Jump to content
 

Sign in to follow this  
Salex

Naluca si nepotica BEE

Recommended Posts

On 1/21/2023 at 10:29 PM, Salex said:

Momentan doar pistonul IV s-a vazut cu camera ... asta nu inseamna ca celelate pistoane sunt in mintile lor. Filmuletul de pe YouTube e suficient de graitor in sensul asta ...

Acuma, nimanui nu-i cade bine cind "utilaju" ii face figura chiar si in cazul unor chestii mai marunte da' se rezolva, fiare . Partea buna a lucrurilor in video e ca au cedat pistoanele grosolan chiar fara a lasa urme in cilindri . Tind a crede ca- i aceiasi poveste si in cazul de fata, piston dus, cilindru intact. Iar "noul bloc" merge la naftalina, fie acolo sa nu trebuiasca.

Apropo de service  si diagnoze dupa ureche. Mare mi-a fost mirarea sa aud din gura unui mecanicos din cei 4-5 ce stateau calare pe tragaci si nu reuseau sa-l porneasca : ii gata, motoru-i varza, nu mai ai ce face cu el trebuie schimbat ! In cazul unui motor de 1.6 diesel al unei cunostinte ce-si duse tragaciu in service. Bine zic ! Ia sa scoatem noi cablu de tractare si tractata DIN service in Vikio Garage cu pret de o ora cred de verificari si remedieri tragaciu fu repus in trafic. Cheia problemei fu toate 4 bujii incandescente duse, inlocuite si la revedere. Si in ziua de azi ma urmareste intrebarea de de mecanicosii fu atit de tonti ori extrem de mirlani ce voiau a face un ban gramada.

Share this post


Link to post
10 hours ago, Viktor said:

Tind a crede ca- i aceiasi poveste si in cazul de fata, piston dus, cilindru intact. Iar "noul bloc" merge la naftalina, fie acolo sa nu trebuiasca.

Asta ar fi la rang de minune ... Dupa ce am mers cu masina vreo 400km in starea respectiva, cu halitul uleiului pe care l-am mentionat, mi-ar schimba dramatic impresia ca aluminiul nu prea are ce cauta intr-un motor monobloc. 

Share this post


Link to post

Astazi am primit prima reactie de la service-ul unde se va face motorul Nalucii. Oamenii au fost OK ca si abordare, daca s-ar misca mai cu talent, ar fi de vis.

Pe scurt, desi le-am dat poza cu pistonul dus, au facut propriile investigatii. In acest moment, pe IV compresia este ZERO ... mai rar asa realizare. Celelalte pistoane + cilindri sunt in stare perfecta ... Inca o dovada a problemei generate de eroare de proiectare/fabricatie.

M-am mai uitat zilele astea peste istoricul motorului LTG pe OPEL. Masa mare ... a fost introdus cu 3-4 luni inainte de data de nastere a Nalucii, deci clar am fost printre norocosii care au tras lozul castigator - din gama de inceput ... Ma rog, masina SH, se pare ca fostul proprietar a aflat de problema "la marele fix".

Intr-un fel ciudat, pentru unii, chiar nu sunt deloc ofticat pe agregat, chiar din contra. Singura chestie care "ma emotioneaza" putin tine de comportamentul viitor. Evident, o sa fac pe dracu' in patru sa gasesc niste pistoane cat mai solide, momentan am renuntat la ideea de forjate. In rest, probabil o sa fie nevoie sa monitorizez mai atent functionarea injectoarelor. Din ce am mai aflat din service-ul lor, se pare ca au existat niste recall-uri pentru remapare din cauza calitatii minunate a benzinei din Romania. De investigat si asta ... 

  • Like 1
  • Sad 1

Share this post


Link to post

Din punctul meu de vedere service-ul in cauza a facut primul pas cu dreptul, propriile investigatii - propriile constatari. La fel as fi procedat si eu, trebuie sa vada ochiul meu pe viu ce si cum . Se acorda o prima bila alba cu speranta de a nu fi nevoit a le o retrage ! Acuma, ca-s ceva mai molcaluti ... eu unu as accepta, agreez ideia efectuarii unei lucrari incet si bine decit in viteza si prost . Nasol ar fi incet si prost da' sa nu fie cazul . Oricum timpul (si finalul) graieste de se lasa cu un "la revedere" (si o mina calda de la degeratu') ori "adios" (fi-v-ar mutrele sa va fie !)

