Jump to content
Sign in to follow this  
Tommy

Tamburi vs Discuri

Recommended Posts

Nu ai discuri ventilate. Aici vorbim de aveo. Am mai spus-o si un post mai sus, nu e doar tamburul la matiz, se adauga raport calculat prost si suspensii nefericit alese. In plus tamburul este rece pentru ca ajunge la el putina forta de franare, deci nu e ceva extraordinar de bun :D . Fa un test de frane si ai sa vezi singur.

Edited by Tommy

Share this post


Link to post

Pai stiu asta, Tommy, ca spatele nu prea franeaza, si asta nu se intampla doar la Daewoo, cred ca este general pentru masinile echipate cu frane pe tambur pe spate. De asemenea stiu ca un tambur franeaza mai prost ca un disc. Si totusi de ce se folosesc? De ce pe Fabia exista? De ce pe Polo? Daca ar fii un asa mare pericol, producatorii le-ar fi scos din uz.

Share this post


Link to post

Normele de franare sunt extrem de largi, foarte lejere de fapt si producatorii isi permit sa taie costuri unde e mai rau: la siguranta.

La aveo a se vedea cum a picat de la 3 stele cat avea kalos la 1.5 la aveo. Te mira ca nu inlocuiesc tamburii?

Share this post


Link to post
Nu stii niciodata cand franeaza sau cand nu, mereu se departeaza si dai pompe sa apropii sabotii de tamburi, eficienta scazuta, etc.

 

In afara de fadingul mult mai pronuntat, nu ai real alte probleme. Si, totusi, nu-i masina sa o duci pe circuit si nici la viteze prea mari nu se duce. Nu vad de ce se hulesc atat discurile la astfel de masini. Mi se pare comparabila situatia cu dotarea masinilor foarte mici cu programe de stabilitate.

Share this post


Link to post

Spatele franeaza mai slab pentru ca nu are cine sa 'apese' pe el. Din cauza legilor fizicii, toata greutatea masinii se concentreaza pe puntea fata.

Se mai schimba un pic lucrurile, dar nu cu mult, la o masina cu motorul in spate.

Daca ar exista o forta de franare mai mare pe spate, s-ar bloca rotile imediat, in timp ce rotile fata inca s-ar invarti.

Sabotii au o suprafata de contact mai mare pe tambur => franeaza mai bine.

Motivul pentru care nu se folosesc tamburi pe fata/ la modele mai puternice este ca la viteze mari este mult mai pronuntat fenomenul de fading, sunt mai mari sansele de ovalizare, etc - un tambur se raceste mult mai greu decat un disc ventilat.

 

Daca tamburii ar fi atat de prosti - atunci care este motivul pentru care exista masini ce au tambur+disc pe puntea spate? :)

Edited by ALiCE

Share this post


Link to post
Din cauza legilor fizicii, toata greutatea masinii se concentreaza pe puntea fata.

La care lege a fizicii faci citire? Se ridica cumva de spate complet, sau cum se lasa toata greutatea masinii?

 

Daca ar exista o forta de franare mai mare pe spate, s-ar bloca rotile imediat, in timp ce rotile fata inca s-ar invarti.

Tu crezi ca un raport de 25-30% pentru spate e corect?

 

Sabotii au o suprafata de contact mai mare pe tambur => franeaza mai bine.

Motivul pentru care nu se folosesc tamburi pe fata/ la modele mai puternice este ca la viteze mari este mult mai pronuntat fenomenul de fading,

Sabotul franeaza mai bine desi are fading mai mare? Tot legile fizicii de la punctul 1 cred ca se intalnesc aici :)

 

Daca tamburii ar fi atat de prosti - atunci care este motivul pentru care exista masini ce au tambur+disc pe puntea spate?

Sabotii sunt pentru frana de mana, discul spate pentru frana de picior.

Deja discutam prea la general.

Share this post


Link to post
La care lege a fizicii faci citire? Se ridica cumva de spate complet, sau cum se lasa toata greutatea masinii?
Referire eventual. Nu am subliniat toata, vroiam sa se inteleaga "o mare parte".
Tu crezi ca un raport de 25-30% pentru spate e corect?

Da. Tu crezi ca le-au facut asa "de-ai naibii"? Trage frana de mana 1 dinte la viteza mare (100+) - asta considerand ca la 3 dinti tine bine - si apoi franeaza, aproape de ruperea aderentei a rotilor fata. Nu sunt raspunzator de rezultate.

Procentul ideal este acela la care o masina in mers se blocheaza rotile fata si rotile spate la acelasi nivel de apasare al franei, sau cu diferenta extrem de mica. Daca apesi frana la 50%, sa zicem, se blocheaza rotile fata, si trebuie sa apesi pana la 70% ca sa se blocheze si rotile spate, atunci da - este o problema. Dar daca la 50% se blocheaza fata, si la 53-55% se blocheaza spatele, este OK.

 

Sabotul franeaza mai bine desi are fading mai mare? Tot legile fizicii de la punctul 1 cred ca se intalnesc aici :)

Fadingul apare in anumite conditii. Conditii care la o masina 'normala', cu care se merge 'normal' nu prea se intalnesc.

