Jump to content
Sign in to follow this  
FLEX

Motor Matiz - tremurat si tzacanit

Recommended Posts

Dupa cum stiti, motorul de Matiz (F8CV, 0.8l MPI) este un motor montat transversal, cu 3 cilindri in linie; pare a fi un motor fiabil, destul de vioi, un pic subdimensionat pentru Matiz (este o evolutie a motorului de Tico, F8C, la care s-a adaugat o injectie multipunct); din considerente economice, acest motor nu dispune de dispozitive de echilibrare speciale (arbori), asa ca functionarea lui e destul de "agitata", mai ales la ralenti (850-900rpm), lucru usor de verificat stind in masina si privind la scaunul din dreapta (evident fara ocupant), se zbate ala de zici ca nu-i adevarat.

 

M-as fi consolat cu ideea ca "asa face toate" daca n-as fi vizionat functionarea motorului lui sprite ... nene, ala e cel mai linistit motor de Matiz ce l-am vazut pina acum ... care o fi spilul?

Eu suspectez urmatorii factori care influenteaza mersul linistit al motorului la ralenti:

-1.reglarea aprinderii si calitatea componentelor (fise, bujii)

-2.reglarea distributiei

-3.calitatea uleiului

-4.calitatea benzinei

In mare parte, pentru functionarea corecta a motorului e responsabila gestiunea electronica a motorului, dar eu ma gindesc la niste schimbari pe partea de "hard" care sa ajute ECM.

Pentru 1. eu as incerca folosirea unor fise siliconice Tesla combinate cu bujii Champion, calitatea scinteii e un factor determinant in calitatea exploziei si implicit in mersul motorului; care e distanta la electrozi pentru bujiile Champion? intre ce limite poate varia?

Pentru 3. am schimbat uleiul Mobil1 5w30 cu OMV 5w40, dar n-am observat nici o imbunatatire, urmatorul schimb va fi cu Aral 5w40 si daca nici cu tatalor nu e mai bine, inseamna ca nu aici e rezolvarea.

Pentru 4. ... e ciudat ca tocmai sprite s-a plins de "calitatile" benzinei Petrom cu care alimentase, asa ca nu prea stiu ce sa zic; oricum, performantele dinamice l-au nemultumit, nu mersul la ralenti ...

Despre reglajele de la pct. 1&2, eu va spun ca jocul supapelor se regleaza la revizia de 20kkm, in carte nu zice nimic de reglarea aprinderii ... se face automat?

 

Un alt aspect ce ma nemultumeste (sa zicem) este tzacanitul ... de unde si de ce tzacane motorasul asta? o fi de la injectoare? de la culbutori? de la calitatea uleiului?

Cu OMV 5w40 tzacane la fel ca si cu Mobil1 5w30, sint foarte curios daca cu Aral 5w40 ar face la fel ...

 

Voi ce parere aveti?

 

Repet, ma refer exclusiv la comportarea motorului la ralenti, n-am nimic de reprosat la functionarea in sarcina.

Share this post


Link to post

Da, reglajul aprinderii se face automat de catre ECU (inca un lucru bun adus de electronica moderna).

 

Despre tacanit: ce-are daca tacane, atata timp cat merge ? uneori mi se pare ca lumea prea cauta nod in papura :twisted: . La cate lucruri se petrec in bietul motor, un tacanit nu mi se pare ceva anormal.

 

Cat despre vibratii: pentru a le atenua, poti actiona in doua directii: reducerea vibratiilor date de motor sau atenuarea transferului dintre motor si caroserie. Prima, s-ar datora (zic eu) imposibilitatii de-a face niste piese perfect echilibrate, si e cam greu (si scump) de remediat prin forte proprii. A doua, s-ar putea rezolva cu un material care sa atenueze transmiterea vibratiilor (niste cauciuc intre metale) sau slabirea prinderii dintre motor si caroserie (cu alte cuvinte, sa aiba loc sa se miste mai liber). Situatia mi se pare similara cu un HDD pus in cusca din carcasa, sincer sa fiu - atat ca in cazul asta, HDDul trebuie sa fie cat mai rigid fixat pentru a nu-i strica alinierea capetelor.

