Jump to content
Sign in to follow this  
Cumnatu

Aliaj Vara Si Tabla Iarna

Recommended Posts

Din ce am citit aici si nu numai aici lumea prefera iarna sa circule pe jantele de tabla ( daca le are ) eventual de diametru mai mic.

De ce ?

Din cate ma duce pe mine capul ( convins ca nu ma duce bine ca doar nu o fi toata lumea nebuna ) iarna tocmai ca ai o suprafata mai moale, cu niscaiva noroi cu zapada samd care sa mai inmoaie suprafetele dure ale bordurilor si gropilor in general.

Si deci, de ce iarna mai toata lumea care dispune de un set de jante de tabla le prefera pe acelea evident spre a proteja investitia in jantele de aliaj, mai scumpe ?

Ce anume face ca iarna sa se buleasca mai usor jantele de aliaj ?

Edited by Cumnatu

Share this post


Link to post

Poate umezeala si sarea din solutiile antiderapante ?

Share this post


Link to post

Pai nu stiu de ce, asa am avut senzatia in urma citirii diverselor posturi ca oamenii prefera tabla iarca ca e mai ieftin de indreptat.

Deci oarecum intrebarea se directioneaza catre actiunile mecanice ce se intampla iarna mai degraba decat catre cele chimice.

Share this post


Link to post

Pentru ca in general decat sa cumperi gume de iarna de 17 pentru jantele de aliaj e mult mai ieftin sa treci la 15 tabla sau aliaj cu gume de iarna. Avantajele sunt un talon mai mare pentru amortizat gropi sau borduri ascunse in zapada, evitarea deteriorarii jantelor in general, costuri mai mici si evident un oarecare confort. Nu mai stai la cozi la vulcanizari nu mai dai bani de 2 ori pe ani pe demontat / montat.

Share this post


Link to post

Cu restul replyului sunt de acord, are logica dar

amortizat gropi sau borduri ascunse in zapada

Prin pozitionarea ei ( la muchia dintre bordura si drum ) zapada nu tocamai asta face, inmoaie duritatea impactului.

Sau in cazul unei gropi "ascunse" tocmai prezenta zapezii in respectiva groapa nu o face pe ea mai mica, sau macar marginile mai rotunde ?

Share this post


Link to post

1- iarna se poarta jante mai mici, talon mai inalt si latime mai mica pentru ca asa poarta orice masina din WRC, daca pe asfalt incalta jante de 18", pe drum bolovanos si pe zapada/gheata poarta jante de 15" (explicatiile nu-si au rostul, se subinteleg la nivelul userilor acestui forum);

2- suprafata jantelor din aliaj este protejata cu un lac, o janta folosita poate avea sarit acest lac in anumite zone, asa ca, "sarea" utilizata la topirea zapezii si coborarea temperaturii de inghet poate interactiona chimic cu aliajul neprotejat;

3- probabilitatea sa lovesti borduri este mult mai mare iarna, cazul cel mai frecvent este atunci cand nu mai exista troiene salvatoare: drum curatat cu apa pe el, seara ingheata apa si incepe ninsoarea, o frana te duce drept in bordura curata;

4- singura modalitate de a opri o masina pe o panta cu gheata pentru a evita o tamponare periculoasa sau costisitoare este de-a frana cu janta la bordura !

 

PS doar la voi in B, troienele de la bordura se topesc la sosirea primaverii, in orice oras in care nu este permisa parcarea masinilor pe drumurile principale, troienele sunt curatate imediat dupa incetarea ninsorii.

Share this post


Link to post

Eu la punctul 1 am un mic ghimpe pentru ca vad o idee ce se tot reia pe aici in fiecare iarna, asta cu rotile mai inguste mai bune decat alea late (ca asa e in WRC). O fi asa in WRC dar aia acolo merg altfel decat mergem noi pe strada. Ei merg cu rotile invartindu-se mult mai repede decat viteza masinii (care de multe ori - adica in vreo 60% din timp - este indreptata in alta directie decat a rotilor). Practic masinile alea derapeaza non-stop iar caucicurile inguste sunt folosite sa sape in zapada. Asta ca sa nu vorbim ca masinile de acolo au tractiune integrala deci sapa si cu spatele. Pe acelasi principiu cauciucurile de iarna ar fi nefolositoare pe rotile nemotoare.

