Jump to content
Sign in to follow this  
danuzz

Probleme frane Matiz

Recommended Posts

Am placute Ferodo Premier si lichid de frana OMV dot 5.1. Nu am avut niciodata emotii ca nu ma voi opri in siguranta, singurele emotii sunt ca cel din spatele meu nu va putea opri decat in mine. Nu scartaie nimic, nu exista nici un sunet la franare. Faptul ca placutele scartaie arata cat de tari sunt(nu e de mirare ca nu ai frane). Ce placute ai(marca)?

Share this post


Link to post

habar nu am, dar cutia o am inca

ma uit pe ea si revin

dupa schimbare tin ceva mai bine decat inainte, dar nu mai bine decat in general

 

ai mers vreodata cu 4 persoane si bagaje in masina?

eu am mers asa sute de km si in situatia asta simt destul de nesigure franele

Share this post


Link to post

Am mers de mai multe ori asa, 4 persoane ce totalizau ~300kg plus bagaje(porbagajul plin-plin abia se inchidea) si in acest caz nu am avut nici o problema in a merge cu 120-130km/h si chiar in a merge pe DN1, in coloana, pe banda de viteza, cu 110-120km/h.

De asemenea, cu anvelopele Continental ce tin destul de bine la franare pe asfalt uscat pot rupe destul de repede aderenta, daca nu sunt atent la dozarea franei.

Edited by closchkutza

Share this post


Link to post

xx

 

 

 

buna ziua,sunt nou pe forum si as avea o intrebare:cum se monteaza garnitura aceea antipraf a etrierului? nu reusesc nicicum,am spart vreo 2 pana acum. va rog ajutati-ma

Share this post


Link to post

Etrierul are o adincitura in care trebuie sa intre buza garniturii. Nu ai acces la ea decit daca scoti pistonul.

Share this post


Link to post

asa este. multumesc!

Share this post


Link to post
Am si eu problema cu sistemul de franare. Ce se intampla: masina merge putin infranata, asta am observat ca lasand-o pe liber viteza se reduce vizibil mai repede fata de alt model de matiz folosit ca, comparatie, motivul pt care cred eu ca si consuma mai mult decat trebuie in mod normal, asta sigur (De 49,99 am bagat de la Petrom FaraPB 95 16,83 L si am facut 155 km asta inseamna o medie de 10,85! - numai Bucuresti). Am ridicat pe cric masina si am verificat fiecare roata in parte asta dupa ce am ajuns acasa de la servici: rotile din fata intampina rezistenta la rotire mai mare fata de cele de pe spate, se aude cum freaca placutele de disc - pe fata. De mentionat ca etrierii au fost schimbati in mai anul trecut inn service - la vremea aceea roata pe dreapta se incindea in cateva sute de metri. Mecanicul care are grija de ea mi-a recomandat sa schimb etrieri, asa ca sa fim siguri. Placutele de frana (Hi-q) au fost schimbate in urma cu max 1000km. Acum sa dau bani pe pe un set nou de etrieri nu imi permit, dar ma gandeam ceva un set de reparatii, dar nu stiu de care. Recomandati-mi pe cineva sa se uite la ei, daca nu se poate aici, pe PM.

 

Azi dupa ce mi-am montat duze tip perdea in locul celor standard am decis sa ma uit la etrieri sa vad de ce merge infranat. Dupa ce am scos placutele surpriza, roata-butucul tot greu se invartea! Am atasat si un filmulet. Din cauza telefonului pare ca butucul de invarte repede, dar nu e asa! Se observa la un moment dat cat efort depun sa-l pun in miscare.

 

http://www.youtube.com/watch?v=IQB7kzd4Nqc

Share this post


Link to post

Martiz,verifica sa nu ai joc la rulmenti/ungere insuficienta,desii banuiesc ca ar trebui si sa ai si zgomot la rulare.Si la mine se invarte orecum greu pe fata,un lucru oarecum normal deoarece se actioneaza si planetara.Ar fi indicata o verificare presiune roti.

 

Incingerea rotii se producea si la mine..reglajul automat intre placute si disc nu mai functiona.La apasarea franei pistonul ramanea oarecum actionat.Remedierea defectului a constat in schimbarea pistonului (urme de rugina) si a garniturilor aferente.Am banuit contaminarea lichidului de frana,drept urmare l-am schimbat si pe acesta.

