Jump to content

cris06

Schema Relee Protectie Bloc Lumini

Recommended Posts

Pentru ca s-a tot dezbatut si deviat de la subiect in topicul " probleme electrice CNEL" va atasez schema propusa de mine. Eu am adaptat-o acum vreo 8 ani pe a mea masina cu rezultate foarte bune, pt. protectia blocului de lumini care, cu timpul "te lasa cand e lumea mai draga" !

Alte avantaje:

- asigurarea unei tensiuni aprox. cu cea a bateriei pe filamentele becurilor (implicit creste intensitatea luminoasa);

- protectia instalatiei de sub bord care e cea mai dificila de remediat;

- adaptarea rapida a unor module tip DRL (lumini de zi), Follow me home etc.

 

Am desenat schema pe cea din manualul de service pt Nexia, Cielo (varianta full).

Cea mai comoda implementare la Cielo e langa baterie alimentandu-se direct de la ea, prin cabluri scurte si sigurante noi. Un alt motiv e interventia facila la cablajul masinii (langa conectorul X2, in spatele farului stang).

Pt a asigura cele 2 puncte de mai sus este necesar ca releele sa fie amplasate cat mai aproape de faruri.

Personal am utilizat un bloc de relee si sigurante de Espero (cele din compartiment motor) si l-am adaptat, cu tot cu mufe, langa baterie unde m-am intepat in firele ce vin/ duc la faruri.

Pentru faza lunga e suficient un releu (intrucat aceasta se foloseste foarte putin). Intrucat am adaptat un modul DRL pe faza lunga (ce lucreaza prin citirea tensiunii bateriei si alimenteaza becurile fazei lungi cu tensiune mica) am implementat schema cu releul NI/ND. Pt cine nu doreste acest lucru, se utilizeaza schema ca la faza scurta.

Se folosesc conductoare litate cu S de 1 -1,5mmp, sigurante si relee bune (din dezmembrari) si conectori/ socluri pt. relee. Recomand cositorirea conductoarelor la legaturi.

Sper sa se inteleaga schema scanata.

Schema relee prot. bloc lumini Cielo.pdf

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sa ne traiesti, nenea Cris !

 

Si io mi-s pe-aproape cu mesteritu'. Defapt, am o potcoava (cabluri) imi mai trebe trei si calu' (fir-ar sa fie) si-i la zi si trasura me !

 

:mrgreen:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cablurile din soclul becurilor au 2.5 (de-am masurat eu bine) . Cabluri de 3.5 - 4 , trebue sa fie suficient pentru restul instalatiei, nu ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poti folosi si de 6 mmp! Ideea este sa aiba sectiunea cat mai mare dar nu exagerata! 1,5 e suficient. Pt. multi nu e economic sa utilizeze cabluri groase.

Pt. calcule mai precise poti utiliza: https://www.miculelectrician.ro/calculator-de-cabluri.php unde am dat un exemplu foarte apropiat de realitate: Unom = 13 Vcc,

P = 55 W (faza scurta), lungimea 1 - 2 m, deltaU (cad. de tens.) minima, 3%.

Edited by cris06

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cablajul ce tin a il folosi (tricolorul, rosu , galben si albastru, in poza de pe celalalt topic) provine de pe farurile altei trasuri si is cu 1mm mai groase fata de cele existente pe trasura mea. Ar trebui sa mearga la fix. Intermediarele dintre baterie - sigurante - relee, pot fi ceva mai groase, nu ? Ori nu e cazul ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cind ziceai ca treci prin zona, nenea Cris?

 

Hai ca patent, izolant si cuter am io ...

 

:mrgreen:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Unde e de recomandat sa ma intep in firele care duc la faruri , inainte de mufa sau dupa mufa ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Unde ai spatiu. Inainte, insemnand intre sigurantele din bord si mufa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pe langa baterie zic eu ca e cel mai bine. Ai direct manunchiul de fire acolo, bateria langa, e mult mai simplu decat la interior.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Incetu cu incetu am inceput sa-mi adun materialele sa ma apuc de treaba . Am facut rost de 3 socluri de relee , un socket de siguranta waterproof si firele necesare , numai ca am cateva neclaritati .

1. Firele care pleaca din siguranta catre faruri , pe faza scurta au culoarea alb cu verde si alb maro ? Asta ca sa indetific corect firele
a). Firele care pleaca din siguranta catre faruri , pe faza lunga ce culoare au ?

2. E bine daca pun un releu de 40A calitativ din dezmembrari pe faza scurta pe ambele faruri sau releu separat pe fiecare far ?
3. Siguranta de 2A unde gasesc ? Am de 5 sau 7.5 ca sa pun in tablou inlocul celor de 10 .
4. De ce se intrerupe firul catre martorul faza lunga?

Sper sa nu fii pus intrebari mai "Idioate" sau fara folos doar ca vreau sa ma asigur de niste lucruri inainte sa incep lucrarea .

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Firele pt. faza scurta sunt WBr - Alb/Maro, iar cele pt. faza lunga WG - Alb/ Verde. Pt. a nu compromite instalatia, inainte de sectionare, se verifica aceste fire cu un ac conectat la circuitul unui bec de 12V sau un voltmetru cc, intepand izolatia;

2. Se poate monta un singur releu pe faza scurta. Eu consider ca, la urgenta, daca releul se defecteaza, ramai fara lumini! In acest sens am indicat utilizarea a 2 relee pe fiecare far;

3. Sig. de 2A ? Cauta la magazine. Sunt ok, in lipsa de altceva si de 5A;

4. Conductorul pt. martor bord faza lunga nu se intrerupe! Citeste mai atent schema. Punctul de sub sig. F4 asigura continuitatea catre martor. Se intrerup firele care vin de la siguranta, catre faruri, in zona bateriei.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Era vorba de X-ul din imagine , dar pe urma mi-am dat seama ca e legatura pentru faza lunga stanga ! . Multumesc frumos , sa mai dea umpic caldura si ma apuc de treaba .

