Jump to content
 

Sign in to follow this  
mihai_

Frana parcare / asimetrie miscare saboti [Nubira1]

Recommended Posts

Am urmatoarea problema legata de frana de parcare:

  • Trebuie sa ridic maneta pana la refuz, cu forta, ca abia sa tina in rampa.
  • Facand testul cu ridicarea rotilor si invartirea lor in gol, urmata de actionarea franei de mana, pe stanga incepe sa prinda foarte tarziu (de la al saselea click?), iar blocajul serios apare abia cand maneta e ridicata la refuz, cu forta.
  • Piulita cu autoblocare dintre scaune e deja spre maxim.
  • Partea dreapta a bratului egalizator dintre scaune se opreste la al doilea/treilea "click", urmand sa continue sa se deplaseze in partea stanga pentru mai multe click-uri, ca in final sa se deplaseze simultan, din pozitia oblica in care a ajuns.
  • La actionarea franei de mana, sabotii se misca asimetric - atasez video.
  • In contrast, miscarea e relativ simetrica cand se actioneaza frana de picior - atasez video -, desi e evident ca aici intervine cilindrul, nu levierul.

Ce ma sfatuiti sa fac? Sa incep prin a curata totul si a aplica vaselina (mare nevoie pe ansamblul regulator si in punctele de contact ale sabotilor pe platoul din spate)?

cablul_franei_de_parcare.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trecind peste necesitatea curatarii si gresarii componentelor, dezechilibrul major intre cele doua pirghii de actionare a frinei in stationare (frina de mina) se datoreaza auto-regulatorului blocat. De aici si cursa lunga a manetei de actionare plus limitarea reglajului interior.  Doi la mina, cilindrul receptor pe partea stinga (primul video) e semi-gripat, pistoanele nu functioneaza in parametrii normali, nu ca celalalt ar fi mai breaz da' asta-i nasolescu figurant. Orce reglaje pe platourile de frina, se efectueaza cu mateta frinei de mina dezamorsata, adica, maneta jos si reglagul interior (in apropierea manetei) pe zero.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc @Viktor pentru raspuns! Incep curatarea si gresarea si revin cu noul comportament. Regulatorul nu cred sa fi vazut vaselina in ultimul deceniu, desi am fost prin service pentru frana spate. Am observat si eu o mica pata in partea superioara a capacului cilindrului, ceea ce e intr-adevar ingrijorator.

Pot oare demonta/monta usor sabotii, regulatorul si arcurile, plus deconectarea/reconectarea cablului franei de mana fara sa desfac piulita crenelata, pentru acces mai facil? Dupa manualul de service, ar merge. Nu de alta, dar nu am tubulara pe marime si cheie dinamometrica (nu ca n-ar fi urmatoarele pe lista de achizitii...).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu-ti trebuie cheie dinamometrica. Se poate demonta sistemul de frana si fara sa dai jos fuzeta/butucul, dar e mai greu sa pui la loc totul.

Pe langa curatare si gresare (atentie ce si cum gresezi, ca nu se pun tone de vaselina peste tot), cilindrii trebuie inlocuiti si automat franele aerisite. Chiar daca unul dintre ei nu pare asa rau, se va bloca si ala in viitorul apropiat.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc @Viktor & @Geo_ZGA pentru diagnostic si sfaturi! Urmandu-le, cu manualul de service la indemana, am facut urmatoarele:

  1. Curatat, gresat & remontat.
  2. Slabit complet cablul franei de mana pana ce opritorul levierului s-a sprijinit pe muchia sabotului.
  3. Desurubat piulita regulatorului pana aproape de capat, cand inca antigea sabotii.
  4. Montat tamburul si roata, apasat pe frana de picior de multe ori (am apasat de vreo 30 de ori, desi in manual spunea ca 10 sunt suficiente, sa ma asigur ca regulatorul apuca sa roteasca suficient piulita, in caz ca-i trebuie multe ture). Nu am putut sta in acelasi timp cu urechea langa roata, sa aud "click"-urile si sa ma opresc cand nu se mai aud.
  5. Ridicat maneta franei de parcare, sa vad unde incepe sa prinda inainte sa o reglez, cand am auzit primele semne de frecare la al saselea click.
  6. Strans piulita dintre scaune, pana ce a inceput sa frece la al doilea click. Rezultatul e ca la al cincelea click abia mai pot misca roata la mana, iar la al saselea deloc. Imbunatatirea e categorica, iar bratul egalizator este acum inclinat in partea opusa, deci n-ar strica sa fac aceleasi operatiuni si la cealalta roata.
  7. Demontat roata si tamburul, sa vad pana unde s-a rotit piulita. S-a rotit cateva ture bune - atasez poza.

