Jump to content

Sign in to follow this  
ches

Reparatie Bara Plastic

Recommended Posts

In urma cu mai multa vreme ma uitam pe youtube la filmulete cu diversi Gigei care reparau barile auto prin diferite metode: cleme de otel urmata de finisare cu chit, plasa si reumplere cu rasina sau cu plastic topit etc.

 

Cum sora-mea a luat un caine cu Lacetti-ul care a dus la craparea barei si aveam vopsirea pe CASCO inclusa din alt eveniment minor, am zis sa imi incerc si eu norocul cu o reparatie de genul celor de mai sus pentru a nu ma incarca cu inca un dosar de dauna. Dupa reparatia facuta de mine bara a fost dusa la vopsit unde baietii au finisat-o cu chit si au vopsit-o. La final a iesit ca noua, chiar am tras de ea ca sa vad daca crapa, nu avea nici o treaba, e flexibila si la fel de rigida ca o bara nereparata. Din pacate am uitat sa fac o poza finala, trebuie sa ma credeti pe cuvant.

 

Tutorialul se adreseaza celor care nu au lipsa de material, bara trebuie sa fie doar crapata. Pentru cineva nepretentios si o crapatura mai ascunsa (cum e si cazul de fata) se poate repara si nu trebuie revopsita.

 

Ce aveti nevoie:

1. Capse de otel sau agrafe din sarma de otel de 0.3-0.5mm grosime, eu am folosit capse.

2. Lipici, eu am folosit Bison bicomponent pt plastic ABS: http://www.bison.net/en/products/647-2-components-adhesives/product/2269-power-adhesive-bisonite/

3. Banda de aluminiu sau un scotch puternic.

4. O bricheta sau o sursa de curent mare. Eu am folosit o sursa de 30V/10A.

5. Degresant, eu am folosit alcool izopropilic.

6. Un sfic.

7. Plasa de rosturi rigips sau plasa de polistiren (optional).

8. 2-3 ore libere si 24h mers fara bara.

 

Costuri: 25 lei banda adeziva din aluminiu + 35 lei lipiciul Bison, restul le aveam prin laborator. Din banda am consumat 10%, din lipici jumatate.

 

Cum se procedeaza:

1. Se lipeste bara pe fata cu banda de aluminiu pentru a se fixa marginile rupturii pe pozitie. Daca nu este corect fixata, atunci riscati sa se miste canturile si sa nu o prindeti buza in buza :)

post-4287-0-29707600-1400670255_thumb.jpg

2. Se foloseste smirghelul din pachetul de lipici Bison pentru a face suprafata mai rugoasa, astfel incat adezivul sa adere bine. Se insista pe marginea crapaturii pana se formeaza un V.

3. Se introduc capsele incinse la distanta de 1-2cm una de alta, cu picioarele in sus. Atentie la temperatura acestora, nu trebuie sa fie foarte mare, altfel plasticul se va topi in jur si capsa nu se va prinde. In plus, daca este prea incinsa riscati sa o scoteti pe partea cealalta. Ideal este ca agrafa/capsa sa intre cu partea orizontala 1mm in plastic. Se taie picioarele capsei cu sficul, lasand 1-2mm in afara pentru ca lipicul sa se prinda si de ele.

post-4287-0-13279400-1400670256_thumb.jpg post-4287-0-12595800-1400670257_thumb.jpg

4. Se prepara adezivul si acopera capsele si zona vecina pe o distanta de 2-4cm. Aplicati-l din belsug cu o grosime cat mai uniforma. Optional de preseaza plasa de rigips peste adeziv si se incorporeaza in acesta. Eu am facut asta, dar fiind murdar pe maini nu am mai facut poza.

post-4287-0-19506900-1400670254_thumb.jpg

5. Se lase sa se usuce peste noapte.

6. Pentru ca apa sa curga usor si sa nu se depuna noroi pe interiorul barei (lipiciul ramane rugos), eu am pus la sfarsit si banda de aluminiu peste lipiciul intarit.

7. Inainte de remontare pe masina sugerez sa torsionati usor bara pentru a vedea ca totul e OK si lipiciul a aderat bine pe plasticul barei.

 

La mine reparatia a continuat cu finisarea vopsitorului si vopsea. Dar chiar si fara aceasta operatiune bara arata decent, masina fiind de culoare neagra, la fel ca si plasticul barei. Am gasit pe youtube persoane care fac operatiuni asemanatoare contra cost. Unii fac operatiunea direct pe masina cu dezavantajul ca ei prind agrafele de metal pe fata barii, deci va fi mai mult de munca la finisare. Eu am pierdut mai mult timp chinuidu-ma sa dau bara jos decat cu lipitul in sine.

 

Spor la treaba!

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bravo, la urmatorul eveniment rutier o sa faci bara praf de tot si cand baietii de la asigurari o sa se bucure nespus. Elementele din plastic se repara (daca se merita) printr-un fel de sudura a materialului a.i. la final ramane o simpla dunga foarte asemanatoare cu o cicatrice ce ramane dupa o operatie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cei de la asigurari vor fi foarte fericiti oricum avand in vedere ca am lovit ceva cu fata, deci sunt vinovat, n-au cum sa faca regres. In plus, nu vad de ce bara se va face praf de tot. In cazul in care impactul este puternic bara oricum se va sparge, in cazul de fata va pleca pe crapatura reparata, indiferent de metoda de reparatie. Iar daca impactul este la viteza mica bara este suficient de elastica incat sa reziste. Sunt de acord ca in cazul unui impact usor sunt sanse mai mari sa se crape reparatia, dar de la asta la a spune ca bara se face praf e cale lunga.

