Jump to content

Sign in to follow this  
ticolino

Schimbarea Pistonului De Frâna Faţă Fără Ajutor

Recommended Posts

Semi-blocarea franelor, manifestata in primul rand prin incalzirea puternica a rotilor are de cele mai multe ori drept cauza blocarea pistonului de frana in etrier, datorita mizeriei adunate de-a lungul timpului si/sau a imbatranirii garniturilor sale.

 

In cazul in care vi se incalzeste puternic o roata, incalzire care se poate manifesta si olfactiv (miroase a ars), trebuie sa controlati daca este din vina pistonului.Folosind o surubelnita incercati ca printr-o parghie facuta cu fereastra de vizitare din etrier sa impingeti pistonul inapoi. Daca nu merge, inseamna ca pistonul este blocat. Pentru acest test nu aveti nevoie de obicei sa dati roata jos.

 

Cum se schimba pistonul respectiv:

1. se ridica masina pe cric si se scoate roata

2. se da jos etrierul prin desfacerea celor 2 suruburi care il tin de "pistonasele de glisaj"

3. se pune etrierul pe butucul rotii, cat mai in exterior, si se actioneaza pedala de frana cu un ochi la etrier, impingand astfel cilindrul spre afara

4. inainte sa iasa de tot, blocati cu ceva netaios furtunul de frana (eu am folosit un patent invelit in carpa, pe care l-am strans de manere cu banda izolatoare ca sa-l tina inchis) si desfaceti furtunul din etrier din surubul de prindere, fiind atenti ce faceti cu lichidul de frana ce se va scurge (oricum nu se va putea refolosi, va fi plin de mizerie)

5. in acest moment, etrierul este total independent. scoateti cilindrul usor-usor, daca nu merge "la mana incercati sa folositi un mops, sa ciocaniti usurel in el sau sa introduceti o surubelnita infasurata intr-o carpa prin fundul etrierului (pe unde intra furtunul lichidului de frana) si sa loviti usor si cu foarte multa grija prin intermediul surubelnitei in piston pana cand acesta iese de tot. Fiti atenti la ordinea si pozitia garniturilor

6. curatati bine etrierul care va fi plin de mizerie, curatati bine pistonul daca nu aveti unul de schimb, schimbati garniturile

7. ungeti pistonul cu ulei (in "pachetul" cu pistonul nou tb sa fie o punguta cu ulei) si introduceti-l la locul lui in etrier

8. Prindeti la loc furtunul de frana cu surubul aferent, prindeti etrierul la locul lui pe butuc

9. deschideti surubul de aerisire si eliberati furtunul de frana daca l-ati sugrumat cu ceva; lasati lichidul de frana sa intre in etrier si cand "da pe afara" pe la aerisire inchideti aerisirea

10. puneti roata la loc, dati masina jos de pe cric, completati lichidul de frana pierdut si faceti o aerisire temeinica; vedeti topicul de specialitate; de unul singur, aceasta se face blocand pedala de frana cu ceva ca s-o tina apasata (eu am folosit o cheie franceza mare proptita intre pedala si bord)

 

Timp total: 30min-1h

 

Aveti mare atentie cum umblati la sistemul de franare! Calm, fara graba, usor si cu "simt de raspunere"! Daca acesta va lipseste va sfatuiesc sa apelati la un service.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Off-topic: Blocarea etrierului se face simtita si prin sentimentul de infranare al masini si atunci e bine sa se verifice daca se incing rotile.

 

On-topic:

1. Pistonasul se poate scoate si prin lovirea etrierului in directia de iesire a pistonasului.

2. Neaparat trebuie folosita unsoarea cu care vin garniturile. Daca nu pistonasul se va bloca in scurt timp. Daca se pierde unsoarea, dupa cate stiu eu se poate folosi si seu de oaie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

* Cateodata pistonul refuza sa iasa din etrier prin metoda lovirii. In plus daca se insista prea mult cu lovitul se poate deforma etrierul la anumite modele de etrier.

E bine sa incerci sa scoti pistonul cum a spus ticolino atat timp cat etrierul e cuplat la circuitul hidraulic prin apasari usoare ale franei, sa incerci sa scoti cate putin pistonasul pana aproape iese de tot apoi incerci sa il scoti cu mana.

