Jump to content
 

Recommended Posts

La cererea publicului, deschid un topic despre noua taraboanta - o Mazda CX-30, Skyactiv X, AWD, AT6, cu nivel de echipare "Skycruise" - care la mine e ultimul. 

Alegerea a durat un pic, pentru ca trebuia sa raspunda la cerinte aparatent contradictorii. Trebuia sa fie un cruiser mai bun decat vechea Skoda Superb, insa o citadina / masina de consorta incepatoare mai buna decat Citroen C1 (pe care inca il mai tin cateva luni). Si trebuia si sa fie musai automata, super safe, si usor de condus/parcat, si relativ scurta incat sa lase loc in garaj eventual si pentru niste bicle.  

Dupa o serie de driveteste, initial ma gandisem la o Mazda 3 (povestea aici )

 

Insa dupa mai multe incercari, a ramas CX-30. Este mai scurta decat Mazda 3 hatchack si mult mai scurta decat berlina, insa mai luminoasa si cu portbagaj ceva mai mare. Si dintr-un motiv care imi scapa, cu motorizarea skyactiv-X (180CP), e sensibil mai silentioasa, M3 am testat doua si ambele mi s-au parut zgomotoase desi cu motorul celalalt (Skyactiv G) erau perfecte. 

Inca am putini km (ceva peste 100) asa ca impresiile nu sunt definitive.

Imi place in continuare cat e de silentioasa, si de usor de condus. Desi nu are geamuri prea mari, faptul ca are trapa ii da un aer mai luminos inclusiv pe locurile de spate. Spatiul nu e extraordinare insa e OK pentru o familie de 3 persoane.  Are jdemii de senzori si camere peste tot incat e foarte usor de manevrat, chiar si de un incepator. 

Am reusit deja sa-mi conving consoarta sa puna mana pe volan, ceea ce e un lucru mare. Iar impresiile ei sunt pozitive: "e aproape ca Citronelul". Ceea ce suna a insulta, insa in realitate, lumea ei automobilistica sa imparte in Citronel si restul lumii, deci e un mare compliment.

Consumul pare sa fie decent in ciuda greutatii, AWD si caroseriei inalte (7.7 pe BC pana acum, urban + centura).  Insa rezervorul e cam mic cred. Cand aveam autonomie pt 27 km am facut un plin si au intrat indesati cu picioarele cam 40l. In carte scrie 48 insa am mari dubii ca-s peste 45...

Ce nu-mi place la ea este tavanul dintr-un fel de carton,  partea mobila de sub trapa, cam in contrast cu restul de materiale premium din interior, si care cam face zgomot la hartoape.  Alta chestie care s-ar putea sa-mi lipseasca e torpedoul refrigerat, insa sper sa pot trai si fara. Insa deh, nu s-a inventat inca masina perfecta (in afara de Alfa Giullia 😍)

Si cateva poze: 

IMG_1.jpg

IMG_2.jpg

IMG_3.jpg

IMG_4.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hai sa povestesc si doua mici experimente.

Motorul e Skyactiv X, celebrul motor Mazda cu  aprindere prin compresie controlata prin scanteie - SPCCI si care in regimul asta ar trebui sa mearga cu un amestec ultra sarac, gen peste 1/30. M-am jucat cateva sute de m cu jucarica de diagnoza - un OBDLINK MX+ si desi pe bord imi spunea ca merge in regim SPCCI, amestecul raportat prin OBD era apropiat de cel stoichio (1/14). La relenti haleste cam 2.2g are / s, aka fix la fel ca vechea skoda, ceea ce inseamna ca admisia a "throttled", clapeta de acceleratie e inchisa. Ei spun ca in mers clapeta e deschisa complet aproape tot timpul, insa la relenti se pare ca n e cazul.  Chestia asta tre' s-o mai investighez si in mers normal, nu doar la relenti sau invartiundu-ma in jurul cartierului cu viteze reduse.

