Jump to content
Sign in to follow this  
razvani

Ce tips&tricks practicati pentru un consum mic ?

Recommended Posts

- mers cat mai mult cu masina scoasa din viteza (cand e posibil)

Din cate stiu eu mersul cu masina scoasa din viteze dauneaza cutiei de viteze. Si eu cu Dacia merg in acelasi mod, dar este totusi un risc calculat ce ia in considerare un eventual cost al reparatiei, mult mai mic decat in cazul unui Daewoo. Ce parere aveti , in cazul cutiilor de viteze Daewoo este recomandat mersul cu schimbatorul de viteze in punctul mort ? Ma intereseaza in mod special daca pt. cutia automata exista vreo restrictie in acest sens.

Share this post


Link to post
 Din cate stiu eu mersul cu masina scoasa din viteze dauneaza cutiei de viteze.

 

Nu dăunează. Problema este că mergând la liber, se poate ca anumite angrenaje care-n mod normal (cu CV cuplată) ar avea o turaţie limitată, să ajungă la turaţii la care s-ar putea distruge (de exemplu, dacă o iei la vale cu maşina scoasă din viteză).

Share this post


Link to post

Pentru un consum redus de benzina folosesc singura metoda verificata: pantofi usori, cu talpa subtire.

  • Like 2

Share this post


Link to post

De ce faci economie de combustibil cînd conduci eco:

 

Pe graficul performanţelor motorului de Matiz, la 2000 rpm, cuplul este 6.5 kgm(*) (din 7,5 cît este maximum), iar puterea, 20 CP (la blană). Suficient ca să mergi cu 55 km/h pe un drum orizontal, în treapta a cincea şi chiar să accelerezi lin, dacă e nevoie. Consumul maxim este 180 g/CPh (adică 180x20=3600 grame/oră).

 

Dar, poţi merge cu 55 la 3400 rpm în treapta a treia. Ai maximum de cuplu (vezi şi nota de subsol) şi 34 CP. Consumul tot 180 g/CPh (adică 180x34=6120g/h) - adică mai mare... Cu 70% mai mare. Iar caii... Ard gazul ca să hîţîne maşina şi pasagerii, în timp ce şoferul trăieşte "senzaţii"...

Întradevăr, trebuie să menţionez că este iarăşi vorba de blană.

În practică, pentru a merge constant, ţii acceleraţia pe la mijloc şi cifrele nu mai sunt chiar astea. Dar exemplul cred că este semnificativ.

 

Afirmaţia "...cînd schimbi în trepte superioare, este de multe ori de ajutor să sari o treaptă, dacă situaţia de mers îţi permite", este un sfat practic!

Accelerezi relativ tare ca să intri în trafic, pentru ca să nu-i oblligi pe cei care vin din spate să frîneze. Cînd ai ajuns la vireza de mers, eşti sus în turaţii. De exemplu, la 50 km/h în treapta a treia. Nu mai schimbi a patra, ci direct a cincea.

 

Dar, deja este prea multă teorie. Mai bine e să ne concentrăm pe ce se întîmplă înainte.

 

Off topic!

Cînd f... acord deasemenea o mare atenţie stilului. Atunci însă, prefer să nu mă gîndesc la consecinţe.

 

 

Nota de subsol

Despre cuplu se poate deschide o altă discuţie, unde să clarificăm că se face confuzie între cuplul motorului şi cuplul la roată. Ei bine, după cum se vede şi în demonstraţia de mai sus, între cuplul (motorului) la 2000 rpm şi la 3400 rpm - cuplul maximum -, diferenţa este de 0,5kgm. Adică aproape nimic: 7%.

Cuplul la roată însă, în treapta a treia este de aproape două ori mai mare decît cel din treapta a cincea, iar aici nu cuplul motorului are influenţa majoră, ci cutia de viteze. Asta fce ea: transmite aceeaşi putere, în cupluri mai mari sau mai mici, la roată.

:uff:

Share this post


Link to post

Cand accelerezi la blana, normal ca vei consuma mai mult atunci cand dezvolti putere mai multa. Insa si accelerezi mai repede :D Insa nu asa calculezi consumul mediu.

 

La viteza constanta, la aceeasi viteza dezvolti aceeasi putere indiferent de treapta. Vei avea consumul minim acolo unde ai consumul specific (cel dat de tine) minim. In cazul dat de tine, ar fi egale.