Poate suna cumva din ciclu "dupa razboi multi viteji se gasesc" da' nu ma coafeaza si sincer, speculam ideia ca celelalte pistoane sa nu fie afectate din cel putin doua motive : unu, consumul de ulei in exces e justificat de DOAR un singur piston avariat si doi la mina, daca ar mai fi cazut un piston, motorizarea in cauza nu ar fi fost capabila a parcurge distanta amintita pe roti, decit tractata. Cu pierdere de compresie pe doi cilindri ... exclud din ecuatie ca ceilalti doi cilindri ramasi in toate facultatile mecanice sa poata cara dihania, mai ales pe o distanta semnificativa. Asta se doreste a fi logica simpla a cetateanului de pe ulita.

Acuma, asteptam albumul foto si detalii in amanunt, pentru a ne imbunatati cunostintele in domeniu !

 

Apropo de benzina de proasta calitate, nu doar in RO se contesta calitatea, parca nici nu mai are vreo importanta de la ce "firma" bagi, aceiasi poveste ce lasa de dorit !

Edited by Viktor
  • Like 2

Share this post


Link to post

@Viktor: daca ai parcurs filmuletul de pe Youtube, ai vazut ca speculatia ta este usor eronata. Cadillac-ul din filmulet a mers pe roti pana in service, iar acolo au fost identificate 2 pistoane cu probleme. In cazul lui, pistoanele au cedat (parca !) intre al doilea segment "de foc" si segmentii "de ungere". Deci compresie inca mai avea 🙂. La Naluca a crapat partea superioara (habar nu am pana unde s-a dus spartura ... probabil pana mai jos de al doilea segment de foc).

In ce priveste 2 cilindri capabili sa duca o namila de 1800kg, aici te mai contrazic cu un argument. Un coleg are un Passat la care se face dezactivarea in mers a 2 pistoane/cilindri, atunci cand merge f lejer. Ideea este ca se poate, chiar si la motoare cu 4 cilindri ... Si uite cum ajungem la Trabant 😂

Edited by Salex
  • Haha 1

Share this post


Link to post

Da, Salex . Da' ... situatiile pot fi similare insa niciodata aceleasi, precum ADN-ul. Studiind in amanunt doua cazuri similare, puse in oglinda, cel putin un factor cu plus sau minus face diferenta. N-am observat (poate n-oi fi fost suficient de atent) in filmulet detalii mai in amanunt cind, cum, unde, citi km a parcurs in conditiile date etc. Acuma, daca tot ai reusit performanta de 0 (zero) compresie pe un cilindru , cred ca ar fi momentul potrivit de a o pune de un experiment pe viu, cu notite. Perforezi cu un burghiu inca un piston ( la libera alegere ) pentru a obtine compresie 0 (zero) si dai o tura de inca vreo 400 km sa vedem ce iese . Hai ca ma prind si eu in hora, cu promisiunea ca te tractez io ! 😉

Share this post


Link to post

@Viktor: ideea ta e buna si poate ca, in trecut, mi-as fi facut damblaua. Din pacate, nici sanatatea si nici alti parametri functionali (ai lui subsemnatu') nu prea ma mai indeamna la experimente de genul asta. In momentul asta, sunt o groaza de alte chestii pe care le am in vedere, unele le scriu in cele ce urmeaza.