Daca pe partea finala nu vrea sa iasa cu mana, se poate demonta etrierul de la circuitul hidraulic si se va incerca sa se aplicace presiune cu un pistol de aer comprimat (sau pompa de picior ..).

Trebuie lucrat cu multa grija! Odata aplicata presiunea de aer in etrier pistonasul poate actiona precum un proiectil si poate provoca rani mai mult sau mai putin grave...Asa ca, fixati bine etrierul in menghina inainte de a aplica presiunea. Pune-ti o carpa peste piston. Ea va atenua o parte din socul produs pistonul proiectil ... ;)

 

* Dupa caz pistonul ca fi curatat cu o carpa mai aspra. Prin aplicare circulara de jur imprejurul pistonului

Nu utilizati smirghel-nici macar daca e foarte fin.

Daca pistonul prezinta multe puncte de rugina atunci nu va mai chinuiti mai bine cumparati unul nou. Daca incercati sa il reconditionati pe cel vechi nu o sa va mai tina prea mult si iar se blocheaza fiindca va ruginii.

 

*Dupa scoaterea pistonului obligatoriu trebuie sa inlocuiti garniturile de frana la etrier.

Edited by sorin77

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie nu mi-au spus ca ar trebui uns pistonul cu ulei cand am cumparat garniturile. Oricum, e bine de stiut. Eu l-am curatat cu o carpa si apoi l-am uns cu lichid de frana... Daca va da semne de blocare, o sa aplic metoda cu uleiul.

 

Scoaterea pistonului am rezolvat-o simplu, cum spune si ticolino: am intors etrierul cu pistonul in sus, si l-am pus pe butuc (sau pe disc), apoi am apasat repetat pedala de frana, pana am auzit un zgomot metalic ("clanc!"). Pistonul nu sare nicaieri, deoarece etrierul are ghiara aia in fata pistonului, cu care strange placuta exterioara, si asa il opreste.

Dupa extragerea pistonului si a garniturilor uzate, am curatat santul burdufului antipraf cu o surubelnita si interiorul cilindrului cu o carpa curata.

Apoi am montat garniturile cele noi, amandoua (cea subtire, inelara, si cea exterioara, tip burduf).

Acum am pus pistonul in pozitie si am "tras" peste el, de jur-imprejur, marginea interioara a burdufului, cu ajutorul unei chei imbus subtiri. Am inceput apoi sa apas pistonul in cilindru, cu atentie, dupa desfacerea surubului de aerisire al etrierului.

A urmat rectificarea suprafetei de aplicare a placutelor (prezentau cateva denivelari subtiri), degresarea discului de frana si a placutelor, montarea la loc si aerisirea. Pentru rectificarea placutelor am folosit suprafata dreapta a unei pile, prin apasare usoara.

Gata.

 

Toata operatiunea a fost realizata de o singura persoana. Doar pentru aerisire a fost nevoie de inca cineva.

Am scris aceasta completare la subiect intrucat m-am chinuit vreo ora pana sa imi dau seama care e ordinea operatiilor dupa scoaterea garniturilor vechi. Nu imi dadeam seama cum poti sa montezi burduful dupa introducerea pistonului. Am incercat in multe feluri pana am descoperit ca merge cum am scris mai sus.

Sper ca experienta mea neplacuta sa fie de folos altora.

Toate cele bune.

Edited by Kinetix

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie nu mi-au spus ca ar trebui uns pistonul cu ulei cand am cumparat garniturile. Oricum, e bine de stiut. Eu l-am curatat cu o carpa si apoi l-am uns cu lichid de frana...

Pai este gresit, fiind corect cum ai procedat. Dupa demontare, componentele se spala in lichid de frana sau alcool. La montare, garniturile se ung cu putin lichid de frana. Este nerecomandata contaminarea lichidului... poate nu era chiar ulei la punguta aia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie nu mi-au spus ca ar trebui uns pistonul cu ulei cand am cumparat garniturile. Oricum, e bine de stiut. Eu l-am curatat cu o carpa si apoi l-am uns cu lichid de frana... Daca va da semne de blocare, o sa aplic metoda cu uleiul.

