Jump to content
Sign in to follow this  
zack

"Franele Care Ucid"

Recommended Posts

Chestia cu placutele de frana e ceva mai ciudata :-?

La revizia de 40k km (masina avea 1 an si 5 luni) i-am intrebat daca n-ar fi cazul sa le schmb ... da' cica le-am uzat f. putin. Or sa mi le schimbe la 2 ani daca pana atunci nu se uzeaza. Pana acum ... am ajuns la 47 k km ... nu am observat nimic in neregula cu franele. Chiar daca-mi zic ca mai merg ... o sa insist sa mi le schimbe la revizia de 50 k km.

 

Merg preponderent extraurban (80-85%) si folosesc frana de motor pe cat posibil (mi s-a intamplat ca de la Braila la Slobozia sa am nevoie sa franez ceva mai brusc doar o data sau de 2 ori). Frana "de picior" o folosesc f. mult cand ma grabesc (e esentiala la "crosetat" prin oras :D ). Cand sunt la "plimbare" folosesc frana de motor chiar si urban (daca am loc ... normal).

Share this post


Link to post

Bre, pachetii se schimba dupa grosime, nu dupa km.

Share this post


Link to post

@andreib, hai sa nu ne molipsim de sindromul generalizarii... Sunt doar unii taximetristi sau mai bine zis proprietari care fac precum zici tu, si nu toti. Cel putin in Craiova sunt foarte multe masini si clientii se mai si uita cum arata masina inainte de a se urca. Eu unul daca e masina lovita sau are sarmele iesite prin roti trec la urmatorul din coada. Pe de alta parte n-am auyit sa se masoare punctul de fierbere la lichidul de frana cu ocazia reviziilor periodice ITP. La testele lor de eficienta nu-ti dai seama decat de starea placutelor sau alte chestii mai grave. Si nici chiar spagarii nu te lasa sa treci revizia cu probleme la frane.

Share this post


Link to post

Nu e tarziu sa aflii acum.

La testul de frane la ITP la franarea progresiva procentajul spate scade spre zero la finalul testului.

Share this post


Link to post

Fac taxi, cu masina de peste 300.000 km, evident, nu e exemplara.

Bineinteles, aranjez verificarea tehnica, nu atat pentru micile probleme pe care le am, ci pentru ca nu imi convine sa vin la revenire de 2-3 ori... mai bine tin masina in traseu, in situatia mea timpul insemnand bani.

 

Ca exemplu, la ultima verificare, am dat spaga pentru a mi se inchide ochii la urmatoarele nereguli: nu-mi mergea becul de la mersul inapoi, cauciucuri cu profile diferite pe spate(aveam rezerva pusa), metrologia la casa de marcat nu era buna (schimbasem recent tariful, ...), nu-mi mergea o pozitie pe fata.

 

In concluzie, vreau sa subliniez, ca niciodata nu am trecut V.T.-ul chiar cu spaga data , avand probleme la frane si la directie (nici chiar la frana de mana) !!! Asa ceva nu se trece cu vederea, si nu se accepta spaga pentru asta. Oricum, cunoscandu-l pe inginerul de la V.T. , bunul simt m-a facut intotdeauna sa merg intai la mecanic sa verific si sa reglez franele si sa schimb ce e de schimbat , inainte de a ma duce la verificare.

 

In general, la taxiuri, se da spaga la V.T. pentru a nu pierde o zi intreaga la service, si pentru a scapa intr-o ora , sau pentru defecte minore, care nu pun in pericol sub nici o forma siguranta publica.

 

Precizez ca mi s-a dat revenire la V.T. (cu spaga data, cunoscandu-l pe baiat...), pentru ca nu imi tinea frana de mana egal pe ambele roti... deci

daca la altceva se mai inchid ochii, cu franele nu se aranjaza nimic... nici cu spaga. Oricum, (pentru cine nu stie) taxiurile fac V.T. obligatoriu din 6 in 6 luni, asa ca , chiar daca arata mai rau la exterior, nu le cad rotile. :)

Edited by bayla

Share this post


Link to post

Nu prea are cum sa ajunga lichidul la punctul de fierbere de la placute sau saboti in timpul testului de franare pe banc. Turatia rotilor e prea mica si forta de franare e progresiva, de la 0 la maxim in 10-15 sec. Daca scade cum zici tu e probabil din alta cauza, parerea mea. Ai observat disparitia fenomenului la o masina la care ai schimbat doar lichidul?

Share this post


Link to post

La o masina cu lichidul de frana neschimbat :

-Condusa in mod normal lichidul de frana este ulei si coeficientul de franare este foarte mic pe circuitul lung(spate) mai ales iarna.

-Condusa in mod agresiv duce la fierberea lichidului(aparitia aerului in sistem) si necesita aerisiri periodice.

