Jump to content
Sign in to follow this  
strumfuadi

Frina Cu Ambreiajul Apasat Sau Nu?

Recommended Posts

nu o ajuti, tocmai asta e ideea.. practic franele singure franeaza masina mai repede decat frana de motor. prin urmare, daca nu decuplezi ambreiajul motorul insusi se constituie intr'o piedica in calea franarii (ii scade turatia intr'un timp mai mare decat timpul necesar franarii doar cu placutele/tamburii..)

ptr a nu se creea confuzii, eu vorbesc de situatia franarii de urgenta, situatie de care am impresia ca se vorbeste aici..

Share this post


Link to post

Discutia de aici este: Frana cu ambreajul apasat sau nu ?

Share this post


Link to post

OK, o sa fac teste cum am ocazia, avand in vedere ca sunt obisnuit sa apas si ambreiajul. O sa caut o zona in care sa pot lua viteza si sa franez atat cu ambreiajul apasat, cat si fara. O sa va zic curand rezultatele. Ideea e ca atunci cand franez brutal, oricum in clipa cand masina e oprita trec cutia pe neutru, deci nu vad unde ar fi problema... Daca masina e inca in miscare, am deja ambreiajul apasat, eliberez frana, bag in viteza corespunzatoare si gata treaba...

Share this post


Link to post

1. daca e vorba de franarea in dorul lelii, de la 50 la 45, mai bine o lasi in frana de motor. caz neimportant

2. daca e vorba de franarea de la 100 la 70, de ex, se poate face fie in frana de motor daca distanta pe care trebuie facuta aceasta franare nu este stricta, fie cu frana de serviciu insa fara a debreia.. caz neimportant.

3. daca e vorba de franarea DE URGENTZA, avem de'a face cu un caz al naibii de important. orice lucru care se opune franarii trebuie inlaturat, iar lasarea motorului cuplat cu rotile (adica nu apesi ambreiajul) este unul dintre ele.

problema este ca omul face in situatii de criza ceea ce s'a deprins sa faca in mod obisnuit. asa ca este bine sa ne cream deprinderi bune, care vor fi apelate automat in situatii de criza. fiindca in situatii de criza orice metru in plus conteaza.. poate fi diferenta intre bautul unei beri seara acasa sau o seara petrecuta la politie dupa ce ai omorat vreun pieton (nu discutam aici daca avea sau nu dreptul de a se afla pe trecere sau pe carosabil in momentul impactului..)

 

bafta!

Share this post


Link to post

Pai asta e si ideea. In Bucuresti, pe traseele mele, aproape orice franare e cam de urgenta. Strada e arhiplina (dimineata spre servici si seara la intoarcere) si clar te trezesti ca in fata se opreste vreunu brusc. Iar aici vorbim de coloana care merge cu 40-50 si trebuie brusc sa opreasca, in numai cativa metri. Oricum, indiferent de concluzia acestei discutii, eu voi continua sa apas si ambreiajul. Nu stiu cat de mare poate fi uzura daca fac asa, si mie sincer mi se pare total irelevanta...

Share this post


Link to post

Si eu apas ambreiajul inainte de frana desi nu e bine ca se uzeaza mai rpd ambreiajul

Share this post


Link to post

hai sa nu ne kk pe noi ptr o uzura cand in joc e indoitul propriei masini sau luatul pe capota a vreunui pieton..

o mentiune vreau sa fac: la o franare de urgenta de la 20-30 la ora nu mai conteaza daca apesi sau nu ambreiajul. energia cinetica a masinii e mica, de doua ori mai mica decat la 40 km/h.. asa ca la apasarea brutala a franelor acestea nici nu vor mai avea timp sa discute "ia uite bai ce ne chinuim noi sa oprim caruta asta si motorul ala al dreaq se opune.."

insa la o franare de urgenta de la 80km/h, de ex. problema se pune cu totul altfel!

