Jump to content
Sign in to follow this  
expero 16V

Ce specificatii are uleiul pe care-l folositi?

Recommended Posts

Explicaţia primită a fost că la temperaturile mari (de vară), uleiul 5w40 sintetic devine prea subţire, chiar dacă pe hârtie este în parametri. Poate o fi vrut să spună că e prea subţire pentru toleranţele relativ mari (faţă de motoarele de concepţie modernă) ale acestui motor :-?

Share this post


Link to post

Pai, aici sunt nedumerit, nu ambele au indicele 40 la temperaturi pozitive ?

 

Aici discut un principiu si nu calitatea sau modul de obtinere (sintetic, semi sau mineral). Apoi, motorul este mult mai cald vara decat iarna dupa ce ajunge la temperatura de lucru ? Nu tot intre 80 si 100'C se invarte ? Sa-l intrebam pe body ce uleiuri folosesc motoarele pe unde este el acum, daca la clima noastra cifra 40 si uleiurile sintetice sunt o problema. Nu stiu ce ma face sa cred ca la un motor care se plimba pe aceeasi paralela nu este bine sa-i schimbi tot timpul tipul si fabricantul uleiului. Ceva imi spune ca asta se vede numai peste jumatate din viatza unui motor si ca lupta acerba si lipsita de onestitate dintre producatori baga utilizatorul intr-o practica pagubitoare. Eu zic ca uzura unui motor apare in principal din fortarea lui la temperaturi mai mici decat cele de regim si din utilizarea unui ulei care si-a pierdut calitatile de lubrefiant.

 

La primul schimb de ulei, mecanicii de la dealerul masinii au bagat 0w40 si mi-au recomandat mai departe tot acesta. La revizia de 10k, pentru a fi sigur de uleiul cumparat am fost la importatorul lui. Pe langa faptul ca tipul s-a distrat copios, tot el m-a sfatuit sa folosesc numai uleiul recomandat de producatorul motorului si daca am inceput cu sintetic, sa merg numai pe sintetic si daca vreau mineral, sa bag numai mineral. Despre cel semi-sintetic mi-a spus ca este o struto-camila facuta doar pentru a satisface neincrederea multora in full-sintetic sau in full-mineral. Atunci am inceput sa studiez pe net specificatiile diversilor producatori si am observat ca acestia produc si uleuiri pentru anumiti fabricanti de motoare, Porsche, Audi, Mercedes, VW, GM ... O judecata simpla imi spune ca daca s-a facut ulei pentru motoarele Daewoo si acesta mi l-a livrat cu 5W30, pentru perioada cea mai grea, cea de rodaj, imi garanteaza motorul cu acest tip de ulei, imi recomanda utilizarea lui, caracteristicile lui sunt excelente in orice sezon de clima temperata, de ce trebuie sa pun alt ulei in motor atata timp cat nu folosesc motorul pentru alte scopuri decit a fost el proiectat ?

 

Eu inteleg ca omul, in dorintza de individualizare, pe langa diferentierile genetice si educationale, la care el n-are vreo participare, vrea sa adauge amprenta proprie, adica puterea, banii, casa, masina, femeile, limbajul, hainele, ceasul, telefonul, etc. Dar nu inteleg de ce in aceasta competitie mai baga tipul benzinei, al uleiului si al lichidului de racire. Oare primele criterii nu sunt suficiente, e nevoie sa mergem la a treia zecimala ? Sau publicitatea, in lipsa unor referintze obiective si speculand slabiciunile noastre, ne-a adus intr-un fals razboi, din care numai noi pierdem ?

 

Asa ca, dupa primele 4-5 schimburi, in care am testat toate extremele (Texaco 15W40 pe timp de vara l-am aruncat dupa primii 1000 Km), m-am decis sa incerc si ce a spus producatorul. In ultimii 3 ani am folosit numai ulei Daewoo 5W30, schimbat dupa 6-8000 km, in functie de rulaj si de aspect. Pentru ca in acelasi moment schimb si filtrul de aer, sunt foarte multumit de motor si am un consum mai mic decat specifica producatorul, in ciuda unui rulaj majoritar sporty. Cu ocazia celei mai recente alimentari mi-am propus un rulaj economic sa vad pana unde se poate ajunge, chiar daca imi este foarte greu sa ma abtin.

Edited by tolin_afc

Share this post


Link to post

Ba da, teoretic. Practic, citisem pe net o explicaţie de-aia chimistă (n-am reţinut decât ideea finală, nu şi detaliile, căci chimia nu e pasionantă dacă nu se lasă cu explozii) cu catene, lanţuri de nuştiuce ... şi concluzia era că pentru motoare de concepţie mai veche, un ulei mineral (sau semisintetic) este cel mai potrivit. Partea proastă e că nu se recomandă să pui mineral după sintetic, deci o să aleg varianta schimbării după anotimp: iarna 5W40 sau 0W40 (la "iernile" noastre, cred că-i suficient 5W40) şi vara 10W40 sau chiar 15W40 (este ok şi ăsta, conform manualului).

