Jump to content
Sign in to follow this  
hitman

Centrale De Apartament

Recommended Posts

Va pot da si eu un numar de telefon, dar pe PM, sa nu spuna lumea ca e reclama. :D

Share this post


Link to post
Despre Ariston pot si eu sa-ti dau un feedback negativ (contrar celor pozitive de pe aici).

 

Eu unul nu ma mai ating de asa ceva. Acum, de exemplu, fac dus in reprize. Nu da apa decat ori fierbinte, ori rece, nu mai pot regla o apa calaie.

In momentul in care o voi schimba (nu mai e mult si cedez nervos) am sa o pun in curte si am sa o calc in picioare si am sa ii dau foc. Ce porcarie...

 

@Alx, nu sunt sigur daca nu cumva alimentarea cu apa in zona in care stai nu ti-a cauzat tie problemele cu centrala.

 

Eu am un Ariston MicroGenus Plus 24 MFF.

De prin primavara de cand a crescut temperatura afara, am observat ca trebuia sa corectez temperaturea apei calde menajere la baterie fiindca venea prea calda (fapt deranjant mai ales la dus).

Mi-am zis ce rost are sa reglez temperatura apei calde din baterie cand pot sa o reglez direct din centrala.

Bun am reglat-o eu din centrala dar parca nu avea mare efect. Cu reglajul pus la minim tot era prea calda apa ca sa o folosesti fara sa adaugi apa rece.

Am chemat service-ul, centrala fiind inca in garantie. Au venit in aceeasi zi, dotati cu un termometru electonic si au masurat temperatura apei calde.

Pe reglaj minim al temperaturii din potentiometrul centalei s-au obtinut urmatoarele date

- la robinetu din bucatarie, deschis la maxim, in regimu constant de functionare temperatura apei calde masurata la robinet a fost de 44 de grade masurati cu multimetru lor - in conditiile in care centrala indica 41-42 de gr pe afisaj .. in sfarsit eroare datorata diferentei de precizie a instrumentelor. Multimetru cu siguranta era mai precis.

- sub dus, in aceleasi conditii de reglaj a centralei, s-au masurat aprox 53-54 de grade !!! Automat am cerut explicatii la cel care facea service-ul.

Ideea e urmatoarea : Desi robinetul la dus era deschis la maxim, volumul de apa care curgea era mai mic decat la bucatarie si in consecinta temperatura apei era mai mare !!?? In mod normal centrala e facuta sa functioneze in parametrii normali de incalzire AMC la un debit de 11-12 l pe minut.

Nicaieri in casa nu am debitu asta. Si cu atat mai putin la mine sub dus.

In sfarsit am masurat aproximativ empiric debitul de sub dus. Am inregistrat 6.1 l/min.

La aceasi baterie dar fara para de dus am inregistrat 8.5 l pe minut (e aprox. acelasi debit cu cel din bucatarie - acolo nu mi-o incaput galeata =)) ).

S-a mai chinuit omu sa regleze una alta la centrala dar nu a reusit sa scada temperatura masurata in bucatarie sub 43 de grade.

 

Pana la urma am inteles ca nu era vina centralei ci faptul parametrii optimi de functionare a centralei nu sunt indepliniti la mine in zona. E presiune insuficienta a apei atat static cat si dinamic (1.5 bari regim static).

Iata ce stie circuitu de preparare apa calda menajera a centalei mele.

Temperatura max/min pe a.c.m. (°C) 56/36

Debit a.c.m. la ΔT=25°C (l/min) 14.1

Debit a.c.m. la ΔT=35°C (l/min) 10.1

 

In conditiile tehnice de mai sus se pare ca nu am ce face si in continuare pe timp de vara trebuie sa mixez la bateria de la dus apa calda menajera, fiindca reglajul din centrala nu ma ajuta prea tare. Singura solutie realista pentru mine, ar fi fost sa cumpar o centrala care incalzeste apa calda menajera la 9 l pe minut in regim nominal si nu una de 11 l pe minut tot in regim nominal. Dar sigur ca tot romanu, desi stiam ca nu am 11 l/min debit, cand am cumparat-o am vrut o centrala mai puternica decat era cazu :) acum macar e bine ca stiu cum sta treaba. Poate povestea de mai sus ii inspira pe alti potentiali cumparatori care isi cumpara centrale supradimensionate.

