Jump to content
Sign in to follow this  
Kristian

Aer conditionat Tico

Recommended Posts

Salut,

 

Pai nu se recomanda umplerea cu R 134 a in instalatii prevazute sa functioneze cu R 12.

Afecteaza garniturile,s.a.m.d.

Nu stiai?

Edited by iuliu m.

Share this post


Link to post

Salut.Am si eu o problema cu aerul conditionat la Tico.Astazi am fost la service si am incarcat instalatia cu freon-134.Se pare ca nu sint scurgeri chiar daca era nefolosit de foarte mult timp.Dupa incarcare am incercat sa pornim instalatia de la butonul din bord cel pe care scrie AC si nu am reusit.Am incercat cu ventilatorul pe toate vitezele.In final un mecanic a avut ideea sa il pornim pe direct si a pus un plus de la baterie in mufa care iese din butelia de freon(este o mufa cu 2 contacte).A pornit compresorul si ventilatorul.Instalatia functioneaza bine,raceste aerul aproape instantaneu.Intrebarea mea este : de ce nu imi porneste normal de la butonul din interior?Cum se poate remedia defectiunea?Am citit pe forum de un circuit de comanda al aerului-conditionat,unde este pozitionat acest circuit?

Share this post


Link to post

Salut,

 

Dupa un "research" amanuntzit pe net am aflat ca este interzisa umplerea instalatiilor prevazute sa functzioneze cu R12, cu R134a.Se "duc" relativ repede garniturile si uleiul din compresor are de suferit, ceea ce duce in final, la distrugerea lui.Exista ,insa ,varianta ecologica,si anume R409a,care inlocuieste cu succes, neafectand nimic,vechiul R12.Asa ca am cerut R409a si un frigotehnist particular mi-a adus.Trebuie introdusa cel mult 90% din cantitatea nominala recomandata pentru instalatzia respectiva pe cand functiona cu R12(adica 450 gr. pentru Tico, prevazut sa fie umplut cu 500 gr. de R12).M-a costat 135 de lei(n-a vrut cu nici un chip 150 RON "rotunjit").Evident, merge perfect.

 

Mult succes!

Edited by iuliu m.

Share this post


Link to post
Salut,

 

Pai nu se recomanda umplerea cu R 134 a in instalatii prevazute sa functioneze cu R 12.

Afecteaza garniturile,s.a.m.d.

Nu stiai?

Nici eu nustu ce sa mai cred :) ) ,uni zic ca merge alti zic ca nu.Frgotehnisti zic. :spumelagura:

Share this post


Link to post

Inca odata salutare tuturor!Ma poate ajuta si pe mine cineva cu modulul electronic de la aerul conditionat pentru un tico?Toata treaba dureaza 5 minute vreau doar sa probez daca cu un alt modul (care functioneaza sigur) imi porneste aerul conditionat de la comanda din interiorul masinii.Mie nu imi merge decit pe direct cu un plus de la baterie.

Share this post


Link to post
Salut,

 

Dupa un "research" amanuntzit pe net am aflat ca este interzisa umplerea instalatiilor prevazute sa functzioneze cu R12, cu R134a.Se "duc" relativ repede garniturile si uleiul din compresor are de suferit, ceea ce duce in final, la distrugerea lui.Exista ,insa ,varianta ecologica,si anume R409a,care inlocuieste cu succes, neafectand nimic,vechiul R12.Asa ca am cerut R409a si un frigotehnist particular mi-a adus.Trebuie introdusa cel mult 90% din cantitatea nominala recomandata pentru instalatzia respectiva pe cand functiona cu R12(adica 450 gr. pentru Tico, prevazut sa fie umplut cu 500 gr. de R12).M-a costat 135 de lei(n-a vrut cu nici un chip 150 RON "rotunjit").Evident, merge perfect.

 

Mult succes!

 

Salut,

 

Frigotehnistul particular avea si instalatie de verificare a etanseitatii? Ca tare i-as face si eu verificarea la al meu CosTICO... :)

Share this post


Link to post

Am reusit sa pornesc aerul conditionat la Tico.Se pare ca eroarea era de la un fir(culoare galbena) infipt de mine in primul papuc pe care l-am gasit liber,undeva pe sub carburator.Acum merge bine si functioneaza cu ventilatorul pe toate vitezele.Intrebare : este normal sa functioneze cu intreruperi chiar si atunci cind nu este dat pe ECO?