 

Sabotii sunt pentru frana de mana, discul spate pentru frana de picior.

Deja discutam prea la general.

Este posibil, aici nu te contrazic.

 

Propun "split topic"

Share this post


Link to post

Bai nene, nu stiu cum faceti voi, dar la mine (adica atunci canduc eu) se poate bloca si spatele. Experimentat si pe Matiz. Nu mai apasati ambreiajul cand franati decat in momentul in care scade prea mult turatia!

Share this post


Link to post

Eu cred ca tu ai uitat sa ne spui si tehnica ta: frana violenta, treapta 2 si frana de mana extrem de rapid ;)

Recunosc ca le faci foarte repede :P

Share this post


Link to post

Fara frana de mana si retrogradarea e optionala, tinand seama ca nu merg subturat.

Share this post


Link to post
Sabotii sunt pentru frana de mana, discul spate pentru frana de picior. Deja discutam prea la general.

In general ai dreptate, este mult mai usor din punct de vedere tehnic sa pui frina de mina pe tambur. Probabil ca in 90% din cazuri asa stau lucrurile, de aceea chiar si la masinile cu discuri pe spate, frina de mina e un sistem separat implementat tot prin sabot+tambur. Imi vine in minte totusi o exceptie. Dacia 1100, daca nu ma insel, are (avea) discuri fata-spate iar frina de mina actiona direct asupra placutelor. Sistemul era putin deficitar in sensul ca forta aplicata nu era uniforma, insa efectul era bun.

 

 

... spatele nu prea franeaza, si asta nu se intampla doar la Daewoo, cred ca este general pentru masinile echipate cu frane pe tambur pe spate. De asemenea stiu ca un tambur franeaza mai prost ca un disc ...
Spatele franeaza mai slab pentru ca nu are cine sa 'apese' pe el. Din cauza legilor fizicii, toata greutatea masinii se concentreaza pe puntea fata. Daca ar exista o forta de franare mai mare pe spate, s-ar bloca rotile imediat, in timp ce rotile fata inca s-ar invarti.

Aici se intra in alte povesti, mai exact in limitarea intentionata pentru puntea spate realizata de supapele de proportionare.

 

Eu pot sa spun ca la Espero am avut tambur si am fost super-multumit de frinele masinii respective. Frina de mina era mult mult mai buna decit am acum la Leganza iar cea de picior nu mi s-a parut a fi cu ceva inferioara.

 

Cit despre departarea sabotilor de tambur ... se mai si intretin si regleaza din cind in cind !

Share this post


Link to post

La o utilizare normala, la sub 1.2to, la sub 110cp sunt ok tamburii.

 

Ce nu intelegi tu Tommy este faptul ca 1. tamburii NU franeaza mai prost si 2. repartizarea fortei de franare nu are legatura cu solutia de sistem de franare pe spate.

 

Tamburii franeaza mai prost in cazul 180km/h -> 0. Din cauza ca atunci cand se incinge excesiv ferodoul o parte superficiala din el se transforma intr-un fel de mazga care favorizeaza alunecarea, nu aderenta. Eu unul, pana in acest moment nu am fost niciodata in situatia asta.

 

Faptul ca tu ai fost extrem de dezamagit de franarea Cielului se datoreaza problemei clasice a acestui model, repartizarea fortei de franare intre fata si spate.

Share this post


Link to post

Tamburii franeaza mai bine la viteze mici, discurile franeaza mai bine la viteze mari. Asta am citit-o undeva mai demult, nu am explicatie si am luat-o de buna.

 

Si apopo de frana la daewoo cielo, espero pe spate, nu exista repartitor ci limitatoare, s-a mai discutat la sistemul de franare. La o franare progresiva e oarecum ok, la franare de urgenta se vad limitatoarele si de aici si "scufundarea" brusca a botului, si eventual blocarea rotilor fata inainte ca in spate sa ajunga suficienta presiune, rezulta o franare defectuoasa cu masina incarcata.

Share this post


Link to post

Pai repartitia fortei de franare pe puntea spate nu se face in functie de greutatea care apasa pe aceasta punte?

Share this post


Link to post
Tamburii franeaza mai bine la viteze mici, discurile franeaza mai bine la viteze mari. Asta am citit-o undeva mai demult, nu am explicatie si am luat-o de buna.

 

Pai e simplu. E fadingul de care se vorbea mai devreme.

Share this post


Link to post

Alx, am zis ca cele doua coroborate (raport prost si tamburi), nu doar una dintre ele.

Sunt masini ieftine ce franeaza foarte bine, exemplu reno clio. Dar peste 100 nu foarte, nu 180.

 

Pai repartitia fortei de franare pe puntea spate nu se face in functie de greutatea care apasa pe aceasta punte?

E mereu aceeasi la cielo, matiz espero, nu exista vreun distribuitor mecanic sau electronic.

Share this post


Link to post

This sucks! Pana si Dacia 1310 avea repartitor mecanic a fortei de franare pe puntea spate, in functie de incarcarea acesteia. Ma rog, nu stiu cat de bine mergea dansul, dar macar era. Asa se explica de ce matizul cu 4 persoane la bord are nevoie de parasuta pentru a se opri.

