Jump to content
 

Sign in to follow this  
cipiamon

Mersul Economic

Recommended Posts

Care sunt principiile mersului economic? mi-am luat de curand un Suzuki Swift din 2001 cu motor de 1000 si totusi parca consuma destul de multisor (7-8 mixt) cred ca ceva nu fac eu bine. O accelerez cam tare cred si o tin ba sub turata ba supraturata... deh incepator... banuiesc ca ideal ar fi sa o tin la o turatie de 20.000?

 

cum consuma mai putin? cand e subturata, adica masina se misca incet si eu apas tare pe acceleratie sa urce turometrul 20.000 adica valoarea normala sau

cand masina se misca repede si eu sunt intr-o viteza inferioara si duc turometrul la 3- 4 mii?

 

care ar fi viteza economica la drum lung avand in vedere ca viteza maxima ar fi in jur de 150 km/h?

Share this post


Link to post
Share on other sites

in general ar trebui sa schimbi pe la 3000-3500 maxim si sa nu mergi mai putin de 2000, in general, pt ca de obicei ar trebui sa "simti" masina, fiecare e un pic altfel...

Share this post


Link to post
Share on other sites

cipiamon: ". banuiesc ca ideal ar fi sa o tin la o turatie de 20.000"

 

2.000 ca 20.000 nu prind nici cele de formula 1

 

daca tot esti incepator.. incearca sa mergi atat de tare cat sa nu o scapi din mana, si atat de incet incat sa nu te claxoneze.. chiar toti

las-o-ncolo de turatie, mergi cat mai preventiv si nu o subtura incat sa ajunga sa se opreasca, dupa ce stapanesti cat de cat volanu', ambreiaju' si frana .. iti dai tu seama si de turatie

 

sfatul meu: ochii-n 4, nu la turometru!

bafta si condu cu grija

Share this post


Link to post
Share on other sites

viteza economica ar fi ~90-100. cam unde ai vitezometrul drept in sus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

in dreptul ochilor.. si-ai vazut ce bine l-ai citit :)

dragul meu, nu ma intelege gresit nu am vrut sa fac pe-a dom' profesor..

 

ideea este ca nimeni nu se orienteaza la inceput sa vada tot(pietoni care trec bezmetici, masini care vin din toate directiile, semne, cedeaza, capcane, etc) de asta e bine sa nu stai cu ochii in indicatoare/cas/tel mai mult decat e cazul

 

afara ar trebui sa-ti consume in jur de 5 (stiu la cea cu motor de 1.1) daca

mergi asa cum a zis si alex, pe la 90-100

Edited by Tommy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tot la un mers economic ajuta si urmatoarele (cu care ar fi bine sa te obisnuiesti, mai ales ca esti incepator si deprinderile formate acum le schimbi greu):

- nu accelera aiurea - daca esti in coloana la semafor si cel din fata a mai inaintat nitel, nu accelera ca mai apoi sa pui frina in fundul lui, baga in viteza si ridica USOR piciorul de pe ambreiaj => vei inainta exact atit cit iti trebuie

- apasa acceleratia in mod constant - nu-i da "blana" ca sa prinzi viteza repede (decat daca esti nevoit sa iesi dintr-o situatie de urgenta, moment in care nu mai conteaza consumul).

- foloseste (pe cit posibil) frina de motor in locul celei de serviciu. In frina de motor injectia e taiata iar consumul este zero.

- regleaza-ti viteza in functie de trafic si de semafoare - daca vezi ca se pune rosu si tu n-ai cum sa mai treci, bag-o intr-o viteza inferioara si las-o in frina de motor, nu accelera pina la semafor ca apoi sa tragi o frina zdravana! Benzina consumata ca sa prinzi viteza se pierde fara folos.

- tot pe principiul de mai sus, daca vezi ca se pune verde dar e ditamai coloana la semafor, regleaza-ti viteza in asa fel incat sa nu fii nevoit nici sa calci frina nici sa accelerezi si totusi sa reusesti sa treci (presupunand ca trec toti cei din fata ta).