Share this post


Link to post

Nu este normal, probabil a mai pierdut freon; si al meu a inceput sa faca asa, insa atat timp cat da suficient de rece il mai las asa, ma deranjeaza doar pierderile de putere cand intra brusc, de asta nici nu foloseam ECO vara trecuta.

Share this post


Link to post

Pai tocmai i-am facut incarcarea cu freon.De racit raceste foarte bine aerul.Doar ca functioneaza cu intreruperi.Pina sa imi functioneze cu circuitul de comanda il porneam cu un plus de la baterie pe direct,functiona incontinuu.Dupa 10-15 min facea gheata pe teava care intra de la compresor in masina,si cu ventilatorul la viteza a 3-a nu mai intra deloc aer inauntrul masinii.Ma gindesc ca are vreun termostat care regleaza temperatura de racire,si odata ajuns la o anumita temperatura decupleaza compresorul.Acum daca a demontat cineva bordul,a vazut vreun termostat pe acolo?Este reglabil?

Share this post


Link to post

N-am idee, in w-e o sa ma uit pe la mufe sa va vad daca nu face vreuna contact imperfect.

Share this post


Link to post

pai cutia aia de pe aeroterma la pasager care clicaie si ea,este un fel de ECU al AC,aia controleaza compresoru in functie de un senzor din aeroterma :) .

 

Oricum cand e foarte foarte cald afara,nu mai decupleaza conpresoru.Merge incontinuu :| sau foarte rar.

Share this post


Link to post

Stimati colegi, vad ca mai multi dintre dvs. va confruntati cu enervanta problema a functionarii intermitente a AC-ului cand nu trebuie (adica atunci cand butonul ECO nu e apasat), problema pe care am avut-o si eu si care cred ca se datoreaza derivei in timp a valorilor unor componente elecrtonice ale controlerului AC. Iata care este rezolvarea in cazul instalatiei cu R134a:

 

1. Scoateti controlerul electronic al AC-ului (cutiuta neagra de sub torpedo, cu 2 mufe pe ea, cam de dimensiunile unui pachet de tigari; scoateti mufele si apoi o luati de acolo tragand de ea in jos si apasind usor pe cele 2 sigurante de plastic de deasupra care o retin).

2. O desfaceti si scoateti afara placa electronica. Are 2 suruburi cu cap inecat pe spate.

3. Inlocuiti rezistenta R5 care are valoarea de 4,7kOhmi cu una de 5,1 - 5,6 kOhmi. Eu am pus de 5,6 kOhmi. (cea indicata cu sageata rosie in poza atasata).

4. Puneti totul la loc.

5. GATA !

 

 

Observatii:

 

AC-ul are 3 sisteme de siguranta care declansaza oprirea compresorului daca este cazul: un presostat aflat pe receptorul uscator care decupleaza compresorul daca presiunea freonului in instalatie este prea mare sau prea mica, un termistor la condensor care actioneaza daca temperatura acestuia trece de 110 grade si inca un termistor la vaporizator care are rolul sa comande oprirea compresorului daca temperatura vaporizatorului scade sub 0 grade aparand astfel pericolul de a se forma gheata acolo. Practic, la o instalatie buna si cu freon suficient primele 2 situatii ies din calcul, cel care provoaca intreruperile fiind termistorul de la vaporizator, care este cuplat la controler la mufa cea mica. Acest termistor are cand AC-ul nu functioneaza 2kOhmi si in timp ca AC-ul functioneaza, la decuplare, valoarea atinge circa 6 kOhmi. El formeaza impreuna cu rezistenta mentionata mai sus un divizor de tensiune alimentat cu tensiunea de 5V de la integratul 7805 vizibil in partea dreapta-jos a pozei. Cand tensiunea culeasa de pe acest divizor atinge 2,8V controlerul decupleaza compresorul. Prin inlocuirea mentionata aceasta tensiune scade la 2,6V si la o temperatura a mediului exterior de 20-25 grade (cand practic AC-ul nu e necesar) compresorul va fi decuplat foarte rar, cateva secunde cam la 7-8 minute interval, ceea ce este normal deoarece in aceasta situatie vaporizatorul se raceste prea mult. In conditii de canicula nu va mai fi decuplat de loc, adica situatia va fi cea care se cuvine.

post-1922-1243861775_thumb.jpg

Edited by Tetea

Share this post


Link to post

Bravooooo :D asa da.

