Jump to content
 

Sign in to follow this  
andreib

Incalzire Auxiliara Electrica

Recommended Posts

De cand a venit frigul pamantului imi tot bat capul cu o solutie mai desteapta de incalzire a masinii. Cum webasto e prea scump, m-am gandit la un sistem de incalzire a antigelului (nubira a venit dotata cu un astfel de sistem electric pentru tarile reci precum Canada). Din pacate modulul original nu l-am gasit sub nici o forma asa ca ma gandesc sa adaptez unul de la o masina diesel.

 

Un topic interesant am gasit AICI.

 

Probleme la care ma gandesc sunt:

1. Duce alternatorul (care teoretic are 85A) cele 3 bujii?

2. A mai incercat cineva o astfel de modificare?

3. Cunoasteti vreun parc de dezmembrari de la care pot procura un astfel de modul (preferabil unul ca cel din topicul amintit ce poate fi montat usor "pe furtun")?

4. Comanda releelor de actionare bujii m-am gandit sa o fac de la butonul de dezaburire (dar nu cred ca e f bine deoarece acesta ramane mult prea mult timp cuplat). Ce alte solutii ar fi? Cum ar putea fi realizat un sitem care sa decupleze la 60 de grade de ex (temperatura luata de la unul di senzorii de temperatura)?

 

Beneficiile unui astfel de sistem nu sunt doar pentru perioada rece:

1. Atingerea temperaturii optime de lucru mult mai repede (implicit reducerea uzurii)

2. Trecerea mult mai rapida pe GPL (instalatiile secventiale nu trec sub 40 grade)

 

PS: Nu vreau un topic in care sa imi explicati ca termostatul imi e defect (pentru ca nu e) sau efectele benefice ale cartonului la radiator. Acest topic se dreseaza doar solutiilor auxiliare electrice de incalzire antigel.

Edited by andreib

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, interesanta ideea. Cum vad eu lucrurile:

Pasul 1. Cauti un automatist care sa-ti conceapa o instalatie de comanda. Aceasta trebuie sa faca urmatoarele lucruri: Sa detecteze ca motorul functioneaza. Sa actioneze releul principal cand detecteaza ca motorul functioneaza iar apa este sub un prag de 80 gr si sa o opreasca cand apa trece de 80 gr (informatiile astea ar trebui citite de la o sonda auxiliara sau de la sonda de temperatura a motorului.

Pasul 2. Vezi diametrul furtunului de tur de la calorifer si posibilitatile in care se poate monta dispozitivul si iti confectionezi la un meserias un corp din aluminiu sau otel prin care sa circule antigelul si pe care sa iti faca lacasurile pentru bujii. Bujiile le achizitionezi de unde vrei tu, o bujie incandescenta de genul ala este maxim 50-60 lei.

Pasul 3. Montezi instalatia pe circuit, folosesti cabluri zdravene pentru legaturile electrice. Iti recomand sa alimentezi automatizarea prin plus contact, sa pui un releu principal si cate un releu pe fiecare bujie. Montajul il insotesti obligatoriu de sigurante, atat pe fiecare bujie cat si pe principal, si de un martor in bord (ca sa stii ca functioneaza) - iti recomand la N2 martorul Power pentru cutii automate. Pe timp de vara, pentru prelungirea duratei de viata a sistemului, acesta ar trebui lasat activ, eventual in automatizare sa se poate schimba cu un pin temperatura de oprire a dispozitivului, undeva la 40 gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alimentarea ar trebui sa se faca in 3 conditii de ex:

1. contact ON

2. Tensiune >13.x v (motor pornit)

3. Temp lichid racire <70 grade (adica rezistenta senzor mai mica decat x ohmi)

 

Eu ansamblul pentru bujii l-as lua de la dezmembrari de pe la o masina diesel. Cred ca e prea multa bataie de cap sa-l construiesc eu: e mai scump, dureaza mai mult iar riscurile de pierderi antigel pe la incheieturi sunt mult mai ridicate.

