Jump to content
Sign in to follow this  
Abram Burel

Condus Eco

Recommended Posts

Pornind de la o diversiune pornita (hai sa zicem) aici, m-am gandit ca n-ar strica o dezbatere putin mai extinsa pe tema legata de miscarea ECO (logista evident) transpusa intr-o maniera pragmatica aplicabila stilului de condus.

 

Puteti citi cate ceva (cred ca merita), in diverse locuri indicate de o dupa "eco driving" (atentie multe situri sunt in limbi ciudate, as zice... nordice, deh, la ei aerul e mai de pret).

 

Practic eu am retinut urmatoarele reguli:

  • schimba intre 2000 si 2500
  • incearca sa mergi cat mai mult pe palier (cu viteza constanta) intr-o treapta cat mai mare
  • foloseste mersul in "pseudo" frana de motor

Ultima e o alternativa inventata de mine la penultima si se poate aplica in oras (10x Sato ;) ) sau in general in trafic mai lent. "Pseudo" vine de la faptul ca nu e nevoie sa retrogradezi ca sa "franezi", ci pur si simplu lasi masina in viteza si rulezi cu ea asa pana simti ca nu-i mai place sau reiei o repriza lenta.

 

Ceea ce nu am descoperit inca este modul in care trebuie abordate reprizele. Alert sau mototol.

 

Pentru a nu relua dispute sub/supra, va propun sa incercati sa prezentati o parere cu argumentatia de rigoare. Poate chiar intelegem cate ceva din parerile ce se vor exprima si nu vom avea doar o lista de dogme.

 

O sa incerc sa exemplific cu "ratiunea" pe care o dau eu regulilor enuntate (in aceeasi ordine). Mai intai as vrea sa spun ca chestia asta nu are nimic de-a face cu un stil de condus sportiv. Deci:

  • trecerea intr-o treapta superioara la turatia asta va conduce la o "cadere" a turatiei de maxim 25%, ceea ce ar insemna in cel mai rau caz vreo 1500 rpm, ceea ce pare a fi acceptabil pentru o sarcina scazuta la masinile moderne (pe Kalos e in regula, ca si pe altele mai dihai pe care am mers, pe Nova trebuie un pic mai sus, peste 2300 ca sa nu dardaie dupa schimbare);
  • pentru asta am incercat o explicatie cred undeva pe aici, dar nu-mi aduc aminte unde (deh, batranetile); nu mai reiau, poate ma ajuta cineva;
  • aici nu cred ca e nevoie de demonstratie, ci doar de antrenament si discernamant; singurul efect neplacut este reluarea accelerarii care se produce cu o mica "aprobare" din cap.

Mai departe...

Share this post


Link to post

Este adevarat deplasarea cu viteza constanta intr-o treapta de viteze superioara este un regim economic. Intre a accelera domol sau dinamic eu as alege varianta a II-a, deoarece randamentul optim al motorului Otto se obtine la exploatarea cu 85% din sarcina maxima si la o turatie peste cea a cuplului maxim de regula. Consider ca este mai economic sa se demareze vioi si sa se schimbe vitezele in jurul turatiei de 3500rpm daca se urmareste continuarea accelerarii si 3000rpm pentru mentinerea vitezei (schimbarea din III in IV). Daca dintr-un motiv oarecare trebuie sa se mareasca viteza si turatia motorului este sub 2500rpm trebuie accelerat mai mototol pana pe la 3000rpm.

 

In funtie de masina si motorizare aceste valori difera. Exemplificarea mea s-ar potrivi pt un motor obisnuit cu turatia de cuplu maxim la 3000rpm, cum este cel al Daciei de exemplu, unde pt obtinerea unei sarcini de 85% era necesar sa se accelereze cam la jumatate din cursa pedalei. Iar la Tico, la sarcina de 85% deja functioneaza treapta a II-a a carburatorului si nu mai se poate vorbi de un regim eco.

Share this post


Link to post

ma trezesc pe la 8 beau cafeaua pin' la 9 fara 10 si la 9 ar trebui sa ajung la munca, aglomerat, semafoarele-s toate pe rosu, jumate le iau, jumate le iert, am acelasi stil de mers de vreo 10-12 ani

 

ce naiba consum sa-i fac?