 

DA ma intreb acuma la R12 o fi diferit? Io inca sunt in dubii ce model de instalatie am :) .Totusi zic car fi r134A ca e din 2000 cu euro 2 :|

Edited by CatalinC

Share this post


Link to post

:beerchug: :beerchug: :beerchug: :veneratie: :veneratie: :compupunch: ...

 

Multzam fain de tot!

Eu gasesc ca e cea mai importanta contributie pe care a putut-o aduce cineva, vreodata, pe un forum, la bunul mers al masinii mele.

 

Cu-adevarat util!

 

Multumesc inca o data!

Edited by iuliu m.

Share this post


Link to post

Am o mare problema...ticoletu meu nu mai imi da aer rece dupa ce trece temperatura apei din motor de jumatatea cadranului si in plus cand ii pornesc ac se incalzeste foarte repede..respectiv la 90 km pe ora constant fara ac nu am probleme cu temperatura motorului..cum merg cu ac imediat se incalzeste si dupa aceea nici nu mai vrea sa bage aer rece...

Astept cu interes eventualele ideei

Share this post


Link to post
Am o mare problema...

 

De fapt as zice ca ai 2 probleme. Prima ar fi ca ai foarte putin freon in instalatie. Asa face AC-ul, cum spui, cand e freon putin si caldura e mare. Eu cred ca mai ai cam 100 de grame in loc de 550 avand in vedere ca inca merge, dar prost. Iar a 2-a, legat de incalzirea motorului poate avea 2 cauze mai probabile: Coloanele radiatorului sunt partial infundate sau termostatul nu se deschide complet. Am vazut odata un Tico care se incalzea puternic la peste 70-80 km/h si care s-a dovedit ca avea radiatorul jumate infundat. La radiator daca scoti busonul se vede daca are depuneri in canale. Ti se incalzeste motorul cand si pornesti AC-ul fiindca atunci trebuie sa livreze ceva mai multa putere iar racirea fiind la deja deficitara din posibilele motive amintite nu mai face fata. Eu asa cred.

Edited by Tetea

Share this post


Link to post
Stimati colegi, vad ca mai multi dintre dvs. va confruntati cu enervanta problema a functionarii intermitente a AC-ului cand nu trebuie (adica atunci cand butonul ECO nu e apasat), problema pe care am avut-o si eu si care cred ca se datoreaza derivei in timp a valorilor unor componente elecrtonice ale controlerului AC. Iata care este rezolvarea in cazul instalatiei cu R134a:

 

1. Scoateti controlerul electronic al AC-ului (cutiuta neagra de sub torpedo, cu 2 mufe pe ea, cam de dimensiunile unui pachet de tigari; scoateti mufele si apoi o luati de acolo tragand de ea in jos si apasind usor pe cele 2 sigurante de plastic de deasupra care o retin).

2. O desfaceti si scoateti afara placa electronica. Are 2 suruburi cu cap inecat pe spate.

3. Inlocuiti rezistenta R5 care are valoarea de 4,7kOhmi cu una de 5,1 - 5,6 kOhmi. Eu am pus de 5,6 kOhmi. (cea indicata cu sageata rosie in poza atasata).

