Jump to content
Sign in to follow this  
keluboss

Cum Conducem Un Diesel

Recommended Posts

Interesanta optica: consideri asta un efort, cat de mic, dar uzura rulmentului este neglijabila. Masuri diferite in a ne conserva prejudecatile.

Share this post


Link to post

Eu, daca nu tin ambreiajul apasat, motorul nu porneste. Ce-i drept, dupa ce se stinge becul de la bujii, cand apas Start din nou, motorul porneste imediat.

 

Procedura e destul de clara: apas ambreiajul, apas scurt Start, se aprinde indicatorul de bujii si astept cu piciorul pe ambreiaj. Dupa cateva secunde (sau mai multe daca e frig afara) motorul porneste. Daca intre timp am ridicat piciorul de pe ambreiaj, dupa ce se stinge becul de la bujii, trebuie sa mai apas o data Start, cu piciorul pe ambreiaj. Daca nu am ambreiajul apasat, imi da un mesaj sa il apas. Za end.

Share this post


Link to post

Asta tine de un simplu switch la pedala de ambreiaj. Care se ocupa si de deconectarea cruise-control-ului (daca exista in echipare)

Si tind sa cred ca francezii sau care natie a mai facut sistemul asta de pornire din buton (press clutch+start) nu sunt complet idioti. Cu toate ca ce scrie in manualul de reno, sa ii dai blana la pornire la temperaturi de sub -10 grade imi genereaza unele indoieli :(

  • Like 2

Share this post


Link to post

Blana inseamna concentratie de aer mai mare si, deci, risc de inecat motorul mai mic. Nu stiu daca asta are o relevant la diesel insa la Oltcit facea minuni.

 

Switchul doar la ambreiaj e versiunea mai ieftina a protectiei anti prost. La Laguna exista switch si la schimbator. E suficent acolo fie sa scoti din viteza, fie sa apesi ambreiajul. Numai daca nu faci una dintre cele doua, motorul nu porneste.

Share this post


Link to post

@madkat > Despre franceji, ca natie, iti povestesc eu, am lucrat 4 ani pana acum cu ei, deja stiu cu o mutare inainte ce vor: isi fac 1000 de probleme si vor sa creeze o interfata cu utilizatorul pe mintea si pe prejudecatile lui. Inainte de proiectare cheama sindicatele si muncitorii din fabrica sa-si dea cu parerea si nu trec peste parerea lor, chiar daca pentru alta natie ar parea aberant. Singurul argument la care n-au replica este acela ca, daca nemtii sau americanii ar fi procedat la fel, nu s-ar fi aflat inaintea lor. :) ) Cand le dai branza de burduf in coaja de brad, se bat pe ea pana o termina, dupa care, rezolva filosofic problema lipsei acesteia de pe piata lor: "branza de burduf este materia prima din care se face branza frantuzeasca" ! =))

Edited by tolin

Share this post


Link to post

Zmeule, la motoarele pe carburator e altceva. Daca au probleme de reglaj amestec, aport mai mare de aer la pornire facea minuni, impreuna cu actionarea pompei de spritz.

La motoarele pe injectie e alta poveste, face mai mult rau decat bine. Iar la dieselele moderne, pedala de acceleratie e "drive-by-wire" - actioneaza un potentiometru care transmite semnal ECU-ului, acesta, in functie de o suma de parametri, umbla la amestec, accelerare, etc etc. Poate la reno o fi o chestie de soft, acea "blana" in primele secunde dupa pornire sa nu aia efectul din timpul functionarii normale, ci o "motivare" a ecu-ului sa imbogateasca amestecul - un fel de soc electronic. Este doar o incercare de a gasi logica acelei recomandari, de care, repet, e prima oara cand aud, la vreun motor cu injectie...

 

@Tolin - misto descrierea francezilor, si din cat am avut de-a face cu renouri (de am ajuns sa ii promit unui prieten cu megan 2 ca nu mai umblu la masina lui niciodata) iti dau dreptate... :(

Edited by madkat
  • Like 1

Share this post


Link to post

Aceeasi chestie am observat-o si la FIAT.

 

Altfel, gandesti digital atunci cand intrarea este analogica. ;)

 

Oricum, nu ar trebui sa umbli la niciun echipament complex la care nu ai citit manualul. Macar ala de utilizare.

Share this post


Link to post

...

Acum, o conventie legata de vreo semnalizare din pedala de acceleratie ar trebui sa fie prezenta in manualul de utilizare.

Edited by tolin

Share this post


Link to post

La bezinare duce la clapeta semnalul de la potentiometru. La diesel duce direct in ECU, nu mai trece prin nimic altceva. Asta si pentru ca dieselul nu are clapeta de acceleratie, doar clapeta de inchidere a admisiei la oprirea motorului, cu doua pozitii, inchis si deschis.

