Jump to content
Sign in to follow this  
sorein

Funcţionare Variabilă A Acumulatorului (a Bateriei)

Recommended Posts

În iunie (2009) a trebuit să merg la prima verificare a acumulatorului Bosch, aflat în garanţie și montat pe un Kalos.

 

Pasul1: La distribuitor, verificarea a dat rezultate proaste. La ralenti 13,00V, la acceleraţie 13,30V. Au folosit un aparat de măsură portabil. M-au trimis la service pentru a verifica partea electrică, acumulatorul fiind considerat fără probleme.

 

Pasul2: La service-ul GP (Chevrolet), testul computerizat al părţii electrice a indicat că ar fi probleme cu puntea de diode (cod 93740752) și cu releul de încărcare (cod 93740756).

 

Pasul3: Cum oferta de preţ al componentelor era piperată, am încercat o a 2a părere la un service recomandat ca bun pe partea electrică. Măsurătorile au arătat o comportare excelentă a încărcării acumulatorului, în jur de 14V.

 

Pasul4: După jumătate de oră, înapoi la distribuitor cu chef de scandal. Măsurătorile arată iar 13,30/ 13,60, folosind același tip de aparat ca și la service-ul de la pasul3. Concluzia: variaţii la încărcare.

 

Pasul5: A 2a zi. Examinarea încărcării acumulatorului la reprezentanţa Bosch, arată că totul e în regulă. Listarea zice: Capacitate pornire: 90% (BUNĂ); Test generator: ondulaţie bună, tensiune regulator 14.26 (BUNĂ); voltmetru: 14,29.

 

Pasul6: La distribuitor, măsurătorile arată bine (ralenti: 13,80, acceleraţie: 13,60). Garanţia reconfirmată.

 

Aș vrea să pricep de ce măsurătorile au dat rezulltate variabile?

Ar trebui să înlocuiesc puntea și releul? Cum au afectat ele aceste rezultate?

Aș fi vrut să nu influenţez un eventual răspuns, dar poate e bine să menţionez că mașina nu a fost pornită vreo 3-4 zile înainte de a merge la prima verificare. Există ocazional perioade de 2-3 zile cînd mașina nu e pornită.

Share this post


Link to post

Nu ai specificat daca masuratorile au fost efectuate cu si fara consumatori (faruri, aeroterma, etc). 13,8 v este minimul in care are voie sa se incadrez incarcarea (13,8-14,2). Ca sa excluzi acumulatorul cel mai ieftin ar fi sa incerci cu unul de imprumut si sa refaci masuratorile (eventual cu un voltmetru de la un cunoscut/vecin).

Share this post


Link to post

A fost un fel de specificare: măsurarea "în ralenti" însemnînd fără consumatori, iar "la acceleraţie" însemnînd cu motorul turat la 2500 și cu faza lungă aprinsă. Credeam că e o procedură "standard" la măsurători.

Faptul că acumulatorul ar avea vreo problemă a fost eliminat de la început. Dacă e vreo problemă, ar putea fi la partea electrică. Așa am înţeles eu.

Share this post


Link to post

Da, aceasta testare e standard iar acumulatorul tau este ok cat timp iti asigura pornirea motorolui. Ai probabil ceva contacte oxidate, mai degraba la partea de regulator de tensiune decat la diode. O dioda intrerupta provoaca rotirea neuniforma a alternatorului deoarece pe un sector de cerc rotorul are sarcina (produce curent) si pe altul se invarte in gol (momentul in care ar trebui sa functioneze dioda arsa) si chiar se aude o zbarnaiala.

