Problema e la Bucuresti, nu in Europa... Taxele functie de Euro a fost din start o gaselnita sa umble regulat la ele si e tipica Romaniei.
Europenii nu schimba taxele din mers functie de normele de poluare, in majoritatea tarilor masina e incadrata la o grupa de taxare atunci cand se omologheaza modelul si acolo ramane pana ajunge la fier vechi. Eu de exemplu nu platesc taxa de poluare. Platesc taxa de inmatriculare (care depinde de putere, si care e sub 65€ la o masina sub 70kw si 5000€ la o masina de +155Kw, si care SCADE la masinile SH functie de varsta) si o taxa anuala de drum (care depinde de capacitatea cilindrica), ceea ce e relativ ok tinand cont ca autostrazile sunt gratis (si multe). Nu conteaza ca e Euro1 sau Euro6, taxa aceeasi e. Si in Franta e la asemanator.
Tampenia care se intampla in Europa mi se pare alta... fiecare oras acum isi stabileste propriile criterii de acces, "pastila" lui, etc. Francezii au o "pastila", nemtii alta, belgienii alt sistem. Iar in Germania Hamburg are alte reguli decat restul Germaniei. De exemplu eu am pastila verde nemteasca, insa nu mai e suficienta pentru Hamburg, si desi masina mea respecta normele lor, trebuie sa mai obtin inca una ca sa am acces care nu exista atunci cand am obtinut-o pe a mea. In mare in ritmul asta in cativa ani o sa avem parbrizele pline cu tot felul de pastile si vignete pentru accesul in diferite tari si orase.
Pentru cei care merg rar intr-adevar face sa fie scump pretul pe km dar asta e... si eu merg din an in paste, (fac vreo 8000km anual maxim, cu doua masini) probabil as iesi mai ieftin cu o schema de car sharing.
Americanii sunt mai "relaxati" cu carbonul, insa sunt mai stricti decat europenii cu produsele toxice (particule si NOx). Iar procedura lor de omologare e muuult mai serioasa, si in plus la ei si masinile vechi trebuie sa ramana in mintile lor si la 10 ani sau 100.000 mile. Au voie sa emita mai mult insa nu cu mult. La noi (in Europa peste tot) cel putin la diesel la controlul tehnic periodic verificare noxelor e o gluma proasta, treci ITP-ul cu un diesel fara catalizator si cu EGR-ul blocat fluierand (daca nu-l VEDE mecanicul, ca masuratoarea e la misto).