 

Treaba cu "conventia", da sunt de acord, ar fi trebuit scrisa, daca ar exista, numai ca userul normal ar fi fost mai bulversat de ce citeste acolo.

Share this post


Link to post

Pe langa compresie, marmeladele se gasesc la zecimala a doua, precautiune inutila. Povestea asta-i din ciclul "Mi-a zis doi vecini".

Te contrazic. Nu ai deloc dreptate.Chiar si vara este mai bine sa pornesti cu ambreiajul calcat.

Edited by DGT

Share this post


Link to post

Excluzand carburatoarele, tot ce am condus pana acum, am pornit tinand piciorul stang pe ambreiaj, fara sa ating acceleratia. Daca era hidramata, era piciorul drept pe frana si atat. Doar nenorocita de dacie pe carburator cerea sprituire la pornire, la Lada daca trageai socul pornea fara alte figuri.

 

Nu ma intereseaza ce scrie in cartea la respectivul Scenic. Mai mult ca sigur am avut pe mana un astfel de Scenic (ca oricum sunt mai multe variante), pe care trebuia sa-l pornesc, eventual si la rece, si singurul lucru pe care il faceam in plus la rece era sa astept sa se stinga o parte din becurile din bord. In rest sanatate. Daca nu porneau, era o problema pe undeva.

Ambreiaj calcat (la cutie manuala) sau frana calcata (la hidramate)+pus contactul pana se stingeau o parte din becuri (ori sa-si faca treaba bujiile incandescente, ori sa se amorseze circuitul de benzina)+dat la demaror. Si gata. Ca am mai dat la cheie si fara ambreiaj calcat, partea a doua.

Share this post


Link to post

De verificat se verifica simplu, legand un fir de borna plus a bateriei si vazut daca, la atingerea firului de varful bujiei, se face scanteie, adica trag curent. Daca nu, inseamna ca respectiva bujie e intrerupta si trebuie inlocuita.

 

Intr-adevar si acesta este o metoda pentru verificarea bujiilor incandescente, din pacate nu una sigura. Verificarea acestor tip de bujii, cu minuta noastra, se face prin demontarea acestora si conectate pe rind la bornele baterie prin intermediul a doua cabluri, plus si minus. Dupa o anumita virsta, bujiile incandescente pot functiona doar partial, deci semne ca ar fi bune exista, prin metoda mentionata de @laurentziu83, dar nu arata daca acestea se incalzezc in totalitate sau partial.

Share this post


Link to post

Totusi ambreiajul apasa-l la FIECARE pornire, indiferent daca sunt -20 sau +40 afara.

Chiar si vara este mai bine sa pornesti cu ambreiajul calcat.

Care e explicaţia? (n-am "marmeladă" nici în cutie, nici în motor, şi după eliberarea ambreiajului, în urma pornirii la rece executată la -15°C -acum 1săpt.- n-am sesizat nicio "poticnire"/variaţie a turaţiei etc.. ).

 

[...] la rece, si singurul lucru pe care il faceam in plus la rece era sa astept sa se stinga o parte din becurile din bord.

Cam asta făceam şi eu până să găsesc manualul. Acum procedez strict cum zice "la carte": aştept să se stingă becul de la bujii şi pornesc. Spre deosebire de ce zice @alx aici, becul bujiilor se stinge (cel puţin până pe la -10°C -la temp. mai scăzute urmează să monitorizez-) înaintea celor de "serv", "stop" "esp", "abs" :rolleyes:

Share this post


Link to post

Incearca ,atunci cand este ger, sa pornesti cu ambreiajul calcat si dupa ce ai pornit,dai drumul brusc(nerecomandat)sa vezi diferenta de turatie si sa auzi si zgomotul din cutie pana se pune uleiul in miscare.Cat ar fi uleiul de bun,un grad de vascozitate trebuie sa aiba,nu? Gandeste-te cum este el in cutie.

Nu stiu de ce nu pot sa-ti pun un filmulet dupa YouTube se vezi cam cum este.

Cred ca am reusit.Ai rabdare si urmareste-l tot.

Edited by DGT

Share this post


Link to post

Aţi cumpărat ultimul număr National Geographic România?

Vine cu o broşură "Das Auto" despre cum trebuie condusă economic o maşină. Iată cîteva sfaturi (citez):

"

Condusul la turaţii reduse dăunează motorului? Este doar un mit! Motoarele moderne TDI şi TSI funcţionează cel mai bine în treapta a 3-a cu, 30km/h, dezvoltînd deja la 2000 rpm un cuplu uimitor.