 

Bujii incandescente am vazut ca sunt de pe la 20-30 ron in sus deci nu e cine stie ce investitie...Astazi voi suna pe la dezmembrari sa vad cat m-ar costa o astfel de minune :D .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motor pornit poti sa citesti de pe o fisa/ bobina, sonda de ulei etc, nu musai de pe tensiune. Eu as face corpul custom pentru ca nu stii daca unul gata facut se va potrivi cu pozitia furtunelor de la nubira.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se va potrivi, stiu si unde... Va fi positionat pe turul ce duce la vaporizatorul de la GPL.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vezi ca punandu-l asa vei minti vaporizatorul ca are o anumita temperatura si in motor ea nu va fi. Montarea pe caloriferul de incalzire iti va aduce 2 beneficii: 1 incalzirea rapida a habitaclului si 2. uniformizarea temperaturii in tot motorul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu conteaza, temperatura de trecere e setata la 40 grade deoarece la o temperatura mai joasa vaporizatorul nu poate functiona optim, nu pentru ca ar avea ceva motorul daca ar functiona cu gpl cand e rece.

 

Le Blocul cu tot cu bujii este intre 70 si 100 ron la dezmembrari.

 

Are cineva idee cat tine temporizarea de la dezaburire la nubira?

Edited by andreib

Share this post


Link to post
Share on other sites

Andrei, parca 20 minute.

Edited by andreib

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ideea este ca incalzirea asta sa se faca in niste conditii:

1. suficient de rapid cat sa fie eficienta,

2. suficient de lent sa nu apara fierberi locale ale lichidului

3. sa fie decuplabila automat

4. sa se faca cat mai simplu.

5. sa functioneze inclusiv pe perioada verii (altfel bujiile alea sau rezistente sau orice altceva se vor acoperi de depuneri).

6. sa fie usor de implementat.

Edited by andreib

Share this post


Link to post
Share on other sites

Din ce am reusit sa gasesc pe net, o bujie incandescenta consuma cam 150W. 3 bujii inseamna 450W.

 

Din ce am gasit pe net (http://www.laundry-a...r-and-Heat.html), cantitatea de caldura necesara se calculeaza asa:

Q = M * C * (t2-t1)

Q = cantitatea de putere, in KW

Pentru cazul nostru, 450W = 0.45KW

 

M = Litri / timp (timp exprimat in secunde)

Sa zicem ca sunt cam 6 litri in instalatia de racire.

 

t2 = Temperatura dorita

Un 50 de grade ar fi rezonabil.

 

t1 = Temperatura initiala

Presupunem ca sunt 0 grade afara.

 

C = caldura specifica a lichidului:

Apa = 4.18

Antigel = 2.2

Presupunem ca sunt mixate 50%/50%, facem o medie si C iese 3.19. Nu stiu daca este corect, dar sa zicem.

 

0.45 = 6/timp * 3.19 * 50

timp = 6*3.19*50/0.45

timp = 2126 secunde (35 de minute).

 

In concluzie, temperatura lichidului ar ajunge la 50 de grade in 35 de minute, intr-un mediu ideal.

 

In 35 de minute si la un diesel la relanti creste temperatura lichidului de racire cu 50 de grade. Tinand cont de faptul ca si motorul este rece, iar o mare parte din caldura produsa de bujiile incandescente se va transfera catre motor, instalatia asta ar fi cam fix pix, mai ales pentru un motor pe benzina. Nu mai pun la socoteala si ce se pierde in mediul ambiant, in habitaclu daca este pornita caldura, etc.

 

Nu sustin ca sunt calcule corecte, dar teoria cam asa spune.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Partea a 2-a a anti-teoriei: Webasto. (doar o comparatie dpdvd al timpului necesar si al puterii folosite)

 

http://www.webastosh...eat_trifold.pdf

 

Putere: intre 2.5 si 5KW

The concept of BlueHeat is simple. Warm the cold coolant from the engine’s block, then pump it back to the vehicle’s engine and heat exchanger. The result: Your engine is preheated and the vehicle is warm. Now you can maximize the performance of your vehicle’s engine and have a warm interior.