Share this post


Link to post

Punctul de reper aici ar trebui sa fie disiparea caldurii din discuri/placute. La o masina mica o franare de urgenta nu necesita ajutorul franei de motor (motorul nu reuseste sa reduca turele atat de repede pe cat necesita decelerarea brusca) deoarece nu acumuleaza atat de multa energie in discuri incat sa nu mai fie eficiente( nu trec de 400-600 de grade la o franare brusca de la viteze cca 120). Problema se pune la masinile mai mari (incepand de la vanuri, camioane, tiruri) unde se acumuleaza atata energie incat se incing discurile la peste 1200 de grade, incepe sa fiarba lichidul de frana, se formeaza bule si apare fadding-ul care duce la imposibilitatea de a mai opri masina. :thumbl:

Share this post


Link to post

Pai de aceea la cursele de camioane (nu stiu denumirea exacta ) au 100L apa pe care o pulverizeaza pe discuri :thumbl:

Share this post


Link to post
o mentiune vreau sa fac: la o franare de urgenta de la 20-30 la ora nu mai conteaza daca apesi sau nu ambreiajul. energia cinetica a masinii e mica, de doua ori mai mica decat la 40 km/h.. asa ca la apasarea brutala a franelor acestea nici nu vor mai avea timp sa discute "ia uite bai ce ne chinuim noi sa oprim caruta asta si motorul ala al dreaq se opune.."

insa la o franare de urgenta de la 80km/h, de ex. problema se pune cu totul altfel!

Energia nu creste cu patratul vitezei ?

Share this post


Link to post

Ambreaiajul il apasa DOAR cand viteza e f f f mica (cativa km/h si risc sa opresc motorul), in rest frana normala sau "ajutata" de o frana de motor.

Nu imi place sa stresez inutil nimic la masina, evit sa apas ambreiajul doar ca sa ma aflu in treaba.

 

edit: ca tot veni vorba de curse...acolo se apasa cu stangul frana si nimeni nu simte nevoia sa apese ambreiajul :D ...

@viper: si eu am exersat mai demult franarea cu stangul si am gasit viteji care sa rada :D , insa cu ceva antrenament poti frana ok si cu stangul.

Edited by MikeTekRacing

Share this post


Link to post
edit: ca tot veni vorba de curse...acolo se apasa cu stangul frana si nimeni nu simte nevoia sa apese ambreiajul

Acolo dreptul e numai pentru acceleratie, altfel timpul pierdut cu mutarea piciorului te arunca-n coada clasamentului.

Share this post


Link to post

E un pic altfel la curse, depinde de cutia de viteze... Va pot arata un filmuletz unde il puteti vedea pe un superpilot japonez cum franeaza cu dreptul cu calcaiul, varful fiind tot pe acceleratie! Franarea cu stangul se face in special la masinile cu cutie secventiala, deci unde ambreiajul lipseste. Cazul de la mine la Opel.

Share this post


Link to post

Mah, eu vad folosirea franarii fara ambreiaj utila in caz de masina fara ABS. Nu vrem sa se blocheze rotile imediat ci masina sa incetineasca. Daca rotile patineaza atunci masina nu franeaza mai scurt si nici control asupra ei nu mai exista. Parerea mea e ca voi va certati gresit. Nu a spus nimeni ca nu blochezi rotile mai repede daca franezi cu ambreiajul apasat, dar nu asta este problema. :) >-

Share this post


Link to post

Daca citeai link-urile puse de strumfuadi, vedeai ca motocicleta care a folosit ambreiajul simultan cu frana a oprit in mai putini metri decat cea care a franat "normal", si nu cred ca avea ABS! Ce treaba are blocatul rotilor cu ambreiajul??? Frana e frana, placutele alea si sabotii tot asa actioneaza, indiferent de ambreiaj! Era vorba de opozitia pe care o manifesta chiar motorul in momentul franarii!