 

Cand este vorba de manevrabilitate si accesibiltate in zone greu ... accesibile, nordicii folosesc latimea (nu lungimea) si aleg senilele. Am vazut la un moment dat un reportaj pe la Discovery pe tema asta si aratau un transportor blindat al suedezilor (parca) prin niste nameti. Se misca ala ca pe bulevard. La un moment dat se deschide o usa si sare un soldat din transportor. Se afunda in zapada pana la piept astfel incat ajunge cu barbia la nivelul senilelor utilajului din care tocmai coborase. Acum noi nu vom folosi senilele ci "the next best thing" cauciucurile late.

Edited by Zmeul cel rau

Share this post


Link to post
Cu restul replyului sunt de acord, are logica dar

 

Prin pozitionarea ei ( la muchia dintre bordura si drum ) zapada nu tocamai asta face, inmoaie duritatea impactului.

Sau in cazul unei gropi "ascunse" tocmai prezenta zapezii in respectiva groapa nu o face pe ea mai mica, sau macar marginile mai rotunde ?

 

Pai o amortiza zapada ceva dar groapa ramane tot groapa. O groapa pe care daca o vedeam nu o luam. :) Adica ideea ca iarna gropile sunt mai mici pica.

Share this post


Link to post

Hai sa va mai zic una importanta, patita de mine : jantele de aliaj, iarna, cand mergi prin nameti, au tendinta de a acumula zapada printre spite si pe partea interioara, ceea ce duce la dezechilibrarea rotilor. Zapada ingheata acolo si te alegi cu cateva zeci de grame bune in plus care dezechilibreaza...echilibrul rotilor. Daca dai de o portiune de drum uscata dupa ce mergi prin nameti si incerci si tu un 60/h -70/h ca tot omu care vrea sa ajunga la destinatie la o ora decenta, o sa ai surpriza sa constati ca ai batai in volan. Coboara apoi la -10 grade din masina, curata rotile cu atentie ca nu cumva sa le zgarai, etc.

Jantele de otel nu prea au aceasta insusire dat fiind spatiul incomparabil mai mic in care sa se strecoare zapada .

 

Plus ca sarea de pe drum " mananca" din aluminiul rotilor. Ca sa nu mai vorbesc de zloata noroiasa plina de nisip si alte mizerii abrazive de prin ea.

 

Apropo de ce spunea Zmeul, as propune o imagine mentala ..opusa celei din WRC ....: doua masini care coboara la relanti aceeai panta inzapezita, cu intentia de a vira la poalele ei . Una este cu roti late, de SUV, alta cu roti inguste, de caruta. Care face virajul mai in siguranta si mai repede? Punem pariu ca cea cu roti inguste?

Iar senilele au punctul de contact multiplu cu zapada, rotile au unul singur...comparatia dintre cele doua nu cred ca-si are rostul. Senilele nu sunt facute sa se afunde, ci sa ...stea la suprafata.

 

Iar fara roti de iarna pe spate ...nu stiu ce frana poti sa ai. Fata masinii se opreste, iar spatele incearca sa te depaseasca...

Edited by Englishman

Share this post


Link to post

Ce spui tu cu jantele de aliaj iarna mi se pare cam bizar, esti primul pe care il aud cu asa ceva, nu stiu ce jante ai tu de acumuleaza zapada intr-asa un hal, ma gandesc ca la fel de bine ar trebui sa ia si noroi la bord.