- nu merge subturat - pe linga consum mare, strici si motorul. Mai bine mergi nitel supraturat (vezi discutia Subturat vs Supraturat)

 

Or mai fi si altele... dar nu-mi mai vin acuma...

 

Probabil ca nu vei reusi din prima... nici mie nu-mi ies figurile astea de fiecare data si am carnet de peste 12 ani. Dar trebuie sa perseverezi. Succes.

Edited by NFS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ce inseamna mers economic?! :scarpin:

 

Ce a zis NFS e corect si se poate aplica destul de usor si nu te mai uita la turometru ci pe strada, schimband vitezele dupa ureche, adica zgomotul motorului ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Merci mult pentru sfaturi!!! ies asta seara sa le exersez ;)

Ar mai fi o problema, am auzit ca ambreiajul trebuie calcat cat mai putin, dar regula asta intra in conflict cu regula ca trebuie sa schimbi des vitelezele si folosindu-te cat mai des de frana de motor. Vreau sa menajez hardware-ul cat mai tare pentru ca am auzit ca piesele de la masina asta sunt foarte scumpe :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probabil ca ce ai auzit tu este sa nu mergi cu masina cu ambreiajul apasat. (inainte sa opresti la semafor de exemplu) sau sa nu stai cu piciorul pe ambreiaj la semafor, altfel nu vad de ce sa nu apesi prea des ambreiajul

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ca sa-ti dai seama de consum ar fi bine sa-l faci de la plin la plin, indicatorul ala poate sa aiba niste indicatii de doare capul. Eu am rezervor de 50 de litri. La mine dupa plin se duce repede acul in jos, la jumatate intra 15 litri :o , apoi in jur de jumatate sta ceva mai mult, apoi iar coboara repede in jos, iar la maxim de tot in jos se aprinde becul si mai sunt 5 litri. Asa ca mi se parea ca am cine stie ce consumuri.

 

Asadar verifica-ti consumul de la plin la plin si in functie de asta iti vei regla stilul de condus.

Hardware-ul, daca inveti sa-l folosesti fin nu va cadea mai repede, nu mai e ca la dacie. Nu se strica nimic daca folosesti frana de motor in mod eficient, adica nu introduci intr-a 2-a la 60 la ora de exemplu.

Pana la urma totul tine de tine si de cat esti dispus sa inveti. Pe mine nu m-a invatat nimeni, m-am adaptat de nevoie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mersul economic la orice motor se obtine schimband vitezele in asa fel incat motorul sa se afle tot timpul peste turatia de cuplu maxim sau cel putin in jurul acesteia.

O alta observatie ar fi ca acceleratiile energice in treptele inferioare (asta nu inseamna condus sportiv) urmate de mers intr-o treapta superioara pe cuplu duce la obtinerea unui consum in limitele fabricantului.

Mersul cu acceleratii lente duce tot la consum ridicat, pentru ca motorul nu ajunge in plaja de turatie optima rapid

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
viteza economica ar fi ~90-100. cam unde ai vitezometrul drept in sus.

Chestia asta nu se aplica la orice masina! Ar insemna ca la BMW economicul sa fie pe la 160...

Share this post


Link to post
Share on other sites

mircea, acolo e raportul viteza/economie cel mai bun... cu cat turatia motorului este mai mica cu atat consumul este mai mic. consumul creste cu turatia, se poate verifica pe BC-uri! dar nu trebuie subturat motorul... sa zicem sub 1500 de ture...

Share this post


Link to post
Share on other sites
mircea, acolo e raportul viteza/economie cel mai bun... cu cat turatia motorului este mai mica cu atat consumul este mai mic. consumul creste cu turatia, se poate verifica pe BC-uri! dar nu trebuie subturat motorul... sa zicem sub 1500 de ture...