Share this post


Link to post

Din ce stiu eu, motoarele noastre nu sunt in categoria "de conceptie mai veche" si nici in categoria care necesita cele mai recente descoperiri. Ele sunt motoare dezvoltate in anii 90. Este foarte adevarat ca la motoarele concepute in anii 60,70 si 80 uleiul mineral este recomandat in exclusivitate. La vremea aceea executia cilindrilor si a pistoanelor era o aventura, iar tolerantele se masurau cu shortzul. Tehnologia moderna de proiectare asistata, continuata de cele de turnare si prelucrare a metalelor a creat motoare cu tolerante mult mai mici fatza de cazul ideal, a eliminat faza rodajului si a crescut de 3-5x durata de viatza a motorului. Asta a schimbat caracteristicile pompei, ale circuitului de ungere, a filtrului, a presiunii si implicit a uleiului utilizat. Daca la motoarele de conceptie veche vascozitatea uleiului era folosita la mentinerea compresiei proiectate si un consum de ulei de 1L / 1000 km era dat de producator (se umbla tot timpul cu o butelie de ulei de rezerva in compartimentul motor), motoarele noastre nu consuma ulei aproape deloc, restul de 300 ml, care imi ramane la fiecare schimb nu l-am utilizat niciodata. Din toate resturile pastrate, am incropit un schimb normal, pe care l-am utilizat la 50.000 km pentru o "spalare a motorului".

Edited by tolin_afc

Share this post


Link to post

Deci 5w30 zici ... :-? o să mă uit şi eu în cartea tehnică, să-l compar cu gamele de temperatură pentru celelalte uleiuri.

Share this post


Link to post

Eu vorbeam de motorul de Matiz sau de Tico. Acum vezi ce se recomanda la Espero.

 

Am studiat cele mai recente specificatii Mobil1:

 

0W40 0w30 5w30 10w30 15w50

marci Ford GM service fill Daimler VW

germane GM GM factory fill GM

80 56 56 62 125 vascozitate @ 40'C

14,3 10,3 10 10 17,4 @100'C

187 175 167 147 153 indice de vascozitate

3,6 2,99 3,08 3,17 5,11 alt indice @150'C

 

Din ce am vazut xW30 este ulei pentru GM, iar 5W30 este introdus de fabrica si folosit in service. Alte combinatii de grade nu mai sunt fabricate acum, cele xW40-50 sunt folosite la marcile germane si au o vascozitate mult mai mare, mergand pana la dublu. Interesant este ca in afara de 0W40, alta versiune cu 40 in coada n-am vazut sa se mai produca, in schimb magazinele romanesti abunda de ele in detrimentul celorlalte. Apropo, ma intreb ce vascozitate are xW60 ?

Edited by tolin_afc

Share this post


Link to post

Nu sunt un impatimit al parametrilor pe care un ulei "ar trebui" sa-l indeplineasca la lubrefierea unui motor, dar va intreb o singura chestie:

Ce fabricant al uleiurilor pe care le recomandati sau v-au fost recomandate, stie cum se circula prin Romania? ( sau alt stat din zona)

Va dau exemplul doar al motoarelor care in service-urile mioritice sunt desfacute pentru varii motive, un ulei, care in pliante ar trebui sa faca fata unui numar mai mare de kilometri, se prezinta in "baie" intr-o stare jalnica, ma refer aici la "mazga" ce se depune pe fundul baii de ulei. Praful din Romania e principalul inamic al motoarelor, indiferent de cine le produce. In functie de service, ei va recomanda un ulei sau altul, pentru a nu munci in plus la reparatii. ( spalat piese, degresat). Pe langa factorul de lubrefiere al uleiului, importanti sunt si aditivii ce ii sunt adaugati, unii dintre acestia fiind de natura detergenta. Un ulei Texaco este "peste" un ulei Aral din punct de vedere al lubrefierii dar poate fi "sub" din punct de vedere al "spalarii pieselor in miscare". La fel cum un Agip te poate ajuta sa pornesti motorul in gerul din Harghita, dar la +40 grade in Mamaia se evapora.

Uzura se produce in principal la pornire, atunci cand piesele in miscare raman fara ulei, ca de aia Du Pont-ul a inventat Teflonul, dar si la regimuri de turatii mari cand uleiul se "subtiaza". Un ulei bun fara un filtru bun de ulei si un filtru de aer competent, inseamna bani aruncati pe fereastra.

Asa ca nu va luati dupa specificatii, ca un ulei Texaco din Turcia nu face cat unul din State.

Nu sunt inginer de meserie, asa ca scuzati limbajul colorat, dar m-am lovit de desfacut motoare prin service-uri si de acolo provin aceste iinformatii.