 

Scoaterea pistonului am rezolvat-o simplu, cum spune si ticolino: am intors etrierul cu pistonul in sus, si l-am pus pe butuc (sau pe disc), apoi am apasat repetat pedala de frana, pana am auzit un zgomot metalic ("clanc!"). Pistonul nu sare nicaieri, deoarece etrierul are ghiara aia in fata pistonului, cu care strange placuta exterioara, si asa il opreste.

Dupa extragerea pistonului si a garniturilor uzate, am curatat santul burdufului antipraf cu o surubelnita si interiorul cilindrului cu o carpa curata.

Apoi am montat garniturile cele noi, amandoua (cea subtire, inelara, si cea exterioara, tip burduf).

Acum am pus pistonul in pozitie si am "tras" peste el, de jur-imprejur, marginea interioara a burdufului, cu ajutorul unei chei imbus subtiri. Am inceput apoi sa apas pistonul in cilindru, cu atentie, dupa desfacerea surubului de aerisire al etrierului.

A urmat rectificarea suprafetei de aplicare a placutelor (prezentau cateva denivelari subtiri), degresarea discului de frana si a placutelor, montarea la loc si aerisirea. Pentru rectificarea placutelor am folosit suprafata dreapta a unei pile, prin apasare usoara.

Gata.

 

Toata operatiunea a fost realizata de o singura persoana. Doar pentru aerisire a fost nevoie de inca cineva.

Am scris aceasta completare la subiect intrucat m-am chinuit vreo ora pana sa imi dau seama care e ordinea operatiilor dupa scoaterea garniturilor vechi. Nu imi dadeam seama cum poti sa montezi burduful dupa introducerea pistonului. Am incercat in multe feluri pana am descoperit ca merge cum am scris mai sus.

Sper ca experienta mea neplacuta sa fie de folos altora.

Toate cele bune.

 

Salut...am si eu o problema...schimbat lichid...schimbat placute...frana...aproape de capat... ce e de facut???

Share this post


Link to post
Share on other sites

yneedlove aeriseste frana bine de tot, si "rodeaza" placutele noi de frana (mergi o portiune de cateva sute de metrii cu piciorul stang pe frana, actionad-o usor, fara sa incingi sistemul prea tare), abia dupa cativa km buni, in care ai frana usor si indelung vei avea pedala ferma! atunci cand toata suprafata placutei se va "mula" pe suprafata discului, pana atunci tu cand actionezi frana, placuta se "muleaza" pe disc, si de acolo si cursa lunga a pedalei de frana!

 

in legatura cu pistonasele, in cazul in care este intepenit, folosisi sistemul masinii, daca nu la scoaterea lui completa, macar aproape de tot, dupa care daca pistonasul are o "buza" care nu este acoperita de garnitura, folositi un patent, si prin invartire va iesi, daca nu, cu aer comprimat dar mare grija sa nu va raniti, mai ales daca e intepenit, va zbura precum un glont.. gigant... si intotdeauna cand schimbati garniturile, asigurati-va ca acele canale in care intra garniturile sunt curate, fara depuneri...

o buna metoda de a verifica daca mai e sau nu intepenit dupa remediere... tot cu aer comprimat, aplicati cate putin si daca iese imediat si usor si puteti sa-l impingeti inapoi cu mana, e perfect.

Edited by Dumitru Cristian

Share this post


Link to post
Share on other sites

am o problema cu ticoul meu

acum 3 luni am deblocat roata dreapta fata care se blocase iar, asta se intamplase prin martie anul 2010, deci l-am deblocat din nou la 1 decembrie, sa zicem,a mers ok masina panaacu, 1 saptamana cand aceeasi roata s-a blocat iar identic

am dat roata jos si am lovit usor etrierul care dupa aceea a eliberat discul, si se invartea normalm Dar am observat ca dupa apasarea pedalei iar se blocheaza si iar trebuie lovit usor etrierl ca sa se deblocheze,

Pana la urma am bagat masina in garaj fara sa mai pun piciorul pa frana Dar am senzatia ca iar s-a blocat pistonasul.