Edited by sorin77

Share this post


Link to post

Nu crezi, acum, ca pretentiile tale sunt disproportionate in raport cu instalatia utilizata ?

Banuiesc ca iti este clar acum ca presiunea si temperatura apei la intrare, pierderile de temperatura pe circuitul de iesire sunt parametri independenti de centrala ta si ca ei difera de la anotimp la anotimp. Pentru cerintele tale, producatorii au adus rezervoarele de acumulare ACM si sistemul de control al temperaturii cat mai aproape de robinetul de serviciu. Pentru apartamente sau case de dimensiuni mici este mai economic si mai confortabil cu astfel de sisteme decat sa te dotezi cu o centrala cu acumularea ACM-ului si sa izolezi perfect tevile pe toata lungimea lor.

 

Oricum, "baietii de la service", ori au avut multa rabdare, ori au crezut si ei ca se poate.

Edited by tolin

Share this post


Link to post

1.Cu siguranta pretentiile mele nu sunt disproportionate. Vreau ce e mai bun in banii care sunt dispus sa ii platesc. Problema e sa vrea si cartieru sa iti dea utilitatile la parametrii de proiectare.

Pe langa treaba asta mai trebuie spus ca daca iti cauti o centrala si apelezi la firmele specializate, de cele mai multe ori firmele doar incearca sa iti vanda un echipament, la maximul de bani pe care esti dispus sa ii cheltui si nu neaparat cauta sa "salveze planeta" ori buzunaru tau facandu-ti un calcul tehnic si apoi sa iti propuna o solutie cu adevarat potrivita pentru locu in care stai, eficienta din cele mai multe puncte de vedere.

Asta e punctul meu de vedere, ca si client care am luat la rand majoritatea firmelor care vand astfel de echipamente si am studiat cateva saptamani ofertele lor. In Timisoara daca mergi sa cumperi o centrala nimeni nu te intreaba daca ti-ai masurat debitu de apa rece la robinet sau alte detalii, cartier etc. Vor doar sa vanda si atat. Nu are rost sa iti povestesc cum se estimeaza caloriferele pentru un spatiu si cat de transparente sunt formulele de la firma la firma.

2. Da, e clar ca temperatura apei la intrare variaza cu temperatura asfaltului sub care sunt ingropate teviile de apa rece.De la 5-8 grade iarna la cca 15-18 grade vara.

3. Cu sigranta pierderile de pe circuitul de apa calda sunt mici avand in vedere ca la mine tevile de apa calda sunt izolate cu ceva material poliuretanic - cred. In sfarsit cand s-au facut masuratorile, robinetu a mers in continuu si avand in vedere lungimea mica a traseului as pune ca pierderile de temperatura le putem considera aproape neglijabile.

4. Nu am boiler pentru apa calda menajera si nici nu am intentia sa montez unu din lipsa de spatiu adecvat. Dar tehnic vorbind e cea mai buna solutie pentru a avea apa la o temperatura cat de cat constanta.

5. Baiatu de la service o fost chiar un tip de treaba si parea pasionat de ceea ce facea. Consider ca asa trebuie sa primesti asistenta si daca ceri explicatii sa ti se dea, mai ales ca e un serviciu cumparat si nu in ultimul rand firma are interes ca si in viitor sa fac tot cu ei inspectia ISCIR de 2 ani :mrgreen:

6. Povestea de mai sus nu am scris-o nici ca sa ma plang nici sa sa spun ca ce rau imi pare ca e un pic supradimensionata centrala mea in privinta ACM - prin prizma faptului ca in cartieru in care stau mai multe seturi de incompetenti au facut lucrari la circuitul de alimentare a blocului cu apa.

Exista si reversul medaliei supradimensionarii, iarna centrala este in schimb foarte rapida si eficienta pe partea de incalzire in casa.

Share this post


Link to post
Singura solutie realista pentru mine, ar fi fost sa cumpar o centrala care incalzeste apa calda menajera la 9 l pe minut in regim nominal si nu una de 11 l pe minut tot in regim nominal..

Mai, daca faci treaba asta o sa constati ca atunci cind faci dus si cineva spala vasele in bucatarie nu vei mai avea debit si/sau temp. suficient. Io nu inteleg de ce vrei sa reglezi temp. apei numai din centrala? Economie la ce vei face?