Pentru a depista o dioda arsa la nivel ingineresc cel mai comod este sa folosesti un osciloscop insa acest aparat nu mai face parte de ceva vreme din dotarea service-urilor moderne :(

Edited by Senna

Share this post


Link to post

Nu pare prea buna aceasta "metoda standard" de verificare a incarcarii, cu o dioda arsa la relanti (si fara consumatori) poate lejer sa debiteze acel minim de 13,8 V si la fel de bine si la 2500 rot/min doar cu faza lunga aprinsa (cca. 11 A consum) avand in vedere ca alternatorul (bun) debiteaza peste 30 A (nu stiu exact la acest model). De fluctuatie (in cazul unei diode intrerupte) nu cred ca se poate detecta "ochiometric", in primul rand este vorba de o jumatate din acel arc (pentru ca cealalta polaritate este asigurata de dioda nr.2 de pe acea infasurare), eventual dioda sa fie strapunsa si in acest caz ar consuma ce "produce" dioda nr.2. Oricum, fulia alternatorului este demultiplicata (fata de fulia care antreneaza cureaua) de cel putin de 3 ori ("ochiometric") asta inseamna ca la un relanti de 800 ture = 2400 ture pentru alternator, la asta adaugam si inertia rotorului (care este destul de masiv) + inertia motorului si nici vorba de fluctuatie din cauza unei diode arse. De zgomot datorita unei diode arse nici nu mai vorbesc.

PS M-am legat de acumulator deoarece asa am inteles din titlul topicului "Functionare variabila a acumulatorului", poate trebuia "Functionare variabila a alternatorului".

Share this post


Link to post

Teoria mea e orientata spre instalatii clasice, unde turatia alternatorului era de doua ori mai mare ca a motorului. Am detectat diode arse pe cale auditiva, insa metoda oficiala este folosirea osciloscopului. Metoda auditiva mi-a "predat-o" electricianul auto de la Poli-AR iar proful ne-a aratat cu osciloscopoul. Alternatoarele clasice debitau 35-50A iar cele contemporane (pt masini cu injectie de benzina, abs, esp si alte mari consumatoare de curent) debiteaza in jur de 100A > :)

Daca omului ii indica 13.8V e clar ca are o problema, daca ar avea acces la alimentarea infasurarii de excitatie ar putea-o pune la + pt o secunda si daca tensiunea nu va creste catre 15V clar e problema din diode!

Edited by Senna

Share this post


Link to post

Pai asta am spus si eu, ca masuratoarea nu este elocventa (in modul in care a fost efectuata) si sigur are probleme cu alternatorul. Eu stiam ca pe excitatie directa tensiunea urca undeva in jur de 18 V, dar ma rog nu asta e problema. Iar metoda auditiva o fi pentru cei cu ureche muzicala dar pentru cea cu fluctuatiile de turatie tot nu mai convins.

Share this post


Link to post

Urca spre 18V daca nu ai avea nici un consumator insa permanent ai unul mare - bateria, care are rol de tampon.

Eu ti-am zis ca fac diferenta la alternator clasic cu una sau mai mult arse, e un sunet strident cam ca la tramvai modern fara reostat, cu motor alimentat prin PWM.

Asteptam sa vedem ce noutati are autorul acestui topic...

Share this post


Link to post

E drept că titlul subiectului nu a fost cel mai inspirat. Mai bun ar fi fost: Comportare variabilă a sistemului de încărcare a acumulatorului.

 

În același timp sînt dezamăgit că nu a apărut un răspuns clar. Cumva era de așteptat, pentru că nici datele iniţiale nu au fost foarte clare. Ar fi trebuit să întreb la service ce anume problemă e cu puntea și cu releul (o detaliere).

 

Nu știu ce să fac acum. După unii, sistemul de încărcare e defectuos. După alţii, nu e nici o problemă. După alţii, există chiar două piese cu oarecum defecte, deși în funcţionarea mașinii eu nu idenific nici o anomalie.

 

Să las lucrurile așa?

Să schimb numai releul de încărcare? Sau și puntea? de siguranţă. (Costul ambelor e mare, după cum știm.)

Să mai merg la alt service pentru o nouă testare a părţii electrice?

 

O explicaţie nedată încă este ce efect a avut faptul că mașina nu fusese pornită de vreo 4 zile înainte de prima măsurătoare și, în general, nu e folosită des (pauzele de 2-4 zile sînt frecvente). După drumurile între băieţii

ăia, să-și fi revenit acumulatorul?

Share this post


Link to post

Mai asteapta atunci pana nu iti mai porneste.

