Jump to content
Sign in to follow this  
Lolek

Cit De "legala" Este O Masina Noua?

Recommended Posts

Ceea ce scriu acum este o problema foarte serioasa.

Sa presupunem ca un politist, de exemplu Garcea (sau altul), vine dimineata cu o masa de camping, un scaunel si un vraf de procese-verbale. La ora 9 este la poarta unui dealer, isi instalaeaza masa, scaunelul si asteapta... Primul client cu masina nou cumparata iese pe poarta. Garcea - pac!- paleta reflectorizanta, il trage pe dreapta, cere acte, controleaza masina si da amenda, pentru ceva anume, perfect legal. Si tot asa, toata ziua. Pare poate S.F. dar poate fi adevarat.

Ce credeti, poti fi - ca sa zic asa - in "culpa" cu o masina noua?

Trebuie sa zic ca este o contradictie in legislatia Romaniei in materie de autovehicule (cel putin asa cred).

Stiti care este?

Edited by Lolek

Share this post


Link to post

Nu mi-au placut niciodata ghicitorile.

Share this post


Link to post

Adevarul este ca cea mai mare parte a fabricantilor de masini nu livreaza masinile cu stingator de incendiu. Spun asta pentru ca totusi, citez din cartea de identitate a masinii mele: "vehiculul avind datele prezentate in tabelul A corespunde tipului omologat de Registrul Auto Roman conform certificatului de omologare nr. 3464 din 26.01.2004"

Pai cum vine asta?

Pe de-o parte masina corespunde normelor RAR, dar pe de alta parte, nu are stingator conform legii. Daca m-as fi dus la ITP, as fi fost respins, pentru ca nu am stingator.

Dar pe de alta parte, masina fiind noua, doi ani de zile nu face ITP, pentru ca se considera ca autoturismul corespunde tuturor normelor si legilor.

Cum iesim din acest cerc vicios?

Share this post


Link to post

În USA dacă ţi-a luat foc maşina nu te bagi tu ca deşteptul să stingi focul cu stingătorul din dotare. Suni frumuşel la 911, spui ce ai păţit şi aştepţi, asta în cazul în care nu este deja sosită o maşină de pompieri anunţată de altcineva. Dacă ai luat şi tu foc încercând să-ţi salvezi maşina e treaba ta, ai făcut-o pe răspunderea ta şi nu primmeşti bani de la asigurări. Pentru stins focul există oameni plătiţi.

Share this post


Link to post

Bineinteles ca n-ai cum sa stingi focul cu stingatorul auto mare cit o sticla de bere. Dar problema ramine. Cum adica, o masina noua este avizata RAR sa mearga fara stingator din fabrica, dar daca isi schimba proprietarul, de exemplu, brusc are nevoie de stingator. Pe linga faptul ca iese de la dealer legal vorbind "incomplet dotata" dar "legala" sau invers? :(

Share this post


Link to post

Dacă se iscă vreun scandal, se rezolvă şi treaba asta. Cu triunghiul s-a rezolvat, prin nu ştiu ce minune, la maşinile noi.

Share this post


Link to post
Dacă se iscă vreun scandal, se rezolvă şi treaba asta. Cu triunghiul s-a rezolvat, prin nu ştiu ce minune, la maşinile noi.

 

Cum s-a rezolvat ??? eu am cumparat chiar de la dealer atat triunghiul cat si stingatorul, trusa medicala nu aveau. Daca era Garcea pe acolo tot ma "frigea" la iesire. Masina am ridicat-o in urma cu 2 saptamani, nici vorba de triunghi ...