Share this post


Link to post

Daca ai observat, controlul temperaturii ACM la genul acesta de schimbatoare de caldura este dificil deoarece depinde foarte strans de debit, iar termostatul are un timp de raspuns foarte mare (zeci de secunde). Nu stiu cum este construita centrala ta, dar unele au prevazuta o vana de amestec pentru combinarea apei calde de iesire cu apa rece de intrare. Acest sistem permite limitarea debitului de iesire prin schimbator si asigurarea unei temperaturii de iesire utilizabila.

Share this post


Link to post
Mai, daca faci treaba asta o sa constati ca atunci cind faci dus si cineva spala vasele in bucatarie nu vei mai avea debit si/sau temp. suficient. Io nu inteleg de ce vrei sa reglezi temp. apei numai din centrala? Economie la ce vei face?

@Hitman, problema e cam asa: producatorul spune ca la un debit de a.c.m. 10.1 l/min, apa rece va fi incalzita cu un ?T de 35°C.

Astfel daca apa rece care intra in centrala are 10 grade, apa calda iesita la centrala va avea 10+35=45 de grade.

Daca debitul nu este de 10.1 l/min si este mai mic, atunci cantitatea de caldura preluata de apa va fi mai mare deci ?T transferat apei e mai mare.

In cazul meu la debit de 6.1 litrii pe min la para dusului temperatura apei calde va fi 55 de grade fara probleme.

Asta este perfect normal pentru o centrala care are debitul de gaz la arzator dat la minimu cat suporta ea, si schimbator de caldura nesofisticat.

 

Daca umblu la dus si reglez temperatura apei din baterie , in cazul instalatiei mele lucru asta se traduce ca o sa tai din debitul si asa redus de apa rece la intrarea centralei din 6.1 l/min in sa spunem un debit de 4 l/minut. Diferenta de 2 l/min apa rece fiind utilizata la racirea apei prea calde.

Efectul este ca centrala va porni si va opri de un numar de ori pana termin dusu, in loc sa mearga tot timpu constant.

De fapt in asa un caz centrala are de incalzit 4 litrii de apa / minut, un debit de 3 ori mai mic decat a fost proiectata. Chestia asta se traduce prin incalzirea imediata a apei care ajunge la 60 de gr C, moment in care centrala opreste gazul pentru a preveni ACM sa ajunga la temperaturi oparitoare.

Apoi dupa o vreme temperatura scade la 40 de grade si centrala iar porneste pana la 60 de grade... si tot asa porneste si opreste ...

Eu la dus, o sa percep ciclii de pornire /oprire a gazului in variatii alei apei calde cu care ma spal si e foarte posibil ca acesti ciclii de pornire oprire sa scada durata de exploatare a centralei.

Din aceste motive ar fi de dorit ca eu sa am o centrala care are capacitatea de incalzire de 9 litrii pe minut in conditiile cand eu am debitul maxim de 8.5 l/min in casa si 6.1 l/mi la para dusului.

In asa un caz centrala imi da direct apa la 35-40 de grade sa fac dus vara sa fiu nevoit sa umblu la bateria de dus sa mixez cu apa rece, sa fortez ciclii de pornire oprire la centrala.

Pana la urma cu o centrala dimensionata corect, economie clar se va face pentru ca:

1. energia gazului ars este mult mai eficient transferata in apa incalzita pana la 35-40 gr, temperatura gazelor arse aruncate pe horn va fi mai mica.Factura mai mica la gaz.

2. ciclii de oprire pornire duc la o uzura mai rapida a centralei. De ex. ciclii 60 de grade si peste duc la o depunere de piatra in schimbatorul de caldura.Centrala are tiraj fortat, iar porniriile succesive nu cred ca lungesc viata suflantei, ba dimpotriva.

Edited by sorin77

Share this post


Link to post

Cine poate face o recomandare pentru o centrala "ieftina si buna"?

Casa la curte neizolata (caramida), suprafata 80 m2, 3 camere +baie, bucatarie, 2 holuri, balcon inchis, calorifere aluminiu.

Preferinte: sa aiba regim de functionare cu temperaturi diferite pt. zi/noapte si sa nu fie Ariston (in speta sa nu fie italieneasca).

