Jump to content
Sign in to follow this  
Shenck

SUBturat vs SUPRAturat

Recommended Posts

Hmmm, de ce naiba recomanda astia a 4-a pe o plaja asa de scurta la Tico?

 

Eu dupa ce trec de 70 ma gindesc sa bag a 5-a...In rest, cam pe acolo sint toate

Share this post


Link to post

aha. asa cum ma asteptam, la tico se recomanda sa mergi mai putin turat, in jur de 2500 de ture. cam ca in grafic schimb si eu vitezele, uneori poate cu 5km/h in plus fata de ei, dar a 5-a mai putin de 75-80 nu-i dau nici mort! [-X de ce? pt ca nu trage. si cum viteza de croaziera nu e de 60/h, nu o sa stau o vesnicie sa urc cu a 5-a de la 60 la 100.

Edited by ticolino

Share this post


Link to post

Dar pentru Kalos n-o fi existand un astfel de grafic :-? ?

Share this post


Link to post

Normal ca exista. Numai ca INCA nu il avem.

Share this post


Link to post
Hmmm, de ce naiba recomanda astia a 4-a pe o plaja asa de scurta la Tico?

 

Eu dupa ce trec de 70 ma gindesc sa bag a 5-a...In rest, cam pe acolo sint toate

 

vezi ca in poza aia, sub tabel scrie clar ca este graficul mersului economic al masinii. d-asta este asa scurta a 4a.

 

sincer habar nu avea de graficul asta dar este EXACT stilul meu de condus (Shenck, daca ai arhiva la Ymess vezi discutia aia avuta acum cateva zile ;) )

Balaurul meu cu stilul asta de condus a consumat la ultimul calcul 6,2% cand inca era frigulet afara. La vara sper sa fie pana in 6 ca un 5,x% da mult mai bine ;)

Share this post


Link to post

z005y (12:28:56): 1: 0-10

z005y (12:29:10): 2: 10 - 20

z005y (12:29:15): 3: 20-40

z005y (12:29:19): 4: 40-50

z005y (12:29:25): 5: >50

 

Nu e chair asa ;) da merge :dizzy:

Share this post


Link to post

Wow.. sa-mi dau si eu cu parerea aici intrucat masina pe care o conduc aproape zilnic este un Tico SX din 99 (nu e masina personala..dar chiar trebuia s-o fi bagat la avatar!!) :>

 

I (0-20)

II (20-40)

III (40-60)

IV (60-90)

V (peste 90)

 

Ii dau foarte des chiar 65 cu a 3-a ..se tureaza dar ii place  <img src= ">

Share this post


Link to post

Sa ma dau si eu in spectacol.

 

In mod normal eu merg:

1- 0-20

2- 20-40

3- 40-60

4- 60-80

5-80+

De mentionat ca asa merg cand accelerez, de obicei ma opresc prin viteza 3-4-5 in functie de trafic. Cobor cu a 4-a pana la 30-35 uneori si cu a 5-a pana pe la 45-50 in functie de trafic.

 

 

Cand merg mai sportiv urc:

1- 0-20

2- 20-50

3- 50-80

4- 80-100+

Imi place la nebunie cum urca cu a 3-a la 80 si dup-aia cu a 4-a pana la 100. E ceea ce iubesc eu la Tico.

 

 

Studiind diagrama mersului economic imi dau seama ca in general merg supraturat si destul de pagubos. Inca nu am scos consum sub 7 in orash. :)

Ata ete, live and learn, voi incerca sa ma temperez si sa conduc mai economicos.

Share this post


Link to post

Teoretic la tico sportiv inseamna:

I 6750rot/min @ 40km/h +1,-5km/h

II 6670 @ 71 +1,-5

III 6490 @ 108 +1,-5

IV 6000 @ 146 +1,-5

Valorile astea sunt calculate si valabile cu rezervorul aproape gol, doar cu mine in masina (75kg).

pentru consum minim turatia la care schimbi o viteza nu este fixa variaza in functie de multi parametrii: panta, incarcare, trafic...

-teoretic, cel mai mic consum se realizeaza prin cicluri de accelerari aproape de sarcina maxima (nu la sarcina maxima pt ca este amestecul imbogatit) pana la viteza maxima, dupa care, cu motorul oprit se ruleaza cat se poate. dupa care se reia (ar fi absurd sa conducem asa)

-motorul are randament maxim undeva aproape de sarcina maxima si turatia de moment maxim (polul economic). cu cat este mai indepartat de acest regim de functionare, cu atat mototul va avea randament mai mic si va consuma mai putin.