 

Zmeule, e vorba de grip la ambele tale probleme :D

Share this post


Link to post
Apropo de ce spunea Zmeul, as propune o imagine mentala ..opusa celei din WRC ....: doua masini care coboara la relanti aceeai panta inzapezita, cu intentia de a vira la poalele ei . Una este cu roti late, de SUV, alta cu roti inguste, de caruta. Care face virajul mai in siguranta si mai repede? Punem pariu ca cea cu roti inguste?

Iar senilele au punctul de contact multiplu cu zapada, rotile au unul singur...comparatia dintre cele doua nu cred ca-si are rostul. Senilele nu sunt facute sa se afunde, ci sa ...stea la suprafata.

Ai dreptate, nu isi are rostul comparatia. Te gandesti la patine de gheata dar rotile nu functioneaza ca patine de gheata. Altfel ar trebui ca motocicletele sa aiba aderenta maxima in timpul iernii. Probabil de aia sunt atat de multe iarna pe strazi. Incearca doar sa te gandesti in aceeasi panta care dintre cele doua vehicule va opri prima ca sa iti dai seama de aderenta. Gandeste-te de ce patinele de gheata si talpicii saniilor sunt inguste/ingusti. Adu-ti aminte cum opresti sau carmesti sania mai din scurt punand piciorul jos. Mai poti sa pui sania de-a curmezisul pantei dar atunci vei avea in fapt o roata mai lata.

 

 

PS: Defineste, te rog, notiunea de contact multiplu! :mrgreen:

Te referi probabil la "suprafata mare de contact", dar atunci ar trebui sa imi dai mie dreptate.

 

@tommy, problema cu jantele de aliaj iarna expusa de Raduxinglishdiud e reala.

Edited by Zmeul cel rau

Share this post


Link to post

@ tommy am patit-o si eu cu zapada acumulata.

 

ontopic sunt de acord cu corodatul, talonul mai mare din cauza gropilor "invizibile" din cauza zapezii si in primul rand pretul. Avand in vedere ca iarna nu iei curbele cu viteza foarte mare nu iti trebuie talon mic la roata si daca se face un calcul simplu mai ieftin iesi cu niste cauciucuri cu talon mai inalt + jante de tabla decat 4 cauciucuri cu talon mic. Si daca risti sa-ti rupi vre-un cauciuc in vre-un crater "invizibil" prefer sa-mi rup un cauciuc cu talon mare.

 

LE @ zmeu. Depinde de tipul de zapada si de grosimea stratului. Daca e mai inghetata folosesti suprafata mare si cuie, daca e mai afanata roti mai subtiri sa se "afunde mai bine" pentru control sporit. Insa nu poti alege ceva anume fiindca nu o sa mergi tot timpul in aceleasi conditii.

Edited by Dj_Dark

Share this post


Link to post

=)) Raduxinglishdiud... asta mi-a placut ! uite ca exista oameni care ma stiu mai demult, cu toate ca nu-mi imaginam asta.

 

Apropo de motociclete, parerea mea este ca daca legi doua motorete in paralel se obtine un vehicul ideal de mers pe zapada...mai bun ca orice 4 x4 cu roti enorme. :mrgreen: . Ceva de genul bicicletelor tandem de pe litoral, sudate impreuna.

 

Pai iarna nu mergi cu moto din acelasi motiv pt care nu mergi nici cu bicla...nema stabilitate din cauza ca ai doar...2 roti. Si-ti mai ingheata si bilutele pe deasupra. :tongue:

Share this post


Link to post

Daca e afanata si te afunzi nu e prea productiv. Si chiar iti trebuie cuie si lopeti (ca atunci cand ai ramane pe nisip in Vadu).

 

Uite, de exemplu masinile care intra in desert gen astia de aici, pe care l-am putea asemana ca zapada afanata, scad presiunea in roti pentru a avea suprafata mai mare de contact cu nisipul.