MENTIONEZ: garnitura exterioara( burduful este in stare buna dar vechi de 10 ani

discul de4 frana un pic ovalizat

placutele cu carne multa pe ele au doar 3 ani si maxim 10 000 km dar pe contur au un fel de rugina pe cant

In decembrie s-a uns cu unnulei special oparca glicerina bagata cu siringaintre ganitura si etrier

Lichidul de frana nu cred ca a fost schimbat total niciodata in 10ani ci doar completat si e rosiatic

mecanicul a spus in decembrie ca sunt topite garniturile de etamsare interioare in pistonas

din 1 decembrie pana astazi masina nu a facut mai mult de 150 km { mai mult sta si e folosita in provincie pe drumuri cu noroi apa et)

Intrebare: in afara de sfaturile citite pe aici mai aveti vre=o idee cum pot scapa de blocarea aceleiasi roti? este derutant dupa aerisirea rotii merge perfec6tt 2- 3 saptamani dar dupa aia revine iar in blocaj aceeasi roata dar frana tine relativ normal pentru un tico , dupa aerisire si deblocare tine mult mai bine

ce sa fac?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dacă pe canalizarea etrierului respectiv există aer, retragerea pistonașului nu se produce, acesta rămâne apăsat...

Explicație: la apăsarea pedalei, se produce presiune în sistem, cu deplasarea pistonului. La ridicarea piciorului, prima porțiune a cursei pistonului din pompa centrală se produce în cameră închisă, cu efect de sucțiune și de ''tragere'' înapoi a pistonului din etrier .. restul de cursă se face în ''cameră deschisă'', cu eventuală completarea cu lichid din vasul pompei centrale

Așa se explică de ce după o aerisire frâna se comportă normal

Depuneri pe cilindrul etrierului, sau uzuri ale garniturii, pot determina aspirerea unor cantități mici, repetate, de aer în instalație

Aerul are comportament de gaz, evident, variază volumul, motiv pentru care: 1. Frânare redusă 2. Retragere redusă sau deloc a pistonul = blocare roată

Share this post


Link to post
Share on other sites

Explicatia 2. La apasarea pedalei, pe canalizare se formeaza un fel de gaz ce transporta deseurile in camera pistonului, blocind ul.

Explicatia 3. Da etrierii jos, curata-i, monteza-le kit eparatii nou, monteazai la loc, schimba lichidul de frina, aeriseste si la revedere. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Explicatia 2. La apasarea pedalei, pe canalizare se formeaza un fel de gaz ce transporta deseurile in camera pistonului, blocind ul.

Explicatia 3. Da etrierii jos, curata-i, monteza-le kit eparatii nou, monteazai la loc, schimba lichidul de frina, aeriseste si la revedere. ;)

 

După principiul bătrânesc ''Spălată și primenită ... e ca nouă''

Subscriu în totalitate ideii ! :osanale:

Share this post


Link to post
Share on other sites

EU stiam ca garnitura interioara face pistonul sa revina dupa franare, nu se face nici o suctiune..

Share this post


Link to post
Share on other sites

EU stiam ca garnitura interioara face pistonul sa revina dupa franare, nu se face nici o suctiune..

 

Nowp! Sistemul de frânare, prin ansamblul pompă centrală-etrier este un amplificator hidraulic (cursă lungă+forță mică/cursă scurtă+forță mare)

În repaus, presiunea în sistem este cea atmosferică. La apăsarea pedalei, presiunea crește și pistornul etrierului exercită presiune pe plăcuțe. La eliberare, exact cum spuneam, pompa centrală are efect de sucțiune (arcurile din pompa centrală apasă garniturile pe niște orificii ale pistonului metalic ce permit adaus de lichid pentru completare, în caz de pierdere). Către finele cursei, dacă lichidul se pierde sau dacă pistonul etrierului are frecare mare pe garnitura de etanșare, presiunea lichidului scade sub 0, orificiile de compensare se deschid, și se suplimentează cantitatea de lichid de frână. Rezultatul: plăcuțele nu mai revin, rămân aplicate

Bule de aer în instalație duc la dispariția efectului de sucțiune (elasticitatea gazului) cu efect reducerea forței de frânare+plăcuțe aplicate

Nu găsesc acum o schemă explicită de principiu, ar fi făcut cât 1000 de cuvinte.

Dar crede-mă, ăsta e mecanismul

PS: La saboți problema este mai simplă, acolo există arcuri de rapel, necesare aducerii saboților pe sistemul mecanic de reglare a jocului.

 

PS2: Uite că am găsit !! Principii, chiar mai mult !!