 

o explicatie cat mai simpla a unui mers economic - folosirea cat mai putin a franelor - cand e nevoie de tractiune, motorul sa fie cat mai aproape de polul economic - cand nu e nevoie, sa se invarta de cat mai putine ori; la cele care taie benzina in frana de motor, folosirea franei de motor

 

De ex daca stai la stop si pleci repede pana la viteza maxima admisa, nu e nimic rau. Dar daca dupa 100m e alt stop, te-ai parlit pentru ca trebuie sa franezi, si energia cinetica (pe care o are masina la viteza respectiva si pe care ai obtinut-o din benzina) se va transforma in energie calorica, (in procesul de franare) care se degaja in atmosfera.

In situatia asta ideal e sa pleci repede pana la o viteza de la care masina sa se opreasca singura la urmatorul stop (fara frana) astfel ai consumat o energie mai mica, si ea s-a folosit integral in procesul de rulare.

Acum, asta e valabila atunci cand esti singur. Daca faci asta, pana la urmatorul stop trec cativa in fata ta, si tot vei frana... :wallbanger: (in Romania)

Share this post


Link to post

Ce treaba are consumul cu schimbarea vitezelor?

Daca te uiti in diagrama de performanta a motorului (de Matiz), la 1000 rpm consumul e 220 g/CPh. Intre 2600 si 4200 scade pe la 180 (scade cam cu 18%), iar la 6000 (la putere max.) creste la aprox 260 g/CPh (crestere cu 36%). Deci, mergeti cu Matizlu intre 2000 si 5000 rpm (poate stie cineva ce viteze sunt astea). :lavolan:

 

Totusi, asta nu e suficient ca sa mergi economic. Consumul depinde in principal (mai mult decat de turatie) de puterea ceruta de la motor. :shock: Puterea e proportionala cu acceleratia si cu viteza. Deci, tu alegi cat consumi prin cat de tare accelerezi, exact asa cum scrie si in manual (daca citesti): accelerati usor pentru un mers economic. :-?

 

:o fftopic: Si ca sa intram in topic, pentru ca eram cam pe dinafara, pentru ca intrebarea era "Subturat sau supraturat?", tot in manual scrie ca mersul subturat e mai putin bun pentru motor, mersul indelungat la ralanti fiind considerat un regim greu, de care se tine cont la schimbarea de ulei si baterie (si nu numai).

Suppraturat (nu peste puterea maxima, asta e prostie dar, recunosc ca am patit si eu) e mai aproape de un regim normal. Insa nu trebuie abuzat: carticica spune ca nu mai mult de 10 minute.

 

 <img src= "> Deci e normal sa retrogradezi ca sa intri intr-o depasire (de camion la munte) putin supraturat, sa nu te trezesti in mijlocul actiunii calare pe mamaliga. Nu stiu de ce la scoala nu ne invata lucrul asta, a trebuit sa ma prind singur dupa ce am scapat de cateva ori ca prin urechile acului.

Share this post


Link to post
Ce treaba are consumul cu schimbarea vitezelor?

 

 

Totusi, asta nu e suficient ca sa mergi economic. Consumul depinde in principal (mai mult decat de turatie) de puterea ceruta de la motor. :shock:   Puterea e proportionala cu acceleratia si cu viteza.

 

  :o fftopic: Si ca sa intram in topic, pentru ca eram cam pe dinafara, pentru ca intrebarea era "Subturat sau supraturat?", tot in manual scrie ca mersul subturat e mai putin bun pentru motor, mersul indelungat la ralanti fiind considerat un regim greu, de care se tine cont la schimbarea de ulei si baterie (si nu numai).

Suppraturat (nu peste puterea maxima, asta e prostie dar, recunosc ca am patit si eu) e mai aproape de un regim normal. Insa nu trebuie abuzat: carticica spune ca nu mai mult de 10 minute.

 

Esti incepator, nu-i asa?

 

1. Consumul ARE legatura cu schimbarea vitezelor. Ca mai are legatura si cu altceva, asta e alta mancare de pestisori.

2. Puterea nu e legata de viteza ci de turatie. De ex, la 50km/h in a 2-a ai mai multa putere decat la 50km/h in a 4-a.

3. Se tine cont la schimbarea de ulei la intervale micsorate si de schimbare a bateriei la folosinta masinii in procent mare in oras. Nu mersul la ralanti uzeaza motorul ci porniri si opriri repetate des, demaraje si franari dese, etc adica folosinta urbana.