 

Daca vrei, fa calculul pe 100km, accelerand de la 50 la 80 si apoi palier, si vezi cat e diferenta de consum... s-ar putea sa fii surprins. Pentru simplificare, considera ca puterea creste liniar intre cele 2 viteze, si ia media... ca sa nu zici ca sunt neam prost si te pun sa faci integrale :D

Aici

http://www.gmclub.ro/forum/index.php?/topic/31845-skoda-superb-18-tsi/page__view__findpost__p__479429

E un calcul de reprize cu integrale cu tot, da' numerice :D

 

Cuplul la roata il poti calcula imparting puterea la flansa la viteza si inmultindu-l cu raza rotii :D Si inmultind cu randamentul transmisiei. Asta fara sa stii cuplul la flansa si nici rapoartele de demultiplicare. Daca le stii, poti inmulti cuplul la flansa cu raportul total de demultiplicare.

Edited by mr_

Share this post


Link to post

De ce faci economie de combustibil cînd conduci eco:

 

Pe graficul performanţelor motorului de Matiz, la 2000 rpm, cuplul este 6.5 kgm(*) (din 7,5 cît este maximum), iar puterea, 20 CP (la blană). Suficient ca să mergi cu 55 km/h pe un drum orizontal, în treapta a cincea şi chiar să accelerezi lin, dacă e nevoie. Consumul maxim este 180 g/CPh (adică 180x20=3600 grame/oră).

Dar, poţi merge cu 55 la 3400 rpm în treapta a treia. Ai maximum de cuplu (vezi şi nota de subsol) şi 34 CP. Consumul tot 180 g/CPh (adică 180x34=6120g/h) - adică mai mare... Cu 70% mai mare. Iar caii... Ard gazul ca să hîţîne maşina şi pasagerii, în timp ce şoferul trăieşte "senzaţii"...

Întradevăr, trebuie să menţionez că este iarăşi vorba de bla.

În practică, pentru a merge constant, ţii acceleraţia pe la mijloc şi cifrele nu mai sunt chiar astea. Dar exemplul cred că este semnificativ.

 

Afirmaţia "...cînd schimbi în trepte superioare, este de multe ori de ajutor să sari o treaptă, dacă situaţia de mers îţi permite", este un sfat practic!

Accelerezi relativ tare ca să intri în trafic, pentru ca să nu-i oblligi pe cei care vin din spate să frîneze. Cînd ai ajuns la vireza de mers, eşti sus în turaţii. De exemplu, la 50 km/h în treapta a treia. Nu mai schimbi a patra, ci direct a cincea.

 

Dar, deja este prea multă teorie. Mai bine e să ne concentrăm pe ce se întîmplă înainte.

 

Off topic!

Cînd f... acord deasemenea o mare atenţie stilului. Atunci însă, prefer să nu mă gîndesc la consecinţe.

 

 

Nota de subsol

Despre cuplu se poate deschide o altă discuţie, unde să clarificăm că se face confuzie între cuplul motorului şi cuplul la roată. Ei bine, după cum se vede şi în demonstraţia de mai sus, între cuplul (motorului) la 2000 rpm şi la 3400 rpm - cuplul maximum -, diferenţa este de 0,5kgm. Adică aproape nimic: 7%.

Cuplul la roată însă, în treapta a treia este de aproape două ori mai mare decît cel din treapta a cincea, iar aici nu cuplul motorului are influenţa majoră, ci cutia de viteze. Asta fce ea: transmite aceeaşi putere, în cupluri mai mari sau mai mici, la roată.

:uff:

Cateva comentarii:

- cuplul motor maxim la matiz este la 4600 rpm, la 3500 este doar un "varf" de cuplu mai mic insa decat cel de la 4600 rpm.

- abia la 60 km/h ai 3500rpm in treapta 3.

- ca sa mentii 3500 rpm nu trebuie apasata acceleratia mai mult de jumate de cm(deschiderea clapetei nu sare de 20% fata de 11% cat este la ralanti).

- un salt de la 50km/h in treapta 3 in treapta 5, la aceeasi viteza inseamna o scadere a turatiei de la 3000rpm la ~1800 rpm. Nici o masina cu motor de 2000 nu se simte bine la turatia aia, d-apoi un aspirator de 0.8l.

