Jump to content
Sign in to follow this  
keluboss

Cum Conducem Un Diesel

Recommended Posts

Alice, rulezi in treapta a 3-a. Cade perfect, nu inteleg unde e problema?

Share this post


Link to post

Alea sunt calcule facute pe hartie. Problema e ca in treapta a 3-a, pe la 2000 rpm, am undeva pe la 65 km/h (si pe GPS tot pe acolo, +/- 2-3km/h), iar 2000 e oricum cam la limita de jos - la orice incetinire, cat de mica, cad sub 2000 de ture.

 

Mircea: Merci. Despre test-drive: sincer nu ma intereseaza cum merge o masina care nu e a mea (in general, fara nici o suparare), iar pe a mea nu prea imi place sa o dau. Poate mai incolo :)

 

 

Share this post


Link to post

Daca rulezi la 2000rpm, nu e nici o problema. Parerea mea.

Share this post


Link to post

Indiferent de motor - fie diesel fie benzina - m-am obisnuit sa rulez in plaja de turatie de la care motorul nu "ezita" la o accelerare mai puternica (indiferent de treapta de viteza)

Ca si exemplu - la Cielo nu rulez niciodata sub 2500-3000rpm (spre 3000 mai mult). Asa este si la diesele - chiar daca au turbina, sub 2000rpm, lag-ul se simte la accelerare - deci este sub "zona de cuplu" a motorului. Majoritatea dieselelor pe care le-am condus - se "simt bine" peste 1700 (aprox) rpm, execeptie facand unele motoare mai turate (jtd-ul de pe alfa - trage de la 2000 abia - dar limitarea este la 5200rpm)

Daca aplici aceasta "regula" in scurt timp o sa uiti de turometru.

 

edit: @Alice - si la orice incetinire, atunci cand "scazi" sub 2000rpm, retrogradezi intr-o treapata inferioara si gata... la tractoare asa-i - se mesteca mult in ulei :mrgreen:

Edited by madkat

Share this post


Link to post

La fel trage si dieselul de pe chevy, e tot de origine italiana. Sub 2000 e leguma, peste rupe.

Share this post


Link to post

Am şi eu câteva "nelămuriri"/curiozităţi privind anumite aspecte ale dizălului din dotare (1.9 dCi). Recunosc că în cei 2 ani de utilizare n-am fost deloc atent la "detalii", în special pentru că n-a făcut nicio "fiţă", a.î. m-am mulţumit doar să-i dau cheie şi să utilizez, nemonitorizând absolut nimic.

Nu demult am citit următorul rând

Lacetti a stat pe bujii insa vreo 20 de secunde, ma plictisisem. Temperatura exterioara - 22...

şi, analizând mai atent, am constatat că becul de la bujiile incandescente, în cazul Renoului, se stinge la fel ca astă vară, indiferent de temperatura motorului sau de cea de afară (după câteva secunde). Oare este normal acest "comportament" sau trag eu concluzii pripite şi e necesar să monitorizez mai atent comportamentul?

O altă problemă care mă face curios ... De obicei, mă urc, pun contactul, aştept să se stingă becurile în bord şi în secunda în care s-au stins (mă refer la "serv", ulei, bujii incandescente, check engine etc..) dau la cheie şi porneşte. Se mai întâmplă, uneori, să mă urc, să pun contactul şi să dureze ceva mai mult între momentul în care becurile s-au stins şi momentul în care "dau la cheie". Ei bine, în acest caz am sesizat (mai ales dacă motorul e rece/afară e frig - eventual prima pornire a zilei) că "învârte" de mai multe ori până să pornească şi, în general, se cam "opinteşte". Întrebarea mea este.. în momentul în care becul de bujii incandescente din bord se stinge, se "sting" şi bujiile sau altfel spus cu cât trece mai mult timp între stingerea becului din bord şi "datul la cheie" cu atât temperatura bujiilor (şi implicit din vecinătatea lor) scade?

 

O altă chestie pe care am auzit-o "din vecini" este că bujiile incadescente funcţionează un oarecare timp, după pornirea motorului (în special la temperaturi exterioare scăzute), ajutând la încălzirea motorului/mers uniform/reducerea poluării etc .. Dar, în cazul în care depăşeşti 2500rpm, ele sunt automat "deconectate". Stilul meu de condus, când motorul este rece/afară este frig, l-am descris aici.

Dăunează în vreun fel? Păreri, sugestii?