4. Mersul la o turatie peste puterea maxima inseamna mersul intr-o plaja de turatie de ~500rpm pana la limitare.

"Le Maitre" spune ca aceasta nu face nici-un rau motorului, afirmatie cu care, sa-mi fie scuzat, nu pot sa fiu de acord... Contrazice absolut toate cunostiintele mele in materie, desi sunt mult inferioare Maestrului...

Share this post


Link to post
"Le Maitre" spune ca aceasta nu face nici-un rau motorului, afirmatie cu care, sa-mi fie scuzat, nu pot sa fiu de acord... Contrazice absolut toate cunostiintele mele in materie, desi sunt mult inferioare Maestrului...

Mai, din ce-am citit eu din clasici (Le Maitre, bun de tipar 2004-2005 :osanale: ), am ramas cu impresia (poate gresita, dar asta mi-a ramas, ce vrei), nu ca supraturarea nu face nici un rau, ci ca face MULT MAI PUTIN rau decat subturarea.

Share this post


Link to post

dap...cam asa e./..asa "zice" toti..mai bine supraturat decat subturat...uzura pieselor creste foarte mult in mers subturat.

Share this post


Link to post

mda, la pct 4 eu zic ca depinde mult si de calitatea uleiului.

 

oricum, e bine ca ai remarcat: supraturat inseamna de la 5500 in sus (daca limitarea e la 6000). mersul cu 3000 de ture e regim normal, nu supraturare.

 

mersul subturat (turatii mici, in sarcina) dauneaza din cauza fortelor mari care se exercita asupra ansamblului biela-piston (in special asupra boltului pistonului). asa e la moto, asa presupun ca e si la masini. pe langa faptul ca iti creste si consumul. atentie! am zis in sarcina, daca mergi la vale si nu accelerezi nu-i problema.

Share this post


Link to post

eu nu mai faceam comparatii intre cele 2 tipuri de exagerari ci doar ca eu nu sunt de acord cu ideea ca o poti calca oricat de tare fara ca acest lucru sa aiba "oarecare consecinte neplacute".

Nu ma mai bag in contraziceri pe tema subturat - bine sau rau - asa ca nu incercati sa ma "atrageti".

Share this post


Link to post

Eu am zis ca supraturarea nu este daunatoare in conditiile ca nu se depaseste temperatura de regim, adica daca ai racire buna, esti in mers, viteza mare. Iar atunci n-ai cum sa abuzezi de ea pentru ca puterea maxima la astea de strada este la o turatie mai mica si ai senzatia de plafonare. Una este sa mergi peste turatia de putere maxima intr-a IVa si altceva este intr-a IIa. Din acest motiv, cresterea rapida a temperaturii motorului peste temperatura de regim, este daunator si ralantiul indelungat. Iarna nu-s probleme, dar vara, la stop, in Bucuresti, cu asfaltul la +70'C sub motor.

Insa, in exploatare normala, pe toata durata de viata a motorului, timpul in care motorul ajunge sa mearga supraturat este infim in raport cu suma tuturor timpilor de pornire la rece, cel mai stresant moment pentru el.

Deci, amice Alx, inamicul principal al unui motor termic este temperatura si nu turatia. Un motor termic trebuie exploatat in plaja aceea scurta stabilita de proiectant, plaja termostatului de racire, in care jocurile sunt optime si frecarea minima. La fel de daunatoare este si practica de a utiliza un ulei cu vascozitate diferita decat cea recomandata de producator, fie mai mare, fie mai mica.

Share this post


Link to post

Asa este Maestre, cum zici dvs. Se poate vedea si in nfs ca pe rosu la turatie creste temperatura si se sparge motorul... (Glumeam la faza cu nfs, nu ca as lua de bun ce-i in jocuri dar asta e reala).

Dar, imi permit sa afirm ca, mergand la turatii mari, in special printr-o crestere brusca (blana) NU face bine la motoras. Nu zic ca se buleste rapid dar se uzeaza mai rapid decat unul cu care mergi mai linistit... As face o mini comparatie, daca imi permiteti, cu motoarele de F1 care nu ajung la km motoarelor noastre si din cauza turatiilor inalte la care functioneaza.

Share this post


Link to post

Probabil ca ar ajunge, dar nu cu aceleasi performante.

