Jump to content
Sign in to follow this  
zack

"Franele Care Ucid"

Recommended Posts

Pe cetateanul "neputincios" il cunosc si eu ... in cazul meu incepator, 18 ani, ridicat incocent din umeri ... Cind i-am ridicat capota facuta praf, primul lucru pe care l-am constatat a fost ca borcanul cu lichid de frina mai avea maxim 10 ml de lichid pe fund iar culoarea si consistenta erau foarte apropiate de cele ale noroiului.

 

Cu cei 10.000km poate ca exagereaza putin, insa cu 5-6.000 as fi total de acord :)

Share this post


Link to post
... Cu cei 10.000km poate ca exagereaza putin, insa cu 5-6.000 as fi total de acord :)

De ce ? El a spus un adevar la care te aduce experienta (practica, cum zic unii): la o revizie in service schimbi tot ce nu rezista pana la urmatoarea revizie. Banuiesc ca este o regula de aur, este mai putin costisitor sa schimbi la o revizie ceva ce stii ca urmeaza sa te lase, decat sa te lase in camp sau intr-o zona folclorica necunoscuta, undeva intre cei 5-6.000 de km. Duratele de functionare ale pieselor in conditii de siguranta sunt dimensionate pe cicluri de revizie, nu intamplator. Un bun prieten a zis ca nu mai intreaba in veci daca o piesa mai rezista N km, dupa ce i s-a rupt distributia pe un deal pustiu, in noapte, in we, la doar 100 km de casa, pe un ger napraznic. Asa, e suficient s-o patesti doar una data in viata si dupa aceea, ar trebui sa inveti unde ai gresit si cat te-a costat in plus.

Share this post


Link to post

Ca sa fim mai la obiect sa fie in stare tehnica buna pt conditiile in care urmeaza sa fie folosita.

Daca ma fitii iarna prin oras nu am sa car lanturi, nisip, lopata dupa mine... ceea ce as faceo daca as pleca la drum lung...

Daca plec in concediu prin Europa 6-7k km nu plec cu cauciucuri care mai rezista max 2-3k... sau fara sa fac schimb de ulei, filtre etc...si o constatare urmata de reparatiile necesare...

Inainte sa sari la git gindeste-te ca si daca plec pina la Bucuresti trec pe la mecanic pt o constatare...

Secanti sint bizonii din trafic cu proiectoarele aprinse dar nu se uita cretinii ca nu le merg stopurile, sau si mai grav semnalizarea...

Daca le fierbe motorul ghiseftul lor nu prea deranjeaza circulatia :)

Share this post


Link to post
Adica daca anvelopele nu mai merg decit vreo 5-6000km tre' sa le schimb? Iar la restul e un semn ? mare de tot...cum iti dai seama de suspensie ca mai merge 10k... sau motorul, bateria, becurile, caseta de directie, bielete, pivoti etc...

 

Sint piese/masini noi care nu rezista 10k =))

Eu am schimbat cauciucurile cand mai aveau cam 1.5 mm pana la semn. In plus, imbatranisera si scartaiau destul de des.

Motorul nu pica chiar asa usor daca i se schimba consumabilele la timp, mai ales daca e benzinar.

Bateria se verifica cu tester daca mai poate sau nu sa furnizeze curent de pornire (acel curent de valoare mare, 300-500 A). O baterie poate sa fie diagnosticata de tester ca fiind defecta, cu toate acestea sa poata porni motorul lejer. Insa bateria aia va crapa la primul ger de sub zero grade. Am patit-o iarna asta la Matiz, stiam de ea, din pacate de-abia luasem masina si nu avusesem timp sa umblu dupa alta baterie, in plus mai erau si sarbatorile si nema magazin deschis. Dar in dimineata cand au fost -10 grade am coborat la masina stiind ca nu va porni. Si asa a si fost.

O caseta de directie se mai uzeaza si de la mersul prelungit cu bielete si capete de bara uzate, cu jocuri, care antreneaza alte jocuri pe partea asta. La Megane ph1, pana in 2006 inclusiv, caseta de directie capata joc pe la 75000 de km deoarece bieletele pe atunci nu tineau mai mult de 30 de mii de km fara sa capete joc.

Becurile de regula trebuie sa fie prezente in orice masina si orice sofer trebuie sa stie sa schimbe orice bec din sistemul de iluminare.