Nu poti primi un raspuns clar de la nimeni, partea electrica fiind mai mistica. Repararea la reprezenta ar suna asa: inlocuit alternator sau, daca au chef, doar puntea de diode si releul regulator. La service multimarca ar suna asa: daca exista acces la releul regulator se pune excitatia la plus si se verifica functionarea, daca tot nu incarca se schimba puntea de diode, daca incarca se schimba releul; daca incarca doar o idee mai bine dar nu total...se schimba amandoua. Daca nu exista acces atunci se demonteaza puntea si releul si se verifica apoi se iau decizii la subiect

Share this post


Link to post

După săptămîni de ezitare din cauza preţurilor celor 2 componente suspecte, m-am hotărît să fac reparaţia. Am fost la un distribuitor de acumulatoare, care a verificat din nou acumulatorul separat, pentru a fi sigur că nu de acolo e problema. Apoi s-a întîmplat să fiu îndrumat spre electricianul minune, unul care lucrează pe cont propriu într-o baracă. A fost singurul dintre cei 6 măsurători (inclusiv vreo 3 service-uri cu fiţe), care a măsurat între acumulator şi alternator găsind o cădere de tensiune de cca 0,5 V. Diagnosticul: cablul dintre acumulator şi alternator era degradat şi producea pierderea de tensiune. După dublarea lui cu un cablu nou, totul a revenit la normal. Ciudat e că nimeni altcineva (inclusiv de pe acest forum) nu s-a gîndit la această cauză, deşi electricianul mi-a spus că nu e o defecţiune rară şi e comună mai multor mărci.

 

Şocant pînă la urmă e cum ar fi trebuit să plătesc la Gold & Platin piesele suspecte plus manopera probabil în jur de 900-1000 de lei (notă: se găsesc destul de uşor piese pe Internet la preţuri cu 50-60% mai mici decît la G&P!), în timp ce nea Gioni m-a rezolvat cu 80 de lei.

Share this post


Link to post

Un exemplu de comportament aiurea, legat de baterie:

- masina in cauza: Toyota Avensis 2004, 1.8 - 130cp - benzinar;

 

Weekend-ul trecut, dupa ~2.5 saptamani de stationare, tatal meu pleaca cu masina din Campina spre Busteni. Masina porneste perfect, toate cele functionale. Pe drum, de la Comarnic pana la Busteni s-a mers in coloana, intr-un regim infernal(numai in treapta 1). Ca si consumatori, urmatorii erau prezenti: clima(implicit ventilator racire motor permanent), ventilator racire interior la 30% din putere, faza scurta, proiectoare(le-a aprins din greseala si a mers asa cu ele), cd player la 20% din putere. 2.5 ore si 15 litri de benzina mai tarziu(consum mediu de 32.6l/100km) ajunge in Busteni. Din nou, toate bune si frumoase. Lasa masina vreo 2-3 ore, cat a avut treaba pe acolo si apoi, sa plece inapoi. Insa..supriza:

- masina nu se deschidea din telecomanda, actuatoarele nu puteau functiona;

- deschide masina din cheie(inchiderea centralizata nu functiona nici de data asta);

- pune contactul-> iluminarea bordului nu se aprinde(la Toyota se aprinde mereu bordul), nu are martori aprinsi decat P/S(servodirectia electrica), semnul de baterie si atat. In rest nici un martor(doar contactul pus).

- da sa porneasca: nimic. Nici un clanc, nimic.

Deci, bateria moarta, complet! Pana si computerul de bord(cel cu medii de consum, etc) nu mai functiona, nu se aprindea display-ul.

 

Cheama pe cineva pana la urma(un mecanic local), ii da curent, masina porneste, toate bune si frumoase. Ca si faza curioasa, valorile computerului de bord se resetasera. Ajunge la Campina cu ea, intr-un timp normal(~40 de minute). Acasa ne decidem sa masuram intai bateria, sa nu luam alta degeaba. Cand ne-am dus la masina, "ochiul" de control al bateriei era verde, deci din start parea ok.

