asemanator intre decelerare/frana de motor si relanti?

Share this post


Link to post

Ei uite vezi, asta n-am suportat niciodata si o sa-mi permit sa fiu un pic acid chiar cu riscul warn-ului.

1) Inainte de a va da cu parerea analizati (cititi bine) continutul postului. (Eu am spus ca ma ajuta uzura motorului nu ca este cauza). Nu am fum decat in cazul descris mai sus.

2)Nu mai luati de bune explicatii nefondate, (eu am dat si argumente la ale mele) ci mai bine ganditi un pic problema inainte de a deschide gura, si daca o faceti, argumentati. Iarasi sfaturi nefondate si gratuite nu primesc.

3) Nu spun ca ceea ce zic eu este corect, dar din lipsa de argumente la pareri, imi permit sa gandesc eu problema cu propria-mi materie cenusie, si asta + bruma de cunostinte despre functionarea motorului+ observatiile practice pe propria masina si nu numai m-au condus la concluzia de mai sus. Daca cineva are alta parere (pro sau contra) argumentata, il rog sa si-o expuna, si o sa-mi revizuiesc spusele.

4) Este o parere pur personala si argumentata, asta nu inseamna ca asa e bine, asta este concluzia mea si atat. Asa am considerat eu ca e mai bine. Cu toate ca fiecare metoda are avantajele si dezavantajele ei, care au fost expuse de catre cineva mai sus.

5) @closkutza noi doi nu ne vom intelege probabil niciodata unul pe altul, facem parte din 2 categorii diferite. Probabil ca masina la tine este doar o necesitate nu?

 

Si astea fiind spuse am incheiat "pledoaria". O sa mai revin doar daca cineva vine cu pareri argumentate, nu auzite.

 

LE. @ satori In frana de motor motorul se unge si se raceste ca la 3000 ture de exemplu doar ca lipsesc exploziile generatoare de caldura. Fiind pe liber motorul meu este la relanti deci nu am nevoie de racirea si ungerea suplimentara.

Edited by Dj_Dark

Share this post


Link to post

Adica ce ai vrut sa spui cu asta? Pentru tine masina nu este necesitate? Daca nu, de ca o mai tii? Din punctul meu de vedere, poti sa mergi cum vrei, dar nu-mi spune ca este corect sa retrogradezi in timpul unui viraj asa cum nu este corect sa franezi in timpul unui viraj, asta ti-o poate spune oricine, chiar si cei care nu au carnet dar s-au jucat pe calculator. E problema ta daca vrei sau nu sa faci frana de motor, dar nu invata si pe altii niste practici incorecte, ca cea descrisa mai sus, n-am de gand sa ma intalnesc cu un istet in vreo curba, intrat pe contrasens pentru ca avea masina pe liber si i-a intrat in derapaj si nu a putut sa faca altceva decat sa se isi spuna rugaciunea in gand.

 

L.E: Corect ce zici tu, dar uiti la la relanti atat racirea cat si ungerea sunt mai slabe. In opinia mea, caldura degajata de un motor la 3000rpm este mai mare decat cea la ~950rpm. In concluzie, daca tu o scoti pe liber, scazand turatia de la 3000 la 950rpm si astfel scazand si puterea de racire si de ungere, mai rau ii faci.

Edited by closchkutza

Share this post


Link to post
.. dar nu-mi spune ca este corect sa retrogradezi in timpul unui viraj asa cum nu este corect sa franezi in timpul unui viraj, asta ti-o poate spune oricine, chiar si cei care nu au carnet dar s-au jucat pe calculator. E problema ta daca vrei sau nu sa faci frana de motor, dar nu invata si pe altii niste practici incorecte, ca cea descrisa mai sus,..

 

Stai tu bland ca in curba sunt cazuri cand se mai si franeaza, se mai alterneaza gazu cu frana, etc, tine de mai multe.

Share this post


Link to post

Corect tommy, dar daca el nu are gaz, ce alterneaza?

Eu ma refeream la altceva: sa intrii cu o anumita viteza intr-un viraj, mai mare decat cea cu care poti lua virajul si in mijlocul virajului sa franezi. De asta este bine sa retrogradezi inainte, franarea este mai eficienta si ai si puterea sa redresezi masina in cazul in care "exagerezi" cu frana.

Eu am luat cazul cel mai intalnit, cel mai simplu.

Edited by closchkutza

Share this post


Link to post
LE. @ satori In frana de motor motorul se unge si se raceste ca la 3000 ture de exemplu doar ca lipsesc exploziile generatoare de caldura. Fiind pe liber motorul meu este la relanti deci nu am nevoie de racirea si ungerea suplimentara.

 

Ai zis ca iti place sa gandesti tu lucrurile. De aceea nu o sa iti spun ca gresesti, te las pe tine sa tragi concluzia.

 

Ce anume crezi ca se intampla in cilindri cand lasi motorul in frana de motor? Mai exista sursa de caldura? Ce temperatura are aerul? Ce crezi ca se intampla cu temperatura motorului in frana de motor?

De unde atunci nevoia de racire suplimentara?

 

In cartea ta tehnica scrie ca nu iti este permis sa lasi motorul pornit, la relanti, pentru perioade lungi de timp? (la mine scrie 5 minute) De ce crezi ca scrie asta?

Share this post


Link to post

@closkutza

 

:o fftopic:

 

Acum diferentele nu stiu cat de mari sun in practica, din cauza asta am preferat sa-mi conduc masina cum ma simt eu mai bine si frana de motor sa o folosesc doar iarna sau la mersul sportiv (o depasire in forta, curba atacata in forta).

 

 

Inca o dovada ca nu citesti posturile integral. Si eu am terminat fiindca discutia a plecat de la o prostie si s-a ajuns la cearta. Oamenilor nu mai fiti asa "caposi". Ascultati mai multe pareri, si apoi faceti-va singuri o parere cu propriul vostru cap, nu mai luati de bune toate vorbele mult sau mai putin adevarate, extrageti din ele esentialul. Eu mai mult asta am vrut sa subliniez. Si ca sa sting flame-ul recunosc, manevra mea este gresita.

 

@ satori La mine in manual nu scrie nimic de 5 min de relanti. Pai si ce facem, nu mai mergem in Bucuresti din cauza asta? Am stat si jumatate de ora in trafic pe loc.

Poate scrie ca nu este recomandat. E o diferenta.

 

 

Faza cu 3000 ture n-o comentez fiindca nu ai inteles bine (sau nu m-am exprimat eu bine) si daca sunt mai explicit iar incepen si nu ne mai oprim.

 

PS. Cred ca in fiecare post am spus pana acum faptul ca fiecare isi conduce masina cum vrea, eu doar mi-am dat cu parerea, daca vi se pare buna urmati-o daca nu, nu, dar fara replici acide si fara rost, nu am fortat pe nimeni si nici nu am sustinut sus si tare ca este corect. Nu am nimic cu nimeni si nici nu ma incalzeste cu ceva daca cineva imi urmeaza sfatul sau nu.

 

PS @ closckutza La mine masina este mai mult o pasiune decat o necesitate.

 

PS2 @ Diseara o sa ma infiintez la intalnire si daca doriti dezbatem problema intr-o atmosfera calma si prietenoasa.

Edited by Dj_Dark

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...