Jump to content
Sign in to follow this  
sprite

Incalziti motorul?

Recommended Posts

partea care trebuie din motor se incalzeste in 30 de secunde. Sunt suficiente cateva explozii in cilindri si acestia si chiulasa s-au incalzit.

din pacate este exact invers. cilindrul se incalzeste mult mai greu decat pistonul. regimul termic al pistonului fiind mai mare, se dilata mai mult decat pistonul. in felul acesta jocul dintre piston si cilindru scade la limite periculoase (pentru ca nu lasa uleiul sa intre sa faca ungerea si in plus uleiul este inca prea vascos sa poata face lucrul asta)

daca vrei sa calezli un motor sau sa il uzezi repede, cele mai mari sanse le ai atunci cand e rece si tragi de el.

eu nu am timp sa il incalzesc in parcare, dar am multe semafoare si nu trag de el pana nu se incalzeste.

 

sa pleci cu masina rece pana la primul semafor la 200m nu e nici o problema in schimb sa mergi la viteze mari (chiar si constant) nu e prea sanatos

Share this post


Link to post

Problema incalzirii motorului dupa o racire accentuata nu este una mecanica (frecarea), problema dilatatiei uniforme a tuturor pieselor aflate in miscare e rezolvata demult, este una chimica. Problema ca benzina se volatilizeaza greu la o temperatura scazuta a amestecului cu aerul, deunde rezulta combustie proasta, misfire, depuneri, cuplu scazut. Cand se spune sa nu tragi de motor pana nu se incalzeste se refera la toate sarcinile puse in carca lui: putere (cuplu x turatie) pentru deplasare + consumatori suplimentari (alternator + A/C + incalzire termica). O lege a firii umane ne demonstreaza ca un motor este incarcat suplimentar cu cat este mai mic. Legea asta se vede si in cazul bateriilor acumulatoare. Eu as adauga ca legea asta se vede preponderent atunci cand resursele temporare sunt cat mai sarace (in kw).

Share this post


Link to post
Se porneste de pe loc dupa circa 30 secunde -1 minut, cu acceleratii lente, lineare la turatii mai mici cu circa 500 rpm fata de cele la care se schimba normal, fara a se brusca acceleratia si se aduce masina la viteza de croaziera, care va fi ulterior mentinuta. In acest fel viata motorului va fi mai lunga. Am avut 3 masini pe mana pana acum, nici una nu a vazut incalzit in fata blocului si porneau la -15, -20 de grade la sfert. Daca ai consumabile bune in motor acesta iti va multumi ca nu-l lasi sa se inece in benzina in fiecare dimineata.

 

 

daca vrei sa calezli un motor sau sa il uzezi repede, cele mai mari sanse le ai atunci cand e rece si tragi de el.

Fa-mi te rog placerea si atunci cand ma citezi, fa-o integral. Poate-mi spui si mie unde am zis sa alergi la turatii mari si viteze asemenea cu motorul rece ...

Share this post


Link to post

nu te contraziceam decat in punctul citat. mi se pare absurd sa citez tot mesajul pentru un punct pe care-l consider gresit.

mai departe era o completare fara nici o legatura cu punctul respectiv, pe care o sustin

i-mi pare rau daca am parut ca rastalmacesc ce ai scris, iar daca am facut-o fara sa vreau i-mi cer scuze :osanale:

 

vad ca discutia s-a conturat pe doua puncte

1-randamentul motorului rece despre care vorbea tolin mai sus

2-uzura motorului rece

 

2-chiar daca motorul pare ok atunci cand este rece (merge rotund, trage ok, etc.) tot are cele mai mari uzuri. si daca ai grija in momentele alea, prelungesti cu mult viata motorului.

de ce uzuri mari? jocurile sunt departe de jocurile nominale, uleiul are vascozitate prea mare (cel putin 80% din uzura unui motor se produce cand acesta este rece. cand e cald poti sa-i faci aproape ce vrei - ca nu pateste nimic.

acum daca tii masina 100.000 si o schimbi nu are rost sa-ti faci nici o grija.