...foloseşte treapta a 2-a imediat după ce ai parcurs o lungime de maşină. Iar cînd schimbi în trepte superioare, este de multe ori de ajutor să sari o treaptă, dacă situaţia de mers îţi permite. Cînd conduci în pas cu traficul, alege mereu cea mai mare treaptă posibil. Iar efectul va fi similar cu cel pe care (se presupune - n.) îl cunoşti deja de la mersul pe bicicletă. 50km/h în treapta a 5-a nu mai constiuie o problemă pentru majoritatea maşinilor. În măsura în care maşina merge lin şi confortul acustic este bun, turaţia este cea bună, iar poluarea fonică şi consumul de combustibil sunt mult diminuate!

...

"

Economia prin acest stil de condus este estimată la un plin din 5 în trafic urban, şi la 3 din 5 la extraurban.

 

Vreau să mai spun că de ceva timp conduc şi eu aproximativ astfel şi, e fantastic!

Încă nu am făcut un consum mai precis, dar ceva se vede. Însă confortul... Din toate punctele de vedere este mult mai relaxant: schimbarea vitezelor se face lin, mult mai uşor, deasemenea şi eu sunt mai puţin băgăcios, ştiind că, în treapta în care mă aflu, nu am nici o şansă :) >-

 

Asta îmi pune pe fatza un zîmbet puţin tîmp-superior, vîzînd cum alţii se agită. La drum lung, sunt total relaxat.

Bine, nu şi cînd este o 1310 în faţă, între Buzău şi Ploieşti. :mda:

  • Like 1

Share this post


Link to post

50km/h în treapta a 5-a nu mai constiuie o problemă pentru majoritatea maşinilor.

Vreau să mai spun că de ceva timp conduc şi eu aproximativ astfel şi, e fantastic!

 

 

Avand in semnatura matiz sa inteleg ca undeva la 50km/h in trafic esti in a 5-a?

Si matizu ce zice? Se complace in zgaltieli si tremurat?

Share this post


Link to post

Bai, si eu am lucrat in service, dar nu imi faceam rost de clienti chiar asa... La toti clientii le ziceam: turati in pana mea motoarele astea, ca d-aia aveti limitare la 6000 de ture si nu la 3000. Dupa ce i-am invatat asa, nu prea am mai avut de curatat clapete de acceleratie, bujii afumate, egr-uri infundate, etc. Si mai vine cate-un idiot d-asta si ne invata ce bun e mersul subturat.

 

Matizul are motorul prea mic fata de greutatea lui, un 1.2 65-70 CP era ideal, asadar, cu motorul existent trebuie sa urci sus in ture ca sa faci treaba cu el. Al meu nu vede a 5-a inainte de 100 km/h si nu rulez sub 80-85 la regim constant in aceasta viteza. Drept urmare nu stiu ce-s alea injectoare infundate, mers trepidant al motorului, porniri greoaie, martori aprinsi in bord, etc. O singura data am avut check-ul aprins in bord (spre deosebire de multi care se plang de asta), cand mi-a crapat senzorul MAP. L-am schimbat si n-am mai avut probleme.

Pentru mine e mai important ca masina sa mearga bine decat o economie de 1 litru la suta de km ce imi genereaza alte probleme.Daca intr-adevar stau in 1 litru economie, atunci las dracu masina in parcare si iau autobuzul.

Edited by laurentziu83
  • Like 3

Share this post


Link to post

Experienta mea personala e mica si deci nesemnificativa, dar un mecanic foarte bun de la Subaru (poate cel mai bun), care a lucrat si la BMW, care repara si Mercedes si VAG, spune asa: indiferent ca e diesel sau benzina o masina se conduce in ture permanent, nu doar din cand in cand. Nu e chiar vecin cu mine :)

Edited by Tommy

Share this post


Link to post

Normal, tre' sa manance si el o paine :mrgreen:

 

Acum ca sa fiu offtopic si ontopic, eu am indicator din ala care sa ma invete sa schimb vitezele ca sa merg economic, si tot pe la 1800-2000 imi cere sa schimb desi e benzinar. De mers merge "rotund", insa nu prea imi place si nici nu-mi inspira multa incredere manevra, de la 1800 rpm sa cad la 1400-1500. In majoritatea timpului sunt cu 1-2 trepte mai jos decat zice ala, uneori chiar 3

Share this post


Link to post

Indicatorul de schimbare viteze de la VAG este un cuvânt_urât. Te pune sa schimbi la benzinar la turatii la care nici la diesel nu e optim de schimbat.

 

Si cu treaba asta isi marketeaza consumurile mici. Pentru ca prostul de client nu isi face socoteala, de cate ori in plus da suma economisita pe benzina, pe piesele distruse prin mersul subturat.

 

Din pacate am si cunoscuti pe care mi-a fost imposibil sa ii conving de treaba asta. Unul insa, dupa ce a schimbat turbina la un tdi, la 50k km de mers la consumuri record, a realizat ca aveam dreptate. Prea tarziu pentru bietul motor insa.