 

An engine pre-heated with BlueHeat for 30 minutes at 19.94 F outside temperature, reduces the amount of noxious exhaust emissions by 67%. Using BlueHeat instead of idling can help the environment.

 

19.94F = cam -7 grade Celsius.

Asta inseamna ca, dupa 30 de minute de functionare (sa zicem la 2.5KW, desi ceva imi spune ca ei au testat cu 5KW si ventilatia oprita) inca NU s-a incalzit motorul la temperatura optima (80-90 de grade Celsius).

Edited by ALiCE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca nu folosesti incalzirea din habitaclu, motorul incalzeste lichidul intr-un timp mai scurt. In cele mai crancene situatii ( < -18'C), motorul a incalzit lichidul la aprox. 80'C in maxim 6 km de circulat. La 0'C se incalzeste in maxim 3 km, adica de vreo 7x mai scurt decat cu rezistente.

Edited by tolin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu, nu uit. Dar daca i-ar lua 35 de minute (fara sa luam in calcul pierderile!) sa incalzeasca motorul, crezi ca ar face mare branza cu motorul pornit? Probabil ca in loc sa se incalzeasca in 10-15 minute (vorbim de un motor pe benzina) o sa se incalzeasca in 13-14 minute.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si mai uitati ca watii aia consumati sunt consumati tot din puterea motorului, asta daca nu bagati ceva in priza prin garaj :D

E ca si cum ati pleca la drum imediat ce porniti motorul, si l-ati pune la treaba direct.

Edited by augustinionut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, dar discutia era despre incalzit, nu despre consum.

 

Singura varianta pe care o vad este de incalzire cu o rezistenta de 4-5 Kw, in garaj, la 230V. Tinand cont de timpul necesar (peste 30 min) nici Webasto nu mi se pare cine-stie-ce investitie.

Acum, daca or sa vina posesorii de Webasto sa ma contrazica cu date concrete, nu am nimic impotriva.Eu ma iau dupa ce am vazut in pliantul lor de prezentare.

 

Pentru mine, nu e buna nicio varianta - n-am nici garaj, si de multe ori las masina si la 3-4 strazi distanta, deci nici o sansa sa o pornesc de la distanta.

Mai ajuta cat-de-cat rezistenta de 1Kw pentru incazirea habitaclului, dar sa stiti ca nici sistemul ala nu e cine-stie-ce - nu reuseste decat sa dezmorteasca nitel aerul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Solutia nu a fost inventata de mine ieri, exxista pe numeroase masini diesel. Incalzirea mai rapida tine de 2 factori importanti (cu cat % contribuie fiecare nu as putea sa spun):

1. Sarcina sporita pe motor => incalzire mai rapida decat la mers in gol (a se citi ca multe diseluri NU se incalzesc deloc la mers in gol de ex...)

2. Aport de caldura dat de bujii.

 

@Tolin: In Iasi temperaturile sunt de multe ori similare cu cele din Bv. Incalzit in 6 km inseamna ca deja am ajuns la destinatie (congelat).

 

Mai mult, eu tintesc nu doar o incalzire mai rapida a antigelului ci in special o incalzire mai rapida a vaporizatorului (de aceea modulul va fi plasat pe turul ce duce la acesta). Nu ma astept sa se incalzeasca instant dar cred ca va fi o diferenta notabila.

 

Nubira de ex nu este o masina care sa dea caldura prea multa (un reno similar da mult mai repede si mai puternic caldura de ex). Din ce am vazut exista si masini pe benzina la care a fost implementata solutia, deci nu vad ce ar strica.

Edited by andreib

Share this post


Link to post
Share on other sites
... Incalzit in 6 km inseamna ca deja am ajuns la destinatie (congelat).