Asadar, update(s) 😄

1. Naluca a intrat serios in hora. Am discutat ieri cu seful service-ului unde am dus-o si mi-a facut o mica actualizare a situatiei. Luni si marti motorul a fost scos si demontat. Marti, blocul motor a plecat la un atelier de strungarie. Ieri dimineata au tras concluzia ca, daca as mai fi mers putin pe rotile proprii, blocul era bun de dus la fier vechi. Din ce am inteles, cilindrul IV este la limita pentru RK2 (+0,50) sau pentru bucsare. Evident ca asta ar trebui facut la toti cei 4 cilindri, nu mai detaliem de ce. A ramas sa ii duc blocul cumparat din Polonia insa asta se va intampla de-abia Luni, pana atunci nu sunt in oras. Ca veste (usor) imbucuratoare: au pornit motorul inainte sa il demonteze, a pornit usor. La o prima vedere (neconfirmata de strungar) se pare ca nu au fost alte daune la motor. Eu inca sunt 90% convins ca am ucis turbina, ramane sa se confirme. Arborele cotit inca nu a fost verificat, o sa fie facuta lucrarea cap-coada dupa ce ne asiguram ca avem un bloc la cote zero si luam pistoanele. Am insistat sa fie facuta si echilibrarea dinamica a vilbrochenului cu tot ce trebuie pe el, avand in vedere ca o sa merg pe pistoane aftermarket ... sa nu aud de GM. La o prima vedere, am gasit Mahle si Kolbenschmidt ca si producatori, acum ramane de vazut daca ii gasim si in vreun magazin (Ro sau altundeva ...). Tot ca dambla personala, am cerut pregatirea serioasa a chiulasei, cu simeringuri supape noi, supape curatate si "asezate" cu scaun etc. 

2. Acum cate ceva despre BEE, daca de Naluca se ocupa altii mai dibaci ... Avand in vedere experienta buna cu service-ul Opel, am zis sa ii fac o constatare serioasa si lui BEE, ca tot nu a vazut service de cand a venit in tara (Septembrie 2020). Schimburile + franele le-am gestionat in regie proprie.

Am avut cateva mici chestii pe care le-am vrut investigate: 

  • mici zgomote la suspensie la mers pe suprafete denivelate, gen piatra cubica. Am suspectat bucse si/sau amortizoare
  • un zornait metalic, mai ales la rece, ralanti sau frana de motor.
  • un consum usor crescut in ultimele luni
  • impresia (subiectiva, "de sofer") ca am ramas fara toti caii undeva pe DN1, fara becuri aprinse in bord si cu reparare de la sine ..
  • rulment roata stanga fata, pe asta am fost sigur ca l-am reperat corect auditiv.

Evident, odata intrat in reprezentanta am aflat mai multe :)), dar nu neaparat de speriat ... Sa vedem ce s-a confirmat

1. Zgomotele la mers nu se datoreaza bucselor, deci raman amortizoarele ca suspecte. Inca se comporta f bine la mers, asa ca o sa mai ramana pe agregat

2. Zornaitul metalic, consumul usor crescut si episodul cu lipsa de putere s-au confirmat. Cand am ajuns la service, sa il iau pe BEE, am intrebat direct "Turbina sau pompa de inalte ?". A fost "cam" turbina. Mai precis, a fost partea de control al geometriei variabile. Tija actuatorului vacumatic se conecteaza la un ax care antreneaza o pastila de bypass.pic1.thumb.jpeg.a6d32fd1281f37152fa233c68bd83b86.jpeg

In poza, am incercuit cu galben tija care are un mic joc. Tot in poza, cu rosu, este incercuit axul care comanda pastila de bypass. Astea doua zornaie si, mai rau, genereaza o intarziere in reactia turbinei. Practic, daca la inceput se simtea turbina ca intra puternic pe la 1800-2000RPM, acum intra pe la 2800-3000. De bagat baga bine, doar ca s-a schimbat regimul de lucru. Asta explica si consumul usor crescut, dar si o potentiala lipsa de putere. In sine, nu ar fi fost greu de remediat, doar ca nu prea ai sanse sa gasesti piesa asta. Alternative ar fi: atelier de restaurare turbine, turbina noua sau turbina refurbished. Evident, exista si varianta SH, dar asta nu o aduc in discutie, nu as merge pe SH la piese "de uzura" ! O turbina nou, in Ro, se poate lua cam la 6300 lei, magazin online si, probabil, peste 8000 lei la reprezentanta. Refurbished se gasesc, pe la 500 EUR doar ca mai cer si piesa veche la schimb sau o garantie de 80-100 EUR. Cu reparatul, nu stiu ce sa zic, nu imi prea surade ... si ar fi ajuns pe la 2000-2500 lei. Asta la o firma serioasa, dar care NU repara doar chestii partiale ci investigheaza toata turbina si schimba tot ce considera ei ca nu e OK. Altfel nu ofera garantie ... Daca as fi cunoscut un atelier serios, poate ca nu as fi avut retineri. Fiind la prima experienta de acest gen, m-am abtinut. In schimb am gasit turbina nou,identica, pe eBay, Made in China (ca si a lui BEE, de altfel). Dupa o negociere serioasa , am scos-o la 300 USD (+cca 90USD transport + Taxe vamale - inca necunoscute). Una peste alta, estimativ, as zice ca iese in maxim 500 USD, ceea ce ar fi super OK fata de ceva similar luat de prin zona. Cumva repartia este de tip overkill, dar, avand in vedere costurile, am zis ca e mai OK asa. Vedem.