 

am recitit a 7-a oara si topicul din linkul dat de abram_burel

 

pai s-a dezbatut acolo pe toate directiile

 

buuun.. ei am incercat si eu (avand un consum bine stiut la cielo) diferite stiluri, mai calm , mai nervos, am umflat si-am dezumflat cauciucurile.. de toate ce mai..

 

rezultate spectaculoase.. nu au vrut sa vina

 

maxim 1 litru la suta in sus sau jos

 

cred ca inutil sa mai cautam formule, dar poate fac eu parte din acei sceptici care cred ca masina conteaza mai mult decat soferul d.p.d.v. al consumului, si singura grija ar trebui sa fie in a nu o distruge..

Share this post


Link to post

Cum nu se refera numai la schimbatul vitezelor, uite ce scrie la mine pe capacul de la rezervor: pentru mers confortabil sa umflu rotile cu 1.9, pentru mers economic cu 2.4! Ei bine, cu alea de vara mergeam cu 1.9, cu astea de iarna merg cam cu 2.1 sau mai sus si la acelasi drum, cu aceeasi incarcatura, calculat pe 650km, am consumat mai putin cu 1 litru % !!!

Share this post


Link to post

am citit si ieri, am ramas surprins si eu, am facut acum in jur de anul nou vreo 1800 km, si mi s-a parut si mie consumul mai mic, dar am o banuiala.. aerul mai curat mai rece, arderea o fi mai buna, benzina..

normal anvelopele de iarna le simt mai grele un pic, am sa intreb un coleg cu vredestein sa vad ce zice si el, eu am viking

 

apropo.. cati km are masina?

Edited by Tommy

Share this post


Link to post

Tommy, stai putin, cum adica acum aerul mai curat si mai rece => consum mai mic? Mitu' nu e ca iarna nu-i ca vara si ca orice masina consuma mai mult?

Share this post


Link to post

pai la drum intins ma refeream, nu mergi cu motorul rece

si viper, tot la drum intins a facut consumul

Share this post


Link to post

Iarna orice masina teoretic consuma mai mult. Nu din cauza ca dam drumul la caldura (la mine oricum sta clima constant la 23 de grade) ci din cauza aerului rece. Era o explicatie foarte faina pe un site legat de raliuri, poate o gasesc. La fel, daca urci cu masina. Cum creste altitudinea creste consumul din cauza rarefierii oxigenului. Asta stiu sigur, in WRC cand au Raliu pe sus, creste consumul si scade puterea cu pana la 30%.

 

Revenind la ale mele, masina a inceput sa pape din ce in ce mai putin pe masura ce km la bord au crescut. Acum are aproape 4400. Si, da, ma refeream la un drum intins, dus-intors, de aproximativ 650km in total. Acelasi numar de persoane, bagaj cam la fel ca masa.

Edited by VIPER

Share this post


Link to post

poate fi si asta, si-a mai dat drumul dupa cateva mii de km :)

 

dar asta o cred in continuare, aerul curat face motorul sa mearga bine, e drept la altitudini rezonabile :)

 

ps. vara prin centru suna ca naiba, daca ies noaptea dupa o ploaie, e altul sunetul

Edited by Tommy

Share this post


Link to post

Distanta intre cele 2 drumuri lungi a fost de 1 luna, timp in care a mers prin Bucuresti dar nu foarte mult. O sa caut pozele sa vad totusi diferenta de km pe bord. Totusi in general masina pare mai elastica.

Share this post


Link to post

Chestia cu presiunea in pneuri e clara. Sa o luam intr-un sens. Cu cat pneul este mai umflat:

- frecarea dintre pneu si asfalt e mai mica (se schimba "aspectul" zonei de contact, nu neaparat suprafata - fizica zice ca teoretic suprafata de contact nu conteaza, dar in practica nu e ca in teorie)

- circumferinta pneului creste, deci drumul parcurs la acelasi numar de rotatii este mai mare

[pana aici rezulta un consum mai mic]

- cuplul necesar pentru o aceeasi accelerare e mai mare

[asta ar genera un consum mai mare, in functie de regimul de mers]

- rotile, suspensia si transmisia sufera ceva mai mult

- tinuta de drum se inrautateste (dar la fel e si in sens invers fata de presiunea nominala, dar sunt avantaje iarna/vara)

[astea sunt "minusuri" in general]

Share this post


Link to post

Treaba la mine sta asa:

 