Poate intuitia ma inseala, dar solutia ta este una de energie. Cum sursa ei este aceeasi, cat timp nu recuperezi cea pierduta, ramane timpul, iar acela este scurt. La toata povestea trebuie verificat si altceva: generatorul da puterea necesara la orice turatie a motorului ? Parerea mea: nu cred ca incalzesti mai repede auxiliar-electric, fara alta sursa, decat din caldura degajata de catre motor. Mai repede incalzesti aerul, mai repede incalzesti benzina (adica cresti temperatura in cilindru) sau mai repede recuperezi caldura (dar si acolo nu este cum cred unii).

Edited by tolin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imi dau si eu cu parerea, daca se permite.

Pe moment ma gindesc la suflanta care are doua functii pentru absoarbere aer, din exterior - care de ex. la -15°ii destul de rece si din interior (recircularea) de aproximativ aceiasi temperatura la pornire. Galeria de evacuare fiind prima piesa din exteriorul motorului care se incalzeste, ma gindesc la prioectarea unui asa zis colector de temperatura montat pe galerie din care, prin intermediul uniu furtun flexibil din aluminiu, condus la "gura" suflantei.

Ideia ar fi ca suflanta sa nu absoarbe aer rece de -XX° din exterior si sa-l strecoare prin calorifer, ci direct aer cald.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ce spui tu Victor, ma duce cu gandul la sistemul de incalzire al habitaclului de la Oltcit (ca si exemplu de motor racit cu aer)

Aerul sa "mature" galeria de evacuare inainte de a ajunge la habitaclu...

 

Singura problema la 4 in linie transversal, cu ecvacuarea "peste motor" de habitaclu, ar fi lungimea traseului. Problema rezolvabila cred.

 

In alta ordine de idei - Nu cred ca m-a deranjat vreodata la Cielo timpul de incalzire al aerului introdus in interior. Dar, imi aduc vag aminte de niste injuraturi la adresa aerotermei de Nubira 1. Cu toate astea @andrei, mai rau decat un dizal fara rezistente pe circuitul de racire, nu cred ca exista ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Tolin: Tocmai pentru ca nu stiu daca alternatorul are suficienta putere la relanti (1200rpm la rece) nuvoi conecta direct toate 3 bujiile. Voi incerca cu 2, iar daca tensiunea se pastreaza in parametri o voi conecta si pe a 3-a.

 

Intre timp am si luat corpul cu 3 bujii (donatoare a fost o skoda). Acesta va fi montat inainte de vaporizator si inainte de senzorul de temperatura gpl.

 

Urmeaza cele 2 relee (ambele de 40A), cablurile, sigurantele si termostatul bimetal (probabil 50 sau 60 grade). Cele 2 relee se vor alimenta de pe baterie (intre ele si baterie vor exista 2 sigurante de 30A si 15A). Cuplarea se va face prin termostatul bimetal si va functiona doar la punerea contactului.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca nu sunt relatari credibile si coerente, merita incercat. Faptul ca este o solutie din fabrica pentru anumite tari, nu-i o garantie ca-ti rezolva cerintele tale. Pentru incalzire pe extra-urban sau pe trasee urbane echivalente (ca in tarile pentru care s-au montat) sunt sigur ca functioneaza.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mai multe detalii, eventual poze cu termostatul bimetal? Cum se monteaza? Adica cum actioneaza caldura asupra lui?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu la asa ceva ma gandeamhttp://www.adelaida.ro/product_info.php?cPath=31_372&products_id=14666&osCsid=485f01012769a6d292c01d3ec5ecc1ea. La o anumita temperatura inchide/deschide circuitul (va fi pe circuitul de inaintea releului, nu dupa).

 

Nu stiu exact unde il voi monta inca...

Edited by andreib

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Andrei

Din cate stiu, chestia de pe Nubira din Canada se foloseste INAINTE de pornirea motorului, nu odata cu pornirea motorului. DAca tot l-ai pornit, nu mai are sens. Ideea ar fi sa ai fluidele caldute inainte de prima cheie. Ar fi cool sa incalzesti si uleiul, nu doar antigelul.

 

Nu sunt prea convins ca bateria are suficienta energie pentru asta, ar trebui cred o alimentare externa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...