Share this post


Link to post

Bun, deci alt aspect al problemei care nu e de neglijat este cresterea concomitenta a vascozitatii la rece datorita procentului mare de apa :-?

Share this post


Link to post

Se manifesta prin fenomenul : pedala blana si frane ioc :)

Share this post


Link to post

De ce apa din lichidul de frana creste vascozitatea ? Logic nu ar fi sa o scada... sa ajunga lichidul "apa chioara" ?

"coeficientul de franare este foarte mic pe circuitul lung(spate)"... asta nu se datoreaza si diferentei de eficacitate intre franarea cu etrieri si franarea cu saboti ? :-? (Mi se pare normal ca franarea -spate sa fie mai ... ineficienta)

Edited by bayla

Share this post


Link to post

Circuitul spate este din start de 50-70% in presiune fata de circuitul scurt datorita supapelor limitatoare specifice masinilor daewoo.

Daca vorbim de diferente intre franele spate pe disc sau saboti primele sunt mai eficiente la viteze mari iar ultimele la franari indelungate unde racirea este mai buna pentru ca majoritatea sistemelor de franare cu discuri spate nu sunt ventilate, ca sa nu mai vorbim sa sistemul franei de mana al celor cu discuri este decit pentru a tine masina pe loc sa nu plece si asta nu intotdeauna :)

 

Nu stiu daca e vorba chiar de apa dar lichidul de frana dar chiar se transforma in ulei si am constatat asta la multe masini care nu il aveau schimbat de mult si schimbarea nu mai poate fi facuta in mod normal prin desfacerea aerisitoarelor pentru ca acesta pur si simplu nu mai curge.A fost posibila scimbarea numai prin scoaterea fortata ca la o aerisire.

Share this post


Link to post

Am schimbat impreuna cu prietenii mei la mai multe masini lichidul de frana. La unii la timp, la altii la perioada necunoscuta (masini luate la mana a doua). Ce contine lichidul de frana care iese din etrieri si/sau saboti... Sa zicem ca la o masina a iesit ceva asemanator unui lichid specific barbatilor... :) Nu mult dar a iesit.

Unele placute tin mult pentru ca materialul component este ceva mai dur. De exemplu la Tico daca se folosesc placute Ferodo nu tin mai mult de 15000km. Dar si "muscatura" franelor este alta.

Share this post


Link to post

Se poate interpreta chestia cu schimbarea lichidului - exceptii sant intotdeauna - eu la Tico n-am simtit niciodata ca trebuie sa schimb lichidul - in 340000 km am schimbat placute si ferodouri de 4 respectiv 5 ori - inainte de a o vinde franele mergeau ca noi - am facut o data o aerisire - degeaba , n-a iesit aer , am pus inapoi putinul lichid care a curs - aveam placutele terminate si tinea putin cam jos frana - repet la 340000 km tinea frana ca noua ! se oprea la o frana brusca ca metroul - pai cati neatenti am salvat datorita franelor ( si atentiei mele , of course ) sa fiu eu sanatos ! Acum in ultimul an ! Nu stiu ... teoretic trebuie schimbat , nu te joci , dar uite ca practic eu din cauza franelor bune ( stiu cum era masina de noua ca eu am luat-o ) , n-am simtit nici o diferenta ca sa ma orientez si spre schimbarea lichidului . Never !

Share this post


Link to post
se oprea la o frana brusca ca metroul

Eu prefer ca masina mea sa se opreasca ca o masina nu ca metroul, sageata, TGV-ul sau mai stiu eu ce vehicule pe sine...

Share this post


Link to post

Ce era de inteles , cred c-ai inteles !? Ca si ceilalti - si n-am un stil de condus moale ! - franez destul de brusc , la drum lung , prin munti sa zic , franez tarziu dupa care de la mijlocul curbei si calc acceleratia , pentru a mentine un ritm cat mai ridicat si continuu si a reduce si timpul de mers . N-am avut nici o problema - daca atunci nu aveam lichidul si franele " rosii " , atunci cand ! nu toate sant " lege " Spre exemplu am schimbat in 340000 km doar 4 filtre de aer - le-am suflat , scuturat - si nici o data n-am avut infundat ceva , sau un tremurat , sau un dat in nas , tragea incarcata si cu oameni si cu bagaj de ziceai ca-i goala si ultimul consum la 339000 km era 4,2% . Plus ca sant mai multe - inca una ce-mi vine acum este - de ce scrie in cartea de garantie ca filtru de aer ( de altfel ca o concluzie a forumului , foarte valoros in buna functionare a motorului ) se schimba la 45000 km ( nu numai la Chevrolet ) si filtru de AC la 15000 ?!?! Ce explicatie s-o gasi chiar sant curios . Sper sa nu fie aia ca in America sau nu stiu unde nu este praf pentru motor ci doar praf si toxine pentru oameni .