- cu cele de vara: m-a mancat undeva intr-o dimineata sa fac presiunea si aveam 1.7. Le-am umflat la 1.9 si am plecat la drum lung. Pe la jumatatea drumului am oprit la o benzinarie ca ma zgaltzaia ca naiba. Aveam deja 2.1. Am facut deci greseala sa masor presiunea dimineata cand afara era frig si aerul se comprimase (asa se zice? Io la botanica am avut note mici :D )

- cu cele de iarna: cei de la Sama mi-au bagat 2.1 sau chiar 2.2 tocmai in ideea ca afara erau 5 grade si la frig presiuna va scadea. Cu toate astea masina, la aceeasi temperatura externa si aceeasi presiune in roti (2.1) e mult mai confortabila si nu tzopaie ca atunci cand e incaltata cu gumele de vara. Aici cred ca intra in calcul compozitia gumei, care la cele de vara se intareste sub o anumita temperatura...

Share this post


Link to post

Presiunea in anvelope se masoara si ajusteaza pe caucioace RECI, deci e cam foarte bine cum ai procedat, Vipere ... ca s-au incins si a crescut presiunea e alta mincare de fish.

Share this post


Link to post

Cand am cumparat Matizul euro 3,stiam ca ar trebui sa fie mai slabut demarajul decat la euro2,cu care eram obisnuit,dar surpriza!Plec cu Tizu de la dealer si observ un demaraj mai nervos decat la euro 2!Am mers 110 km,pana la Pitesti,unde m-am oprit la o vulcanizare si am verificat presiunea pneurilor:aveau 2,8!Cel de la vulcanizare zice:'Asta e presiune de showroom domnu!' si desumfla rotile pana la presiunea normala.Am plecat de acolo si am observat ca demarajul este,intradevar,mai slabut decat la euro 2.Ajuns din nou in Bucuresti,am ales calea de mijloc si am bagat 2,3presiune,si sunt multumit,cred ca este un bun raport intre comfort si demaraj.

Share this post


Link to post
Iarna orice masina teoretic consuma mai mult. Nu din cauza ca dam drumul la caldura (la mine oricum sta clima constant la 23 de grade) ci din cauza aerului rece. Era o explicatie foarte faina pe un site legat de raliuri, poate o gasesc. La fel, daca urci cu masina. Cum creste altitudinea creste consumul din cauza rarefierii oxigenului. Asta stiu sigur, in WRC cand au Raliu pe sus, creste consumul si scade puterea cu pana la 30%.

 

e invers

iarna aerul este mai dens (temperatura mai mica, densitate mai mare) aer mai dens - masa mai mare de aer la acelasi volum aspirat in cinilndru. asta inseamna ca ai umplere mai buna, epsilon (raportul de comprimare) creste, cu el urca si randamentul motorului.

reversul medaliei: aerul prea rece inrautateste arderea... astfel se realizeaza o temperatura optima a aerului aspirat... care la majoritatea masinilor e in jur de 10grade

cu cat te indepartezi de temperatura aia cu atat consumi mai mult.

 

iarna creste consumul din simplul fapt ca motorul porneste de la temperaturi mai joase, si merge mai mult rece... pana ajunge la temperatura de functionare orice motor consuma mai mult (datorita arderii mai proaste, a jocurilor care inca nu sunt la valoarea nominala, si a uleiului care este mai vascos

Share this post


Link to post

... plus ca, o parte din energia termica degajata de ardere se transforma in caldura pentru a incalzi motorul, si nu in lucru mecanic.

Edited by mr_

Share this post


Link to post

O parte mai mare, ca oricand 'o parte' se duce pe apa sambetei :)

Share this post


Link to post

Si daca densitatea aerului este mai mare, creste putin si rezistenta la inaintare, a automobilului, nu?

Share this post


Link to post
e invers

iarna aerul este mai dens (temperatura mai mica, densitate mai mare) aer mai dens - masa mai mare de aer la acelasi volum aspirat in cinilndru. asta inseamna ca ai umplere mai buna, epsilon (raportul de comprimare) creste, cu el urca si randamentul motorului.

reversul medaliei: aerul prea rece inrautateste arderea... astfel se realizeaza o temperatura optima a aerului aspirat... care la majoritatea masinilor e in jur de 10grade

cu cat te indepartezi de temperatura aia cu atat consumi mai mult.