Al doilea, m-am jucat in trafic cu cruise control adaptativ cu stop&go + line assist. Functioneaza bine, practic in blocajele de trafic se poate conduce singura, insa stateam mai incordat decat daca as fi condus eu cu 200km/h...  pe gheata... E cool, insa sincer nu prea ma vad folosindu-l zilnic, de fiecare data cand se apropie de masina din fata si eu n-am piciorul pe frana imi sare cortizolu'... deh, cimpanzeu cu instincte primitive. 😄

  • Haha 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu instinctele tale ma sperie pe mine ... Pe mine ma sperie exact cele care par sa lipseasca cu desavarsire. Prea multi pusti isi imagineaza ca jocurile de calculator isi au echivalent in viata reala si uita ca legile fizicii nu pot fi aborgate nici macar prin OU sau decizie a CCR !

Sa o folosesti mult si bine ! Nu este genul meu de agregat ... dar culoarea e criminala 😄

Share this post


Link to post
Share on other sites

🍻🍻uite asa trebuie sa iti spunem de mai multe ori sa o stapanesti sanatos si fara incidente. 

app de amestec, din ce am citit despre motorul asta, doar in mers constant cu o anumita temp optima pe cat si motor ar tine amestecul in SPCCI pentru a evita detonatiile alea "rele" , oricum nu merge 100% in amestec sarac, ce sunt eu curios in timp cat de fiabil este sistemul, din ce am inteles are 2 injectoare pe piston, plus micul "supercharger" , pe langa turbo. 

Edited by Rafi
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Din ce zice calculatorul, în regim spcci merge aproape tot timpul, mai puțin la relenti sau la blana. 

Nu are turbo... E aspirat. De fapt are un mic supercharger volumic care însă e folosit ca sa dozeze precis aerul, nu ca să producă boost. Și comportamentul e fix de aspirat. 

Din câte știu nu are doua injectoare, însă face injecție de doua ori. Baga o cantitate mica de benzina la admisie, care se amesteca omogen, însă e prea putina ca să se auto aprindă de la compresia "normala" (chiar dacă raportul de compresie e de dizal 1:16). Apoi, după ce a făcut compresia mai baga o mica cantitate de benzina pe care o detonează imediat cu scânteia, și explozia asta "locala"  comprima suplimentar și restul amestecului, care se auto - aprinde. 

Mecanic motorul e clasic (și identic la dimensiuni, cu excepția raportului de compresie cu skyactiv G) . Injecția e diferita, și are mai mulți senzori, plus mini-compresorul ala. 

Edited by mr_
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

bun asa, nu stiu de ce am inteles ca are turbo, my bad 😬 atunci se mai simplifica ecuatia, a devenit cu 3 necunoscute 😁

Share this post


Link to post
Share on other sites

Turbo cred ca o să-mi lipsească... o perioada... Nu mai e ca vechiul petrolier care te baga în scaun și la 2500rpm... Aici are dreptate nevasta-mea, seamănă cu citronelul :)) 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uh, ca naspa-i trocariciu (zise Gica Contra). 😃

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sa o stapaniti sanatosi. Tabla cum ti se pare la masina?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Subțire, fata de skoda. 

Însă are cele mai bune rezultate ncap dintre toate mașinile, deci bănuiesc că știu ei ce fac. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu mai citisem ca vopseaua si lacul ar fi cam sensibile la intemperii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asa e, se zgârie și se ciupesc numa' cât te uiți la ele. Prin românia lumea le pune folie. 

Însă boala asta o au foarte multe mărci acum, de când moda eco i-a făcut sa treacă la vopsele pe baza de apa. 

La mine sta în garaj, n-o fi dracu asa negru. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aveam o nelamurire legata de modul in care se recupereaza energia la franare. Am doua indicatoare la bord, unul la indicatorul de consum care in zona de consum "negativ" arata cat se incarca bateria, si unul care arata fluxul energetic intre motor/roti/baterie. 
Observasem ca "regenerarea" pe primul indicator, cel de consum,  nu parea sa fie activata doar in frana de motor, ci doar pe al doilea, si ca atunci cand franam si se activa "regenerarea" pe primul indicator se accelerau sagetile de pe al doilea, ca si cum bateria s-ar incarca mai tare. Si ochiometric parea ca franarea cu pedala usor apasata incarca bateria mai repede decat frana de motor.