4. Puneti totul la loc.

5. GATA !

 

 

Observatii:

 

AC-ul are 3 sisteme de siguranta care declansaza oprirea compresorului daca este cazul: un presostat aflat pe receptorul uscator care decupleaza compresorul daca presiunea freonului in instalatie este prea mare sau prea mica, un termistor la condensor care actioneaza daca temperatura acestuia trece de 110 grade si inca un termistor la vaporizator care are rolul sa comande oprirea compresorului daca temperatura vaporizatorului scade sub 0 grade aparand astfel pericolul de a se forma gheata acolo. Practic, la o instalatie buna si cu freon suficient primele 2 situatii ies din calcul, cel care provoaca intreruperile fiind termistorul de la vaporizator, care este cuplat la controler la mufa cea mica. Acest termistor are cand AC-ul nu functioneaza 2kOhmi si in timp ca AC-ul functioneaza, la decuplare, valoarea atinge circa 6 kOhmi. El formeaza impreuna cu rezistenta mentionata mai sus un divizor de tensiune alimentat cu tensiunea de 5V de la integratul 7805 vizibil in partea dreapta-jos a pozei. Cand tensiunea culeasa de pe acest divizor atinge 2,8V controlerul decupleaza compresorul. Prin inlocuirea mentionata aceasta tensiune scade la 2,6V si la o temperatura a mediului exterior de 20-25 grade (cand practic AC-ul nu e necesar) compresorul va fi decuplat foarte rar, cateva secunde cam la 7-8 minute interval, ceea ce este normal deoarece in aceasta situatie vaporizatorul se raceste prea mult. In conditii de canicula nu va mai fi decuplat de loc, adica situatia va fi cea care se cuvine.

 

Salut,

Sa inteleg ca asta e rezolvarea si in cazul functionarii aerului doar in treapta a2a? sau trebuie sa aplic metoda descrisa mai demult, respectiv inlocuirea celor 2 diode D3 si D4. Daca da, care sunt cele 2 diode in poza postata?

Multumesc

Ps: am cumparat masina asta iarna si nu mergea ac-ul. L-am reparat azi - avea un fir intrerupt si au completat cu 100 g freon. Super baietii de la service dar nu stiau cum se remediaza problema cu treptele ca nu lucreza la Daewoo.

  • Like 1

Share this post


Link to post
...

Sa inteleg ca asta e rezolvarea si in cazul functionarii aerului doar in treapta a2a?

...

 

 

Nu vad de unde ai putea intelege asta. Rezolvarea este pentru ceea ce a fost descrisa ca fiind: functionarea cu intreruperi suparatoare a AC-ului INDIFERENT DE TREAPTA DE FUNCTIONARE CAND BUTONUL ECO NU E APASAT, capisci? Si garantez ca merge.

Edited by Tetea

Share this post


Link to post

din pacate am uitat sa mentionez ca tocmai am re umplut instalatia cu freon..e posibil sa fie compresoru pe moarte? ca am observat ca parca merge si in suturi cand e apasat butonul Ac nu ala Eco... si cum las un pic motoru sa se raceasca imi baga aer rece...Multumesc pentru reply :)

Edited by Tudor.Mike

Share this post


Link to post
Stimati colegi, vad ca mai multi dintre dvs. va confruntati cu enervanta problema a functionarii intermitente a AC-ului cand nu trebuie (adica atunci cand butonul ECO nu e apasat), problema pe care am avut-o si eu si care cred ca se datoreaza derivei in timp a valorilor unor componente elecrtonice ale controlerului AC. Iata care este rezolvarea in cazul instalatiei cu R134a:

 

1. Scoateti controlerul electronic al AC-ului (cutiuta neagra de sub torpedo, cu 2 mufe pe ea, cam de dimensiunile unui pachet de tigari; scoateti mufele si apoi o luati de acolo tragand de ea in jos si apasind usor pe cele 2 sigurante de plastic de deasupra care o retin).

2. O desfaceti si scoateti afara placa electronica. Are 2 suruburi cu cap inecat pe spate.

3. Inlocuiti rezistenta R5 care are valoarea de 4,7kOhmi cu una de 5,1 - 5,6 kOhmi. Eu am pus de 5,6 kOhmi. (cea indicata cu sageata rosie in poza atasata).