Masuratoarea s-a facut la bornele bateriei si are urm rezultate:

- motor oprit, fara consumatori - 14.5V;

- motor pornit, ralanti, fara nici un consumator(altul decat motorul): 15V;

- motor pornit + consumatorii: clima pornita(implicit si ventilator racire radiator), ventilare interioara la 75% din putere, cd player la 30% din putere, dezaburire luneta+oglinzi, lumini pe faza de intalnire - 14 V;

 

Acum:

1. mi se par cam mari voltajele; sunt totusi normale?

2. de ce a murit bateria in urma drumului respectiv?

 

Bateria este cea originala a masinii, are aproape 5 ani, capacitate mica: 45-50Ah(mi se pare ca de 45 este). Masuratorile s-au facut cu motorul cald si o turatie de ralanti de ~800rpm. Aparatul cu care s-a facut masuratoarea este dintr-o generatie mai veche, din acela cu ac indicator si multe rotite de selectie a domeniului de masurare(si cat o caramida de mare) si conform tatalui meu are eroare de maxim +/- 0.5V.

Edited by closchkutza

Share this post


Link to post

Dar cum ai masurat aia 15 litri? Mie imi place insa cat esti de precis cu procentele alea :) )

Eu cred ca misterul e ca masina a lasat-o cu farurile si proiectoarele tot aprinse ;)

Share this post


Link to post

Ciudat e că nimeni altcineva (inclusiv de pe acest forum) nu s-a gîndit la această cauză, deşi electricianul mi-a spus că nu e o defecţiune rară şi e comună mai multor mărci.

 

Eu cred ca te inseli. Nu ai cautat bine la alte marci (de exemplu cielo), unde este o problema frecventa. Eu un ditamai topicul acolo "probleme electrice" si inca unul cu "bec rosu baterie aprins".

Edited by Dj_Dark

Share this post


Link to post

Tommy, chiar ma asteptam la ceva serios, nu la un comentariu relativ inutil. Ma rog..

Ca sa elucidez misterul celor observate de Tommy:

1. Procentele alea sunt date in felul urmator:

- cd playerul are volum pana la 60, daca nu ma insel. Tatal meu merge cu el mereu la 12 => 20% din volumul maxim.

- ventilatorul de racire interioara are 8 pozitii. El merge in mod uzual(nu umbla niciodata la el) pe pozitia 3. Rotunjit: 30%'

- rezervorul masinii are 60l capacitate maxima. Un sfert de rezervor reprezinta 15 litri. Indicatorul masinii arata foarte bine, probat de mine la pompa, de la jumatate la full mi-au intrat 31l.

- nu, nu a uitat nimic aprins. Masina piuie pentru toate alea: pentru faruri, pentru cheie in contact, pentru centuri. Cand s-a dat jos din masina nu a piuit nimic, ar fi auzit pentru ca piuie tare. In plus, stie ca a stins luminile. Daca nu as fi stiut acest amanunt nu as fi pus vreo intrebare aici, asa, de amorul artei.

 

Alte comentarii...?

Share this post


Link to post

Da. Pare cam mult. S-ar putea sa ti-o "fiarba". E posibil din cauza bateriei descarcate sa ai valorile astea.

Am observat ca exista cazuri in care alternatorul rece incarca bine si incins numai incarca. Din pacate astea sunt cel mai greu de diagnosticat. Toate diodele dau bine la masuratoare in schib incinse nu mai functioneaza corespunzator, de exemplu.

Share this post


Link to post

Motorul era incins, sa zic asa, venise cu ea de 10 minute cand am facut masuratorile. Nu apucase sa se raceasca mare lucru.

Share this post


Link to post

Closcuta, ai facut vreodata plinul de la linia de sfert? Ai fost tu acolo si ai verificat sa vezi daca nu le-a uitat aprinse?

Si daca e un zgomot mare cand s-a dat jos cum auzea bipaiturile alea? Nu ai spus ca si cu proiectoare a mers fara sa-si dea seama?

De ce am crede ce ne spui tu ca a spus el?

Din ce spui tu rezulta o singura concluzie, ca resetul ar fi rezolvat toate problemele electrice, ceea ce eu nu o cred. :)

Deci fie problema nu a existat, fie nu e rezolvata. Problemele electrice se rezolva in service, nu pe povestirea povestirii.