Share this post


Link to post

Parerea mea (non-profi), daca imi e permis :

In momentul in care se ia piciorul de pe acceleratie, nu se mai pune problema de "sarcina" pe motor, deci automat apare frana de motor (la orice viteza). In acest moment franele trebuie se infranga doar inertia masinii pentru a se opri. Lasand abreiajul cuplat, franare este ajutata si de frana de motor... Nu se pune problema ca franele sunt suprasolicitate de motor, ci ajutate. Suprasolicitarea ar fi posibila doar daca se apasa frana si acceleratia in acelasi timp (rezultatul probabil fiind oprirea cu moartea motorului, sau mersul franat)...

 

Eu fac in felul urmator (Dacii - cu si fara servofrana):

- pentru franare "lina" las abreiajul cuplat si apas frana destul de lejer... putin inainte de oprire apas si abmbreiajul... Asta tine de obisnuirea cu masina, sa simti cand nu mai poate se duca ralantiul frana...

 

- pentru franari "de urgenta" apas puternic frana apoi, la un interval foarte scurt, abreiajul, cateva zecimi de secunda intre operatiuni ajuta destul de mult ... Intervalul intre operatiuni depinde de viteza de la care vreau sa ma opresc...

Share this post


Link to post

Deoarece din clasa 9-a nu am mai avut contacte cu mecanica va rog sa nu dati cu pietre.

Eu zic asa:

In cazul in care se calca ambreiajul, placutele de frana si discurile se confrunta singure cu preluarea energiei cinetice a autovehicolului in caldura.

In cazul in care nu se calca ambreiajul, placutele de frana pot fi ajutate sau ingreunate in tentativa lor de a transforma energia cinetica in caldura de catre motor. Motorul la o anumita turatie, sa zic 4000 rpm acumuleaza o anumita energie cinetica concretizata in miscarea de rotatie a arborelui cotit si a angrenajelor respective. Aceasta energie cinetica a motorului este consumata de diversi factori(alternator, pompe servo, etc) si unele forte de frecare. Asta se vede cu masina pe loc, daca turati la 4000 si ridicati piciorul de pe acceleratie, motorul va reveni la relanti intr-un anumit timp. Timpul acela a fost necesar pentru factori sa reduca energia cinetica a motorului pana la limita de relanti unde motorul este iar alimentat.

Acum sa zicem ca franati fara sa apasati ambreiajul intr-un anumit timp. Daca acest timp de franare este mai mare decat timpul in care motorul isi revenea "pe liber" la relanti, atunci factorii consumatori au consumat energia cinetica a motorului si au mai avut posibilitatea sa consume si din energia cinetica a masinii, deci franarea a fost ajutata de frana de motor.

Daca timpul de franare este mai mic decat timpul de revenire la relanti, atunci inseamna ca o parte din energia cinetica pe care o avea motorul s-a transmis la frane, deci franarea a fost ingreunata de frana de motor.

Deaceea cred ca la motoarele de turatie mare frana cu apasare de ambreiaj este mai eficienta.

Share this post


Link to post

@wichedcoder > rationamentul este perfect. Acum trebuie doar sa vezi cu cata energie cinetica contribuie ansamblurile in miscare din motor. Cum ? Intr-o prima aproximare, grosiera, raportand masa lor la masa intregului autoturism + personalul de bord. Daca ai date concrete poti gasi un raport mai aproape de realitate. Dar la turatiile moderate folosite in traficul obisnuit nu cred ca "se pune".

In schimb, in rationamentul tau cred ca trebuie sa iei in calcul franarea data de pompa de aer (motor cu injectie in decelerare, cu injectoarele taiate) care are o contributie semnificativa, cu cat compresia este mai mare. Aici, numai un inginer auto ne-ar putea spune ceva mai exact.

Asta pentru ca ne referim la sistemele de franare de pe modelele Daewoo, de care vad ca multi se plang ca nu sunt eficace.