Share this post


Link to post

Am deschis subiectul asta de fapt, pentru ca un coleg de servici a fost "agatat" de radar cu 120 la ora pe drum european in afara localitatii, cu un VW Passat. Politistul dupa ce l-a oprit si i-a comunicat motivul opririi i-a zis (eram si eu in masina): " Stiti suntem intr-o actiune la nivel de circulatie si verificam si trusa medicala si stingatorul". Nici nu ne-am inchipuit, masina fiind relativ noua (doi ani) si nici nu ne-am pus vreo data problema ca ditamai VW Passat Trendline (full options, piele) trebuie sa aiba sau ar putea sa aiba stingator. Si am facut si eu atitea drumuri prin tara cu el. Ghinionul a cazut pe el si a luat amenda de rigoare si pentru viteza si pentru lipsa stingator.

Si atunci m-am gindit si eu si colegul meu, cum vine treaba asta? Este avizata RAR fara stingator, inseamna ca este legala. Dar politia si legea lu' Peste, nu - nu-i legala... :-?

Share this post


Link to post

Asta inca nu e nimic. In RO se vand masini noi NEOMOLAGATE inca; se trec pur si simplu alte date pe Cartea de Identitate a Vehicolului, sa corespunda unui certificat de omologare mai vechi.

Asta cat de lagal e ?

Share this post


Link to post

E mai nasol... Oricum eu mi-am zis ca daca mi se intimpla mie chestia asta fac contestatie. Adevarul este ca nu ne stim drepturile. Eu cind mi-am cuparat Cielo, am intrebat dealerul daca masina se livreaza si cu stingator. Mi-a zis ca nu. Ce-i drept trusa medicala, triunghiul si setul de becuri mi le-au dat. Asa ca "inarmat" cu aceasta dovada si cu avizarea RAR de pe cartea de identitate pot face contestatie oricind.

Oricum este mintea romanului cea de pe urma, ca trebuia sa facem contestatie atunci cind colegul meu a primit amenda...

Edited by Lolek

Share this post


Link to post

Da, am citit... nu stiu ce sa mai spun. In cazul tau este mult mai nasol ca nici nu-mi dau seama unde se incadreaza acest, ca sa zic asa, "fals". Si totusi e un Kalos. Sa vina fara trusa si fara triunghi si pe deasupra si cu roti mai mari decit in documente?! Nu-mi vine sa cred. Sa nu fie vre-un shmen, totusi. Nu vreau sa te fac sa-ti mai faci singe rau cind ai masina noua si probabil esti mindru de ea... Stau si ma gindesc si-n cazul meu, (sau a marii majoritati) ca am primit-o totusi in regula... Nu-i vorba de 500.000 de lei sau cit o fi un stingator, ci de faptul ca iata, unde incepe si unde se opreste legea sau cine are dreptate cind doua autoritati se bat cap in cap pe o lege gindita cu fundul...

Share this post


Link to post
Politistul dupa ce l-a oprit si i-a comunicat motivul opririi i-a zis (eram si eu in masina): " Stiti suntem intr-o actiune la nivel de circulatie si verificam si trusa medicala si stingatorul". Nici nu ne-am inchipuit, masina fiind relativ noua (doi ani) si nici nu ne-am pus vreo data problema ca ditamai VW Passat Trendline (full options, piele) trebuie sa aiba sau ar putea sa aiba stingator. Si am facut si eu atitea drumuri prin tara cu el. Ghinionul a cazut pe el si a luat amenda de rigoare si pentru viteza si pentru lipsa stingator.

Daca stia trebuia sa faca contestatie la partea cu stingatorul. Putea sa-l intrebe pe politai: de unde stiati ca n-am stingator in masina?

Asadar nici politistul n-are ce face in fata dealerului, n-are cum sa opreasca masinile, legal.

Share this post


Link to post

Pai te agata cu o chestie marunta si apoi te intreaba, ai sau n-ai. Ca in cazul nostru. Si trebuie sa le arati. Am fost eu insumi oprit la un asa zis filtru pe la Podul Turcului (ce oras @-) ) si am avut bafta ca m-a intrebat numai de triunghi. Daca vor, sa stii ca te agata, nu-i o problema...