Share this post


Link to post

Te repeti omule. Cred ca ai spus pe putin de 7-8 ori ca ai facut 340 de mii cu tico, si asta cu filtrul de aer.. nu vad ce legatura are cu franele. Eu pot sa spun ca am avut un coleg din copou care schimba ciorapii la o saptamna si nu a murit. Schimba filtre si lichid de frana la cat vrei tu, si mergi cat vrei tu de tare.. dar ai voie sa treci si de 4 mii de ture, mai bine descoperi mai tarziu decat niciodata :)

Share this post


Link to post

Hai sa o lasam mai moale cu carpelile astea... Exista masini si exista junghiuri: o masina la care se schimba 4 filtre de aer si 4 seturi de placute (aaa...si alea SH) in 340kkm este din a doua categorie. Apropos, tico l-ai dat la casare dupa ce ai terminat cu el? Ca sa intelegi si tu de ce se schimba filtrul de fabitaclu la fiecare revizie ar trebui sa vezi cum arata unul la schimbare, dar pe tine oricum nu cred ca te surprinde cand tu foloseai filtre ,,resapate'' cate 100kkm. Scoate-l si pune o sita in loc si ai terminat cu aceasta pb!

 

Si acum sa revenim la frane, avand in vedere ca tu nu tii prea mult la siguranta ta macar incearca sa nu faci un titlu de noblete din asta, poate unii chiar au sa te creada. Odata am patit la duba sa-mi sara o placuta de frana si nu-mi mai trebuie astfel de experiente in veci (am ramas fara frane DELOC pe la 120 in curba...). De ce nu spui si consecintele: distrugerea discurilor, distante de franare kilometrice, fadding cat incape, posibilitatea ca la o frana sa treaca placuta f uzata printre disc si etrier si sa ramai fara frane...

Share this post


Link to post

Ca ma repet da , scuze , de obicei scriu si pentru cei care nu citesc toate topicelele - dar daca am schimbat 4 -5 seturi de placute n-am spus si ca erau asa subtiri sa treaca cumva prin etrier - tu ai inteles asa poate ! - de fapt mai multe le-ai inteles eronat ... si vad ca , cu toata prevederea si siguranta de care spui ca s-o avem esti unul care a ramas fara frane - si din ce motiv ! Eu spun adevarul faptic , nu sa-mi dea cineva premiu - ca multe sant si multe nu sant logice precum par a fi ... si sant transpuse in "obligatorii" altfel ba nu-ti merge masina , ba la volanul rotit dreapta o ia stanga masina . Mai ceva ca pe strada ma corectati fratilor , finete mare monser !

Share this post


Link to post

Mai bine citeste titlul threadului. Si daca tii la viata ta si mai ales a celorlalti participanti la trafic si nu numai- ma refer aici la pietoni- ar fi bine sa respecti indicatiile producatorilor in ceea ce priveste perioadele de folosinta a consumabilelor...totusi cu franele si directia nu e de joaca. Parerea mea.

Share this post


Link to post

Salut! eu cred ca la noi in tara problema cu schimbatul consumabilelor la timp este si o chestiune de mentalitate , am fost obisnuiti din vremea comunismului sa improvizam sa cirpim cit despre revizii periodice si importanta lor am aflat abia la cumpararea unei masini noi, pe care dupa cum am constatat si pe forum multi o considera o metoda de jegmanit clientul a producatorilor nu o necesitate.

Oare de ce masinile aduse din vest la mina a doua chiar si cu sute de mii de km parcursi, sunt intr-o stare tehnia asa de buna si dupa un rulaj in Romania destul de redus incep sa aiba probleme sa fie numai drumurile sau si nerespectarea instructiunilor de service.

Am vazut placute sudate de disc dupa ce s-au tocit pina la fier( la mine),ma gindesc ce sa intimplat cu lichidul care mai tirziu am aflat ca isi pierde calitatile la temperaturi extreme(omu' cit traieste invata...din greseli), acum shimb placutele cind s-au tocit la limita minima admisa, limita la care ar mai merge vro' citeva zeci de mii , si lichidul la termenul din manual.

Cit despre siguranta circulatiei, ma gindesc cu groaza la ce s-ar fi putut intimpa de la frine si nu numai ,mai sunt si cauciucuri la mina a doua ,joc la articulatii si altele la fel de grave ,probleme care inca le mai avem si care sper ca se vor rezolva odata cu innoirea parcului auto.