Edited by Zmeul cel rau

Share this post


Link to post
Din cate ma duce pe mine capul ( convins ca nu ma duce bine ca doar nu o fi toata lumea nebuna ) iarna tocmai ca ai o suprafata mai moale, cu niscaiva noroi cu zapada samd care sa mai inmoaie suprafetele dure ale bordurilor si gropilor in general.

Mai, da voi aveti in Bucuresti nameti incontinuu timp de 3 luni?

La mine mai mult de o ninsoare nu vad pe iarna,si aia se duce in 2-3 zile. In rest doar gheata, polei, etc. Ori tocmai astea sunt dure. Nu mai vorbim de gropile care apar in urma dezghetului, de faptul ca e cam periculos sa eviti o groapa pe un drum inghetat, etc. Eu oricum in Ro n-am preferat niciodata roti mai mari de 15, in primul rand pentru ca sunt si mai ieftine anvelopele (un Eagle NCT5 pe 15 pt Passat costa cam 300 ron, nu 700 cat costa unul de 17), si in al doilea rand ca au balonul mai mare, simti mai putin denivelarile, etc.

Din acelasi motiv n-am avut regrete cand am ales anvelope de 185 de iarna, mergand pe principiul ca am nevoie de o suprafata de contact cat mai mare cu gheata, treaba cu nametii e discutabila, intrucat, cu orice anvelope ai avea pe masina, tot poti sa ajungi intr-un punct in care ele sa fie inutile, gen nameti de jumatate de metru intinsi pe mai multe zeci de metri

Share this post


Link to post

Chestia cu pata mare de contact ajuta ca sa eviti sa te afunzi si sa ramai suspendat. Tancurile alea suedeze iti pot trece peste picior si scapi mai ieftin decat daca te calca pe bombeu un caporal nervos, presiunea de contact e foarte scazuta si nu se afunda. Daca ramai cu burta pe zapada ai pus-o, nu te mai ajuta nici un cauciuc sau senila.

 

Si mai e un aspect, un zapada inalta, noroi adanc sau nisip nu inaintezi intotdeauna datorita aderentei, ci in anumite cazuri datorita efectului "de reactie" cauzat de aruncarea noroiului/nisipului inapoi. Ai nevoie deci de cauciucuri late si cu crampoane mari care sa antreneze mult noroi, si accelerezi ca innecatul. Insa trebuie sa ai si ce arunca inapoi, merge in desert, nu pe asfalt cu polei pe el :)

 

Daca insa stratul de noroi/zapada/mazga e de doar cativa cm si sub el e asfalt, s-ar putea sa fie mai bune rotile inguste. Si accelerezi usor, ca sa nu "rupi aderenta".

Share this post


Link to post

Nu, tocmai asta e ideea. Cu cauciucuri subţiri trebuie sa sapi. Văzusem la o emisiune cat de cat serioasa (nu de la noi), un reportaj despre curse auto pe zapada. Au prezentat reporterii ce roti folosesc maşinile după care au intervievat şoferii despre metoda de condus.

 

Într-adevăr cauciucurile erau mult mai inguste decat rotile de strada si aveau crampoane si ţinte si sunt făcute aşa pentru a sapa in zăpadă dar ele sapa activ in zăpadă. Maşinile alea sunt in majoritatea timpului in derapaj si pentru a controla acest derapaj rotile se învârt tot timpul cu viteza mare astfel încât sa prindă din când in când aderenta. Pentru asta vor fi motoare toate cele patru rotile. Daca se foloseşte o maşina cu tracţiune fata, rotile din spate vor fi blege si nu vor mai putea sapa in zăpada, deci îngustimea lor ar fi degeaba.

 

Metoda de sus e total in contradicţie cu metoda folosita de către şoferii normali. Noua ni s-a spus de la început ca atunci când suntem pe gheata sa nu bruscam pedalele, sa nu învârtim rotile in gol, etc. Majoritatea dintre noi chiar facem aşa, restul rămân blocaţi pana ii scoate altcineva. Mersul in derapaj ar fi prea periculos pentru strada, why my feather!

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...