Share this post


Link to post
Pentru 4. ... e ciudat ca tocmai sprite s-a plins de "calitatile" benzinei Petrom cu care alimentase, asa ca nu prea stiu ce sa zic; oricum, performantele dinamice l-au nemultumit, nu mersul la ralenti ...

Flex, nu te apuca sa schimbi nimic, mai ales daca doar mersul la ralanti te nemultumeste! Fisele (originale) cred ca sunt siliconice (sunt prea moi => nu sunt cu sarma - dar o sa ma uit) asa ca nu schimbi decat marca... Oricum, efectul "de calm" pe care l-ai remarcat, se aplica doar pentru benzina petrom... care mie, deocamdata, inca nu-mi place... Cu omv imi tremura si mie (inclusiv scaunul - nu foarte tare, dar vizibil), dar era mai putin zgomotos si, MI SE PAREA mie, mai sprinten. Mi se parea => si cu petrom e sprinten, (chiar fuge), dar e "altfel" pedala... :shock: . Adica necesita obisnuinta din partea piciorului... :D (inca e in teste, altfel as fi revenit cu amanunte la topicul de benzine :oops: )

Cred ca principala cauza e benzina si nu fisele sau bujiile...

...diferentele sunt urmatoarele (aceleasi fise + bujii):

omv = motorul tremura la ralanti dar merge foarte bine: se infige, zgomot scazut (merge "uns");

petrom = motor calm la ralanti, la prima vedere lenes (dar totusi nu), merge mult mai zgomotos.

Inca nu-mi dau seama de ce...

Share this post


Link to post

...completare...

Stiu ca la Dacie, de pilda, reglam avansul in functie de tipul benzinei folosite...

Share this post


Link to post

mai Felix mai e din bujii crede-ma am fost la trei service-uri pana s-a induplecat un pusti sa desfaca bujiile si sa le regleze distanta. Care era de 2 mm...Si mi-a zis luati-i dom'le Champion ca Bosch astea te pisi pe ele"..

Asta ere acum vroe doua luni ...NU i-am luat Chapion si va dati seama iar tremurta acum ..Da' ma duc sa-i iau bujii imediat ma duc !..Imedioat ce-mi intra banii in cont!!!

Share this post


Link to post

la mine s-a mai potolit cu tremuratul. Benzina 95 OMV si bujii Bosch Super 4.

Share this post


Link to post

Flex, mai adauga:

- patrundere aer fals in galeria de admisie;

- injectoare infundate partial (debit inegal).

Motorul meu la un an si doar 7000 Km inca merge fara vibratii deosebite.

Face un zgomot normal (culbutori,etc). Oricum nu a ajuns sa-mi vibreze scaunul din dreapta. Sper sa traiesc cat mai tarziu experiente din acestea.

Tzacanit nu are decat unul si ala este din cand in cand la volan. :lol: :lol: :lol:

  • Like 1

Share this post


Link to post

a mea are 4 luni si 5000km. calitatea benzinei e prb la mine. akum ca am venit si am alimentat "akasa" s-a rez cu tremuriciul...

Share this post


Link to post
Flex, mai adauga:

- patrundere aer fals in galeria de admisie;

- injectoare infundate partial (debit inegal).

Motorul meu la un an si doar 7000 Km inca merge fara vibratii deosebite.

Face un zgomot normal (culbutori,etc).

Pai sa nu ma enervez, mai Dorule? scaunul meu din dreapta tremura din primii km ai masinii, nu de ieri, de azi si asa tremura tot ce am vazut pina acum, mai putin la sprite in conditiile mai sus mentionate, inca n-am vazut minunea cu Bosch Super4.

 

Despre injectoare: am aproape 23kkm, oare o fi cazul sa ma ocup de curatirea lor? curatarea cu ultrasunete e ~600.000ROL/buc., asa ca e o chestie costisitoare, n-as prea vrea s-o fac ... si motorul nu da semne de blegeala, au contraire, e foarte vioi, trage de rupe ... ma rog, cit poate el sa traga de la mamalui.