4. Puneti totul la loc.

5. GATA !

 

 

Observatii:

 

AC-ul are 3 sisteme de siguranta care declansaza oprirea compresorului daca este cazul: un presostat aflat pe receptorul uscator care decupleaza compresorul daca presiunea freonului in instalatie este prea mare sau prea mica, un termistor la condensor care actioneaza daca temperatura acestuia trece de 110 grade si inca un termistor la vaporizator care are rolul sa comande oprirea compresorului daca temperatura vaporizatorului scade sub 0 grade aparand astfel pericolul de a se forma gheata acolo. Practic, la o instalatie buna si cu freon suficient primele 2 situatii ies din calcul, cel care provoaca intreruperile fiind termistorul de la vaporizator, care este cuplat la controler la mufa cea mica. Acest termistor are cand AC-ul nu functioneaza 2kOhmi si in timp ca AC-ul functioneaza, la decuplare, valoarea atinge circa 6 kOhmi. El formeaza impreuna cu rezistenta mentionata mai sus un divizor de tensiune alimentat cu tensiunea de 5V de la integratul 7805 vizibil in partea dreapta-jos a pozei. Cand tensiunea culeasa de pe acest divizor atinge 2,8V controlerul decupleaza compresorul. Prin inlocuirea mentionata aceasta tensiune scade la 2,6V si la o temperatura a mediului exterior de 20-25 grade (cand practic AC-ul nu e necesar) compresorul va fi decuplat foarte rar, cateva secunde cam la 7-8 minute interval, ceea ce este normal deoarece in aceasta situatie vaporizatorul se raceste prea mult. In conditii de canicula nu va mai fi decuplat de loc, adica situatia va fi cea care se cuvine.

 

Salut,

 

Ne spui si noua la cati wati functioneaza/rezista rezistenta aia(nr. 5) daca tot ti-ai facut pomana si "ne-ai deschis ochii"?

Pot sa-ti spun ca abia ieri dimineatza am facut inlocuirea si primele impresii sunt deosebit de favorabile.Am mers si ieri la aprox. 35 de grade prin soare puternic si n-a oprit deloc.

De asemenea,am mers pe la 24-25 de grade, cat era azi pe seara, cu aerul, si a oprit doar de doua ori,o dat la vreo cinci minute dupa prima pornire(practic de pe loc,odata cu motorul) si apoi la o jumatate de ora, dupa care nu a mai oprit deloc dupa inca 40 de minute de mers.

Sunt superincantat ca nu mai "tacane" incontinuu controllerul ala de sub bord, provocand si scaderi (uneori periculoase) ale tractiunii.

Voiam sa stiu doar la ce putere ar trebui sa reziste rezistorul ala sa nu ma trezesc ca se "prajeste" intr-o buna zi.

 

Stima!

Share this post


Link to post

Hai salut.

Stai linistit ca rezistenta originala are 0,25 W si curentul care trece prin ea e cuprins intre 0.47 si 0,65 mA adica e infim, nu va pati nimic in vecii vecilor. Prin inlocuirea rezistentei curentul de fapt s-a mai si micsorat. Daca vrei valoarea exacta, rezistenta aia disipa o putere de 1,23 mW (miliwati !) . Deci cam a 200-a parte din cat e proiectata sa suporte.

Felicitari ca ti-a iesit.

Share this post


Link to post

Hai salut.

Stai linistit ca rezistenta originala are 0,25 W...

 

Salut,

 

Multumesc frumos si Dumnezeu sa te ajute cel putin la fel de mult cat m-am simtit eu ajutat de sfatul tau!

Cred ca ai sesizat ca, "strategic", nu am postat valoarea la care rezista rezistorul ala desi o stiam de la electronist:0,25W :) .

Nu am facut-o ca sa nu influentzez cu nimic raspunsul tau!

Baiatul cu "electronicele" la care m-am dus, si care mi-e prieten de multa vreme,mi-a zis exact acelasi lucru, dar ,paranoic fiind, am vrut sa verific din doua surse (cum ar trebui sa faca mai des si astia de prin presa :) ) .

Se pare ca stii foarte multe si ai informatii "inside" despre masina asta.S-au mirat cam multi de ideea stralucita si, "so clever", asa...

Ai lucrat cumva sau lucrezi la Oltcit/Daewoo/Ford?