Edited by nflt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut,

 

Am o problema asemanatoare.In decembrie am scris intr-un topic ca mi se blocheaza frana stanga fata, Am fost la un mecanic in Pitesti,a deblocat pistonul din etrier, am schimbat sabotii pe spate, deblocat cilindrii spate,toate bune si frumoase, masina a mers bine,pana vineri,cand la un drum mai lung am vazut ca iar se blocheaza roata stanga fata. Nu stiu ce sa ii mai fac,am auzit sfaturi fel si fel, pana la schimbarea etrierului cu totul pt. ca s-a decalit ceva pe acolo.

Eu locuiesc in Bucuresti, daca e cineva care ma poate ajuta cu o aerisire, altceva nu mi-a mai ramas. Multumesc anticipat.

 

Precizes ca placutele au maxim 5000 km, sabotii,nici 1000 km, discurile in stare buna, cel putin asa a zis mecanicul, nu le-am masurat.,cilindrul cu pricina nu are pic de rugina sau altceva, garniturile sunt la locul lor, nu a fost desfacut niciodata,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Modificari observat in mers : tremurat motor la turatii mai mici, masina nu mai era vioaie in mers, in final roata incalzita chiar miros de ars, de ceva supraincalzit - cand am si inceput sa caut rezolvarea : schimbat placute, aerisit = efect 0. Am verifica culisele etrierului - erau OK.

Rezolvarea : Schimbarea garniturilor la piston etrier. Eu asa am procedat la schimbarea garniturilor :

Cumparat set reparatie autofren, cel mai ieftin =14 lei. post-5799-0-59796800-1453971934_thumb.jpg

Etrierul demontat pus pe fuzeta cu pistonul in sus, ejectat pistonul simplu din pedala, dat 8-10 pedale de frana pana in podea dar cu simt (am lucrat singur) cu verificare dupa fiecare 1-2 pedale cat a iesit pistonul, cand merge usor pedala a scapat din garnitura. Nu face nici un clac, nu mai dai pedale ca refuleaza lichidul de frana.post-5799-0-44766700-1453970656_thumb.jpgpost-5799-0-85948600-1453970684_thumb.jpgpost-5799-0-79153600-1453970795_thumb.jpgpost-5799-0-38582200-1453970838_thumb.jpgpost-5799-0-88269000-1453970873_thumb.jpgpost-5799-0-97200300-1453970917_thumb.jpgpost-5799-0-74460900-1453970975_thumb.jpg

Imediat dop etans pe rezervor lichid de frana, gata nu mai pierzi lichid din inst. post-5799-0-42399900-1453972087_thumb.jpg

Curatat temeinic piston, cilindru, uns cu lich. de frana garniturile noi si piston, dechis surub aerisire, montat garnitura interioara, bagat piston, montat burduf (garnitura antipraf-la setul nou nu e ca cea originala, e burduf - montata pe piston) Initial nu mi-a placut garn. antipraf cea noua si am incercat sa o pun pe cea veche cu metoda din acest topic (prima garnitura dupa aia pstonul....) nu am reusit si am si constatat ca e fisurata asa ca am inceput sa o apreciez mult pe cea noua si am pus-o.

Scos dopul (la rezerv. LF), completat LF in rezervor full, si inapoi rapid la etrier, dupa putin timp : bulbuci, bulbuci, bulbuci, refuleaza, inchis.

Montat etrier pe suport, pedale pana a devenit ferma, inca o aerisire( a mai iesit ceva aer dupa pedale) si gata. Am scapat de roata blocata si masina chinuita. Am facut totul intr-o ora, cum am spus singur, mai trebuie sa fac si la roata cealalta, sa aerisesc cum trebuie, nu gravitational. Dar deocamdata e mult, mult mai bine.

Asa arata garniturile noipost-5799-0-77736300-1453971135_thumb.jpgpost-5799-0-96014600-1453971171_thumb.jpg

Si cele vechipost-5799-0-07028500-1453971100_thumb.jpgpost-5799-0-87664000-1453970453_thumb.jpg

Multumesc celor care au mai dat cate o informatie pe acest topic, daca puneau imagini era prea bine.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fa o aerisire corecta, in 2 oameni. Garantat ai aer in instalatie, chiar daca momentan tine frana, o sa-ti faca surprize (neplacute).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×