Jump to content
Sign in to follow this  
hitman

Centrale De Apartament

Recommended Posts

Extrapolez si eu: 6000 rot/min 5 minute sau 3000 rot/min 10 min?

Share this post


Link to post

Depinde cat e turatia de rosu.

In principiu, cuptorul unei centrale incalzeste apa. La temperaturi mai mari, depunerea de cenusa si calamina pe acesta este mai redusa decat la arderi cu putere mica. Cealalta piesa supusa uzurii intr-o centrala este pompa. La aceasta, cu cat functioneaza mai putin, cu atat uzura este mai mica. Cand centrala functioneaza la temperaturi mai mari, randamentul caloriferelor este mai bun, durata de functionare se scurteaza si implicit si timpul de functionare a pompei.

Share this post


Link to post

Cel mai buna reglaj al instalatiei de incalzire, recomandat si de producatori in documentatia tehnica a centralelor, este cu robineti termostatici la radiatoare si cu termostat de ambianta.

Termostatul poate fi unul simplu (comanda pornit oprit in functie de temperatura setata), programabil daca se doreste asta sau unul cu senzor exterior (recomandat centralelor cu condensatie si nu numai)

Share this post


Link to post
... sa functioneze la puterea corecta (sa zicem 40 de grade ziua si 60 noaptea ca asa doresc eu)

Pentru a termostata o incinta ai nevoie de energie variabila livrabila intr-un timp mai scurt decat timpul in care se produce pierderea. La o incinta neizolata din caramida si beton pierderea este relativ rapida in timp si o temperatura a agentului de doar 40'C la iesirea din centrala si intrarea in instalatie nu este suficienta, centrala va merge permanent si temperatura ambienta nu se va ridica la valoarea de confort. Ia in consideratie si pierderile pe magistrala sa vezi cu ce temperatura ajunge agentul la ultimul radiator ! In plus, aceste centrale nu sunt concepute sa mearga tot timpul, un timeout la 30 min este obligatoriu. In plus, generarea continua de energie la putere mica este total ineficienta: uzura mare, poluare continua, ardere ineficienta, admisia de aer nu-i variabila precum flacara, deci, la flacara mica ai amestec foarte sarac. In schimb, daca livrezi putere maxima, la o diferenta maxima dintre ambiant si exterior, centrala va functiona 10-20 min intr-un ciclu de 1h. Daca temperatura impusa pe timp de zi este mica (15-17'C), centrala nu functioneaza pe acea perioada. Intr-o astfel de schema, centrala (inclusiv pompa de recirculare) functioneaza intre 2-4h din 24 in cele mai grele conditii exterioare.

Asa cum sunt construite aceste centrale, si in regimul fara termostat de ambient (strap pus in locul lui), functioneaza in modulatie de timp pe un ciclu de 5 min (de ex. 2,5 min arde si 2,5 min pauza), iar pompa de recirculare functioneaza non-stop. Atentie, asta nu inseamna ca centrala merge la o putere mai mica, doar temperatura agentului nu ajunge la valori mai mari datorita timpului scurt de ardere in raport de timpul lung de recirculatie.

 

@hitman > sa-ti explice producatorul ce inseamna optim pentru el, atata timp cat admisia de aer este constanta si calculata (probabil si firesc) pentru puterea maxima, iar marimea diuzelor este constanta. Conceptul de "flacara modulata" se opreste, doar, la pornire (in trepte) si la regimul instalat dupa ce s-a atins valoarea impusa a temperaturii agentului, adica la mentinerea acestei temperaturi si relaxarea arzatorului si a schimbatorului de caldura. Revin, admisia de aer trebuie calculata pentru puterea maxima pentru ca altfel, la un amestec bogat, emisia de CO2 devine prea mare si periculoasa pentru un arzator cu un anumit grad de etansare. In plus, amestecul bogat risca sa stinga flacara pe o variatie a conditiilor atmosferice si a tirajului. Altfel, cu toata simplitatea lor, ele ating randamente de 90% si peste datorita arderii cu flacara inchisa.