 

Ca idee, de cand am luat masina, am schimbat treptele astfel incat dupa schimbare sa cad peste pe cat posibil peste 2200 rpm, preferabil la 2500. Nici un pasager nu s-a plans vreodata de zgaltaieli(asta tine de cat de bine manevreaza soferul acceleratia si ambreiajul) si am reusit sa scot consumuri extraurbane cu putin peste cel dat de carte (4.3l/100km) si uneori, rar ce-i drept, consum urban, in bucuresti, sub cel dat de carte (7.1). In general insa consumul urban se situeaza cu mai putin de 1 litru peste ceea ce da cartea iar cel extraurban...eh, depinde cum se grabeste soferul, insa nu a sarit de 6.5 nici la mers de autostrada.

Sunt curios ce economii de carburant fantastice se pot obtine folosind schema de mai sus.

Am mers odata cu masina-mi personala intr-o proba de drum cu un mecanic de la un service care la 40 km/h era deja in treapta 4. Saracul motor numai normal nu suna si pe langa faptul ca masina nu avea pic de vlaga, tremura toata.

Share this post


Link to post

Daca vreau intr-adevar sa salvez niste bani consumand mai putin, atunci folosesc transportul in comun. Asta in oras. Nu introducem in calcul avantajul "bere", de care nu poti beneficia daca mergi cu masina.

In afara, la 806 kg, 51 CP, roti 155/65r13, Matizul imi consuma 6%, mergand in jur de 110-120. Mergand in acelasi regim cu Megane-ul, 1280 kg, 110CP, roti 205/55R16, imi ia 7%, in conditiile in care e mult mai usor de mentinut respectiva viteza, am alt confort, alta stabilitate pe sosea, etc. Eu zic ca e o diferenta prea mica de consum intre cele 2 masini ca sa o chinui pe a doua sa scot un consum ceva mai mic.

 

In 8 ani de condus am invatat ca stilul de condus (cel putin la mine), conteaza mai putin decat gradul de aglomerare al drumului. Daca e drumul liber, pot sa scot medie de 100 km/h fara sa depasesc 120 km/h si cu un consum minim. Daca e aglomerat, deja sare consumul in aer de la prea multe depasiri de cotoarbe ce merg cu 30 in localitati si 70 in afara.

Share this post


Link to post

Observaţie:

Discuţia a început aici:

Cum conducem un diesel - Pagina 6, postul 116

Cei care nu aţi prins-o de la început, citiţi pe acolo mai întîi.

 

Laurenţiule, lasă transportul în comun, că acolo nu conduci tu. Nici de condiţiile de drum nu mai aminti: ăştia sunt factori perturbatori.

Eu pledez pentru un stil relaxat de condus, nu neapărat de dragul econmiei. Economia vine ca bonus. Admit că e destul de greu în condiţiile reale pe cre le expui. Nici mie nu îmi iese mereu. :)

 

mr-ule, la viteză constantă, turaţia este diferită în trepte de viteză diferite, deci şi puterile sunt altele. Consumul specific nu are mare importanţă. El variază foarte puţin cu turaţia (între 2000 şi 5000 rpm consumul specific este undeva între 175 şi 180 grame/CP*oră), de aceea nu m-am sinchisit să fiu mai precis.

 

Întradevăr, cuplul la roată, îl calculezi înmulţind cuplul la flanşă cu raportul de transmisie. Dacă faci calculele, o să vezi că variaţia cuplului la roată este exact aceiaşi curbă de la flanşă, translatată pe axa verticală cu valoarea raportului de transmisie al fiecărei trepte. Pe lîngă acestea din urmă, valorile curbei în sine sunt frecţie la coada măturii. :rolleyes:

Share this post


Link to post

In Galati a devenit mai placut sa mergi cu maxi-taxi decat cu masina, mai ales de cand s-au inchis strazi prin centru. Cel mai mult imi place cand ia gropi, iar soferul scoate cate-un "bagami-as..", asta pentru ca nu sunt suspensiile mele in joc. Eu i-am dat 1.5 ron cat mi-a cerut, el sa ma duca la destinatie. :D

 

Cat despre mersul extraurban...sa depasesti toate rablele numai relaxant nu e. Cel mai relaxant e cand vezi soseaua dreapta, buna si libera in fata ta, indiferent de viteza cu care circuli.

Edited by laurentziu83

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...