Share this post


Link to post
Cheama pe cineva pana la urma(un mecanic local), ii da curent, masina porneste, toate bune si frumoase. Ca si faza curioasa, valorile computerului de bord se resetasera. Ajunge la Campina cu ea, intr-un timp normal(~40 de minute). Acasa ne decidem sa masuram intai bateria, sa nu luam alta degeaba. Cand ne-am dus la masina, "ochiul" de control al bateriei era verde, deci din start parea ok.

Masuratoarea s-a facut la bornele bateriei si are urm rezultate:

- motor oprit, fara consumatori - 14.5V;

- motor pornit, ralanti, fara nici un consumator(altul decat motorul): 15V;

- motor pornit + consumatorii: clima pornita(implicit si ventilator racire radiator), ventilare interioara la 75% din putere, cd player la 30% din putere, dezaburire luneta+oglinzi, lumini pe faza de intalnire - 14 V;

 

Acum:

1. mi se par cam mari voltajele; sunt totusi normale?

2. de ce a murit bateria in urma drumului respectiv?

 

Bateria este cea originala a masinii, are aproape 5 ani, capacitate mica: 45-50Ah(mi se pare ca de 45 este). Masuratorile s-au facut cu motorul cald si o turatie de ralanti de ~800rpm. Aparatul cu care s-a facut masuratoarea este dintr-o generatie mai veche, din acela cu ac indicator si multe rotite de selectie a domeniului de masurare(si cat o caramida de mare) si conform tatalui meu are eroare de maxim +/- 0.5V.

La bateria aia, la vechimea ei si la regimul de trafic de care povestesti, trebuie sa o arunci, e singura vinovata de comportamentul respectiv. Plus ca e mica pentru motorul ala. Nu stiu de ce iti mai faci atatea probleme si teorii.

Becul ala verde este pe 1 element. Daca ala e bun, becul e verde, dar bateria poate debita tensiuni mici. Tensiunile mari pe care le ai la incarcare sunt cauzate fie de instrumentul de masura, fie de faptul ca bateria e moarta si nu este capabila sa absoarba curentii de incarcare generati de alternator.

Share this post


Link to post
Closcuta, ai facut vreodata plinul de la linia de sfert? Ai fost tu acolo si ai verificat sa vezi daca nu le-a uitat aprinse?

Si daca e un zgomot mare cand s-a dat jos cum auzea bipaiturile alea? Nu ai spus ca si cu proiectoare a mers fara sa-si dea seama?

De ce am crede ce ne spui tu ca a spus el?

Din ce spui tu rezulta o singura concluzie, ca resetul ar fi rezolvat toate problemele electrice, ceea ce eu nu o cred. :)

Deci fie problema nu a existat, fie nu e rezolvata. Problemele electrice se rezolva in service, nu pe povestirea povestirii.

 

Omule, de ce te cramponezi pe chestii ce nu au atata importanta in cazul de fata? Ti-am zis, am facut plinul de la linia de jumatate la plin si de la linia de 3/4 la plin. De fiecare data a fost ok.

Au fost la o manastire unde este foarte liniste. Daca omul imi spune ca nu le-a uitat aprinse il cred. Inclusiv la telefon l-am intrebat daca nu sunt aprinse, s-a uitat la maneta si a zis ca nu, sunt oprite si ca stie cum face bipaitoarea si, desi era sa le uite de vreo 2 ori pana acum, chestia aia l-a facut sa le opreasca. Deci nu, nu le-a uitat aprinse. Stii cum face prostia aia de bipaitoare la avensis?Probabil la fel este si la corolla. Numai incet nu se aude. Una este sa mearga cu proiectoarele aprinse si sa nu-si dea seama(sa nu vada un martor pe bord sau sa nu faca legatura) si alta este sa auda bipaitoarea si s-o ignore. Ti-am zis, stie ce e cu ea, stie de ce bipaie, farurile au fost oprite.

 

Nu stiu de unde ai scos faza cu resetul. Poate imi explici si mie.