Share this post


Link to post

Adevarat, insa avea neajunsul ca se strica repede, fiind mecanic. Majoritatea il legau pe direct, ceea ce este similar cu franarea la greutate maxima. Si la woo poti face acelasi lucru demontand acele limitatoare insa masina va fi un real pericol pe suprafete umede, alunecoase.

Mai multe detalii pe topicul de frane fiindca aici suntem offtopic.

Edited by Dj_Dark

Share this post


Link to post

Trebuie sa recunoasc ca repartitia fortei de franare la daewoo este f proasta si nu tine de tamburi/discuri. Tine de metoda utilizata, cu supape limitatoare sau direct din Modulatorul ABS. Dintre daewoo parerea mea e ca cel mai bine franeaza leganza. Probabil s-ar putea compensa macar partial cu saboti de franare mai moi spate :-? .

Share this post


Link to post

Din intamplare este si singura cu discuri spate :D

Share this post


Link to post

Si Nubira CDX avea discuri pe spate, daca nu ma insel.

Share this post


Link to post

Da, versiunea CDX are discuri si la Nubira. Conduc frecvent acest model (fosta masina a lui Mircea) iar franele acesteia mi se par net superioare fostului meu Cielo; si vorbesc despre o masina cumparata de noua, ale care frane erau intretinute corespunzator!

Insa Leganza are frane superioare oricarui alt model Daewoo, desi este o masina mai mare. (desigur, conditia este sa fie intretinuta conform manualului de service) :)

Edited by Mike1

Share this post


Link to post
This sucks! Pana si Dacia 1310 avea repartitor mecanic a fortei de franare pe puntea spate, in functie de incarcarea acesteia. Ma rog, nu stiu cat de bine mergea dansul, dar macar era. Asa se explica de ce matizul cu 4 persoane la bord are nevoie de parasuta pentru a se opri.

Un sistem super prost. Cel mai bine este limitatorul electronic al fortei de franare, care tine cont si de alte informatii in afara greutatii sau presiunii, gen viteza de deplasare, tendinta de patinaj etc.

La 1300 era imposibil sa reglezi corect acel limitator, si cand ziceai ca l-ai nimerit incepea sa curga. La solenza si supernova nu stiu ce solutie au folosit, insa aceste modele aveau o mare problema: la franari violente la viteze mari cu masina goala, se producea derapaj lateral incontrolabil.

 

Adevarat, insa avea neajunsul ca se strica repede, fiind mecanic. Majoritatea il legau pe direct, ceea ce este similar cu franarea la greutate maxima. Si la woo poti face acelasi lucru demontand acele limitatoare insa masina va fi un real pericol pe suprafete umede, alunecoase.

Mai multe detalii pe topicul de frane fiindca aici suntem offtopic.

Problema era pe orice suprafata. A doua masina pe care am avut-o avea limitatorul suspendat. Masina avea frane excelente incarcata sau la frane domoale (bine, avea dublu circuit in x cu etrieri cu 4 pistonase pe fata si saboti pe spate. In schimb nu va pot povesti ce senzatie am avut cand am franat violent pe dn1 de la 100 km/h pentru ca intorsese un idiot in fata mea pe linia dubla continua, iar masina a facut 2 piruete, fiindu-mi imposibil sa o controlez. Norocul meu ca era soseaua libera si am avut loc de balet, iar masina era suficient de grea si nu s-a rasturnat.

 

Si Nubira CDX avea discuri pe spate, daca nu ma insel.

Dap. Un sistem bun, dar nu excelent, cu probleme in schimb la reglajul franei de mana. Lacetti, cu un sistem similar franeaza mult mai bine!

 

 

Da, versiunea CDX are discuri si la Nubira. Conduc frecvent acest model (fosta masina a lui Mircea) iar franele acesteia mi se par net superioare fostului meu Cielo; si vorbesc despre o masina cumparata de noua, ale care frane erau intretinute corespunzator!

Masina aia are frane brici! Lichidul a fost inlocuit la 25000 km, are lichid OMV DOT 5.1, toate placutele erau noi, racordurile de frana noi. Pana la 60.000 tot asa va fi, iar atunci in mod cert va trebui inlocuit lichidul de frana si probabil si placutele in functie de cum se merge cu ea...

S-o mai aduci si pe la mine sa mai harai si eu borla aia nitel :D

Share this post


Link to post
Problema era pe orice suprafata. A doua masina pe care am avut-o avea limitatorul suspendat. Masina avea frane excelente incarcata sau la frane domoale (bine, avea dublu circuit in x cu etrieri cu 4 pistonase pe fata si saboti pe spate. In schimb nu va pot povesti ce senzatie am avut cand am franat violent pe dn1 de la 100 km/h pentru ca intorsese un idiot in fata mea pe linia dubla continua, iar masina a facut 2 piruete, fiindu-mi imposibil sa o controlez. Norocul meu ca era soseaua libera si am avut loc de balet, iar masina era suficient de grea si nu s-a rasturnat.

 

Asta sa fi fost oare moskvich? :D

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...