Sunt de acord ca nu trebuie mers subturat, mai bine supra. Dar faza cu acul perpendicular am mai auzit-o si nu e deloc adevarata. Ma refeream la un BMW530 d pe care il conduc destul de des si unde acul sta perpendicular la 160! E la viteza aia consumul este 12, in timp ce la 110 este de 9,5.

Edited by andreib

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mersul economic la orice motor se obtine schimband vitezele in asa fel incat motorul sa se afle tot timpul peste turatia de cuplu maxim sau cel putin in jurul acesteia.

Pai sa vedem. Eu am motorul de pe Logan, doar ca difera probabil anumiti parametri.

Am facut comparatie de consum cu ocazia drumului la Moeciu. Am facut plinul in Galati pana la primul tzac, la Braila deja se vedea pe ac, la Moeciu aveam sub jumatate de rezervor. Asta fara sa merg tare, foarte rar am putut sa sar de 110-120. Asta in conditiile in care schimbam pe la 4000 de ture in treapta superioara, adica dadeam a 5-a pe la 100. la 60 cu a 3-a etc. Cand am ajuns la Moeciu mi-a pus Ovi_jer testerul pe masina si mi-a zis ca e mai bine sa merg ceva mai subturat cu motorul datorita avansului mare, ma rog, nu ma pricep la partea de aprindere. Asadar la intoarcere am mers schimband la 3000 de ture in treapta superioara, mai sus schimbam doar in caz de forta majora, adica depasiri etc. Mi-a iesit sub 6 consumul. Cuplul maxim il am la 4250 rpm, asa ca cel putin la motorul asta nu e valabila observatia cu schimbatul la cuplu maxim pentru consum economic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai' mai luminati, spuneti-mi si mie cam care ar fi combinatia de consum minim la o batranica din 83' cu 4 trepte (not for long..)? Motor reglat mai ceva ca un ceas elvetian, aprindere elctronica, benzina buna... ce samai zic? Aaaaa, carburatie :mrgreen: Ca tot ce vad pe aici se rezuma la "la x RPM iti taie injectia". La mine se taie cand nu mai am benzina in rezervor :dizzy: . In frana de motor se economiseste si pe carburatie?

L-am tot secat pe tata la cap sa nu mai schimbe la 2000 si sa mearga cu 1500-2000 RPM, ca ma strezeasa si pe mine, si nu are nici demaraj, si consuma si mai mult. S-a ofticat si i-a tras o balana cum nu a mai vazut masina =)) Mergea cu 1-a pana la 35 kmph, adica peste 5500 RPM. Cu a doua pe la 60 =)) Cat am putu sa rad, el care e mai calculat decat matematica, semnalizeaza orice manevra, conduce foarte prudent. Se facea galben? CALC-OOO! Ii daduse de gust.

 

Deci turatia ideala ar fi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu zic ca daca se discuta despre mersul economic exista de fapt doua aspecte diferite care trebuie clarificate (si evident m-ar interesa si pe mine raspunsul, dar nu ca o discutie de genul "eu fac asa si uite ce bine este, iar ala face prostii", ci ca una cu argumente hai sa zicem... stiintifice):

  1. Mersul in repriza (accelerarea)
  2. Mersul in croaziera (cu viteza constanta)

Le-am pus in ordinea in care cred ca au un impact mai mare asupra variatiilor de consum declarate/inregistrate de unul su altul, dar o sa incep cu sfarsitul ca e mai... simplu :D .

 

Teorema 1: Mersul cu viteza constanta este cu atat mai economic cu cat se face la o turatie mai joasa.