 

Cat despre metoda de reparatie contestata de tine si cea aprobata, e plin youtube-ul de oameni care le repara prin ambele metode. Pana la urma ce crezi ca e mai rezistent, o bagheta de plastic incins lipit in adancime sau o clema de metal incins lipita in mod asemanator?

Eu am combinat ambele metode intr-una singura pentru ca nu am avut aparatura si consumabile speciale pt asa ceva. Postez si cateva filmulete care m-au ghidat in reparatia facuta de mine sunt si cu metoda cu cleme de metal si cu metoda cu cleme de plastic.

 

Filmul asta mi-a folosit pentru mi-a aratat cum sa smirgheluiesc zona buzei crapaturii. Eu am folosit doar smirghel abraziv pentru a face santul si numai pe interiorul barei:

https://www.youtube.com/watch?v=qVLBD-uHRgE

 

De aici mi-a venit ideea cu aplicarea plasei din fibra de sticla:

 

Tipsuri pentru reparatia cu agrafe de metal:

 

Reparatie profesionala cu agrafe de metal:

 

Metoda prezentata de mine nu se preteaza celor care au asigurarea, ci celor care au gasit masina lovita in parcare sau au lovit un caine, o bordura etc.

De asemenea pot spune cu siguranta ca o reparatie facuta profesional (indiferent de moetoda) va tine mai bine decat ce am facut eu. Dar suntem la sectiunea tutoriale unde prezentam metoda alternative de reparatii/ imbunatatiri facute in regim DIY.

Cei care au bani de dat, pot merge direct la service unde o coaja de bara costa 900 lei fara vopsitorie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ideea este ca cei de la casco daca vad cleme in bara nu-ti vor da in veci inlocuire... daca o lipeai la cald nu s-ar fi vazut ca s-a intervenit...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si care e problema ca nu-i vor da inlocuire...am avut bara crapata dupa ce am luat un stalp cand parcam cu spatele, mi-am pus pe spate o tabla cu nitiuri, chit deasupra si o folie de culoarea masinii, era pe o suprafata dreapta, suport din dreptul portbagajului. M-a lovit ulterior un vecin in parcare producand o mica julitura pe bara, am dus-o la asigurator City mi-a revopsit toata bara si mi-a facut si zona carpita de mine....acum totul e perfect! Toata operatiunea facuta la serviceul agreat de City, Radacini Motors!

P.S. Am uitat sa spun ca mai aveam o zona in care un destept imi taiase efect bara pe o portiune de vreo 3 cm in partea diametral opusa cu julitura facuta pe RCA plus in partea de jos aveam o scrijelitura de la boscheti probabil....totul facut in contul aceluiasi eveniment, clar bara reconditionata complet chiar daca prezenta semne de "buna purtare" de la alte evenimente!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Depinde de asigurator, unii sunt de treaba :) , oricum la tine practic asiguratorul a dat reparatie + vopsire pe bara, era normal sa ti-o faca pe toata. Nu m-ar mira ca intr-un viitor apropiat CASCO sau RCA sa deconteze reparatii profesionale facute ca in filmuletele de mai sus, asta daca nu cumva o fac deja. Cu siguranta, din punct de vedere al pagubitului este mult mai OK sa-ti schimbe bara cu totul.

 

Asa cum am mai spus, eu am facut tutorialul pentru cei care au patit un eveniment nefericit si nu vor sa plateasca o bara noua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

... Cu siguranta, din punct de vedere al pagubitului este mult mai OK sa-ti schimbe bara cu totul...

In cazul meu nu a fost asa, cand am lovit bara aveam asigurare CASCO, trebuia sa platesc 100 euro fransiza si primeam in schimb o bara NOUA no name de 250 lei si o vopsire de vreo 300 lei adica vreo 125 euro facute la un service tot no name agreat de asigurator (ASTRA). Crezi ca bara noua no name se potriveste perfect? Nicio sansa....o bara veche reconditionata arata perfect pe masina, una noua neoriginala nu se potriveste perfect probabil niciodata. Ca sa nu mai vorbim ca cine stie din ce material modest e facuta!

P.S. Bara veche serviceul era obligat sa o taie nici macar nu puteam sa o pastrez pe post de rezerva si circulasem mai bine de 1 an cu ea fara probleme...uite ca e in continuare pe masina si arata perfect!

Edited by starsteel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Un asigurator civilizat foloseste piese originale, mai ales ca ai si fransiza. Daca nu se poate civilizat, se poate cu scandal de regula, ei trebuie sa inlocuiasca o bara originala cu una originala, nu cu un stift.

Si eu am luat decizia de a nu schimba bara tot din motive de cheltuieli suplimentare din cauza unei daune noi inregistrate pe CASCO, sunt absolut de acord ca in anumite cazuri (cum e fransiza) e mai bine sa faci masina pe banii tai.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×