0721b-43f4b3ae-7764-4df7-a001-3fe0099b0d

Share this post


Link to post
Share on other sites

Adaug conectorul X2 cu enumerare conform manualului. Din pacate nu-i trecut niciunde in manual pinul si destinatia, asadar, pe masurate doar.

 

post-20861-0-75905800-1523811438_thumb.jpg

 

1. pozitie stinga (+)

2. masa comuna - pozitie, soclu bec, semnalizare (stinga/dreapta)

3. neidentificat (inca)

4. semnalizare stinga (+)

5. pozitie dreapta (+)

6. masa comuna - pozitie, soclu bec, semnalizare (stinga/dreapta)

7. neidentificat (inca)

8. semnalizare dreapta (+)

9. faza scurta stinga (+)

10. faza scurta dreapta (+)

11. mase comune

12. neidentificat (inca)

13. faza lunga stinga (+)

14. faza lunga dreapta (+)

 

Pinii neidentificati cel mai probabil tin de proiectoare ceata si alte auxiliare (cu care nu mi-am batut capu') dar le voi identifica si pe alea. Deocamdata, strictul necesar.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Din ciclu' "meserie te halesc". Si nu, nu se vinde ! :mrgreen:

 

post-20861-0-84220900-1524089676_thumb.jpg

 

post-20861-0-94107300-1524089696_thumb.jpg

 

post-20861-0-83231500-1524089721_thumb.jpg

 

post-20861-0-63937900-1524089809_thumb.jpg

 

In prima faza am zis sa merg doar cu plus direct (din baterie) pentru alimentare relee si masa din manunchiul de fire insa, se merita din plin conectat la borna minus pentru o priza serioasa si de durata. Adevarat nenea Cris ?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bravo, bre! Pt releu faza lunga pune sig. de 15 - 20 A.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aham. Multam de corectie. Doar e trecut in schema siguranta de 20A pentru faza lunga dar mi-a scapat.

 

Apropo, unde ti-a incaput matale un intreg panou de sigurante de espero ca abia e spatiu in zona ... Ii mai mic decit al de cielo, ori l-ai sectionat sau cum ? In cazul de fata, constrins de spatiu se cere o mica abetere de la regula montajului ce normal si de drept (de stiu eu bine) in prima faza se monteaza panoul dupa care ramificatiile si conexiunile conductorilor. Din fericire am lasat cite o juma' de metru de cablu pe fiecare pin catre manunchiul X2-ului ce urmeaza a fi scurtate pe cit se poate. Sa vedem cum o sa ea la fata locului, dar cred ca cite un 20cm pe fiecare ii suficient, sau chiar mai scurte, cit mai la limita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cam greu, dar a incaput. Eu nu am bobina de aprindere acolo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Acum e limpede. Fara de bobina in zona se cistiga vreun 10 cm. M-am tot mocait pe linga un panou de pe o troasca similara si nu-mi iesea nicicum la calcule cum l-as putea plasa acolo fara a il sectiona. S-apoi cum si de unde il ancorez fu cea de a doua intrebare, asa ca m-am lasat lipsit si-am bagat flexu-n priza (ciocane, rangi, baroase) tabla AL si la treaba! Bag seama ca sigurantele de 2A nu rasar chiar la tot coltul, chiar si alea de 5A is rare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De ce 3 relee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

2. Se poate monta un singur releu pe faza scurta. Eu consider ca, la urgenta, daca releul se defecteaza, ramai fara lumini! In acest sens am indicat utilizarea a 2 relee pe fiecare far;

 

 

Ma rog, a vrut sa spuna cate un releu pentru fiecare far (pe faza scurta)... se intelege ideea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, acum am vazut.

Probabilitatea releului de a se defecta este mai mica decat a blocului de lumini, deci eu cred ca e un pic overkill releu pe fiecare far pentru fiecare faza egal 4 relee in total, dar acum fiecare cum doreste.

Eu pana acum am pus cate unul pe fiecare faza, 2 relee in total. Sigurante as pune de 15A. Spre rusinea mea, fix la mine pe masina nu am sigurante intre + de pe borna si relee, insa au ramas cele originale intre iesirea releului si becuri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Care ar fi acele negative de le gasesti prin implimentarea a cite un releu pe fiecare filament in parte, Dj'u? Te referi la o oarecare supra-solicitare a becoaselor, socluri, conductori ... ?

 

Ce nu mi tocmai clar, de K4 isi mai are rostul in schema ori ramine (necesar fiind) in a deservi la comutarea fazelor. Oricum, cade din sarcina E-urilor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu gasesc nimic negativ, doar ca nu vad nevoia, cu cate unul obtii acelasi efect, anume tensiune buna la becuri si protejarea blocului de lumini, la urma urmei asta se urmareste nu?.

 

K4 ala iti aprinde pozitiile, bordul, clima pe langa deservirea comutatorului lunga/scurta. E ceva consum daca insumezi 4 becuri pe spate, 2 in fata, 2 in bord si 2 in clima, plus ce mai ai prin butoane...etc.

Edited by Dj_Dark

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×