 

Hai sa vedem:

  • spun de la inceput ca habar n-am ce-nseamna "mersul subturat dauneaza grav sanatatii", desi am citit tot felul de discutii pe tema asta; inclin sa cred totusi ca motorul este optimizat ca "buna functionare" (deci, atentie!!!, nu consum, sa nu amestecam borcanele) pe un palier de turatii; nu cred insa ca acesta este foarte "strans" in jurul turatiei de cuplu maxim; oricum, retinem ca exista un interval de turatii Nmin - Nmax la care motorul se simte bine.
  • curba de consum (atentie!!!) orar in raport cu turatia are o caracteristica exponentiala; pentru turatii mici si medii se poate considera o "liniaritate", dupa care o... ia in sus; oricum si la turatiile moderate exista putina "burtica" a curbei, ceea ce inseamna, daca ne uitam cu lupa, ca tot turatia mica e mai favorabila; pentru simplitate insa consideram ( Ch - consum orar; K - constanta de linearitate; n - turatia)

Ch =
K
* n [l/h]

 

  • intamplarea face ca pe noi sa ne intereseze consumul de parcurs, adica sa vedem cat consumam in unitatea de distanta (care pentru frumusete a fost aleasa drept 100 Km); reguli simple de mecanica arata ca (unde S - spatiu parcurs cu viteza constanta V in timpul t, pentru interesul nostru 100):

S
= V * t

 

t = 100 / V

 

s
i cu o regula de trei
s
impla:

 

In 1 ora
s
e con
s
uma... Ch

 

In t ore
s
e con
s
uma... ?

 

unde ? e
s
te de fapt exact C - con
s
umul pe parcur
s
de 100
K
m, rezulta:

 

C = Ch * t =
K
* n * 100 / V

 

Adica ceea ce trebuia demonstrat: C ~ n (evident la viteza constanta)

 

Rezultatul e foarte educativ.

 

Corolar 1: Daca vrem sa mergem cu o anumita viteza V, atunci vom cauta sa asiguram aceasta viteza la o turatie cat mai scazuta.

 

Asta se face evident prin folosirea celei mai inalte trepte de viteza... permisa. Pemisa de cine? Pai, pe de-o parte de constructia masinii si pe de alta de acel Nmin sub care nu e bine sa coboram.

 

Intrebare deschisa:

 

De unde luam Nmin sau/si care sunt factorii care il influenteaza si cum?

 

Pe partea cu accelerarea, ii las pe cei care stiu mai multe (macar pana ma mai documentez putin ;) )

 

P.S. Acest cuvant a fost modificat (era "urcarea" si pare ca i-a excitat pe unii) si refacut acordul :| .

Edited by Abram Burel

Share this post


Link to post
Share on other sites

As adauga doar ca reguile trebuie sa tina cont si de gravitatie. Nu putem trata motorul cu acelasi regim atat la deal cat si la vale. O spun pt. ca eu locuiesc intr-o urbe numai cu dealuri si stiu din experienta zilnica.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Corolar 1: Daca vrem sa mergem cu o anumita viteza V, atunci vom cauta sa asiguram aceasta viteza la o turatie cat mai scazuta.

 

Asta se face evident prin folosirea celei mai inalte trepte de viteza... permisa. Pemisa de cine? Pai, pe de-o parte de constructia masinii si pe de alta de acel Nmin sub care nu e bine sa coboram.

 

 

Foarte corect!!! Dar foarte, foarte corect.

Nmin nu exista ca valoare data de fabricant ci variaza de la masina la masina, chiar de acelasi tip. Este o valoare de bun simt care este deobicei apreciata de urechea conducatorului.

 

Sa va spun o alta constatare de-a mea: Exista 2 feluri de consumuri, unul de accelerare cand o parte din combustibil cedeaza energie pt invingerea inertiei masinii si pt marirea constanta a implsului si alta parte pentru a mentine constanta viteza. La ajungerea la o viteza constanta prima parte de combustibil dispare si ramane doar cea de-a doua.

Din aceasta constatare am dedus urmatoarele:

1. nu stopurile te omoara ci demarajele repetate (in oras)

2. decat sa mergi in mod repetat cu 140 si sa revii la 60 si iar, si iar si iar, este mult mai economic sa mergi constant cu, sa zicem, 100 km/h.