Edited by tolin

Share this post


Link to post

Se recomanda la centralele in condensatie sa functioneze la temperaturi pe tur cat mai scazute, de preferat 50/30/20. Temperatura pe tur a centralei trebuie sa fie corelata cu temperatura exterioara (cu cat e mai frig, temperatura mai mare)

Share this post


Link to post

Oricat de cald este afara, cateva grade peste 0'C, o temperatura de 60'C la iesirea din schimbator este minim necesara. Pe temperaturi pana la -10'C se poate merge cu 70'C, dar sub -10'C nu faci fata fara temperatura maxima.

 

Analogia cu turatia motorului termic este aberanta. Acolo, frecarea si incalzirea peste temp de regim este pierderea si dusmanul motorului, pe cand la o instalatie pentru incalzire ai nevoie de cat mai mare putere intr-un timp cat mai scurt, proverbul: "vorba lunga, saracia omului" se potriveste ca o manusa.

Edited by tolin

Share this post


Link to post

Eu nu pun niciodata centrala la putere maxima, 70 grade la iesirea pe tur este suficient chiar la temperaturi exterioare de -15 grade(aici depinde de dimensionarea instalatiei de incalzire); astfel evit depunerile minerale ce au loc la temperaturi ale agentului termic apropiate de cea de fierbere.

Share this post


Link to post

Iti convine sa vorbesti de pe malul marii.

 

Dimensionarea (supra, se intelege) nu insemna inertie mai mare, deci, timp mai mare, deci, energie consumata mai mult ?

 

Si o alta intrebare: cantitatea de calcar din apa este nelimitata ?

 

Ultima si gata: de ce ramane o dunga de (?) pe un vas la nivelul lichidului dupa ce ai lasat mult timp apa la temperatura camerei si apoi se curata greu, chiar de pe vase emailate ?

Edited by tolin

Share this post


Link to post

Cand tot calcarul existent in agentul termic se depune pe la coturi deja trebuie sa iei in considerare o revizie generala a instalatiei... Soacra-mea tine o oala cu apa clocotita tot timpul pe aragaz (nu ma intereseaza de ce, treaba ei); oala aceea are un strat de cel putin 2-3 mm piatra depusa pe interior, care din cand in cand se desprinde...

Treaba cu maximum 70 grade mi-a zis-o mai demult un inginer specialist in instalatii termice si mi s-a parut de bun simt.

Share this post


Link to post

Da, dar apa aceea este intotdeauna noua, asta-i diferenta fata de un circuit inchis, alimentat o singura data. In plus, temperatura apei din vasul de pe plita este mai mare decat cea din schimbator si presiunea este cea atmosferica. In circuitul centralei nu se atinge acea temperatura si apa se afla la o presiune mai mare decat cea atmosferica, deci, evaporarea se face la o temperatura mai mare.

 

Eu prefer sa merg pe calculele si consideratiile producatorului (el stie mai bine ca mine) atunci cand este vorba de limitele unui echipament. In niciun manual nu se face avertizarea ca rulajul la temperatura maxima permisa poate provoca vreun defect al echipamentului. Din contra, acest sfat vine tot din partea lor, pentru a avea consum minim.

 

Utilizarea unor temperaturi mai mici este buna, doar, in cazul lucrului anticipativ, cu senzor de temperatura exterioara si in cazul incintelor cu inertie termica mare, adica, bine izolate (70 cm de caramida eficienta sau 10 cm de polistiren).

Share this post


Link to post

Am si eu o problema si nu am gasit alt topic referitor la centrale pe gaz, asa ca ma bag aici.

Ai mei trebuie sa cumpere o centrala pe gaz, suma in care trebuie sa se incadreze fiind 25 mil +- nu foarte mult (cu cat mai putin cu atat mai bine).

Suprafata casei este undeva la 130 mp. Centrala pe care ar vrea sa o cumpere este asta.

Pro si contra va rog, daca aveti eventual alte recomandari (la banii astia). Eu unul nu am avut prea mult timp sa ma documentez, iar parintii sunt oarecum pe dinafara subiectului, iar alegerea lor e bazata pe... ofertele vazute (nu stiu cat au studiat problema).

Share this post


Link to post
Eu am vazut centrale la care se regla aceasta chestie (noapte/zi pe temperaturi diferite) aceste corectii fiind facute direct din termostatul centralei.