 

Cam care e durata de viaţă (timp/km) a acestor bujii incadescente? (în manual n-am reuşit să găsesc nimic concludent)

 

Mulţam :)

Share this post


Link to post

Emil, eu am avut un Renault 21 Nevada turbo diesel intercooler cu motor euro 2 de 2068 cm3. Deci era alta generatie decat ce ai tu. Dar"simptomele" erau cam la fel. Deci , daca dupa ce s-a stins becul la bujii nu ii dai imediat la automat ,acestea se racesc.Nu cred ca tu ai pe a ta un temporizator de temperatura pentru timpul necesar de incalzire a bujiilor.Am vazut asa ceva pe un Audi A6,la pornirea la cald nu se mai aprinde martorul de bujii.La mine era acelesi timp si vara si iarna. In schimb sa-ti spun cu ce m-am confruntat:vara pornea si daca nu mergea o bujie ,dar iarna, daca una nu mergea, nu pornea nici de a dreaq.Facea exact ca un tractor.De aceea la inceputul fiecarei ierni schimbam bujiile pentru mai multa siguranta.Optiunea asta cu functionarea bujiilor dupa pornire o am eu la camion ,dar, am buton separat pentru asta si se si aprinde martorul in bord.Daca la tine martorul in bord s-a stins, e clar bujiile nu mai sunt alimentate.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Emile, da, daca mai astepti dupa se racesc si la fel si aerul din piston. Oricum, atunci era extrema, -22 de grade temperatura de afara. In mod normal stau aprinse 5-10 sec iarna sau chiar mai putin.

DGT, n-ai nevoie de releu pentru motor cald, pur si simplu cand ai motor cald nu mai stai sa se stinga martorul, ii dai cheie direct. Vara eu oricum pornesc dieselul ca pe benzinar.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Da , asa e dar tot se aprinde martorul. La acel Audi nu se mai aprindea cu motorul cald.

Practic, aceste bujii incalzesc aerul ce intra in capul pistonului, pentru realizarea unei compresii mai bune.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Emil, cand ai verificat ultima oara bujiile? Nu de alta, dar astea sunt cam...hmm, consumabile. De verificat se verifica simplu, legand un fir de borna plus a bateriei si vazut daca, la atingerea firului de varful bujiei, se face scanteie, adica trag curent. Daca nu, inseamna ca respectiva bujie e intrerupta si trebuie inlocuita.

 

Partea cu timpul in care bujiile isi fac treaba n-am studiat-o, dar este pe circuit un releu care decupleaza respectivele bujii dupa un timp oarecare. La Passat stiam sigur ca dura ceva pana se decupla releul de preincalzire cand era foarte frig afara.

  • Like 1

Share this post


Link to post

DGT, nu se aprinde ca nu apuca  <img src= )">

Laurentiu releul nu este de temporizare, intreruperea functionarii bujiilor se face cand in camera de ardere se atinge o anumita temperatura. Asta se poate face dupa un timp variabil sau dupa pornirea motorului.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Asaaa, am vorbit cu colegul de la vechiul loc de munca (si el plecat de acolo).

Senzorul de temperatura folosit e cel din galeria de admisie, in functie de el sunt temporizate bujiile, ele continua sa functioneze chiar si dupa pornirea motorului, pana ajunge apa la 60 de grade, asta iarna, iar vara, maxim 1 minut.

De notat ca bujiile incandescente defecte sunt vazute la tester, e posibil ca atunci cand statea martorul aprins mai mult timp, ECU sa vada defectiune pe ele, acestea sa nu porneasca, si de aceea motorul sa porneasca mai greu.

Edited by laurentziu83
  • Like 1

Share this post


Link to post

Deci , daca dupa ce s-a stins becul la bujii nu ii dai imediat la automat ,acestea se racesc.

Emile, da, daca mai astepti dupa se racesc si la fel si aerul din piston.

Ok. Aspectul ăsta e clar, mulţumesc.

 

@Laurenţiu .. au 2 ani (65-70k km) :rolleyes: Consumabile zici.. Deci, la cât timp/câţi km recomanzi schimbarea?

După cum am zis, "problema" se manifestă doar dacă trece ceva timp între momentul stingerii becului din bord şi momentul pornirii motorului.

 

La mine era acelesi timp si vara si iarna.

e posibil ca atunci cand statea martorul aprins mai mult timp, ECU sa vada defectiune

Cum am zis mai sus, n-am analizat foarte atent. Sunt, totuşi, relativ sigur că timpul cât stă becul aprins, fie iarnă - fie vară, e acelaşi..

 

dar este pe circuit un releu care decupleaza respectivele bujii dupa un timp oarecare.