Share this post


Link to post
Share on other sites

abram_burel: C = Ch * t = K * n * 100 / V

da-mi voie sa spun ca nu e chiar asa.. nu traim intr-o lume ideala,asa ca avem frecare (din fericire nu din pacate) .. deci cresterea vitezei determina o rezistenta la inaintare care trebuie invinsa.. ce se soldeaza cu un consum suplimentar

frumos rationamentul dar mai scartie pe ici pe colo :)

 

relativ la consum: cei care au condus masini cu comp de bord.. au vazut foarte clar cum explodeaza consumul pe accelerari puternice si coboara la mers lin... nu e nici o filozofie.. condusul sportiv papa gaz!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

alx. ce spui tu cu acu perpendicular e o prostie.

 

ai vazut tu producatori de automobile care sa schimbe bordul unui model de masina in functie de motorizare?

 

de exemplu un clio are acelasi bord si pt. dci si pt. clio sport.

Share this post


Link to post
Share on other sites
alx. ce spui tu cu acu perpendicular e o mare prostie.

 

ai vazut tu producatori de automobile care sa schimbe bordul unui model de masina in functie de motorizare?

 

de exemplu un clio are acelasi bord si pt. dci si pt. clio sport.

 

what can I say... ma inclin in fata marei tale experiente...

 

era vorba de ceva general, nu inseamna ca e valabil in absolut toate cazurile, d-aia nu l-am contrazis pe mircea cand a zis de bmw-ul care are 160 vertical... dar daca are vreun motor de 2.5l sau 3.0l e posibil... cand ai acul vertical, ai viteza considerata de producator de croaziera, si e viteza care e indeajuns de mare pt a nu face n-spe ore pana la destinatie si indeajuns de mica pt a nu consuma mult. pricepezi?

ia uite-te la diferite modele: la tico e vreo 90 km/h, la dsn e 100, la c-class e 120. este exact viteza la care mergi cel mai relaxat, linistit si la care franele si motorul masinii nu sunt suprasolicitate...

Share this post


Link to post
Share on other sites

mircea, de ce nu citesti calumea ce am scris eu? consumul creste odata cu turatie, in orice treapta ai fi. si la 80 cu a 5-a va consuma mai putin decat la 100, 120 sau 160. nu asta conteaza ci faptul ca masina este gandita sa se comporte excelent la viteza aia, e o viteza de croaziera, nu e viteza la care consuma cel mai putin.

evident ca nu putem generaliza, am spus-o si eu!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viteza de croaziera e viteza maxima cu care SE MERITA sa se circule (in afara situatiilor de urgenta). La mine acul sta drept in sus la 125-128, dar nici aici n-am cel mai bun consum, in schimb pot merge relaxat. Dincolo de aceasta viteza creste mult mai puternic curba de consum, acceleratiile sunt mai slabe si are si stabilitatea de suferit.

Edited by laurentziu83

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Tommy

Exista niste chestii matematice care se numesc minorare/majorare. Ilustrativ ar fi ca daca vrem sa demonstram ca 2 < 5 si aratam ca de fapt 2 < 4 e foarte bine. Asta doar daca ne-am prins ca 4 < 5.

Cat despre scartaiala, hmmm, nu scartaie nimic. In ipotezele date (daca le-ai citit cu atentie, probabil ca nu) e uns brici!

 

@alx

Cu chestia (1) o sa revin, mai am puitin de studiat.

Chestia (2) teoretic e clara. Practic, ar trebui procedat cum zici. Evident aplicat la viteza dorita de fiecare, nu neaparat 100. Din pacate nimeni nu-ti garanteaza ca poti mentine viteza constanta, fie ea si de 100. Si atunci, cand poti o... calci. In realitate, in cele mai multe cazuri nu obtii mare castig de timp din condusul "sportiv" pe sosea. EVident insa ca sunt destui amatori de a infirma acest lucru. Ca cei multi nu se obosesc sa comeneteze. (Asa-i si cu consumul: cine consuma normal de anormal in Bucuresti, tace; cativa, sunt mai norocosi si ne spun ce economica e de fapt o masina sau alta)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...