Jump to content
 

Sign in to follow this  
john

Tipuri De Suspensii

Recommended Posts

Pornesc acest subiect (la sfatul lui Satori), deoarece aceasta problema s-a discutat in multe alte locuri (de obicei offtopic) insa nu am gasit un topic dedicat.

E suficienta (doar) suspensia independenta pentru un comportament rutier bun?

Multi zic ca Nubira, noul Lancer, (care au asa ceva) se comporta ca o barca (de fapt ca mai multe barci).

Alte masini (Civic spre exemplu) se comporta foarte bine si fara suspensie independenta, avand in acelasi timp si un avantaj apreciat de cumparatorii europeni (in special romanii): spatiul portbagajului marit semnificativ. Bineinteles, beneficiaza de "o suspensie mai dura, sasiu mai rigid, centru de greutate mai jos si masa foarte echilibrata"

Au arcurile si amortizoarele un rol determinant?

Se pot atinge limitele unei suspensii bune (nu neaparat independente) cu o masina cu motor mic (100CP benzina, spre exemplu)?

Edited by john

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu unul personal as vrea mai mult sa fiu lamurit de catre cei mai destepti decat mine ( in romana si nu in engleza gen wikipedia ) cam cate tipuri de suspensie ( aici intra si arcurile si amortizoarele si tot ce mai tine de comportamentul rutier ) exist asi ce face fiecare si mai ales care sunt avantajele respectiv dezavantajele fiecareia.

Astfel, dupa ce concluzionam aceste aspecte am putea fiecare decide daca eventual sa modificam masina din dotare intr-un anume sens, functie de ce tip de comportament rutier dorim.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Nu este suficienta suspensia independenta pt un comportament rutier bun

2. Arcurile si amortizoarele au rolul de a oferi o tinuta de drum confortabila sau neconfortabila, de aceia sunt diferente mari intre masini cu acelasi tip de suspensie

3. NU se pot atinge limitele suspensiei cu 100 CP

 

Exemplu personal, pe podul de la Chitila (cum vii de la Targoviste) unde drumul este denivelat si foarte virajat NU pot intra cu mai mult de 120km/h cu Golful desi am roti pe 18, cu Volvo pot DAR masina se inclina extrem de tare si intra ESPul in functiune si ma ajuta sa redresez, deci masinile sunt comparabile ca si comportament rutier, una fiind mai rigida (Golful-suspensie clasica) iar Volvo este barca DAR este ajutat de ESP .

Si mai este o problema, Volvo are centrul de greutate foarte jos, fiind mai scunda .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pentru afirmatia cu limita suspensiei te-am pus la gazeta. Fortele ce trebuie contracarate de suspensie nu sunt generate doar de motor. As spune ca ar fi foarte simplu daca ar fi asa. Practic suspensiile independente nu ar mai avea niciun rost daca ar fi asa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Se pot atinge limitele unei suspensii bune (nu neaparat independente) cu o masina cu motor mic (100CP benzina, spre exemplu)?

Tu la motorul tau.. ai suspensii prea bune :P

Problema e de viteza cu care vrei sa intri in curba, nu de de cai.

Edited by Tommy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stai asa ca nu pricep, deci vii tare, lansat de la cota 2000, si intrii tare in curba? Mijto gandita treaba, eu zic altfel, intri in curba, iti pleaca spatele si trebuie sa-i dai gaz sa iesi din curba, atunci se simte ca ai nevoie de motor.

 

@Zmeu, ai auzit de marketing ?

Edited by BogdanG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu vb. de masina mea, nu am deschis topicul pentru asta.

Ma intereseaza parerile, eventual in functie de experienta avuta cu masinile respective, nu neaparat teste facute de diverse reviste mai mici sau mai mari.

In legatura cu caii putini, macar daca luam in considerare un caz singular, si anume mersul la vale (spre ex Transfagarasan) unde se castiga secunde bune fata de timpul normal 0-100kmh, plus curbele destul de stranse si starea proasta a drumului, putem ajunge in situatii dificile vis-a-vis de stabilitatea si comportamentul masinii.

Eventual daca faceti comparatii incercati sa alegeti masini relativ comparabile, nu solutii simple vs tractiune integrala (Subaru)

Edited by john

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Bogdan, Suspensiile independente nu au aparut ca o cerinta a departamentului de marketing.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Comportamentul de barca si body-rollu este dat de "moliciunea" suspensiei si de grosimea barelor antiruliu, nu de faptul ca este independenta sau nu pe spate.