Este sigur.. altfel erau "arse" demult şi nu cred că mi-ar mai fi pornit la temperaturi scăzute. Spun că erau arse demult, în lipsa unui "releu" care să le decupleze, pentru că am ţinut de ceva ori contactul pus multe minute..

 

Senzorul de temperatura folosit e cel din galeria de admisie, in functie de el sunt temporizate bujiile, ele continua sa functioneze chiar si dupa pornirea motorului, pana ajunge apa la 60 de grade, asta iarna, iar vara, maxim 1 minut.

Deci relativ şi pe alocuri "true" spusele vecinilor..

 

Oricum, din ce-mi ziceţi, concluzionez că trebuie să "dau la cheie" imediat ce martorul din bord s-a stins (concluzie la care ajunsesem şi în urma reacţiei motorului).

Dacă ele funcţionează şi după pornirea motorului, aveţi ceva sugestii referitoare la "stilul" de condus (l-am menţionat în primul post)?

 

Mulţam fain pentru răspunsuri, informaţii şi promptitudine! :osanale:

Edited by EM!L

Share this post


Link to post

Totusi nu cred ca este bine sa turezi un motor(mai ales diesel)rece. Cred ca duce la o uzura prematura. Motorul rece, uleiul rece(gros) ungere greoaie.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Emil, eu nu stiu sa mearga bujiile incandescente DUPA pornirea motorului. Indiferent ce alte becuri ai prin bord, acestea ar trebui sa se stinga inainte de bujii (serv sau check engine sau abs indica procedura de verificare a unor senzori care nu ar trebui sa dureze mai mult de 3-4 sec).

 

Tu tre sa dai la cheie imediat dupa ce se stinge becul de bujii incandescente. Bujiile intr-adevar se "consuma" cam dupa 50-80k km. Se schimba doar cele bulite, nu se schimba la un interval.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Martorul de bujii incandescente este cel încercuit cu roşu

bord.JPG

iar aseară ( -4°C, nepornită de 6ore) s-a stins după 2-3sec.

Presupunerea mi-a fost confirmată, "problema" (pornirea greoaie, la rece, atunci când trece ceva timp între stingerea martorului bujiilor incandescente şi pornirea motorului) şi-a găsit rezolvare (trebuie să "dau la cheie" după ce s-au stins martorii din bord; cu cât aştept mai mult, cu atât temperatura bujiilor şi a "vecinătăţii" lor scade => comportament normal de pornire greoaie, la rece).

 

@alx, din ce zice Laurenţiu şi din ce mi-au mai zis ceva persoane ce au oareşce tangenţe cu domeniul auto, pare-se că ele continuă să funcţioneze până când apa ajunge la o temperatură X. Şi normal mi s-ar părea să fie decuplate atunci când acea temperatură este atinsă şi nu când treci prima dată de o anumită turaţie (2500rpm, aşa cum se zice într-unul din "miturile" auzite). Dunno.. relizez că e cam târziu, după 2 ani de exploatare, să-mi ridic atâtea probleme :D

@DGT, scopul e să-l aduc, cât mai repede (cu sau fără ajutor din partea bujiilor  <img src= )"> ) la temperatura de regim. Să stau în jur de 2k rpm, la cum e etajată cutia mea de viteze, din 1 în 2 trebuie să schimb pe la 3200, apoi, din 2 în 3, pe la ~2800. Şi prefer, pe jumătatea de km până la primele semafoare (asta dimineaţa/prima pornire a zilei), să merg cu a 2a pe la 2500-3000, decât să schimb în 3 şi să rulez la 1800-2000. All in all, cum până acu' n-a avut nimic de obiectat, cred că e safe şi pare să-i convină. Oricum, orice sfat e/a fost mai mult decât binevenit şi luat în considerare/avut în vedere.

 

Mulţam de răspunsuri  <img src= ">

Edited by EM!L

Share this post


Link to post

Citat din manulaul utilizatorului la Epica, am facut bold ce mi s-a parut interesant:

 

" Pornirea motorului diesel

Introduceţi cheia în contact şi rotiţi-o în poziţia „ON” fără a apăsa pedala de acceleraţie. Indicatorul de bujii se va aprinde şi apoi se va stinge când bujiile sunt suficient de încălzite pentru pornirea la rece a motorului. Imediat ce lampa de control bujii incandescente se stinge, porniţi motorul.

 

TRANSMISIA MANUALĂ

1. Asiguraţi-vă că şoferul şi pasagerii poartă corect centurile de siguranţă.

2. Trageţi frâna de mână dacă aceasta nu este deja acţionată.

3. Asiguraţi-vă că scaunele, tetierele şi oglinzile retrovizoare sunt în poziţiile adecvate şi reglaţi-le dacă este necesar.