Edited by Denied

Share this post


Link to post

Am verificat, nu am joc la rulmenti si nici zgomot la rulare. Dar daca schimb uleiul oare se va vedea vreo diferenta majora?

Edited by martiz

Share this post


Link to post

Eh..o metoda ar fi sa scoti capul de planetara si sa vezi cat de bine functioneaza rulmetul.Acum nu stiu,cam multe de desfacut..dar cred ca asa observi mai bine de unde este problema.Desii pana acum nu am auzit ca planetara sa poata infrana roata...

Share this post


Link to post

Este normal ca rotile fata sa se invirta un pic mai greoi decit rotile spate.Verifica cursa cilindrilor la etrieri daca functioneaza corespunzator.Ex:-cind apesi pedala de frina (fara placute,dar vezi sa nu iasa cilindru din etrier de tot,mai intii preseazal in etrier) cilindru iese iar cind ii dai drumu la pedala, cilindru se va retrage un pic spre interior (in etrier) atunci e OK.

Share this post


Link to post

Stiu ca e normal sa se invarta un pic mai greoi, dar astea pe fata chiar si cu placutele SCOASE nu continua sa se invarta nici macar jumatate de tura. Filmuletul l-am facut cu placutele de frana ridicate! Din necunostinta de cauza, cum se retrage pistonul? Vacum pe instalatie?

Edited by martiz

Share this post


Link to post
Stiu ca e normal sa se invarta un pic mai greoi, dar astea pe fata chiar si cu placutele SCOASE nu continua sa se invarta nici macar jumatate de tura. Filmuletul l-am facut cu placutele de frana ridicate! Din necunostinta de cauza, cum se retrage pistonul? Vacum pe instalatie?

 

 

 

Da.De la pompa.

Share this post


Link to post

In completarea lui Viktor,un mare rol in pastrarea interstitiului dintre disc si placute il are "garnitura de etansare" a pistonului care inmagazineaza energie elastica la actionarea pistonului prin deformare.Respectiv cand pedala de frana este eliberata forta elastica inmagazinata in garnitura impinge pistonul inapoi spre dreapta in pozitia initiala.Tinand cont ca are ceva ani masinuta o verificare macar vizuala pe la garnituri este oricand binevenita.Probleme din cauza garniturilor corodate/imbatranite pot aparea si in momentul cand se pun placute de frane noi.Respectiv nu va impinge pistonul inapoi suficient.Se observa si o incingere a rotii cu probleme mai mare in comparatie cu cealalta,asta pe un traseu mai scurt.

Share this post


Link to post

@Denied, uite cum sta treaba. In urma cu aprox 1,5 ani, de Paste, a avut problema cu etrierul drept adica blocat. Am fost cu ea in service (Plevnei :spumelagura: )si mi-au schimbat ambii etrieri! Acum nu stiu sigur daca au pus unii noi sau i-au curatat asa de ochii lumii! Ma gandeam sa cumpar un kit reparatii etrieri si sa ma ocup personal de ei, dar pana nu imi fac timp sa-i desfac sa vad ce gasesc p-acolo n-am cum sa stiu daca nu cumva trebuiesc schimbati si pistaonele!

PS: Am citit in manual ca cilindrul se scoate cu ajutorul aerului compriat. Oare merge cu aer comprimat varianta la tub?

Share this post


Link to post

Eu cilindrul l-am scos in felul urmator: Am facut pedala pana l-a aruncat afara :D Automat o sa curga si lichidul de frana.Defectiune la cilindru poate sa apara daca folosesti mult timp placutele de frana uzate (nu le schimbi la timp).In acest caz se poate intampla (dar nu este o regula) sa fie atacat de rugina si in momentul cand pui placute noi el este impins cu tot cu urma de rugina in lacasul sau.Functionarea cursei de revenire la actionarea franei va fi defectuoasa.Totodata e bine sa faci o verificare/schimbare si la glisiere (nu costa mult).

Share this post


Link to post
Azi dupa ce mi-am montat duze tip perdea in locul celor standard am decis sa ma uit la etrieri sa vad de ce merge infranat. Dupa ce am scos placutele surpriza, roata-butucul tot greu se invartea! Am atasat si un filmulet. Din cauza telefonului pare ca butucul de invarte repede, dar nu e asa! Se observa la un moment dat cat efort depun sa-l pun in miscare.

 

E absolut normal, invarti tot angrenajul cutiei, diferential etc. Ai idee cate piese in rotatie sunt acolo?