As mai fi vrut sa-mi spui daca tot le stii asa bine(te "folosesc",ce sa mai... :) ),de ce dupa umplerea profesionala cu agent frigorigen, ulei de compresor, precedata de verificarea la eventuale scurgeri cu substanta fluorescenta, etc.,atunci cand apesi cu ceva ascutit (ex.:varful cheii de contact),pe supapa aia de sub capacul negru cu filet, unde incercau toti, inainte de umplere, daca are presiune(si avea,"fasaia" pe acolo tare!), acum nu mai "fasaie" deloc, parca ar fi pierdut tot freonul.

Dar de racit ,raceste de "sparge"!

Chiar, in seara asta , am stat cu niste prieteni la o tigara si le-am povestit tarasenia si am vazut ce nu constatasem in viata mea.

Cu motorul pornit si aerul pe prima treapta,orientat catre parbriz,facuse condens pe tot parbrizul, parca statuse in ploaie(numai parbrizul, evident)!

Inauntru era "frigider" curat...Inutil sa mai spun ca n-a mai decuplat deloc (masina statea pornita la relanti cu geamurile inchise si noi vorbeam langa ea).

Nu stiu ce sa cred.Mi se pare un non-sens ca nu "fasaie", ca si cum ai elibera gaz sub presiune, pe acolo, desi functioneaza asa bine.

Ce parere ai?

 

Multumesc anticipat!

Edited by iuliu m.

Share this post


Link to post

Salutare tuturor!

Am si eu o intrebare referitoare la AC-ul de pe Tico ... problema este ca nu am! Am varianta SX "corcitura" adica are eleron, stergator luneta dar nu si AC. Dupa ce am citit tot topicul, am realiazt ca apar multe probleme la AC-ul de pe aceasta masinuta. Totusi, cum nimic nu e mai placut decat o briza rece in toiul verii, as vrea sa stiu in primul rand daca se merita sa montez "after market" un AC pe masina si cum e mai bine, unul sh despre care nu stii nimic din istoricul lui sau unul nou si evident mai scump dar garantat? Si daca se merita, unde as putea gasi o instalatie buna (una sh caci daca optez pt una noua, evident o gasesc la magazinele Daewoo) si cam cat ar ajunge cu montaj cu tot - pare destul de complicat pentru a fi montat de mine. Chiar si un prieten din Bucuresti e interesat de aceeasi problema dar pentru Matiz.

Daca aveti raspuns pentru oricare din masini, astept cu nerabdare.

Multumesc!

Share this post


Link to post
Multumesc anticipat!

 

Salutare.

Nene, singura tangenta cu Daewoo/Ford e ca sunt proprietar de Ticozaur, eu sunt profesor de fizica si electronist amator. In facultate am avut ca specializare tot electronica. M-a ajutat in rezolvarea problemei asteia faptul ca un coleg de-al nostru de aici ne-a cadorisit cu schema electronica a controlerului iar eu doar am studiat-o in paralel cu manualul, i-am inteles functionarea si ... am experimentat.

Iti recomand sa nu mai zgandari supapele alea cu capacele negre ca se strica foarte usor, mai ales aia cu bila de langa receptorul uscator, si o sa te trezesti cu ele rasufland. Doar neghiobii de prin servisuri apasa pe ele cu surubelnita, nu te lua dupa ei. A mea e deja stricata (nu din vina mea) si am astupat-o definitiv cu un surub anul trecut urmand ca pe viitor, la urmatoarea servisare a AC-ului sa schimb toata conducta aia pe care e pusa si pe care noroc ca am gasit-o de ocazie si ieftin ca la magazin e numa' vreo 2 milioane. Cat despre presiunea in instalatie ce sa zic, trebuie sa ne intindem prea mult cu teoria si plictisim lumea, pe scurt ceea ce ai observat e normal.

In orice caz, si eu am fost placut surprins sa constat ca dupa ce am schimbat rezistenta aia merge de rupe, frigider nu alta. Inainte aveam pe canicula vreo 12-15 grade la aeratoare plus intreruperile si poticnelile de rigoare iar acuma 6-7 grade non stop. Dar e explicabil, ca imediat ce vaporizatorul incepea si el sa inghete mai ca lumea îi si taia inutil macaroana termistorul ala.

Edited by Tetea

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...