Bieletele, pivotii, de regula in 10-15 mii de km nu capata un joc atat de mare incat sa cada roata, daca sunt verificati din cand in cand. La mine la Clio de exemplu stiu sigur ca nu voi schimba pivoti inainte de 130 de mii de km, probabil as fi unic. Bielete am schimbat un rand, am pus altele mai bune, iar la capetele de bara e la fel ca si la pivoti.

 

Mentalitatea cu "schimbam cand pica" e ramasa de pe timpul lui Nea Nicu, cand intr-adevar nu se gasea nimic, nici macar bujii nu gaseai un set complet, si oricum nu gaseai nici benzina ca sa mergi prea departe, pe atunci si un amarat de drum de 250 de km il faceai cu pregatiri, in etape, etc. Acum sunt destui care fac in Ro zilnic dublul acestor kilometri, si nu ridica capota decat ca sa mai puna lichid de parbriz. Am un client care pe 20 august a venit la revizia de 90 de mii de km si ieri a venit la revizia de 100 de mii de km, iar masina e cumparata in iulie 2008. La cat merge omul asta credeti ca aud de la el cand ii zic de vreo piesa ca e pe duca, intrebarea: "cati kilometri mai merge?" Aiurea, pentru el timpul inseamna bani mai mult decat economia de cateva mii de km a unui set de placute. Daca eu i-as spune omului ala ca nu sunt sigur ca 10 mii de km va merge fara probleme, probabil isi va cauta alt service. El trebuie sa aduca bani in firma si implicit sa-si tina familia, masina pentru el sa necesite la fel de multa intretinere ca si telefonul mobil, nu sa-l intereseze ce face si cum se uzeaza o piesa sau alta.

De aceea zic eu ca am pretentia de la o masina ca atunci cand ii fac o revizie, sa stiu ca pana la revizia urmatoare nu imi va pica nimic. Bine, acu nu zic de inevitabil, caci la fel de inevitabil e sa intri intr-o gura de canal si sa-ti imobilizezi masina, dar nici sa te trezesti pe undeva ca scartaie placutele iar tu sa fi stiut de ele. De asta de multe ori zic eu ca o masina utilizata pe firma de multe ori se prezinta mai bine dpdv tehnic decat una de persoana fizica.

 

Cat despre piese/masini noi care nu rezista 10 mii de km, la astea merita sa le dai foc. Am o cunostinta cu un service de cartier care a vrut sa schimbe un etrier de frana la un Logan, facut de ASAM, adus de om. Priviti rezultatul.

post-79-1253083394_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Daca ma fitii iarna prin oras nu am sa car lanturi, nisip, lopata dupa mine... ceea ce as faceo daca as pleca la drum lung...

Daca plec in concediu prin Europa 6-7k km nu plec cu cauciucuri care mai rezista max 2-3k... sau fara sa fac schimb de ulei, filtre etc...si o constatare urmata de reparatiile necesare...

Inainte sa sari la git gindeste-te ca si daca plec pina la Bucuresti trec pe la mecanic pt o constatare...

Eu nu am carat nisip si lanturi niciodata, dar am avut cauciucuri de iarna... Unde ma impotmolesc cu un set de cauciucri de iarna nici mama nisipului si lanturilor nu ma scot, trebe mai degraba un plug...

 

Eu nu merg nici 100km cu cauciucuri care mai tin 2-3 mii km pt ca da naibii o ploaie si o sa acvaplanez la 100km/h... Un set calumea de cauciucuri tine 50-80kkm, deci daca ,,mai tin 2-3000" inseamna ca uzeaza semnele de uzura maxima...

Si DA, schimb lichidul de frana la 2 ani pt ca nubira incarcata bate in 1.6 -1.7 tone si are nevoie de frane adecvate ca sa opreasca, nu vreau emotii.

Edited by andreib

Share this post


Link to post
Becurile de regula trebuie sa fie prezente in orice masina si orice sofer trebuie sa stie sa schimbe orice bec din sistemul de iluminare.

 

Zi-le asta si posesorilor de megan =)) . In Franta nu cred ca au auzit de regula asta.

 

In rest sunt de acord cu tine. Nu e de joaca, nu e greu de schimbat si nici nu e scump. Si apropo de placute este o diferenta enorma intre o placuta noua si una uzata la "fading". Prima are suficienta "carne" intre ea si lichid pentru a disipa caldura. Incercati o frana de urgenta de la 140 cu o placuta noua si apoi cu una uzata sa vedeti pe la ce viteza pe ceas apare fading-ul. La mine cu placute noi franez fara probleme 140-60 la ora in schimb cu ele uzate 140-100 si pe urma pauza.