 

Vechea centrala care a functionat bine 5 ani si satisfacator urmatorii 3 este Ariston Meta de 24kw.

 

Din ce am inteles (de pe net) nu am nevoie de centrala in condensatie, corect ?

Edited by papie

Share this post


Link to post

Immergas sunt bune, din experienta proprie. Si e italieneasca. Tot din experienta proprie pot spune ca Ariston sunt naspa. Zilnic imi aduc aminte.

 

Best = Viessman.

Share this post


Link to post

VITOPEND 100 (VIESSMAN).

 

Temperaturiile diferite zi/noapte io stiam ca se seteaza din termostat nu din automatizarea centralei. Termostatatul se monteaza in cea mai rece camera.

Share this post


Link to post

Merci. Se poate cumva un pic mai detailat raspunsul, un model anume ...?

@hitman Nu doresc sa fie mentinuta temperatura constanta zi/noapte ci, noaptea mai cald ziua mai rece - nu este nimeni acasa ziua iar lipsa de izolatie isi spune drastic cuvantul.

Edited by papie

Share this post


Link to post

Centralele au functie de termostatare a temperaturii agentului la nivelul schimbatorului de caldura, nu a temperaturii din incinta.

Edited by tolin

Share this post


Link to post

Cu alte cuvinte, papie, pe langa centrala iti trebuie si un cronotermostat pe care il setezi la, de exemplu, 15 grade de la 0800 la 1600 si la 24 de la 1600 la 0800. Ai inteles? Ai grija ca unele centrale vin si cu cronotermostat dar e doar o amagire, eu asa am luat teapa cu centrala. Si, in plus, un cronotermostat incepe de la 150 roni, nu e o avere.

Share this post


Link to post

Un termostat bun are sensibilitate mare (< 0,5'C), reglabila, histerezis mic si poate fi setat la valori de temperatura cu 1 zecimala. Cele la care comanda se face pe doua fire au un contact de releu (contact inchis inseamna centrala pornita). Cele fara fir contin in pachet si modulul care se monteaza la centrala.

Share this post


Link to post

Pai da si acest modul care trebuie montat la centrala (avand in vedere ca poate centrala nu a fost prevazuta pentru asa ceva) cum se monteaza? Eu am crezut ca acest dispozitiv (cronotermostat) "invarte de butonul centralei" si potriveste pe intervale orare temperatura setata de mine, daca nu este asa atunci... ce face exact acest dispozitiv?

Share this post


Link to post

Nicio centrala n-are termostat de ambient. Acesta se leaga la centrala prin doua fire (capetele contactului normal-deschis al releului). Cat timp contactul releului este inchis centrala trebuie sa mearga, adica sa pompeze in instalatie agent la temperatura stabilita prin butonul de reglaj al centralei. Deci, in ecuatia energetica, termostatul stabileste timpul, iar centrala stabileste puterea. Cum randamentul maxim al centralei este la puterea maxima, centrala condusa de catre un termostat de ambient se pune (din buton) pe putere maxima.

Share this post


Link to post
centrala condusa de catre un termostat de ambient se pune (din buton) pe putere maxima.

Adica ce inseamna mai exact? Spre ex. io am incalzirea setata la 70 din maxim 85 grd. Defapt centrala are un semn: intre 50 si 70 ar fi optim. Adevarat sau fals?

Share this post


Link to post

Adica acest dispozitiv "zapaceste" centrala un loc ca ea sa functioneze la puterea corecta (sa zicem 40 de grade ziua si 60 noaptea ca asa doresc eu) o tot face un ciclu de pornit/oprit pe putere maxima cu un timp variabil respectiv pana ajunge ambientul la temperatura setata. Corect?

Eu am vazut centrale la care se regla aceasta chestie (noapte/zi pe temperaturi diferite) aceste corectii fiind facute direct din termostatul centralei.

Share this post


Link to post

Papie, eu la casa - 90 mp amprenta, parter+mansarda, izolata, cu pereti de 45 cm, am sa optez pentru solutie de centrala in condensatie, cu cronotermostat de ambient si robineti termostatati. Din experienta iti spun ca un cronotermostat de ambient nu-ti poate asigura temperatura egala in toate camerele, ciin permanenta vei avea una mai rece si alta/altele mai calde. Robinetul termostatat preia aceasta functie in celelalte incaperi, cronotermostatul asigurand doar variatia zilnica temporala pe care o doresti.