 

apropos! stiu un matiz care merge rotund si trage si bine si nici nu e prea turat cand e rece nici nu se simte cand e motorul rece. in comparatie cu 407, megane1, tico meu, suzuki vitara e parfum... le da clasa (asta nu inseamna ca nu se uzeaza la fel de repede  <img src= "> )

 

@tolin cred ca tu vorbeai numai de punctul 1. nu?

Share this post


Link to post

Da, vorbeam de efectele vizibile rapid. In plus, la motoarele cu valva PCV, daca dai talpa pe motor neincalzit, toate gazele din carter trec in galerie pe la clapeta si nu prin valva. Apoi te miri de ce tremura motorul la ralanti si se aprinde check-ul.

Share this post


Link to post

Nu-i nevoie de scuze ;) Am vrut doar sa subliniez. Oricum e logic ca pistonul - de regula din aluminiu sau aliaj de aluminiu- va avea un coeficient de dilatare mai mare decat otelul din care sunt facute camasile.

Uzura este mai mare daca folosesti uleiuri nerecomandate sau din alta clasa de vascozitate decat cea recomandata, sau de marca proasta, contrafacut etc, neschimbat la timp si asa mai departe. Tot un motiv de uzura suplimentara este si excesul de benzina in cilindri, ceea ce explicam si in posturile mele anterioare.

Oricum, fiecare face ce vrea la urma urmei, eu unul, din motivele anterior explicate, mai mult de 30 de secunde-1 minut nu stau pe loc dimineata.

 

PS ZLI, te rog foloseste majuscula la inceput de fraza/propozitie.

Share this post


Link to post

In amindoua situatiile(vara-iarna),este indicat sa lasati motorul sa traga ulei in rampa adica in axa cu came ce antreneaza supapele si tachetii ptr. ca uleiul din baie pina la axa are un traseu ce nu dureaza mai mult de 3 sec. intervenind si presiunea uleiului :D ...deci teoretic 10 sec ar fi ultra suficient ptr ungerea completa a motorului,problema teoretica ar fi ca,daca pleci imediat dupa cheie axa din carter si implicit tachetii au 2-3 secunde timp mort de ungere si cca 1000 de porniri reci pe an aduc o uzura ce in citiva ani genereaza "axa ciupita pe came" ce incepe sa aiba batai sau tacheti ce bat,ideea ar fi ca daca lasam motorul neturat 10-40 sec.se incalzeste isi trage in mod "natural si nefortat" uleiul necesar.

 

P.S. uzura tot intervine :) )

Edited by alex_shaolin

Share this post


Link to post

Necesitatea incalzirii motorului apare si din alt motiv, care nu trece de multe ori in 10-30s. La orice pornire, amestecul este cu atat mai bogat, cu cat este mai mare diferenta dintre temperatura motorului si temperatura de regim (cea de deschidere a termostatului). Mersul in sarcina pe amestec bogat (cu 40-100%), pe distante scurte, are consecinte pe care le puteti citi in sectiunea probleme tehnice KALEES. Daca la acestea se mai adauga A/C, dezaburire luneta+oglinzi, incalzire scaune, faruri, proiectoare, subwoofere, toate pe o instalatie precara si pe un acumulator partial incarcat (specific mersului urban), drumul catre efectul Dorel este pavat de catre cele mai nevinovate intentii. Asa ca, sfatul meu, lasati motorul sa se incalzeasca la ralanti, fara sarcini majore, pana cand apa acestuia isi creste temperatura cu cel putin 20'C. Momentul este semnalizat auditiv de catre "socul automat", cand acesta functioneaza bine. Uneori dureza pana la 30s, alteori pana la 3 min., depinde de sezon.