 

Asa ca vitezolmanii ar trebui sa aiba grija si la acest aspect. Am ajuns si eu din greseala cu placutele la 2 mm "carne" si nu e o senzatie prea placuta, la franari usoare nu-ti dai seama dar cand ai o franare de urgenta de la viteza relativ mare (si 80 e suficient) surpriza e de proportii.

 

PS. La espero placuta nu are cum sa cada din etrier indiferent de grosime :P .

Share this post


Link to post

Sa vezi ce fain este cand nu vor becurile sa iasa din soclu...Si mai e si noapte si mai ramai si fara faza scurta pe ambele becuri...Atunci sa vezi ce distractiv e...Ca ai becuri dar degeaba le ai, daca nu le poti schimba.

Share this post


Link to post

Laur asta ziceam si eu : e masina care face 10k in ~1 luna nu te uiti schimbi...

Dar daca faci 1.5k pe an deja se pune problema putin altfel...

Depinde de conditiile de utilizare.

De schimbat schimbi daca dau semne de uzura...

La pivoti, bucse etc nu poti sa zici ca tin x km depinde de utilizare : drumuri in exterior, extraurban, urban, drum de tara etc...tot la constatari/revizii ajungi...

Daca zice mecanicul ca "mai merge", intrebarea mea e cit costa sa vad daca am bani la mine :)

Andrei cauciucurile de iarna nu le-am mentionat , era de la sine inteles ... iar lanturile pe gheata sau zapada inghetata fac minuni...am patit-o pe vremuri cu Dacia :)

Lichidul de frina parca se si verifica daca mai e bun...oricum ala e conditionat relativ mai putin de conditiile de utilizare. Oricum daca zice producatorul sa-l schimbi chiar daca "mai merge" o faci ...

Share this post


Link to post

Problema la lichidul de frana e ca il verifici doar pe cel din borcan, care mare lucru nu face, nu si pe cel de pe conducte.

 

La noi nu se verifica lichidul de frana decat daca e intre minim si maxim. Daca are peste 4 ani sau peste 90 de mii de km, se schimba. Punct.

Edited by laurentziu83

Share this post


Link to post

Lichidul de frana schimbat la timp te scapa de multe batai de cap - nu pun in discutie un fapt evident cum ar fi eficienta franarii aici

La al meu cielo s-a schimbat la intervalul asta si in 12 ani nu am umblat niciodata la componentele sistemului - doar schimb de placute - si frana tine cam cat de bine se poate pentru masina asta...

 

Iar despre cum ajunge literalmente gem un lichid de frana neschimbat de ani de zile va spune un om care pe transfagarasan aproape a ramas fara ambreiaj (comandat tot cu lichid de frana) ... Iar inlocuirea a fost tardiva, garniturile pompei si furtunelul dintre pahar si pompa au fost distruse... necesitand schimbarea pompei...

Si stiti ce? a cedat doar la temperatura mare (motor incins, cald afara) ... temperaturi care la circuitul de frana se intalnesc frecvent si chiar se depasesc...

 

edit: apropo - verificarea lichidului de frana e un vax... se schimba cand trebuie si gata!

 

edit #2: @lascarica - cielo-ul meu are 80k km in 12 ani... si al dracu lichid tot s-a dus naibii...

Edited by madkat

Share this post


Link to post

Pai si eu ce am zis mosule? Lichidele chiar daca "mai merg" se schimba deoarece cu timpul isi schimba proprietatile initiale.

Si antigelul si lichidul de frina se schimba la perioada nu la nr de km...

Offtopic tigaia mea cu antena diesel :) (prietenii stiu de ce) are 10 ani si 190k pe bord... iar motorul toarce inca destul de bine...

Ca un exemplu apropo de schimbat lichide uleiul il schimb max la 7-8k vara si peste iarna la 5-6k ... chiar daca producatorul zice 10k sau rar 15k

Asa am facut si la Dacie si dupa 5 ani de taxi motorul nu papa ulei deloc...

Share this post


Link to post
Problema la lichidul de frana e ca il verifici doar pe cel din borcan, care mare lucru nu face, nu si pe cel de pe conducte...

Cine e baiat destept, culege o mostra de lichid de la aerisitor.

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...