 

Aceste termostate masoara temperatura agentului termic de pe retur , nu temperatura camerei.

Share this post


Link to post

Stie cineva sa raspunda la intrebarea: merita dpdv economic daca la o centrala murala de apartament s-ar folosi si un panou solar? Panoul montat pe circuitul apei la intrare. Deci practic apa o sa intre in centrala cu temp. mai ridicata in centrala (40-50 grdC cred). Cred ca se poate monta asa ceva si pe circuitul de incalzire.

Share this post


Link to post

Asa simplu, nu merge, daca n-ai consum continuu de ACM. Altfel, e bine sa stochezi si sa alimentezi centrala dintr-un "boiler" solar.

Share this post


Link to post
Stie cineva sa raspunda la intrebarea: merita dpdv economic daca la o centrala murala de apartament s-ar folosi si un panou solar? Panoul montat pe circuitul apei la intrare. Deci practic apa o sa intre in centrala cu temp. mai ridicata in centrala (40-50 grdC cred). Cred ca se poate monta asa ceva si pe circuitul de incalzire.

 

 

Si panoul pe balcon?? =))

Share this post


Link to post

Majoritatea blocurilor din Turcia au panouri solare pe acoperis.

Share this post


Link to post

Da, si grecii... Dar au si mai mult soare decat noi.

Share this post


Link to post

@Andrew

Nu merge linkul tau, se duce pe pagina generala.

Share this post


Link to post

Au trecut vreo 2 ani de la post-ul respectiv. Probabil nu mai exista in oferta. Mersi pentru incercare, oricum :)

Share this post


Link to post

Eu lucrez de doi ani ca instalator centrale termice,daca se deschide discutie pe tema asta din nouchiar m-ar interesa sa mai aflu cate ceva daca mai sunt oameni care lucreaza in domeniu.

 

 

 

Share this post


Link to post

Eu ma bucur ca am dat de un specialist :)

 

Uite care e problema mea: mi-am instalat una acum cateva luni. Junkers cerapur, cu condensare.

Centrala e pre-reglata pentru presiunea de alimentare cu gaz 20 mbar si indicele wobbe 54mj/m3 (adica gaz H,din ala bun).

In Bruxelles si o mica parte a Belgiei e gaz L, naspa, adus din Olanda, cu indice wobbe in jur de 46mj/m3 si presiunea de alimentare e 25 mbar ca sa compenseze.

 

Teoretic ar trebui deci reglata din nou, iar reglajul se face (cf manualului) cu analizorul de gaze. Analizoru' ala costa o galagie de bani si nici profesionistii nu prea il au. Adica se baga toti sa o "regleze" si sa-ti ia banii, insa daca ii intrebi de analizor se uita la tine ca la felul 14. Aia de la Junkers nu vor sa se bage, ca centrala nu e luata de la ei (in belgia acelasi rahat costa dublu fata de toate tarile din jur, aka Germania, Olanda sau Franta), si mi-au tras-o din top ca doar uzina poate face reglajul. Pana una alta prefer sa merg cu ea dereglata, merge foarte bine si asa.

 

Sunt curios: ce se intampla daca merg cu ea dereglata? Deocamdata merge f bine iar consumul e ok.

 

Meseriasii din Ro au analizor de gaze (CO, CO2 si O2)?

 

Exista alta posibilitate de reglaj? La ochiometru e ok, flacara e albastra, nu rosie, deci arderea e cat de cat ok, nu e cu amestec prea bogat si ardere incompleta. La ochi nu poti acum sa zici daca e perfect amestecul, insa chiar daca nu e perfect nu e nici f pacatos. Exista si alte metode mai rafinate de diagnoza/reglaj, alta decat culoarea ochiometrica a flacarii sau analizorul de gaze?

Share this post


Link to post

Doar empiric... prin comparatie cu alte centrale reglate bine, prin copy/paste. Daca ai fi fost in Romania, iti imprumutam eu un analizor de gaze.

Share this post


Link to post

Pai daca ai drum p-aici da un semn, sa pun berea la rece :D

Share this post


Link to post

Mai degraba vii tu cu centrala in Romania. Si aduci si o butelie din gazul ala belgian. Regulator de presiune aduc eu.

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...