Share this post


Link to post

Asta cu socul e in functie de motor. La mine cu motorul rece am maxim 1100-1150 rpm (si pe la cutia de viteze zdrangane ca dracu' :) ), iar cand incepe sa scada si ajunge pe la 1000 am luat-o din loc, ce-i drept cu mai multa grija. Am vazut insa motoare turate de "socul automat" la peste 2000 rpm(de ex. la Nubira, nu stiu de ce e diferenta, ca are tot MTIA) dupa pornire, care te alearga efectiv pe strada daca nu tii masina din ambreiaj.

Share this post


Link to post

Asa turatie mare la ralanti denota o greseala de proiectare sau de montaj. Am auzit si eu cum sunt fugariti iarna, printre blocuri, posesorii de Nubira cu MTIA.

Altfel, tu ai intuit bine momentul cand poti pleca linistit cu masina de pe loc. Asa-i si la motorul de 1,2L, iar turatia nu urca initial mai mult de 1500 rpm, deobicei pana la 1200 rpm.

Share this post


Link to post
Necesitatea incalzirii motorului apare si din alt motiv, care nu trece de multe ori in 10-30s. La orice pornire, amestecul este cu atat mai bogat, cu cat este mai mare diferenta dintre temperatura motorului si temperatura de regim

Observatie: la motorul de nubira la rece (cca 5 grade celsius) inj se situeaza la cca 5ms, la cald la cca 4ms, ca sa spun care este diferenta in termeni mai ,,exacti''. Nubira se duce la relanti peste 1200 rpm DOAR daca pleci de pe loc, atunci incepe sa te fugareasca, iar acest fenomen se diminueaza daca este facuta o procedura de IDL LRN corecta.

Share this post


Link to post

4 ms timpul de injectie la cald la relanti la nubira euro 3??? Esti sigur ca asta e timpul corect? Daca-i asa nu inteleg de ce l-au scos asa mare.. Corect mi s-ar parea o diferenta mult mai mare de 1ms intre cald si rece.

Share this post


Link to post

Andrei esti sigur?? Eu am timp de injectie la rece de 3,5-4 ms in conditiile in care injectoarele mele sunt superinfundate! Timpul normal de injectie mi s-ar parea undeva in zona 2-2,5 ms...

Dupa ce ajunge apa la 80, timpul de injectie la ralanti este sub 2 ms la mine

Share this post


Link to post

Pana sa raspunda Andrei, sa zic si eu o chestie constatata la "rece", dupa ce am trecut de la Deu-Chevy la alte marci.

 

La Cielo, Nubira sau Kalos este vizibila si clara prezenta socului, insa prima oara am fost surprins de Meganul ce l-am avut aprox. 1 luna, era pe benzina si aproape ca nu se putea sesiza o turatie mai mare la pornire decat la cald. Apoi la Doblo (asta fiind pe motorina), chiar si iarna asta (atat cat s-a putut numi asta iarna), nu am vazut nicodata sa creasca turatia peste 1000 rpm, in timp ce la Kalos sare un pic peste la porniri reci, la fel facea si Cielo sau Nubi...

Share this post


Link to post
Andrei esti sigur?? Eu am timp de injectie la rece de 3,5-4 ms in conditiile in care injectoarele mele sunt superinfundate! Timpul normal de injectie mi s-ar parea undeva in zona 2-2,5 ms...

Dupa ce ajunge apa la 80, timpul de injectie la ralanti este sub 2 ms la mine

Daca ai timpi de injectie sub 2 ms clar nu sunt superinfundate ;)

Share this post


Link to post

He, he, sa-i vezi p-aia cu motorul rece...peste 4 ms  <img src= (">

Share this post


Link to post

Dupa ce am citit multe din cate s-au scris pe aici m-am hotarat, mai ales ca s-a mai incalzit pe afara, sa vad cum e sa pleci cu motorul mai putin cald de pe loc.