Share this post


Link to post

Dieselurile din ziua de azi sunt facute in asa fel incat sa fie conduse exact ca benzinarele, adica sa schimbi vitezele la 3000-3500-4000 de ture, in functie de necesitati, si sa fie utilizate in regim normal intre 2000 si 3500 de ture.

Masinile din ziua de azi in general sunt proiectate sa poata fi conduse de oricine, eventual soferul nici habar sa aiba pe ce merge masina lui, de asta scrie pe usita de la carburant ce trebuie sa pui acolo cand se aprinde becul galben cu pompa in bord. Preferabil ar fi ca cel care o conduce sa nu fie neaparat interesat de consum, ci sa mearga asa cum simte el ca masina merge bine. Sa o duca la anumite intervale la revizii si sa completeze cu lichid de parbriz. Si atat.

 

Cei care se supun acestor reguli simple, de obicei n-au nici o problema cu masina.

 

Si eu am la Megane indicator de schimbat vitezele, dar cand, la aceeasi viteza, am vazut pe CB diferente la consumul instantaneu de doar 0.2-0.3 litri, am preferat sa pastrez treapta inferioara.

Edited by laurentziu83

Share this post


Link to post

Laurenţiule, nu la mine te refereai cînd spuneai de cel idiot care vine şi spune..., nu?

Vrei să-ţi dau stikerul cu DaewooClub.ro înapoi?

Voiesc doar să vă atrag atenţia că se tot bate monedă pe chestia asta.

 

Niki, la 50 km/h în treapta a 5-a, un Matiz are 1900 de fantastice turaţii. Nu tremură nimeni - nici măcar nevastă-mea. Ba dimpotrivă, nevastă-mea e foarte relaxată. De la 5000 incepe să se ţină de mîner. Ştiie ea că acolo am gînduri mari.

Mai mult chiar, pot să bag a 5-a de la 25 km/h şi merg la ralanti.

 

Este ideea preconcepută că Matizul nu este chiar maşină. Am observat asta! Nici pietonii nu grăbesc pasul în faţa mea: se uită, "A! vine un Matiz, n-are rost să fugim." De parcă Matijii sunt făcuţi din pufuleţi. "Dacă ne loveşte, nu-i nimic. Ne murdăreşte puţin."

 

Nu vreau să redeschid discuţia despre mersul subturat, dar mă întreb şi io, de la ce turaţie nu se mai depune funinginea pe supape?

Sau, care este valoarea raportului mers subturat/ mers supraturat în exploatarea unei maşini?

 

Eram la ITP şi, înaintea mea, unui Golf nu-i ieşeau noxele.

Vînătorul a luat puşca, s-a dus în pădure şi, spre seară s-a întors cu lupul mort! ...pardon, asta e altă poveste.

Inginerul, a luat Golful, a dat o tură de cartier cu a 2-a, a băgat cartierul într-un nor negru, apoi noxele au ieşit.

N.ex.: subinginerul îmi povestea mie ce se întîmplă - de aia ştiu: "toate VW-urile păţesc aşa!". Eu priveam siderat!

 

Totuşi, dacă VW recomandă mersul subturat, funinginea se adună pe acolo, probabil ca să nu mai iasă în atmosferă şi să polueze. E ştiut că, la blană, caşculatorul ignoră sistemele de depoluare şi scoate untul din motor, că de, e situaţie disperată!

Probabil că germanul, din cînd-în-cînd se duce cu maşina la un service şi-i curăţă nişte filtre. Face apoi ITP-ul, nu dă nici şpagă şi nici nu poluează mediul. Românul a descoperit cum cu 1 litru de motorină rezolvă problema noaptea, pe o stradă dint-un cartier vecin.

 

Aşa stau lucrurile? Înteb şi eu.

Share this post


Link to post

Masinile cu filtru de particule nu prea au inca nevoie de ITP in germania, ITP-ul se face la masinile noi dupa 4 ani, asta inseamna pe la masinile din 2006-2007... cand inca filtrul de particule nu era obligatoriu, si au ales sa dea banii pe el doar trehagarii si grinpishii.

 

La pejeu o curatare de filtru costa 360€ p-aici. Concesionarul n-are oare interes sa recomande mersul subturat? Mai ales ca daca a apucat sa ti se aprinda becu' de la filtru ai pus-o, acea celebra solutie cu talpa nu se mai poate aplica intrucat calculatorul nu te mai lasa, ca sa nu se aprinda particulele si sa bufneasca filtru'...

Share this post


Link to post

Un pic pe langa: funinginea aia se aduna in catalizator care se va infunda. Sa vezi atunci bucurie. Loganul van diesel al firmei vede talpici asa cum dau la matiz, spre deosebire de buburuza insa de la 4000 in sus parca nu mai accelereaza deloc. Nu l-am dus niciodata in plafonare greenguy.gif

Edited by augustinionut
  • Like 2

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...