 

iarna creste consumul din simplul fapt ca motorul porneste de la temperaturi mai joase, si merge mai mult rece... pana ajunge la temperatura de functionare orice motor consuma mai mult (datorita arderii mai proaste, a jocurilor care inca nu sunt la valoarea nominala, si a uleiului care este mai vascos

 

 

Ce spui tu este practic un exemplu al intercooler-ului care raceste aerul admis in cilindrii...Un membru al vwforum a spus ca dupa remapare (flash tuning) de la 105 cp (1.9 tdi) vara are cam 140 si un pic de cp ,iar iarna are peste 150 cp.Masurat pe stand dyno. :D

Edited by negoctav

Share this post


Link to post

O sa cam rup firul discutiei de pana acum dar am gasit pe pagina unui constructor german de autoturisme un mic ghid de tips&tricks si miscorare a consumui...asa zic ei...

 

Cat consuma masina ta? Sfaturi pentru sofat sigur si economic

 

Şoferul influenţează în mod esenţial consumul de combustibil. Daca va adaptati stilul de condus, puteti realiza economii de combustibil între 15% şi 20 %

 

Ce poate face conducătorul auto împotriva creşterii preţurilor la carburanţi? Aproape nimic, sau totuşi există ceva? Va propunem sa invatati alaturi de Skoda in trei serii consecutive cum sa reduceti semnficativ consumul de combustibil, in deplina siguranta. Cel care va va indruma este campionul mondial al condusului economic, Gerhard Plattner, renumit in Romania prin recordul de consum de combustibil cu Skoda Fabia 1.4 TDI, inregistrat anul trecut.

 

“Consumul este mic atunci când iţi doreşti cu adevărat să economiseşti”, descrie Plattner esenţialul teoriei sale.

 

 

Parbrizul

Un parbriz curat este de o importanţă majoră pentru şofatul în siguranţă. Iarna, când parbrizul se abureşte deseori sau îngheaţă, este important să il putem dezaburi sau dezgheţa cât mai rapid cu putinţă.

 

Coborâţi parasolarul cand porniti instalatia de dezghetare, pentru a scurta circularea aerului, asfel incat parbrizul să se dezgheţe mult mai repede.

 

Dacă lăsaţi parasolarele ridicate, tot aerul care vine de la ventilaţie va circula către întreg interiorul autovehiculului si nu va avea efectul dorit imediat. Prin această manevra sporiţi siguranţa la volan, prin dezaburirea rapidă a parbrizului, fapt ce vă înlesneşte pornirea la drum.

 

Transportul de bagaje

Puteţi economisi carburant evitând să transportaţi bagaje inutile. Majoritatea dintre noi au in masina bagaje inutile in fiecare zi, in greutate medie de 50 de kilograme.

 

O regula de baza in sofatul economic spune că 100 de kilograme în plus înseamnă un consum suplimentar de 0,7 litri. Aşadar, renunţaţi la tot ce nu vă trebuie din portbagaj.

Nu uitati insa ca siguranta in trafic este cea mai importanta. Economisiţi doar acolo unde este cazul.

 

Alte aspecte de luat in considerare ar fi:

- Nu lăsaţi motorul să se încalzească stând pe loc. Imediat ce porniţi motorul trebuie să plecaţi de pe loc. Nu uitaţi să vă puneţi centura înainte de a porni motorul;

- Acceleraţi ferm, schimbaţi rapid treptele de viteză, nu ţineţi maşina inutil în câte o treaptă de viteză. Când aţi ajuns la viteza dorită, menţineţi-o constanta;

- Mersul cu farurile aprinse pe timpul zilei (cu excepţia modelelor la care farurile pornesc automat odată cu motorul) costă până la 0,2 litri suplimentari la suta de kilometri;

- Adaptaţi stilul dumneavoastră de condus profilului de drum. Daca mergeţi la munte, profitaţi de viteza pe care v-o oferă o coborâre în pantă pentru a avea putere suplimentară la urcarea pantei următoare.

 

Cele 20 de secunde si semaforul

In oraş se poate economisi combustibil foarte uşor: În primul rând, aici este consumul de carburant cel mai ridicat, apoi joacă un rol deosebit in ambuteiaje şi la schimbarea benzii felul în care lucraţi cu picioarele.

 

“Economisirea de carburant trebuie privită ca un sport”, spune expertul Gerhard Plattner: “Puţină ambiţie nu strică, iar ‘sănătos’ este oricum.”