 

@Mircea:

 

Bateria nu este chiar veche, am vazut si mai vechi functionale. Tensiune mare era si cu motorul oprit, nu numai cu motorul pornit. In plus, chestia asta s-a intamplat acum 2 saptamani. De atunci nu a mai facut nici o figura, nimic.

Nu cred sa fie stricat respectivul divais de masurare. O sa-l probez cumva totusi.

Nu-mi fac probleme si teorii, pur si simplu am o curiozitate legata de chestia asta. Imi cer scuze daca nu trebuia sa postez pe aici.

Share this post


Link to post

Pai intre noi fie vorba aici e sectiunea "Probleme tehnice - KALEECCS", scuze acceptate sa zicem :)

Poate bateau calugarii toaca. :) )

Acul de benzina de regula cade mai greu in prima parte, indicatiile lui nu sunnt precise, un consum de 32.6 (mi-a placut zecimala :) ) e aproape imposibil fara defectiuni majore chiar mergand prin zapada de 10 cm.

O baterie nu se descarca de la mers daca nu sunt probleme .. asta e cert.

Eventuale probleme la alternator iar nu se rezolva prin reset.

Edited by Tommy

Share this post


Link to post

32,6 arata computerul de bord cand a ajuns acolo. Sau vrei sa zici ca nici asta nu poate sa arate cu zecimala? Nu se poate sa obtii consumul asta "mergand" numai cu treapta 1, la modul mergi 50m, stai, mergi 50 de m, stai, si tot asa pe o distanta de vreo 30km?? Uite ca s-a putut. Sau nici computerul de bord nu e bun?

La matiz e valabila chestia aia cu indicatorul de benzina insa la avensis in 800 km cat am mers cu masina mi s-a parut foarte liniar comportamentul acelui ac.

 

Imi cer scuze ca am postat chestia asta aici. Ar fi trebuit sa fac o sectiune separata pentru autovehiculele Toyota. Sau pe forumul asta trebuie sa se vorbeasca numai despre daewoo si chevrolet??

Inca nu m-am prins de chestia cu resetul? Am pretins eu ca s-a rezolvat problema resetand ceva? Am zis ca pana si valorile computerului de bord s-au resetat, desi nu se reseteaza cand opresti motorul, adica a ramas fara curent de tot. La asta ma refeream.

 

Da, imi inchipui si eu ca o baterie nu se descarca asa, de placere, insa tocmai faptul ca dupa chestia asta a mers si merge perfect ma intriga. Daca era bateria terminata, la 2-3 zile trebuia sa nu mai porneasca iar, in cel mai bun caz. Insa masina porneste fara nici o treaba.

Edited by closchkutza

Share this post


Link to post

La mine la motor de 1.6 am baterie de 60, eu ma indoiesc ca producatorul a pus baterie de 45 pe 1.8, mai suna-l o data si intreaba-l, s-ar putea sa ai o surpriza :)

Are debitmetre? Altfel e un consum aproximat si computerul de bord e un bull shit care poate fi dat peste cap in anumite conditii.

Eu unul asa am inteles citind titlul ariei, ca e rubrica pentru kalos, aveo etc..

Edited by Tommy

Share this post


Link to post

Da, din cate stiu are debitmetru. Si da, ai dreptate, are 40 Ah, nu 45, scuzele mele. Intra si pe forumul marcii sa vezi ca si acolo se confirma faptul ca avensisul de 1.8 vine cu o baterie mica.

Edited by closchkutza

Share this post


Link to post

Ultimul :o fftopic: scuze

Din cate stiu eu .. pentru a masura consumul ai nevoie de debitmetre, nu de debitmetru :)

Daca tot ai gasit acolo topic.. pe forumul marcii.. e foarte frumos, acolo e ideal sa pui intrebarea, exceptand service-ul.

Altfel daca masina merge bine de 2 saptamani.. lasa-l in pace .. nu fa ca tine cu matizul care mereu auzi

zgomote si nu ai retineri sa le postezi sau sa faci comparatii indiferent daca esti pe sectiunea de cnel sau kaleecss.

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...