3. Rulmentul stanga fata s-a confirmat si el, are o mica-mica vibratie in mers. Inca nu bubuie, dar am apreciat ca inca ma ajuta simturile de diagnoza :))

Si acum, ce nu ma preocupa, dar care putea deveni "hit"!

Mi s-a atras atentia ca am o mica scurgere de ulei (o stiam, dar nu i-am dat atentie) pe la pompa de vacuum !

541356511_Detaliupompamurdara.thumb.jpeg.90ead7e87c6bec90a8f63b4be146a141.jpeg

Primul castig a fost ca am aflat si eu ce naiba e dracia aia, habar nu aveam. Apoi am aflat ca ar fi bine sa o schimb, sa nu dea naiba in pompa de servo-frana. Ca nu suport rugina si scurgerile de ulei, e o chestie. Ca mi se sugerezea sa schimb un ansamblu pentru ca exista o scurgere de ulei (probabil pe la o garnitura) e alta chestie. Asa ca am bagat la cap si am confirmat ca ma introc in curand sa schimb dracia. 

Bun ! Acasa am cautat si am gasit reperul. Din nou, la un magazin online, 1360 lei. La care se adauga 2 garnituri, in total inca vreo 35-40 lei. Cum una din garnituri, un simering mai special, se potriveste fix pe fix la Naluca, am comandat tot ce imi trebuia, la fabuloasa suma de 49 lei ! 

Ieri, la tara fiind, ferit de ninsoare, m-am pus pe treaba:

 1281619962_Locpompacurat.thumb.jpeg.fe45f972a5011c6123d9573d92902137.jpeg     1486239912_Pompajos.thumb.jpeg.18fd66ea54248f4652441648e4343e18.jpeg

Date afara 4 suruburi, curatat zona cu smirghel de 200, sa ramana metal absolut curat. Mi se pare complet aiurea ca garnitura (din imaginea din dreapta) este o simpla tabla metalica (atat in dotarea OEM cat si pe aftermarket Elring), dar asta e ...

1162442499_Pompasigarnituri.thumb.jpg.215feb91daae13ed15726791111245da.jpg

Curatat frumos, montat garniturile ... treaba de maxim 20 minute. Daca as fi schimbat pompa de vacuum in service, oricum ar fi fost necesare cele doua garnituri din imagine si sigur nu ar fi fost mai putin de 100 lei. Asa ca, una peste alta, o distractie de 1360 + 100 + 250 (manopera 1 ora) = minim 1700 lei s-a rezolvat cu 20 minute munca si o investitie de vreo 35 lei :))). Pompa in sine nu avea nici pe naiba, nici macar nu am reusit sa o desfac cu un imbus de amator, asa ca nu am mai fortat cu cheia heavy-duty. Frana este super bine asistata, dupa interventie totul este in regula. Oricum, desi nu am mai umblat niciodata la astfel de jucarii, m-as fi asteptat sa gasesc cel mult un O-ring pe unde sa supureze ulei. Dar nu e cazul, cel putin nu inca. 

Daca tot am deschis capota lui BEE si mi-am facut loc demontand un colier de la furtunul de turbo, m-am ambitionat sa ajung si la clapeta de acceleratie. Asta sigur nu a fost deschisa de cand BEE a parasit poarta fabricii. Soc si groaza !