 

Asadar, dacă apropierea în ultimii metri înainte de semafor împreună cu statul la culoarea rosie urmează să dureze mai mult de 20 de secunde există un singur sfat: opriţi motorul! Dar atenţie: servofrâna nu va mai funcţiona la puterea obişnuita.

Plattner: “Chiar şi dacă observaţi ca aţi stat la semafor doar 15 secunde, este oricum bine. Mai bine estimaţi de două ori greşit, dar nimeriţi 10 semafoare corect. În Romania există lângă semafor o numărătoare inversă care indică dacă merită să opriţi motorul. "

 

Două sfaturi pentru extreme: majoritatea automobilelor diesel pot ajunge până la 50 de km/h cu motorul doar la relanti, printr-o schimbare foarte atentă a treptelor de viteză.

 

Şi: dacă vă apropiaţi de semafor, aţi oprit motorul, dar observaţi că trece deja pe verde, nu porniţi motorul punând contactul şi introducând o treaptă de viteză, ci porniţi-l cu contactul, ca şi cum aţi fi stat pe loc. Altfel introduceţi o frână de motor inutilă.

 

Trucuri cu aerul cald în maşină

Vara este sezon pentru instalaţiile de aer condiţionat, iar aici intervine Gerhard Plattner, expertul austriac în materie de economie de combustibil. “La o maşină mare, cum este Skoda Octavia, setarea aerului condiţionat pe maximum rece poate creşte consumul de carburant. Majoritatea oamenilor care se urcă în maşina supraîncălzită şi dotată cu aer condiţionat greşesc, pornind aerul pe treapta cea mai mare de ventilaţie şi setând temperatura cea mai scăzută. Asta nu costă doar combustibil, ci va provoca şi o răceală pe măsură.”

 

Corect şi mai de efect este să deschideţi întâi toate geamurile, astfel încât la pornirea de pe loc să iasă tot aerul cald din interiorul maşinii. Apoi puteţi da ventilaţia la maximum, dar la o temperatură moderată, de exemplu 22 de grade Celsius.

 

Incalzirea scaunelor pe timp de iarna

Incălzirea scaunelor, o invenţie utilă şi plăcută. Dar consumă şi multă energie. Se întâmplă frecvent ca cineva care merge în timpul săptămânii singur în maşină, la serviciu de exemplu, să circule în weekend cu familia. Când este frig, soţia sa doreşte, evident, să se bucure de scaunul încâlzit. Dar cel târziu duminică seara ea coboară şi uită să oprească încălzirea scaunului pasagerului. Asta înseamnă că peste saptămână hrăniţi un consumator inutil de curent.

 

Aerul condiţionat şi încălzirea scaunelor contribuie în mod esenţial la siguranţa condusului, prin confortul oferit soferului. Aveţi în vedere că ele consumă combustibil suplimentar, dar nu vă gândiţi să economisiţi când nu este cazul. Cum ar fi să renunţaţi la aerul condiţionat când afară este căldură de peste 35 de grade Celsius. Sau mai bine să îngheţaţi iarna decât să activaţi incălzirea scaunelor. Şi în acest caz este valabilă regula siguranţei personale, care are prioritate absolută.

 

Anvelopele de iarnă

Anvelopele de iarnă consumă, din cauza amestecului de cauciuc ceva mai moale, puţin mai mult decât cele de vară. Iar cele cu spike-uri şi mai mult. Cine vrea totuşi să economisească şi aici combustibil nu îşi cumpără anvelope late de iarnă, ci cea mai îngustă variantă aprobată pentru modelul său de maşină.

 

La mersul prin zăpadă trebuie curăţată zăpada care se depune sub aripi în jurul roţilor: nu doar că aceasta poate frâna roţile, dar atârnă inutil şi la greutate.

 

Ţinuta de drum a maşinii este sigură numai atunci când şi presiunea în anvelope este corectă.

 

Foarte important: anvelopele de iarnă trebuie montate atunci când temperatura exterioară scade sub 7 grade Celsius, indiferent dacă pe stradă există zăpadă sau nu.

 

O presiune corectă în anvelope economiseşte combustibil. Dar mai ales contribuiţi în mod important la siguranţa în circulaţie.

 

Gerhard Plattner

 

Voi ce ziceti? ca eu unul treaba cu parasolarele nu o stiam ...