Share this post


Link to post

Ce treaba are avizarea RAR care tine de omologarea de tip, cu stingatorul? Eu m-am dus frumusel cu trusa, triunghiul si stingatorul in geanta cand am ridicat masina. Este datoria soferului sa aiba grija de astea! Mie nu-mi convine ideea sa-mi bage dealerul pe gat de la el aceste 3 produse, la preturi aberante. Mi le iau singur.

 

Ca idee masinile noi nu se duc toate la RAR sa li se faca actele... Se duc numai actele si atat, masinile stau la dealer. S-a facut omologare de tip la inceput, masinile sunt noi, la RAR pleaca doar hartiile.

Share this post


Link to post

Eu cred ca ar trebui privita problema si din alt punct de vedere. Punerea in circulatie a masinii, adica iesirea cu ea pe drumul public, dotata neregulamentar este responsabilitatea celui ce o conduce. Deci, Garcea te poate amenda indiferent a cui este vina ca nu a dotat masina cu stingator. Daca dealer-ul nu-ti da stingator si vrei sa pleci cu masina pe roti din curtea lui, trebuie sa vii cu stingatorul de acasa.

 

Ar mai fi de discutat un aspect. Eu tind sa cred ca dotarea cu stingator nu face parte din lista de verificari la omologarea autovehiculelor la RAR. Daca ar fi asa ar trebui atunci sa existe niste norme privitoare la tipul, dimensiunile, locul de depozitare, sistem de fixare, etc. Toate acestea ar trebui sa asigure securitatea masinii si a pasagerilor in timpul deplasarii, precum si accesul usor si rapid la stingator in caz de necesitate. Ganditi-va la cateva tipuri de masini si spuneti unde sta stingatorului, astfel incat sa asigure conditiile (de bun simt, zic eu) pe care le-am expus mai sus.

Eu, la Tico pe care o consideram masina omologata, tin stingatorul sub scaun pentru ca asa am ales eu si nu pentru ca ar fi stabilit vreo norma RAR.

 

Faptul ca extinctoarele care se vand pentru masini au (nevoie de) avizul RAR este alta problema. Sunt multe accesorii pentru masini care nu fac parte din dotarile standard (de omologare) si care ar trebui sa aiba avizul RAR. Primele care imi vine in minte acum sunt farurile de ceata.

Share this post


Link to post

Am citit ce ai scris acolo... Sa ma ierti, dar daca stiai ca ai janta de 15 si acolo scria numai de 14, de ce nu ai sesizat problema? La mine scrie clar: 195/65R15 SAU 205/55R16. Cand e vorba de un obiect care ma costa de ma rupe, apai atunci ma uit pe absolut toate documentele cu lupa! Imi pusesera de ex. 4 in loc de 1 la seria de sasiu. Am pus toata firma de leasing in miscare sa-mi schimbe urgent toate hartiile/contractele etc unde aparea acea serie in 1 zi.

 

Revenind la "problema" de mai sus: cum am zis si a zis si Yeti, nu ai cum sa impui ce tip de extinctor / triunghi / trusa are fiecare in masina. A, ca trebuie omologate de RAR... Eu in Espero am carat 1 an jumatate un extinctor P6. Adica din ala mare de pompieri, de cateva kg. Ma indoiesc sincer ca mi-ar fi zis Politia ceva, chiar daca nu avea sigla RAR pe el...

Share this post


Link to post
de ce nu ai sesizat problema?

 

Ba am citit si am sesizat. Din pacate nu se putea face modificarea "pe loc" in lipsa omologarii (nr. certificat de omologare e trecut in CIV ...) Nu era o simpla "omisiune" sau "eroare de transcire", pur si simplu nu e omologat si ei habar nu aveau de asta ... Iar subiectul e strict la tema topicului ...

Share this post


Link to post

OK, mie deja mi se pare o problema de competenta ANPC... Tu macar ai vazut si te pricepi, dar in locul tau putea fi altcineva care nu are habar de chestiile astea. Si mi s-ar parea normal sa plateasca cel ce a gresit, in cazul de fata firma care nu si-a facut treaba pana la capat. Din pacate la noi inca pare lupta cu morile de vant, dar nu (mai) este chiar asa. Pe ei! Parerea mea...