Cred ca rezolvand o problema am descoperit altele:

  • Demontarea tamburului a fost foarte dificila - a trebuit sa trag alternativ din partea stanga si partea dreapta de vreo 30 de ori pana sa-l scot, la fiecare miscare avansand sub 1 mm. Asa se comporta o frana reglata? 🙂 Exista o modalitate de a slabi in prealabil regulatorul?
  • Dupa ce trag frana de mana pentru test si o eliberez, la rotire se aude o frecare periodica (nu continua), ceea ce indica ca tamburul este putin asimetric? Este suficient sa apas o data pe pedala de frana, ca la rotire sa nu se mai auda nimic. Trag concluzia ca arcurile de revenire isi fac inca treaba, cu toata imbatranirea.

Si da, cilindrul din stanga e varza: improsca lichid cand ating putin capacul de cauciuc. Oare am gresit testand miscarea fara tambur, zilele trecute pt. video, moment in care s-a deplasat prea mult spre exterior? Daca da, pot sa-l inping cumva la loc, fara demontare?

In orice caz, daca-mi puteti confirma ca ceea ce am facut pana acum este in regula, as face acelasi lucru si la cealalta roata, sa prind curaj inainte de a interveni si la cilindri.

IMG_20200916_173034_crop_resized.jpg

IMG_20200916_192915_resized.jpg

IMG_20200916_192958_resized.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geo adevar graira mentionind faptul ca ambii cilindrii receptori trebuiesc schimbati. In plus, la bicicleta se admite interventia asupra sistemului de frinare pe o singura roata in schimb la turisme (si nu doar) categoric NU ! Din start se ia in calcul intreaga punte, ambele angrenaje pentru a elimina, ori cel putin limita/minimaliza dezechilibrul frinarii intre cele doua roti, fara a intra in necunoscute gen : diferente de presiune atmosferica in cele doua anvelope, nuanta terenului pe care frineaza, centrul de greutate a vehicului in functie de incarcatura ... (moooama da' adinc si stiintific am intrat in teoria chibritului ... 😅).

Booon. Daca bagi un ochi aici, in prima poza, la baza cilindrului in partea stinga pe platou se regaseste un orificiu (made by Viktor fix in dreptul piulitei regulatorului) de ~4mm din cite retin prin care, cu ajutorul unei surubelnite mici si plate poate fi detensionat intinzatorul (nu inainte de a pozitiona unul din orificiile prezoanelor in dreptul lamelei siguranta regulator, iar cu un cirlig din sirma se extrage lamela de pe regulator pentru a nu opune rezistenta detensionarii) pentru a evita deteriorarea componentelor la interior prin extragerea in forta a tamburului. Asta fiind un fragment din ciclu' meserie te halesc !

Revenind la gresare, atit pentru fiabilitatea componentelor cit si pentru evitarea uzurilor premature, se greseaza, mini-greseaza tot ceia ce impune frictiune, tot ce intra in contact cu port-ferodoul, pina si arcurile ce intra in contact cu acesta ori regulatorul, inclusiv pirghia angrenaj frina de mina.

 

"Alta intrebare" zise unu la televizor ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc @Viktor, bune ideile!

Quote

ambii cilindrii receptori trebuiesc schimbati.

Bun, o sa-mi iau inima in dinti si studiez cum sa fac, dupa care revin.

Pentru clarificare, in primul video de la inceputul discutiei trag frana de mana (se vede cum se misca levierul), iar in al doilea cea de serviciu (functioneaza cilindrii).

Quote

la bicicleta se admite interventia asupra sistemului de frinare pe o singura roata in schimb la turisme (si nu doar) categoric NU !

Am verificat ca ambele se comporta cat de cat normal acum, la frana de mana, ridicand consecutiv pe cric. La spate-dreapta nu cred sa fie probleme majore de reglaj, dar precis trebuie curatat si gresat.