Edited by masterbobs

Share this post


Link to post

Treaba cu parasolarele a fost spusa si pe aici pe undeva. Eu am folosit-o, si functioneaza.

In rest:

"- Nu lăsaţi motorul să se încalzească stând pe loc." No shit! Si uzura motorului data de mersul cu un motor rece si ulei gros cine o suporta? Expertul asta?

"- Mersul cu farurile aprinse pe timpul zilei (cu excepţia modelelor la care farurile pornesc automat odată cu motorul) costă până la 0,2 litri suplimentari la suta de kilometri;". Pentru 0.2% (desi am dubii, +cred ca macar difera de la o masina la alta) prefer sa fiu un pic mai in siguranta ca ma vad si aia mai chiori;

- despre opritul motorului la semafor: asta chiar mi se pare o prostie... cat dracu' poate sa consume la ralanti in 15 secunde (1l/3600*15, nu? si asta cu aproximatie!) si cat consuma pornirea? Nu mai vorbesc de servofrana...

Are cateva sfaturi bune, dar unele mi se par aiurea de tot. Eu ma opresc aici.

P.S. Pe Discovery sunt niste mici clipuri chiar cu expertul asta, si chiar am vazut unul in care spune cam tot ce e scris aici.

Share this post


Link to post
Treaba cu parasolarele a fost spusa si pe aici pe undeva. Eu am folosit-o, si functioneaza.

Iar eu o foloseam de mult, fara sa-mi dau seama ca e un tips&tricks. :)

De fapt am descoperit-o vara, cind dadeam drumul la aer conditionat pe parbriz, apoi lasam parasolarul ca sa nu-mi vina tot aerul rece in cap!

Share this post


Link to post

Nici eu n-am stiut de faza cu parasolarele :) Restul le cam stiam, sau sunt oricum de bun simt.

 

Am doar trei comentarii:

 

"Asadar, dacă apropierea în ultimii metri înainte de semafor împreună cu statul la culoarea rosie urmează să dureze mai mult de 20 de secunde există un singur sfat: opriţi motorul! "

 

Ma intreb daca economia de carburant justifica uzura inutila a demarorului. Nu e retorica intrebarea, ci pe bune :)

 

Două sfaturi pentru extreme: majoritatea automobilelor diesel pot ajunge până la 50 de km/h cu motorul doar la relanti, printr-o schimbare foarte atentă a treptelor de viteză.

 

Cu asta nu sunt convins, desi el e expertul. Am avut pe mana cateva zile o Laguna dCI cu calculator de bord si am facut cateva experimente. Am observat ca la 120km/h, consumul este mai mic in treapta a 5-a decat intr-a 6-a. A 6-a devine mai economica pe la 140km/h. Chestia au mai observat-o si altii, iar explicatia empirica ar fi ca turatia ceva mai ridicata duce la un efect mai puternic al turbinei, care duce la randul lui la un randament mai bun.

In plus, mersul si schimbarea vitezelor la relenti pare tortura pentru ambreiaj si imi pun din nou intrebarea de la punctul anterior.

 

 

Mersul cu farurile aprinse pe timpul zilei (cu excepţia modelelor la care farurile pornesc automat odată cu motorul) costă până la 0,2 litri suplimentari la suta de kilometri

 

"0.2l/100km" vs "vizibil si pentru veteranii din ww2". Hm, de data asta sunt in complet dezacord cu mr. Plattner. O fi economia un sport, insa uneori sportul pe sosele poate fi periculos... Mai ales pe soselele din Europa, pline de "senior citizens", asa cum cu dragoste sunt ei numiti in SouthPark :D

Share this post


Link to post

Eu intotdeauna am avut ceva impotriva astuia... mi se pare un dobitoc cu spume.

Parerile lui se impart in everybody knows that si tampenii, dupa parerea mea. Si mai sunt si din astea: daca nu curat zapada de pe masina o sa ma doara la buzunar. Hai, sictir!

Share this post


Link to post

Chestia cu opritul motorului la semafor sau plecatul de pe loc imediat cand afara snt -20 de grade sunt de-a dreptul stupide. L-am vazut la promotor dand nishte sfaturi tampe, de genul da jos bagajele, ca si cum as umbla cu sifonierul dupa mine :mda: . Cam tampitel gagiul, sau ne considera o tara de prosti...

 

PS: Oare ce face acceleratul la relanti la turbina la un turbo-diesel? :-W

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...