Asa ca daca tot aveam juma' de ora si o jucarica pe OBD la dispozitie (un OBDlink MX+) am facut un test.
Si spre surpriza mea, nu exista diferente semnificative, conteaza doar intervalul de viteze, nu si modul in care decelerezi, cel putin la viteze ridicate. Pui sau nu frana, turezi sau nu motorul, castigi cam 1% din baterie pentru fiecare 10km/h. 

Testele au fost facute pe autostrada, iar decelerarea de la 140 la 100km/h (mai incet mi-e frica :D). Am luat in calcul si diferenta de altitudine masurata pe GPS (care probabil insa nu da pe dinafara de precis). 

Test 1, pedala de frana apasata, durata decelerarii 11s, coborat 3m, bateria s-a incarcat de la 51 a 55% (4%)
Test 2, pedala de frana apasata, durata decelerarii 7s, coborat 2m, bateria s-a incarcat de la 52 la 56% (4%)
Test 3, lasata in frana de motor, in mod full auto, durata decelerarii 35s, URCAT 17m, s-a incarcat de la 59 la 63% (4%).
Test 4, frana de motor "manuala" - turatie mentinuta peste 3000rpm - durata 11s, urcat 2m, incarcat de la 67 la 71% (4%). 


Si alta observatie, e hazlie jucaria asta de OBDLink MX+. Torque stie sa inregistreze la min 0.25s (4Hz) si inregistrand doar doi parametri are rata asta de refresh, cu clonele ELM327 nu prea reuseam sa sar peste 1Hz real indiferent cum setam Torque. Am si un ELM327 autentic (made in Ro), o sa il testez si pe asta.  E drept ca OBDlink autentic e vreo 95€ vs 10-15€ cat e o clona de ELM327. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

A, si sa nu uit... dupa ce pot citi prin OBD, in continuare povestea cu Skyactiv functionand ca un diesel cu amestec de doua ori mai sarac decat normal e in continuare marketing. Sau ce citesc prin OBD nu e corect.

La 125km/h pe regulatorul de viteza amestecul (repet, citit prin OBD)  e foarte apropiat de cei stoichiometric. Si nici clapeta de acceleratie nu e complet deschisa (ca la un diesel), ci doar vreo 25% (cu plus minus ceva functie de panta, inclinare, etc). Daca ma urc pe accelerator urca la 92%, deci cumva parametrul asta cel putin pare corect citit.  Insa astia sunt parametri tipici pentru orice benzinar chior, fara X-ul din Skyactiv X.... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am la BMW optiunea asta de regenerare a energiei la franare/frana de motor, habar n-am daca ajuta la consum, insa stiu sigur ca bateria de pe masina are 9ani si 300k km si este inca perfect in parametrii.

BTW am fost la pipait un XCeed, cred ca sunt concurente cumva masinile, pt 20k mi s-a parut ca vine intr-un pachet super decent comparativ cu preturile din ziua de azi ale masinilor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pe la mine Kia a început să sară calul la preturi, s-au cam aliniat cu Mercedes. Aka un Ceed 1.6t 204cp at costă cât un A-Klasse 2.0 190cp at... 

Însă într-adevăr, și kia și sor-sa de la hyundai sunt bine făcute. Aka cu excepția emblemei nici Mercedes nu oferă mare brânză in plus. 

Mazdele din generația asta sunt mild hybrid, pe lângă bateria normala mai au una de 24v, și 0.16kwh, și un motoraș electric de ceva peste 4kw care uneori contribuie la accelerare și care la frânare încarcă bateria aia. E folosita în special ca să alimenteze consumatorii atunci and motorul e oprit (are start - stop, unul al naibii de bine făcut) 

Edited by mr_

Share this post


Link to post
Share on other sites
La 14.06.2020 la 18:17, mr_ a spus:

Asa e, se zgârie și se ciupesc numa' cât te uiți la ele. Prin românia lumea le pune folie. 