Share this post


Link to post

Ma uimiti ! am expus o situatie 100% logica si teoretic si practic pe subiect , extrapoland putin cu ilogica unor producatori privind termenele de schimbare a unor componente - lichidul de frana la revizie ( dovada sant topicele " revizii " ) nu este schimbat total ! este completat sau schimbat doar din rezervor ! Si mai pot preciza ca unii au avut defectiuni la sistemul de franare si " meseriasii " dupa regula < schimba intr-o anumita ordine piesele prin tatonare - nu-i asta ! trec mai departe - da banii i-am luat ! > O concluzie pot trage - ori nu va pasa de bani deloc ( ceea ce inclin sa cred ) , ori credeti mai mult in hartii si nu in ceea ce simtiti cand conduceti ( respectiv reala functionabilitate a franei ) . Daca frana merge ca atunci cand era noua , de ce sa dai bani si sa o ai tot la fel ! Pai unde-i logica - poate decat in hartiile de service , din punctul lor de vedere . Periculosi sant multi altii decat cei care n-au schimbat lichidul de frana - tot referitor la frane . Cei mai multi au patit minuni pe Dacii vechi , sau alte marci , care aveau inca vreo 3-4 defectiuni asociate franei . Jafuri ( chit ca-i in USA sau Germania ) care sant duse de mult , ma refer la faptul ca la un " filtru " , lejer iti ies 60-70 % defecte la frana fiindca in orice tara , acest procent sant masini jafuri penale de 15-20-25 de ani , ani la care si fierul cedeaza da un lichid ! Acestia merg constient de calitatea franelor - criminala ! - Nu ca ai sute de mii de km cu lichidul si franezi de stingi , in regula , bazat , si deodata - hop ! nu-ti mai tin franele si nu mai este bun lichidul , si dai in copac sau in fratica cu camionul de 20 tone .

Share this post


Link to post
omu' cit traieste invata...din greseli), acum shimb placutele cind s-au tocit la limita minima admisa, limita la care ar mai merge vro' citeva zeci de mii , si lichidul la termenul din manual.

Cit despre siguranta circulatiei, ma gindesc cu groaza la ce s-ar fi putut intimpa de la frine si nu numai ,mai sunt si cauciucuri la mina a doua ,joc la articulatii si altele la fel de grave

=D> Ma bucur ca mai sunt si oameni care invata din greselile facute de-a lungul timpului si admit ca au gresit... fata de altii care isi prezinta "bravurile" in materie de nerespectare a unor lucruri elementare in materie de siguranta!

 

Ma uimiti ... Daca frana merge ca atunci cand era noua , de ce sa dai bani si sa o ai tot la fel ! Pai unde-i logica - poate decat in hartiile de service , din punctul lor de vedere .

@giony E clar... n-ai inteles nimic! :rolleyes:

Fiecare face cum vrea si cum crede... dar din pacate au de suferit si altii nevinovati... ma refer aici la cazurile ce rezulta din titlul threadului.

Share this post


Link to post

giony ai dreptate dar doar pe jumatate ,si cei din service sunt tor romani cu mentalitatea de rigoare ba unii cu pretentii de ,,stietot'' si orgoliu cel putin de profesor doctor , care sunt la fel de periculosi ca si posesorii de autoturisme care nu considera respectarea idicatiilor constructorului o necesitate.

lichidul de frina s-ar putea sa fie bun si 200 de mii dar la o masina intra in jur de 0,5 l si cred ca se merita, producatorul nu are de unde sa stie daca cineva merge batrineste sau sportiv si nici calitatile diferitelor marci de lichid asa ca intervalul de schimb este unul care se inscrie in marja de siguranta

Share this post


Link to post

Ma predau ! nu in seara asta - din topic ! Aveti grija de voi !

Share this post


Link to post

Iese la iveala defectul nostru major: desteptaciunea (noi stim mai bine ! ). Daca pe vremea gestiunii penuriei a fost un avantaj, acum vedem reversul medaliei. Cum poti sa faci un gest de lauda ca n-ai schimbat lichidul de frana pret de 300 nu stiu cate mii de km, cand producatorul avertizeaza ca timpul maxim de utilizare este 3 ani si in plus, isi fixeaza singur termen de expirare a lichidului nou, inchis etans in flaconul de vanzare ? Si asta la un lichid profund hidrofag, ce isi poate trage apa din condensul rezultat pe conducte. Dispretul mostenit pentru autoritati se transfera si catre cele tehnice, independente de vointa noastra, precum legea gravitatiei, alimentat si dintr-o veche disputa: "ce vine asta de pe bancile scolii sa-mi spuna mie, care ciocanesc aici de 30 de ani !" (versiunea promo a slagarului traco-geto-dacic: "Noi suntem aici de 2050 de ani !" (asta in anii 80', caci, intre timp am acumulat mai multa ... vechime).

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...