682677144_Corpclapeta.thumb.jpeg.b51b59d57b46be07667ad46856db4b2b.jpeg

Mi s-a parut incredibil de curata la cei 105.000km ai ei, insa mi-am calcat pe inima si am facut-o bec. Momentan nu as zice ca am simtit vreo schimbare la mersul motorului, acum astept cu interes schimbarea turbinei. In urma cu vreo 5 minute mi-a venit confirmare din partea chinezului ca turbina cumparata e fix ceea ce  ii trebuie lui BEE, desi, dupa parerea mea, scoate o presiune cu 10% mai mare (dupa cod si specificatii). Asta ar fi super tare ... tuning fara voie 🤣

 

 

 

 

Edited by Salex
  • Like 4

Share this post


Link to post

Pentu optiunea rectificarii a toti cilindrilor din blocul original as opta si eu . Toti ori niciunul ! Altfel, dezechilibru, lucru facut (nici macar) pe jumatate.

Edited by Viktor

Share this post


Link to post

Verifica (franezi putin, vezi daca se opreste zgomotul) si etrierul pt problema zdranganitului, era problema clasica la cei Dac de Cielo.

Clapeta strange mizerie pe interiorul banutului, la exterior e... nimica toata 🙂 

Share this post


Link to post

Zornaitul nu are cauza incerta, e clar localizat in cele doua zone pe care le-am incercuit. Piesa aia in care se afla axul cu joc am gasit-o sub denumirea Capac Turbina ... insa doar teoretic ... Noua nu am gasit-o pe nicaieri. 

Clapeta am curatat-o cat ... acces am avut de bine. Cu acceleratia blocata la podea si clapeta la WOT, i-am dat cu spray cat s-a putut. Oricum, e clar ca, momentan, pe la turbina nu scapa ulei si filtrele folosite au fost in regula si schimbate la timp.

@Viktor : pai nu mai bine sa nu bag blocul ala cumparat la naftalina si sa il folosesc acum 😄 ? Chiar si asa, arborele nu scapa ne-echilibrat dupa ce ii iau piatoane noi.

Share this post


Link to post

Sigur ca da, noul bloc trebuie folosit de astfel au cazut zarurile . Oricum nu esti in paguba cu naftalina, o folosesti pe blocul original ca nah, fie acolo mama, fie acolo sa nu trebuiasca . Eu n-as face greseala sa ma debarasez de el, de poate fi adus la adevar si refolosit inca o data ... e super. Si SH-urile, pe masura ce timpil trece devin din ce in ce mai uzate asfel scazind sansele de a pune mina pe unul bun. Sigur, nu fie cazul (!) unei noi aventuri gen, da' ... am unul la naftalina in caz "D" ! Eu am o punte de nexia de vreo 10 ani sau mai bine, da' nici c-o dau la fier vechi, o tin acolo doar n-o tin in spate.

Share this post


Link to post
On 2/2/2023 at 4:06 PM, Salex said:

 

Am insistat sa fie facuta si echilibrarea dinamica a vilbrochenului cu tot ce trebuie pe el...

Tot ca dambla personala, am cerut pregatirea serioasa a chiulasei, cu simeringuri supape noi, supape curatate si "asezate" cu scaun etc. 

Cine isi doreste un motor sanatos si de durata astfel procedeaza ! Odata ajuns in inima motorului facem totul ca la carte . Sigur, cu costuri suplimentare in comparatie cu o simpla curatare a chiuloasei , da' asta-i procedura corecta . Acuma, isi intra in drepturi maretul "daca" spre ex peste un ... doi ani sa zicem (ori de ce nu, pierdere compresie din start la vreo supapa) cedeaza una din supapele obosite, ce atrage din nou service cu manopera , o noua garnitura de chiuloasa , piese noi si rectificarea scaunelor , timp pierdut etc. Voi iesi oare in cistig de cauza ? Nici vorba ! Alti bani alta distractie ce cu siguranta imi da cu minus cind se trage linie si se fac socoteli. Pai nu mai bine ma lasam prada procedurii corecte din start ? Sigur ca da !

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...