Sper sa va fie de folos.

Share this post


Link to post

Mazga de care vorbesti se gaseste si in motoarele americanilor si in cele ale europenilor. Ea nu provine de la praf. Daca praful (particule de nisip = siliciu) ajunge in cilindru, motorul acela n-o mai duce mult. Ea este rezultatul compusilor ramasi din arderea benzinei. Uleiurile moderne contin si detergent care curatza cilindrul si pistonul, iar rezultatul se depune in baia de ulei, special creata si in acest scop.

 

Toti producatorii ramasi pe piatza produc uleiuri dupa niste specificatii provenite de la producatorii de motoare. Alegerea uleiului se face dupa recomandarile fabricantului autovehiculului, relativ la vascozitatea necesara unei ungeri eficace la presiunea si debitul pompei de ulei si la dimensiunile circuitului. In plus, conteaza si regimul de lucru la care este supus motorul. Pentru asta SAE a creat o clasificare pe cifre. Toti fabricantii produc uleiuri care acopera majoritatea cifrelor, asa ca daca un ulei se evapora la Mamaia nu este el vinovatul, doar cel care a ales cifra nepotrivita la temperatura de acolo. Asa cum se produc si uleiuri care se pot folosi si in Harghita si la Mamaia fara nici o problema.

 

Datorita faptului ca romanii folosesc preponderent masinile pentru deplasari scurte in regim de trafic urban aglomerat la care amestecul de carburant cu aerul nu este in proportia exacta unei arderi complete, cantitatea de deseuri rezultate in urma arderii este mai mare. Apoi, datorita climei temperate cu extreme semnificative din 6 in 6 luni si datorita faptului ca lipsa de mijloace ii limiteaza la un rulaj anual de maxim 10.000 km, romanii sunt obligati sa gaseasca compromisul in materie de ulei.

 

Producatorul se impune prin reclama, traditie si reprezentare pe piatza romaneasca. Dupa mine, nu se poate face de catre nespecialisti vreo deosebire intre produsele similare ale acestor producatori. Acum, fiecare utilizator are o preferintza fatza de o marca sau alta de ulei. Cei mai multi nici nu stiu ce ulei folosesc, sustinand, pe buna dreptate, ca asta este treaba mecanicilor. Cei care zic ca se pricep fac de cele mai multe ori alegeri nepotrivite, fie datorita unor prejudecati, fie datorita unui exces de grija. Cert este ca fiecare nu este de acord cu recomandarile fabricantului de motor. Cum, pana la urma, el este proprietarul masinii, tot el este cel mai indreptatit sa foloseasca uleiul la care s-a hotarat.

 

In rest, totul este un dulce joc de glezne pe marginea terenului care poate crea dusmanii sau lega prietenii.

Edited by tolin_afc

Share this post


Link to post

Eu am observat ceva f.ciudat la mine:

Cu Aral masina consuma ulei semnificati, iar cu Mobil1 nu consuma deloc. Aralul e contrafacut??Unde?Si de ce la Porsche-Romania inca se mai pune Aral?Atat la Golf II cat si la Touareg?

Share this post


Link to post

si eu confirm si ma repet: in 10.000 km cu ulei Aral am completat cu 1,5 L.

cu ulei Mobil am deja 2.000 km si uleiul e la locul lui.

daca e aral-ul contrafacut nu ma pot pronunta, atata timp cat l-am luat de la daewoo si toti de-acolo il folosesc.

Share this post


Link to post

Eu folosesc ulei Aral 10w40 si nu consuma nici o lacrima cu toate ca am ceva probleme la motor (o bataie asemanatoare cu un motor diesel) ceva pe la un piston sau cine stie ce...dar totusi motorul merge bine, adica trage de numa numa, porneste impecabil la prima cheie intotdeauna...si nu am de ce sa-mi mai fac probleme cu motorul, cu toate ca ma cam zgaraie pe creier bataia aia.

Ce stiti despre uleiul TOTAL QUARTZ 7000 10w40 (cand am luat masina in 2003 cel sinaintea mea folosea acest tip de ulei dar eu am trecut imediat pe aral ca nu stiam ce e cu totalul).

Ce parere aveti despre aditivii folositi pentru motor, gen dura lube??? sunt buni??? merita sa-mi bag? se va simti vreoameliorare a bataii???Mentionez ca acum 2 zile am schimbat axa cu came pentru ca am crezut ca de acolo e bataia (erau vreo 2 came tocite)

Share this post


Link to post

adrian.sava chiar e necesar sa fii off-topic pe toate posturile???

Ti sa raspuns acolo ce trebuie sa faci la motorul tau.Banii pe care ai dai pe Duralube fac cit un set de segmenti .Oricum e posibil sa ai numai o bataie de bolt care e 150.000 lei sau vreun cuzinet de biela (400.000 lei setul ).

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...