 

Sa explic: in mod normal nu plec de pe loc pana nu se ridica acul de la temperatura pana la (sau langa) prima linie. Asta la prima pornire. Daca in cursul zilei mai umblu cu masina respect aceeasi regula, iar daca motorul este inca cald stau maxim 1 minut ...

 

Saptamana asta am pornit dupa max. 3 minute, indiferent unde era acul, sa testez teoriile de mai sus.

Din pacate nu sunt deloc multumit de ceea ce am obtinut: motoul parca merge cu frana de mana trasa ... sau cu AC-ul cuplat. Consumul a crescut in mod evident ... nu pot spune de la ... la ... dar intre aceleasi repere fac mai putini km in acelasi regim de mers. Motorul urla mai tare in cazul depasirilor la 4-5k rpm :D si parca nu are vlaga.

 

Intr-o singura zi ... ieri ... am facut cca 250 km ... am lasat motorul sa se incalzeasca dupa vechiul obicei (nu intentionam ... dar m-am luat la vorba cu vanzatoarea de la chiosc ... si a trecut timpul). Motorul a mers cu totul altfel, mult mai bine, am ajuns de 2 ori la limitare intr-a 3-a ... si o data la 6k rpm intr-a 4-a :lavolan: (nu va ganditi la prostii ... in depasiri de coloane de tir-uri care merg la 3-4 m unul de altul si nu te lasa sa te bagi intre ei daca-ti apare ceva din fata ... sunt patit) ... si nu urla ca nebunul (a se citi ... urla normal :) ) ).

 

Nu stiu ce sa zic, o fi de la mine ... asa am invatat masina si asa merge acum. Tin sa precizez: masina are 52k km, ultima (si unica) reinvatare am facut-o la revizia de 30k km. Poate nu-am facut ceva bine (foarte posibil ... dar si inainte facea la fel) poate a uitat intre timp ce i-am "zis" atunci???

Share this post


Link to post

Mai am invatat de la tata (posesor de dacie timp de 22 de ani) ca e bine sa lasi un pic motoru' sa se incalzeasca in perioada toamna iarna, inceput de primavara... sincer eu mai mult de 1 min pe vremea asta ceva mai calduroasa in ultima vreme nu am lasat-o dar am lasat-o iar primii cativa kilometrii ii fac mai moale... si mai ascult motorul (aproape in fiecare dimineata am impresia ca e ceva in neregula desi masina nu m-a lasat niciodata in cei aprox 4500 km care i-am facut intr-o luna juma - poate nu m-am obisnuit eu inca cu motorul cu 3 cilindri ai matiz-ului si sunt obsedat... :D )

Cei drept mi se pare normal k pe timp de iarna , vascozitatea uleiului & a lichidului de frana sa fie mai mare la temperaturi scazute si automat aceasta sa influenteze direct functionarea motorului, a cutiei de viteze si a sistemului de franare elemente importante.

Si cum lui i-a mers masina in cei 22 de ani (e drept avea din cate stiu motor cu piese frantuzesti pe el... si e o mare diferenta fata de alea de du' prin 90 in coa' ) sincer sper sa reusesc macar sa tin mashinuta macar jumate cat a tinut-o el si sa mearga macar la fel de bine ... am avut-o si eu pe mana ...si desi era amarata inca reusea sa ma mai bage in scaun la 70-80 -90 chiar si la pante in coborare... desi ...eheh.. la cum arata si la cat NU s-a schimbat la ea..

 

Ah ca mi-am adus aminte Logan - facut de Renault da...Dacia 1300 si 1310 da cine drq au fost facute NU TOT DE RENAULT ? asta pana au intrat romanashii pe fir ..(unchi-miu are o 1300 din '79 sau din '77 nu mai stiu si daca mergi cu ea zici ca "aku a iesit de pe poarta intreprinderii" )

Edited by shade_mdk

Share this post


Link to post

George, inutil sa te intreb daca ai resetat ecm-ul inainte de aface experimentul, nu-i asa? :)

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...