Eu am schimbat suspensii pe 2 masini si pot sa-ti spun ca suspensia schimba radical comportamentul masinii pe viraje, schimbari bruste de directie, accelerari si franari ... bineinteles combinate si cu niste roti pe masura (talon cat mai mic si pneu de buna calitate) :)

Edited by dinoc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zmeu, au aparut pt nevoie de confort dar nu pt sportivitate, fara un kit sport nu faci nimic cu suspensia independenta, sau mai bine zis nu faci cu nimic mai mult decit suspensia cu bara de torsiune .

Si mai este o problema, costul intretinerii, cu cat ai mai multe componente in miscare cu atit este mai costisitor de intretinut. Inca o problema este faptul ca odata cu imbatranirea arcurilor spate se uzeaza mai repede si gumele .

Este bun insa sistemul pneumatic, iti permite sa urci/cobori garda la sol, cu asta sunt deacord DAR nu cred ca este un MUST sa ai independenta pe spate.

Cea mai buna comparatie este intre acelasi model : Golf 4 FWD si Golf 4 AWD sau Octavia 1 FWD si Octavia 1 AWD, nimeni nu a observat mari diferente de comportament rutier decit atunci cind sunt duse la extrem, adica talpa in curba dar acolo intervine sistemul 4MOTION care tine masina pe traiectorie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hai sa ne intelegem:

Vorbim despre suspensia spate, da?

Vorbim despre suspensie multilink vs restul? Caci, de exemplu, suspensia cu bara de torsiune este considerata semi-independenta (vezi linkul de mai sus).

Si analizam din ce punct de vedere? Comfort (nu simti nimic) sau sportivitate (nu pierde aderenta)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vorbind strict din experienta proprie, pe drumuri cu denivelari, in special in curbele cu denivelari, se simte diferenta dintre suspensie independenta si suspensia clasica. Inca o chestie, tot subiectiva. Eu as zice ca e importanta si greutatea masinii, respectiv o masina usoara sta mai bine in viraje cu denivelari daca are suspensie independenta. Desigur, nu punem la socoteala nici un sistem de stabilizare sau tractiune integrala ! Nu ati ajuns niciodata cu o roata spate in aer atacind ceva mai sportiv un ac de par ? Pe Dealul Negru am patit frecvent asta cu masini cu punte spate rigida, insa niciodata cu masini cu suspensie independenta, in aceleasi conditii de viteza si incarcare. Nu spun ca suspensia independenta face automat o masina mai comfortbila sau mai sportiva, astea depind evident de arcuri si amortizoare. Pe drumuri bune, fara gropri/denivelari si fara viraje, diferentele cred ca sint insesizabile.

Share this post


Link to post
Share on other sites
E suficienta (doar) suspensia independenta pentru un comportament rutier bun?

Multi zic ca Nubira, noul Lancer, (care au asa ceva) se comporta ca o barca (de fapt ca mai multe barci).

Alte masini (Civic spre exemplu) se comporta foarte bine si fara suspensie independenta

Se pot atinge limitele unei suspensii bune (nu neaparat independente) cu o masina cu motor mic (100CP benzina, spre exemplu)?

1. Nu, daca ai bara de torsiune anemica si suspensie moale.

2. Civic-ul vechi avea suspensie independenta spate si este privit ca o masina mai manevrabila decat cea noua. Civicul nou sta mai bine decat alte masini cu suspensie independenta pentru ca restul componentelor suspensiei sunt calibrate foarte bine, pentru un comportament rutier mai sportiv (nu poti compara o nubira-barca, ieftina si masina de familie, cu un civic ce se vrea masina cu valente sportive... difera enorm trenul de rulare, rotile inclusive...).

3. Nu intleg la ce te referi prin limitele suspensiei. Daca se poate depasi ce poate trenul de rulare cu 100cp: sigur, se poate si cu 70 daca tragi aiurea sau tragi prea tare in viraje/manevre bruste etc.

 

 

2. Arcurile si amortizoarele au rolul de a oferi o tinuta de drum confortabila sau neconfortabila, de aceia sunt diferente mari intre masini cu acelasi tip de suspensie

 

2. Aici se mai pun si bucse, bielete bara stabilizatoare, bara stabilizatoare, brate etc. Sunt multe componente ce trebuiesc luate in consideratie.

 

Zmeu, au aparut pt nevoie de confort dar nu pt sportivitate, fara un kit sport nu faci nimic cu suspensia independenta, sau mai bine zis nu faci cu nimic mai mult decit suspensia cu bara de torsiune.