Însă boala asta o au foarte multe mărci acum, de când moda eco i-a făcut sa treacă la vopsele pe baza de apa. 

La mine sta în garaj, n-o fi dracu asa negru. 

Asta este pe jumatate adevarata.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 6/14/2020 at 6:17 PM, mr_ said:

Asa e, se zgârie și se ciupesc numa' cât te uiți la ele. Prin românia lumea le pune folie. 

Însă boala asta o au foarte multe mărci acum, de când moda eco i-a făcut sa treacă la vopsele pe baza de apa. 

La mine sta în garaj, n-o fi dracu asa negru. 

Ai putea sa ii faci un tratament serios cu protectie ceramica sa previi problema asta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

E pe lista. 

În vara asta ajung probabil în România și ma bate un gand, la un mazdar care se ocupa de mulți ani de detailing. 

Însă asta ajuta la zgârieturi fine gen perie de spălătorie sau pete de gainat, însă nu și la criblura&stuff

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am facut o mica investigatie ca sa testez ipoteza unei limitari de putere in prima treapta vine de la faptul ca in testele adunate pe zeperfs, modelele cu X180 au un comportament relativ ciudat. Gen pe 0-60km/h, sau 0-80km/h sunt mai lente decat aceeasi masina cu motorul G122. Insa odata trecut de ~50-60 incep sa se miste bine, din acelasi film ca alte masini cu putereri si greutati asemanatoare. Cu alte cuvinte se comporta ca un aspirat de 180CP care insa are o piedica pusa la viteze mici. 

Ma gandeam ca cel mai simplu mod de a le limita puterea e sa le limiteze aerul. Asa ca am facut un mic log de blana in treapta 1, si in tr3/4, inregistrand turatia, deschiderea clapetei de acceleratie si MAF-ul.

Rezultatul insa nici nu confirma, insa nici nu darama ipoteza. Din grafic se vede ca in treapta 1 managementul e clar diferit. Clapeta de acceleratie nu se deschide complet decat la peste 4000rpm, in timp ce in alte trepte se deschide la 2700rpm. Pe de alta parte insa asta nu pare sa limiteze prea tare cantitatea de aer (si deci puterea). Din grafic pare ca in treapta 1 intra ceva mai putin aer, (gen 5-10%) insa asta nu mi se pare nici pe departe suficient incat sa explice "pierderea" a 50CP. Cu alte cuvinte, cred ca ori nu are botnita in prima treapta, ori daca are, nu m-am prins eu cum functioneaza si ar trebui sa investighez si alti parametri. 

La benzina nu cred ca umbla, amestecul e aproape de stoichio din orice pozitie (ochiometric, am tras cu ochiul la afisaj, nu am facut log serios).  

In prima poza e deschiderea clapetei vs turatie. Curbele albastra si rosie sunt in tr1, doua teste diferite. Cea gri e tr3 si portocalie 4.

In a doua poza e MAF vs turatie (aceleasi teste).

In 3 e tot maf vs turatie insa facut "zoom", si adaugat niste trendlines. Aprope, in treptele astea testul durand mai mult, am adunat mult mai multe puncte de masura. Sunt curios daca oscilatiile alea de MAF sunt "fizice" sau doar erori de masura/esantionare etc. 

throttle.png

maf.jpg

maf_zoom.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 6/30/2020 at 3:59 PM, mr_ said:

E pe lista. 

În vara asta ajung probabil în România și ma bate un gand, la un mazdar care se ocupa de mulți ani de detailing. 

Însă asta ajuta la zgârieturi fine gen perie de spălătorie sau pete de gainat, însă nu și la criblura&stuff

Stai linistit ca nici protectia ceramica nu e antiglont...folia e sfanta.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

 

×
×
  • Create New...