Am verificat, nu am joc la rulmenti si nici zgomot la rulare. Dar daca schimb uleiul oare se va vedea vreo diferenta majora?

Ce-are uleiul cu franarea?

 

Din necunostinta de cauza, cum se retrage pistonul? Vacum pe instalatie?
Da.De la pompa.

Nu. Este impins inapoi de placute in momentul cand nu mai exista presiune in instalatie. Discul de frana nu e perfect plan, are niste iesituri care, la rotatia rotii imping inapoi placutele, iar acestea pistonasul. Atat cat trebuie, distante de ordinul mm.

Share this post


Link to post

@Mircea.Avind placutele demontate,de ce se retrage pistonul etrierului cind eliberezi pedala de frina?

Intreb acest lucru nu pentru a contrazice,ci pentru a ma documenta.

Share this post


Link to post

Pentru ca scade presiunea in circuit brusc si il trage un pic mansonul ala de cauciuc cu rol de protectie. In mers, cu placute montate, nu mai ai o deplasare atat de lunga a pistonasului, el se deplaseaza 1-2 mm. Imagineaza-ti urmatoarea situatie. Pui frana cu niste placute uzate, iar presiunea din circuit (care este aceiasi si daca ai 15 mm de placuta si 20 mm de placuta, nu?) trage pistonasul inapoi (logic fiind aceiasi presiune) cu o distanta predefinita, sa zicem 3 mm. Daca placuta are 20 mm, vei avea o distanta de 3 mm pe care trebuie sa o parcurga pistonasul, daca placuta are 15 mm, vei avea o distanta de 8 mm. Tradusa in m de franare, diferenta poate fi intre stop si buf.

Practic, indiferent cat de uzate sunt placutele, discul de frana le va impinge mai putin de 1 mm uneori, tolerantele sunt foarte mici, iar pistonasul va ramane lipit de ele in permanenta, astfel incat distanta intre placuta si disc sa fie intotdeauna aceiasi. Rotind o roata cu mana dupa ce ai apasat pe frana, vei putea chiar auzi ca discul atinge usor placuta in anumite puncte.

Share this post


Link to post

E absolut normal, invarti tot angrenajul cutiei, diferential etc. Ai idee cate piese in rotatie sunt acolo?

QUOTE(martiz @ Jul 3 2009, 08:37 PM) *

Am verificat, nu am joc la rulmenti si nici zgomot la rulare. Dar daca schimb uleiul oare se va vedea vreo diferenta majora?

 

Ma refeream la uleiul din cutie si la faptul ca poate un ulei nou/mai bun lubrifiaza mai bine "piesele in rotatie" si ca urmare se va invarti mai usor. Mai citesc.

Share this post


Link to post
Avind placutele demontate,de ce se retrage pistonul etrierului cind eliberezi pedala de frina?

Teoria retragerii placutelor e cum a scris Denied :

Ramanerea placutelor lipite de disc este un incident nefericit care apare uneori. Se cam remediaza prin demontarea pistonului, curatat mizeriile, spalat totul cu putin lichid de frana si reasamblat ( cu garnitura si burduf noi ). Daca desprinzi etrierul de furtun, care trebuie in prealabil sugrumat cu ceva, sa nu curga, poti scoate pistonul cu capul in jos prin izbirea moderata a etrierului de ceva tare.

EtrierMatiz.pdf

Share this post


Link to post

Da.Multumesc.Intii sugrumai furtunul (inoadal),loveste bine etrierul de ceva tare (sau lovestel cu un ciocan de vreo 10 kg pina-i sare pistonul) si asa vei ajunge la "Gazeta de Perete".

 

Pardon. NU FACETI ASA CEVA!

Share this post


Link to post

Viktor,ai sa razi,dar singura metoda ca sa scoti pistonul din etrier in afara unui "service" cam aia e(fara ciocane de 10 kg si furtune inodate).Daca excludem metoda mea prin care faci pedala pana arunca pistonul (cu pierderea lichidului de frana) si nu ai nici un tub cu aer presurizat la indemana,nu ai cum sa-l scoti altfel.Cam barbara metoda sugrumarii furtunului de frana,mai degraba un dop,nu stiu daca nu poti sa strici ceva la acel furtunas..