Share this post


Link to post

La motoarele de competitie, nu numai F1, pentru a atinge usor turatii inalte, deci puteri foarte mari in raport cu cilindreea, tot ansamblul de producere a miscarii se subdimensioneaza voit pana la nivelul de o cursa (unele n-o termina nici pe aia). Acolo e lupta cu gramele, iar turatia de ralanti este acolo unde motoarele de strada au limitarea. Oricum, randamentul motoarelor termice este scazut, asa ca mare parte din amestecul consumat se transforma mai mult in caldura decat in miscare. Cum racirea naturala se bate cap in cap cu aerodinamicitatea, la o masina din aceea, capacitatea de preluare a socurilor termice este redusa si daca nu sta cineva cu ochii pe termometru si sa spuna la ce turatie maxina sa se mearga (pentru a reduce caldura si nu frecarea, cum gresit se intelege), motorul se caleaza imediat datorita dilatarilor inegale intre diverse componente si a lipsei de lubrefiere.

Share this post


Link to post

Subturarea inrautatzeste ungerea (pompa de ulei da un debit mai mic). Shi combinat cu un ulei mai prost (depuneri), mi-a "mancat" o axa cu came + ceva culbutori... :"> , dar eram shi eu la inceputuri shi n-aveam turometru (!!!) pe un cielo std/ac.

Share this post


Link to post

1. Bulirea axei cu came la cielo e normala. Avea ovi_jer o metoda sa bagi un ulei mai subtire sa ajunga si la palierul ultimului cilindru. Poate detaliaza el ca stie mai bine.

2. Pompa de ulei da un debit indeajuns de puternic incepand cu turatia de ralanti. Diferente de presiune in functie de regimul de turatie apar numai la motoare uzate care scapa compresie.

Share this post


Link to post

Hai sa o luam altfel. Cand am cumparat masinile ni s-a specificat clar: folositi uleiul X. Sa zicem ca eu am o cisterna de benzina in curte. Sa mai zicem ca am o masina la care am 3 ani garantie FARA LIMITE DE KILOMETRI. Eu ii fac rodajul motorului ca la carte apoi bag masina intr-un spatiu antifonat, cuplez alimentarea motorului la respectiva cisterna. Incalzesc motorul, apoi ii cresc turatia pana la limitare si acolo il las sa mearga cateva luni, timp in care il mai opresc ca sa schimb uleiul+filtru periodic, eventual schimb antigelul la fel de periodic si tot ce tine de masina, respect reviziile adica.

Daca in intervalul asta mi se strica ceva la motor, respectiv se sparge un piston etc, fabrica imi inlocuieste piesa respectiva in garantie? Eu zic ca da. Atata timp cat fabrica NU a trecut in manualul masinii ca nu trebuie sa stai mult intr-o anumita turatie atunci ei SUNT OBLIGATI sa-mi schimbe respectiva piesa. Daca nu atunci pentru ce sa mai dau 40-50 de lei pe litrul de ulei? Cum spune si Tolin mai demult: am cumparat ulei pentru turatii inalte atunci folosesc motorul la turatii inalte si uleiul trebuie sa-si faca treaba. Daca nu, atunci ori motorul ori uleiul nu e bun, dar in nici un caz nu-i vina proprietarului.

Share this post


Link to post

Probabil ca stii ca producatorul mentioneaza pe undeva ca motorul CONSUMA ulei pentru functionarea normala. Tot ei spun ca este acceptat un consum de ulei de 1l la 10000 de km. Garantia acopera ~20% din viata masinii, cel putin la utilizare individuala. Ce vreau eu sa spun este ca EXISTA o uzura la turatii ridicate, uzura care este mai avansata decat uzura la turatii scazute.

@laurentiu: un defect de genul piston rupt, biela iesita prin bloc, nu apar in mod curent dar apar in special in cazul turarilor excesive...

Share this post


Link to post

@laur83, da-i ture!

inafara experimentului, pe care daca il faci poate il filmezi si-l trimiti la myth buster sa-l vada toata lumea, da-i nene numai 7000, dupa care o sa iasa un fum ca la locomotiva pe carbuni, si-o sa-ti schimbe in garantie.. poate presul din portbagaj ... ca e prea afumat, ca dupa vreo 10k schimbati asa .. nu stiu daca mai trece de 4500

Share this post


Link to post

N-am zis sa-i scot limitarea, scuza-ma ca-ti zic. Eu am zis sa-l tin la maxim din ce imi permite fabricantul.

@alx, n-am zis de consumul de ulei nimic. Il completez daca e nevoie. Dar n-are voie sa cedeze nimic din motor pentru ca eu n-as face NIMIC din ce mi-ar interzice fabricantul.

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...