NOTĂ

Dacă motorul s-a înecat în timpul pornirii, apăsaţi încet până la capăt pedala de acceleraţie, ţineţi-o în această poziţie şi porniţi motorul.

4. Asiguraţi-vă că maneta schimbătorului de viteze este în poziţia neutră şi apăsaţi la maximum pedala de ambreiaj.

5. Fără a atinge pedala de acceleraţie, rotiţi cheia de contact în poziţia START şi eliberaţi cheia atunci când motorul porneşte. Dacă motorul porneşte pe moment apoi se opreşte, aşteptaţi 10 secunde şi apoi încercaţi din nou.

6. Lăsaţi motorul să meargă la ralanti timp de cel puţin 30 de secunde.

7. Eliberaţi frâna de mână.

8. Conduceţi cu viteză moderată pe o distanţă scurtă, în special pe vreme rece, până la atingerea temperaturii normale de regim a motorului."

 

Cred ca informatiile acopera multe din intrebarile de mai sus. Interesant si util mi s-a parut sfatul cu apasarea ambreiajului la pornire. Il gasesc foarte util mai ales pe vreme rece cand vrei sa eliberezi motorul de orice sarcina suplimentara. Nu mai facusem asta de pe vremea Daciei :) ) . Sfatul cu 30sec la relanti este pentru a reduce uzura turbinei.

Edited by ches
  • Like 1

Share this post


Link to post

Între timp am găsit manualul Renoului şi am dat de secţiunea ce răspunde întrebărilor mele.

pornire_manual_reno.JPG

Share this post


Link to post

Emil, e prima data cand vad intr=un manual de utilizare de dizal treaba cu acceleratia blana la mai putin de -10 grade... Ce reno e? dti d-ala vechi? ca la commonrail este aberant sa faci chestia asta...

Naibii, nici sdi-urile alea vechi de VAG, fara turbina, nu trebuiau accelerate blana ca sa porneasca la rece...

 

Eu personal nu as face chestia asta la nici un motor.

Edited by madkat

Share this post


Link to post

1.9 de cei, F9Q[...], 75kw :rolleyes:

N-am aplicat treaba asta niciodată, oricum. Şi-a pornit ok la -23°C, fără ambreiaj apăsat&stuff ..

Până să găsesc manualul ăsta în engleză singurele chestii pe care le "descifrasem" şi interpretasem din manualul maşinii(varianta tipărită, desigur), erau pozele. Din germană nu-nţeleg o boabă..

Edited by EM!L

Share this post


Link to post

E misto 1.9-le asta. De fapt singurul dizal fain de pe reno. Are bosch edc-15 sau edc-16 - niste centrale de injectie tare faine, care nu prea au nevoie de tratamente gen dacie pe carburator cu jiglerul infundat.

 

Edc-15 am si eu pe Alfa, si in manual nu scrie de treaba asta, doar, ca la orice dizal, sa dai la cheie dupa ce se stinge spirala, si daca nu vrea, se lasa 10 secunde si se incearca din nou. Oricum niciodata de cand o am nu a fost cazul de "insert coin and try again"

 

Totusi ambreiajul apasa-l la FIECARE pornire, indiferent daca sunt -20 sau +40 afara.

Edited by madkat

Share this post


Link to post

Totusi ambreiajul apasa-l la FIECARE pornire ...

Ce castigi inafara uzurii rulmentului de presiune ?

Share this post


Link to post

Ca amaratul ala de demaror nu mai amesteca si marmelada din cutie, pe langa cea din motor. Iar fata de uzura din trafic (mai ales urban) asta e nimic pentru rulment.

Share this post


Link to post

Ca amaratul ala de demaror nu mai amesteca si marmelada din cutie, pe langa cea din motor.

Pe langa compresie, marmeladele se gasesc la zecimala a doua, precautiune inutila. Povestea asta-i din ciclul "Mi-a zis doi vecini".

Share this post


Link to post

Pe frig cel putin, dupa ce pornesc motorul cu ambreiajul apasat, cand las pedala (cu schimbatorul la punctul mort) se simte o variate in turatie, cand motorul incepe sa invarta si ce e prin cutie. Isi revine, evident, dar se simte o "opintire".

Asta si la cielo, si la toate masinile cu care am avut de-a face.

 

Evident ca pe langa compresie nu e mare lucru. Dar tot e un efort in minus.

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...