Sa zicem ca de scos il scoti..dar cum il bagi inapoi?Presa nu gasesti prin toate garajele.Din cate am observat eu metoda prin care faci parghie cu doua surubelnite mai groase are un randament scazut,multa chinuiala si pericol mare sa strici corpul etrierului unde intra pistonul daca il bagi umpic stramb inapoi.Mai multi "tineri" ne-am chinuit sa bagam pistonul inapoi fara rezultate,pana a venit un mosulica cu mai multa experienta.Radea pe sub mustati de noi.A cautat un butuc de lemn ,a luat etrierul,a pus pistonul cu mana in lacas si din doua lovituri oarecum usoare pistonul a intrat complet in corpul etrierului.Simplu,cu mentiunea ca acel corp tare de care sa lovesti etrierul sa fie din ceva mai moale,preferabil din lemn.

Inainte de a se prinde inapoi etrierul la furtul de frana,se umple cu lichid de frana.Urmeaza o aerisire temeinica a sistemului de franare. E bine sa ai la tine lichid de frana cat pentru completat intreaga instalatie +aerisiri.

Edited by Denied

Share this post


Link to post
Ma refeream la uleiul din cutie si la faptul ca poate un ulei nou/mai bun lubrifiaza mai bine "piesele in rotatie" si ca urmare se va invarti mai usor. Mai citesc.

Nu are nicio legatura, nu rezolvi nimic. Daca ai avea ambele roti din fata suspendate le poti invarti mai usor.

 

Teoria retragerii placutelor e cum a scris Denied :

Ramanerea placutelor lipite de disc este un incident nefericit care apare uneori. Se cam remediaza prin demontarea pistonului, curatat mizeriile, spalat totul cu putin lichid de frana si reasamblat ( cu garnitura si burduf noi ). Daca desprinzi etrierul de furtun, care trebuie in prealabil sugrumat cu ceva, sa nu curga, poti scoate pistonul cu capul in jos prin izbirea moderata a etrierului de ceva tare.

Atunci raspunde-mi de unde stie presiunea din instalatie cate de uzate sunt placutele si cat trebuie sa traga inapoi pistonasele? Adica, postul asta:

Pentru ca scade presiunea in circuit brusc si il trage un pic mansonul ala de cauciuc cu rol de protectie. In mers, cu placute montate, nu mai ai o deplasare atat de lunga a pistonasului, el se deplaseaza 1-2 mm. Imagineaza-ti urmatoarea situatie. Pui frana cu niste placute uzate, iar presiunea din circuit (care este aceiasi si daca ai 15 mm de placuta si 20 mm de placuta, nu?) trage pistonasul inapoi (logic fiind aceiasi presiune) cu o distanta predefinita, sa zicem 3 mm. Daca placuta are 20 mm, vei avea o distanta de 3 mm pe care trebuie sa o parcurga pistonasul, daca placuta are 15 mm, vei avea o distanta de 8 mm. Tradusa in m de franare, diferenta poate fi intre stop si buf.

Practic, indiferent cat de uzate sunt placutele, discul de frana le va impinge mai putin de 1 mm uneori, tolerantele sunt foarte mici, iar pistonasul va ramane lipit de ele in permanenta, astfel incat distanta intre placuta si disc sa fie intotdeauna aceiasi. Rotind o roata cu mana dupa ce ai apasat pe frana, vei putea chiar auzi ca discul atinge usor placuta in anumite puncte.

l-ai citit?

Share this post


Link to post
Atunci raspunde-mi de unde stie presiunea din instalatie cate de uzate sunt placutele si cat trebuie sa traga inapoi pistonasele? Adica, postul asta l-ai citit?

Postul l-am citit, dar nu e cum scrie in PDF, care e din documentatia de Matiz, si pe care cred ca l-a citat si Denied. Carevasazica : la apasare, garnitura, care este foarte presata pe piston, se rasfrange inspre afara - e si un desen. Cand nu mai e presiune, fiind de cauciuc, se indreapta singura la loc si taraste si pistonul spre inauntru, sa zicem 0,5 mm. Atat, deci pistonul se retrage intotdeauna din pozitia lipit de placuta, inauntru cu 0,5 mm ( valoare constanta ).

 

Da.Multumesc.Intii sugrumai furtunul (inoadal),loveste bine etrierul de ceva

Eu ti-am destainuit din tainele mestesugului unor mesteri priceputi, deloc ageamii... Pentru strangulat furtunul, care este destul de rezistent, a folosit un cleste cu piedica de ramane strans. Etrierul ai grija sa il izbesti in limita bunului simt, eventual cu o carpa sub el.

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...