Share this post


Link to post

mai @lolek, triunghiul si celelalte sunt cerute la ITP, nu la RAR

(si evident daca vrea garcea)

la RAR era pe timpuri, mai vezi ca s-a schimbat :)

 

acum se face cum ar fi trebuit si inainte.. doar verificarea seriilor si inregistrarea

Share this post


Link to post

Vad ca nu stiti ce inseamna omologare RAR. Orice masina care circula pe drumurile publice din Romania trebuie sa fie omologata RAR. Adica trebuie sa indeplineasca niste norme prevazute de tara noastra (care pot fi diferite fata de America - de exemplu). Pe linga normele de poluare si toate celelalte (frinare, motor, etc, etc), orice masina care circula pe drumurile publice din Romania trebuie sa aiba obligatoriu o anumita dotare. Adica: trusa medicala specifica tarii noastre (am vazut la RAR un tip cu un Mercedes din Germania respins ca "nu corespunde trusa si triunghiul" - adica sunt alte modele fata de ce se comercializeaza la noi), triunghi reflectorizant tot model legal romanesc si stingator. Asa spune legea.

Cum am citit mai sus ca este de datoria ta cind iti cumperi masina noua sa vii cu trusa, triunghiul si stingatorul mi se pare, scuzati-ma, o mare prostie. In nici o tara din lume cumparatorul nu vine cu trusa de acasa =)) .

Drept dovada ca la Cielo-ul meu mi-au trusa, triunghi si becuri.

Iar pentru faza ca numai ITP-ul are treaba cu verificarea accesoriilor... este o mare greseala. Cind o masina isi schimba proprietarul sau este adusa de afara se merge la RAR, nu la ITP. De ce oare? Iar daca nu ai revize tehnica ti-o face RAR-ul si iti verifica sa vada daca masina ta este, cu alte cuvinte, omologata sa circule pe drumurile noastre.

Cum in cartea de identitate a masinii mele scrie negru pe alb ca este omologata, insamna ca este legal sa circul cu ea, chiar daca nu am stingator. :-?

Share this post


Link to post

hai du-te si mai citeste, si inclusiv cate o gramatica ca te dau la gazeta

Share this post


Link to post

11. Capitolul VII va avea următorul cuprins:

"1. În vederea îmbunătăţirii siguranţei rutiere la punerea în circulaţie a autovehiculelor omologate conform prezentelor reglementări se recomandă echiparea acestora cu următoarele elemente de siguranţă rutieră:

- trusă medicală;

- triunghi de presemnalizare;

- stingător de incendiu;

- plăci de identificare spate (pentru vehicule grele sau lungi);

- plăci de identificare spate (pentru vehicule lente);

- marcaj reflectorizant pentru contur (pentru vehicule ADR).

 

(Ordin 1356/27.072004 publicat in M.O. 744/17.08.2004)

Share this post


Link to post

Ceea ce era de demonstrat, draga Tommy. Deci - "la punerea in circulatie" - adica cind o cumperi de la dealer si iesi cu ea pe poarta dealerului. Pentru ca tu s-ar putea sa fi luat plasa cind ti-ai luat masina dar mie mi-au dat un proces verbal de pregatire, punere in circulatie si predare primire.

Asa ca daca esti in stare sa sesisezi niste aspecte legale a ceea ce se cheama vinzarea-cumpararea unui automobil casca ochii si invata de la altii.

Iar daca esti un mare literat si un geniu al limbii romane, ar fi trebuit sa-ti dai seama ca una este sa scrii la tastatura si alta cind scrii de mina.

Una este cind concepi un text "pe loc" cum se spune si alta este cind il scrii pe o ciorna, nu?

Cite examene ai dat la viata ta?

Edited by Lolek

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...