Suspensiile independente spate pe o masina obisnuita aduc un plus de confort la un comportament rutier similar. La masinile cu valente sportive, suspensiile independente aduc stabilitate/aderenta/manevrabilitate.

Volvo este o masina familiala, astfel optiunea pentru confort este evidenta.

Edited by andreib

Share this post


Link to post
Share on other sites

Civicul Type-R modelul vechi isi ramanea pe 3 roti cand se aborda agresiv un viraj. Si avea suspensie independenta full.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aderenta e data de guma nu de suspensie mai Andrei :P

Clio RS are bara de torsiune pe spate si a iesit locul 2 la testul HOT HATCHES in Noiembrie 2006, competitorii fiind Mini Cooper S locul 1, Focus ST locul 3, Golf GTI locul 4.

Testul din Ianuarie 2007 aduce pe locul 1 HONDA CIVIC R-Type, pe locul 2 Cooper S, locul 3 Focus ST, locul 4 Megane RS. Evident locul 1 este luat de o masina cu suspensie tip BARA TORSIUNE =))

 

Deci nu conteaza ce sistem ai ci cum este el configurat .

Edited by BogdanG

Share this post


Link to post
Share on other sites

La Hot Hatches conteaza mult mai mult pretul. Aici vorbim de care suspensie e mai performanta sau care mai ieftina de proeictat/fabricat? Asa poti sa scoti complet suspensia de pe o masina si sa ramai fara dinti in gura si vopsea pe acoperis. Plus ca iti zboara spatele.

 

Pana la urma hothatchurile sunt masini IEFTINE cu veleitati sportive, nu sportive.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nu ati ajuns niciodata cu o roata spate in aer atacind ceva mai sportiv un ac de par ? ...

 

Asta depinde mult de suspensia fata si anume duritatea arcurilor si grosimea bare de torsiune, cat si de centru de greutate al masinii.

 

Exemplu: Daca fortezi o curba la dreapta de exemplu si masina se "afunda" in stanga din cauza suspensiei moi fata atunci e normal sa se ridice roata dreapta spate.

Edited by Dj_Dark

Share this post


Link to post
Share on other sites

Conteaza foarte mult si amortizoarele/arcurile. Nubira si lacetti au acelasi sistem dual link pe spate, totusi diferenta de comportament intre cele doua este notabila. Lacetti este destul de rigida si destul de greu ii faci spatele sa fuga, la nubira faceam asta relativ usor (pe Dealul Negru sau pe Rucar-Bran). Diferenta constructiva intre cele doua tinde catre 0, insa la lacetti s-a optat pentru o suspensie mai dura, rezultatul fiind un comportament mult mai bun pe viraje.

Insa, principalul avantaj al suspensiei independente este faptul ca - pana la limita masinii evident - toate cele 4 roti stau in permanenta pe asfalt. Daca sunt nebuni care dau in masina cat nu poate, atunci poti avea si mama suspensiei independente, tot te dai cu rotile in sus. Ganditi-va ca sunt masini sport care in anul 2008 inca se fabrica cu suspensie pe arcuri lamelare si punte fixa pe spate si care au un comportament exemplar in viraje, pentru ca sunt gandite in acest sens. Ca nu-ti stau plombele in masele in ele pe sosea, e partea a doua :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@BogdanG: De fapt, pentru conformitate, tu dadeai Clio RS ca exemplu de masina cu suspensie cu bara de torsiune. Esti insa de acord ca Clio V6 este superior lui Clio Rs, nu? Ei, ce suspensie are Clio V6 pe spate?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stai nitel...

 

Esti insa de acord ca Clio V6 este superior lui Clio Rs, nu?

 

Din ce punct de vedere?

 

Ei, ce suspensie are Clio V6 pe spate?

 

V6 asta are tractiune sau propulsie? Ca din cate vad eu, 66% din greutatea masinii e pe spate. RS parca avea tractiune.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Are propulsie.

 

De ce e superioara? Pai pentru ca asa a fost proiectata, sa fie sport. Masina nu e un Renault normal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai s-a rezolvat, atunci. Este clar ca suspensia multilink este mai buna in acest caz (proiectata cum trebuie, bineinteles).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zmeule nu intelegi, Clio V6 are motor montat central si tractiune spate, nu poti avea tractiune spate (la masinile noi) decit cu tractiune independenta .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, masinile noi au pierdut tehnologia si nu mai pot monta suspensia clasica. Am inteles.

 

Asta si secretul constructiei piramidelor...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...