Jump to content
 

mihai_

Frana parcare / asimetrie miscare saboti [Nubira1]

Recommended Posts

Am urmatoarea problema legata de frana de parcare:

  • Trebuie sa ridic maneta pana la refuz, cu forta, ca abia sa tina in rampa.
  • Facand testul cu ridicarea rotilor si invartirea lor in gol, urmata de actionarea franei de mana, pe stanga incepe sa prinda foarte tarziu (de la al saselea click?), iar blocajul serios apare abia cand maneta e ridicata la refuz, cu forta.
  • Piulita cu autoblocare dintre scaune e deja spre maxim.
  • Partea dreapta a bratului egalizator dintre scaune se opreste la al doilea/treilea "click", urmand sa continue sa se deplaseze in partea stanga pentru mai multe click-uri, ca in final sa se deplaseze simultan, din pozitia oblica in care a ajuns.
  • La actionarea franei de mana, sabotii se misca asimetric - atasez video.
  • In contrast, miscarea e relativ simetrica cand se actioneaza frana de picior - atasez video -, desi e evident ca aici intervine cilindrul, nu levierul.

Ce ma sfatuiti sa fac? Sa incep prin a curata totul si a aplica vaselina (mare nevoie pe ansamblul regulator si in punctele de contact ale sabotilor pe platoul din spate)?

cablul_franei_de_parcare.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trecind peste necesitatea curatarii si gresarii componentelor, dezechilibrul major intre cele doua pirghii de actionare a frinei in stationare (frina de mina) se datoreaza auto-regulatorului blocat. De aici si cursa lunga a manetei de actionare plus limitarea reglajului interior.  Doi la mina, cilindrul receptor pe partea stinga (primul video) e semi-gripat, pistoanele nu functioneaza in parametrii normali, nu ca celalalt ar fi mai breaz da' asta-i nasolescu figurant. Orce reglaje pe platourile de frina, se efectueaza cu mateta frinei de mina dezamorsata, adica, maneta jos si reglagul interior (in apropierea manetei) pe zero.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc @Viktor pentru raspuns! Incep curatarea si gresarea si revin cu noul comportament. Regulatorul nu cred sa fi vazut vaselina in ultimul deceniu, desi am fost prin service pentru frana spate. Am observat si eu o mica pata in partea superioara a capacului cilindrului, ceea ce e intr-adevar ingrijorator.

Pot oare demonta/monta usor sabotii, regulatorul si arcurile, plus deconectarea/reconectarea cablului franei de mana fara sa desfac piulita crenelata, pentru acces mai facil? Dupa manualul de service, ar merge. Nu de alta, dar nu am tubulara pe marime si cheie dinamometrica (nu ca n-ar fi urmatoarele pe lista de achizitii...).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu-ti trebuie cheie dinamometrica. Se poate demonta sistemul de frana si fara sa dai jos fuzeta/butucul, dar e mai greu sa pui la loc totul.

Pe langa curatare si gresare (atentie ce si cum gresezi, ca nu se pun tone de vaselina peste tot), cilindrii trebuie inlocuiti si automat franele aerisite. Chiar daca unul dintre ei nu pare asa rau, se va bloca si ala in viitorul apropiat.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc @Viktor & @Geo_ZGA pentru diagnostic si sfaturi! Urmandu-le, cu manualul de service la indemana, am facut urmatoarele:

  1. Curatat, gresat & remontat.
  2. Slabit complet cablul franei de mana pana ce opritorul levierului s-a sprijinit pe muchia sabotului.
  3. Desurubat piulita regulatorului pana aproape de capat, cand inca antigea sabotii.
  4. Montat tamburul si roata, apasat pe frana de picior de multe ori (am apasat de vreo 30 de ori, desi in manual spunea ca 10 sunt suficiente, sa ma asigur ca regulatorul apuca sa roteasca suficient piulita, in caz ca-i trebuie multe ture). Nu am putut sta in acelasi timp cu urechea langa roata, sa aud "click"-urile si sa ma opresc cand nu se mai aud.
  5. Ridicat maneta franei de parcare, sa vad unde incepe sa prinda inainte sa o reglez, cand am auzit primele semne de frecare la al saselea click.
  6. Strans piulita dintre scaune, pana ce a inceput sa frece la al doilea click. Rezultatul e ca la al cincelea click abia mai pot misca roata la mana, iar la al saselea deloc. Imbunatatirea e categorica, iar bratul egalizator este acum inclinat in partea opusa, deci n-ar strica sa fac aceleasi operatiuni si la cealalta roata.
  7. Demontat roata si tamburul, sa vad pana unde s-a rotit piulita. S-a rotit cateva ture bune - atasez poza.

Cred ca rezolvand o problema am descoperit altele:

  • Demontarea tamburului a fost foarte dificila - a trebuit sa trag alternativ din partea stanga si partea dreapta de vreo 30 de ori pana sa-l scot, la fiecare miscare avansand sub 1 mm. Asa se comporta o frana reglata? 🙂 Exista o modalitate de a slabi in prealabil regulatorul?
  • Dupa ce trag frana de mana pentru test si o eliberez, la rotire se aude o frecare periodica (nu continua), ceea ce indica ca tamburul este putin asimetric? Este suficient sa apas o data pe pedala de frana, ca la rotire sa nu se mai auda nimic. Trag concluzia ca arcurile de revenire isi fac inca treaba, cu toata imbatranirea.

Si da, cilindrul din stanga e varza: improsca lichid cand ating putin capacul de cauciuc. Oare am gresit testand miscarea fara tambur, zilele trecute pt. video, moment in care s-a deplasat prea mult spre exterior? Daca da, pot sa-l inping cumva la loc, fara demontare?

In orice caz, daca-mi puteti confirma ca ceea ce am facut pana acum este in regula, as face acelasi lucru si la cealalta roata, sa prind curaj inainte de a interveni si la cilindri.

IMG_20200916_173034_crop_resized.jpg

IMG_20200916_192915_resized.jpg

IMG_20200916_192958_resized.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

 

×
×
  • Create New...