Quote

Daca bagi un ochi aici, in prima poza, la baza cilindrului in partea stinga pe platou se regaseste un orificiu (made by Viktor fix in dreptul piulitei regulatorului) de ~4mm

Hah! Am descoperit chiar ieri notiunea de "fereastra de vizitare" pe clubopel si mi-am amintit si de poza respectiva, pe care o vazusem deja de cateva zile, dar nu remarcasem la momentul respectiv gaura. Acuma intrebarea e, cum se poate face gaura respectiva, in situatia mea, cu tamburul ce refuza sa fie demontat? Pe bâjbâite, prin spate, "la mână"?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pistonasele unui cilindru receptor bun, fiabil, datorita mini-presiunii formate in sistem plus arcul de tensionare dintre cele doua, au tendinta de a iesi din cilindru in standby, adica cind nu e sustinut de presiunea arcului de revenire a port-ferodourilor ori cind acestia sint indepartati. In cazul de fata, in primul video constat faptul ca, la actionarea pirghiei frinei de mina saborii se indeparteaza in schimb, pistonasele ramin in cilindru, cel din dreapta ceva mai accentuat de aceia am si spus ca e semi-gripat (impuritati, rugina ...). Faptul ca nu pierde presiune si nu curg e OK, da' se poate mai bine de atit, ar trebui sa fie mult mai fiabili drept urmare frina de serviciu sa raspunda mult mai promt la actionarea acesteia. Drept bonus, cilindrii de noi trebuiesc dezansamblati si gresati cu lichid de frina, atit pistonasele cit si pistonasele in sine pe toata suprafata lor. In cel mai rau caz, indepartate garniturile anti-praf si introdus cu o seringa una-doua, maxim trei picaturi lichid de frina pentru a gresa si preveni cuibareala ruginei datorita condensului in sezonul rece de regula.

Cit despre orificiul minune in platou ... nu poate fi efectuat din exterior, una la mina ca nu permite spatiul, plus ca nu prea pot fi date cote exacte unde sa cada, fix pe centrul piulitei regulatorului. O alta varianta ce se practica, e taiarea prin spate a "cuielor", sigurantelor ce tin saborii pe platou, astfel se cistiga o oarecare dezamorsare a intregului insa pentru asta trebuiesc "cuie" noi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc @Viktor! Spre surprinderea mea, chiar am inteles explicatiile si m-am clarificat.

Legat de "cuie", da, ar fi o idee, desi sigur sunt destul de tari... poate cu o panza bomfaier, cu mare grija. Altfel, n-ar strica sa le inlocuiesc oricum, desi stiftul si saiba vad ca se mai gasesc doar la set, cu tot cu arcuri.

No bun, ma incumet la schimbarea cilindrului. Imi puteti recomanda un producator din ce este pe stoc aici?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ferodo, Brembo, ATE, TRW... dar iti recomand mai curand autokarma, epiesa sunt scumpi si au produse de calitate indoielnica.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu-s asa dure pe cit pare cuiele alea mai ales ca-s obosite, in plus, odata ridicate de pe platou cu o surubelnita pentru a putea fi prinse intr-un cleste, saiba de pe arc cedeaza cit ai clipi. Cu nitica migala poate fi dezamorsat auto-regulatorul si prin intermediul unui orificiu al unui prezon, macar de data asta ca apoi ... se perforeaza platoul si nu mai face fente. Mie unu imi e foarte eficient acel orificiu, setez saborii manual, echilibrul frinelor pe puntea spate dupa bunul plac (cit mai aproape de tamburi) mai ales in cazul cielo/nexia unde e un singur surub de reglaj in apropierea manetei si cablu dintr-o bucata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc din nou pentru sfaturi.

Quote

Cu nitica migala poate fi dezamorsat auto-regulatorul si prin intermediul unui orificiu al unui prezon, macar de data asta ca apoi

Am reusit sa ridic blocatorul cu o sarma, dar piulita nu se misca deloc cand o incerc cu o surubelnita plata. As pune WD40, desi nu o vad decat la un capat (si banuiesc ca la celalalt sunt depunerile), dar daca tot ramane blocata si nu reusesc sa gresez ulterior zona afectata, risc sa rugineasca.

Oare ajuta sa pun pe cineva sa apese frana de serviciu in timpul operatiunilor, sa se reduca presiunea pe regulator?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Quote

Oare ajuta sa pun pe cineva sa apese frana de serviciu in timpul operatiunilor, sa se reduca presiunea pe regulator?

Succes! Apasarea franei de serviciu a ajutat, plus filmarea lui @Viktor de pe Youtube care mi-a confirmat ca filetul din dreapta este pe invers, si am purces mai cu incredere. 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valeeeiii ...eu am si uitat de filmuletul ala sa-l "lincuiesc" sa priceapa tot haiducu' despre ce vorbesc. Aia ii metoda mea (sa nu-mi furati patentu' ... ca-i cu drept de autor) de bibilit frinele puntii spate.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...