In plus, ce vrei sa faci tu s-ar putea sa te pagubeasca mai mult, casa pierzand din inertia termica care te ajuta dupa un anumit timp, la scurtarea duratei de incalzire si economie de combustibil.

Share this post


Link to post

Da, la mine inertia termica este destul de mica (lipsa izolatie + pereti mai subtiri) si nu stiu exact cum ar fi mai economic - mentinere temperatura constanta sau viceversa. Cat despre treaba cu condensatia ... nu stiu ce sa zic, la pret sunt aproape dublu decat cele clasice si nu stiu daca ma incadrez la treaba cu temperatura de maxim 35 pe retur pentru permiterea condesului acestea sunt mai mult recomandate pentru incalzire prin pardoseala si ar trebui facuta o socoteala pe acel 10-15 % (nu spune ca e mai mult asa cum specifica producatorii ca nu cred nici mort; vezi aici si facatoriile cu A, A+, A++ care mai mult se refera la marketing decat la consum, iti demonstreaza ca este mai economic cu 50 de mA fata de produsul X, dar nu face nimeni un calcul exact in bani/an ca ar fi jale) cat ar fi plusul la economia de gaz inmultit cu 3 luni pe an si in final ... rezultatul, basca ii mai trebuie si scurgere la canalizare.

Share this post


Link to post

Poate 50 mW :D

Calculele se pot face, dar se poate face si din experienta iti zic ca am consumat mai putin lasand centrala la bloc in luna decembrie sa mearga non stop decat s-o opresc cand plecam de acasa (cum faceam in noiembrie). Acum am si eu cronotermostat, insa la casa o sa-l folosesc doar pentru temporizare, robinetii termostatati asigurandu-mi controlul temperaturii in fiecare camera.

Share this post


Link to post

Papie, referitor la chestia cu termostatele:

- centralele obisnuite au termostat ce controleaza direct temperatura agentului de racire pompat in instalatie. Acest termostat nu-ti asigura o anumita temperatura in camera.

 

- cronotermostatele sunt cele care iti asigura o anumita temperatura in camera, insa asa cum a zi si Mircea, o sa fie diferente intre camere, camera cea mai racoroasa va fi mai rece decat celelalte. Acest tip de cronotermostat se leaga pe placa de circuite a centralei, exista 2 locuri special prevazute pentru asa ceva din constructia centralei.

Chestia cu puterea maxima la centrala este urmatoarea: tu setezi ce temperatura sa fie in camera(pe cronotermostat). Cand cronotermostatul da semnal centralei sa porneasca, centrala va porni la puterea setata de tine, din butonul ei si va incalzi apa la o anumita temperatura. Cel mai bine este ca centrala sa aiba puterea setata la maxim sau aproape la maxim, pentru a scurta timpul de functionare. Centrala nu se "zapaceste" deloc. Ea va merge doar cand este nevoie, mereu la putere maxima si pentru o perioada scurta de timp. Daca puterea ei este mai mica, va incalzi agentul mai putin, va functiona mai mult timp si va porni mai des(caloriferele cedeaza mai putina caldura cand sunt mai reci decat atunci cand sunt fierbinti).

 

Acasa la parintii mei am o centrala Vaillant care merge de vreo 6 ani pe sistemul asta(daca nu mai mult) iar aici in bucuresti un Junkers pe tiraj natural, tot cu cronotermostat.

Edited by closchkutza

Share this post


Link to post

Una este sa incalzesc brusc la 200 de grade radiatorul si sa functioneze 5 min si alta este la 100 de grade si sa functioneze 10 min. Care varianta are uzuri mai mici?

Eu nu am zis ca vreau temperatura constanta (asta va fi reglata cu robinetii cu termostat de care a amintit Mircea) in camere ci, diferenta de temperatura a lichidului pe retur diferita pe zi si noapte.

 

PS: Nu luati in seama cifrele sunt pur demonstrative.

PS2: @Mircea Pana la urma ce zici, merita treaba cu condensul?

Edited by papie

Share this post


Link to post

Prima varianta are uzuri mai mici :) Extrapoland la motoare, ii face mai bine sa mearga cu 100 km/h decat cu 20 km/h.

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...