Daca s-ar face un sondaj, poate s-ar vedea o anumita suprapunere intre nemultumiti si cei care calca ambreiajul inainte sau o data cu frana, la orice franare.

Daca este sa ne referim la masinile de mare tonaj, mi s-a spus ca prima lectie de conducere este obisnuintza de a frana fara a apasa ambreiajul.

Pilotii auto au declarat mai sus ca la curse nu se stie de ambreiaj decat la schimbarea treptelor la cutie.

La franarea pentru oprire de urgentza e toata lumea de acord cu apasarea pedalei de ambreiaj.

Share this post


Link to post
Ce treaba are blocatul rotilor cu ambreiajul??? Frana e frana, placutele alea si sabotii tot asa actioneaza, indiferent de ambreiaj! Era vorba de opozitia pe care o manifesta chiar motorul in momentul franarii!

 

Exact, motorul se opune blocarii rotilor si nu se poate opune decat cu ambreiajul neapasat.

Dupa mine nu ar trebui apasat ambreiajul in momentul franarii si din acelasi motiv pentru care nu se apasa ambreiajul in curbe: stabilitate si control al directiei.

Share this post


Link to post

Dupa ce am luat carnetul, frinam si eu in orice situatie cu ambreiajul apasat ... pina am pus mina pe Lada, la care descarcarea puntii motoare (pe spate) in viraj facea sa-mi caut inima prin sosete ...

Share this post


Link to post

Chiar cand devenise interesanta discutia si spusesem si eu ceva luandu-ma de tolin_afc :) a disparut de la bursa totu, ca azi sa descopar deja 3-4 pagini scrise aici...dai citeste si dupa mine concluzia e urmatoarea: in principiu trebuie sa te adaptezi masinii; nu poti frana un camion la fel cum franezi o masina mica(ma refer la tehnica soferului de a frana). Normal ca acolo nu apesi ambreiajul dar nu neaparat din aceleasi motive ca la o masina mica.Acolo mai beneficiezi si de JAKE BRAKE care blocheaza admisia si evacuarea si sa vezi franare atunci. In aceste conditii daca ai apasa ambreiajul degeaba ai mai bloca ce am zis mai devreme.

La masina mica eu zic ca ajuta sa nu uzezi placutele franarea cu ambreiaj dar pana la un anumit punct care daca nu il simti ai pus-o...opresti motoru...acum ma gandesc si altfel: daca mergi si la un moment dat iei piciorul dupa acceleratie si masina ajunge intr-un final la o viteza care este mentinuta de relanti in treapta respectiva aici cred ca e de acord toata lumea ca daca ai frana fara ambreiaj din acest punct motorul ar incerca sa se opuna franarii, daca nu s-ar opri inainte.

Sunt chestii care e greu sa le discuti asa aici ar trebui facuta statistica intre aia care franeaza asa si ceilalti si vazut care uzeaza mai repede masina, care evita mai multe accidente.

Edited by SORAN

Share this post


Link to post

franez mereu cu motorul cuplat si schimb inferioare... masina merge mai cursiv. e si o tehnica de a consuma benzina mai putina (la cele pe injectie si la cele cu carburatoare destepte)

si in plus simt ca merg.

nu stiu daca ati mers cu cineva care la vale (sau in curbe unde in principiu nu pra atingi frana) apasa ambreiajul inainte sa franeze!! masina devine instabila

e cea mai neplacuta senzatie :wallbanger: se face un gol in stomac.

 

reversul medaliei? daca franati puternic pe gheata, si motorul este cuplat, si s-au blocat rotile, se opreste motorul. Instinctiv ridici piciorul de pe frana, ca sa nu pierzi directia, dar motorul ramane oprit si rotile blocate. cateva secunde nu sti ce se intampla pana iti dai seama si apesi ambreiajul. ATENTIE INCEPATORI. oricum pe gheata e cel mai eficient sa tii motorul cuplat.

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...