Share this post


Link to post

Precis ai o problema inca de la inceputuri. Incearca sa mai vezi si alte Matiz-uri pentru a fi sigur ca nu este o parere subiectiva. Nu vreau sa ma dau rotund dar de cateva ori Matiz-ul meu m-a smucit cand am vrut sa cobor din el. Am stins lumini, am oprit ventilatia si alte obiceiuri la parcare dar am uitat sa opresc motorul. :lol:

Benzina am folosit Shell acum OMV si nu am constatat mari diferente nici macar la mersul in gol.

O sa rascolesc si eu prin manual pentru ca din cate imi aduc aminte sunt o gramada de paragrafe unde se descrie acest defect din diferite cauze.

La sevice de obicei incep sa schimbe bujii, filtre... o gramada de bani si la urma... asa face toate. Ar trebui ca domnii ingineri de pe acolo sa mai lase pixurile si sa porneasca testerele electronice care spun destule si sa justifice prin calitate tarifele (am si eu un fix). Masinile de azi si nu numai nu pot fi intretinute si reparate de absolventi de scoala profesionala, indiferent cata experienta pe dacii au. Poti sa stergi mesajul dar parca m-am mai racorit.

Share this post


Link to post

Hehe! da' de ce sa-l sterg, Dorule? ca e cit se poate de la obiect si din pacate chiar adevarat ...

 

M-am urcat in masinile lui NFS, dan_m, ovidiuc, emi 2009 cu motorul pornit si si la ei face la fel ca la mine, asa ca nu cred ca e ceva gresit la mine sau la ei, ci pur si simplu un parametras din ceea ce tine de functionarea motorului are o marja de dezvoltare care sa mai atenueze tremuriciul ... cred ca o sa incerc sa pun bujii Super4 sau Champion sa vad ce iese ... am schimbat fisele de bujii originale cu Tesla siliconice si nimic nu s-a intimplat in sensul reducerii tremuratului.

 

Repet, singurul cu un motor "linistit" a fost sprite ... si acum tu! inseamna ca exista o rezolvare!

 

Oricum, la 25kkm merg la revizie la Autonet sa-i vad ce le poate capul si poate atunci o vedea si Mati al meu cum arata un tester electronic ... ce m-or boscorodi aia cind or vedea de cite ori am intrat in limitare e alta poveste ...

Share this post


Link to post

inregistreaza si viteza maxima? :lol: nu de alta, dar poate or sa modifice in parametrii tehnici viteza maxima. mie mi-au pus calculatorul ala, are o mufa undeva sub bord in fata locului din dreapta, dar nu mi-a gasit nimik anormal...

Share this post


Link to post

Flex, eu nu vorbeam de On-Board-Diagnose (OBD) cand m-am referit la testarea electronica. Cu OBD, deci calculatorul legat la conectorul ALDL de pot diagnostica senzorii, poluarea si regimul dinamic al motorului, etc. Eventual se pot depista defectele alea ucigatoare care apar intermitent si never atunci cand te pui cu sculele pe masina. Ma refeream la testere de aprindere spre exemplu, acolo unde vezi clar ca bujia de la cilindrul 1 aprinde la 5Kv si cea de la 3 la 17Kv. Abia atunci pui mana pe cheie, o dai jos si poti sa spui ca Bosh sau Champion sunt bune sau rele. Poti sa ai surpriza sa nu aiba in dotare un asemenea tester (si sunt omologati RAR). Este mai simplu sa schimbi bujiile neconditionat, ei milionul si adaosul si gata. O bujie de 20kKm merge dupa ei 7KKm ca nu este bune. O bobina de inductie este un alt element cheie la aprindere si se testeaza temeinic inainte de a pune clientul sa plateasca una noua.

Sa revenim la oile noastre. Eu as verifica cu atentie circuitele de gaze ce se leaga de galeria de admisie si sunt destule. De la servofrana, canistra de carbon, dispozitive de depoluare si ce o mai fi pe acolo, pentru a ma asigura ca nu sunt infiltratii de aer fals. Sunt descrise destule simptome in manual. Apoi aprinderea cu tot ce cuprinde si destul de complicat, verificarea punerii la punct (daca a fost facuta corect candva). Si apoi restul de care mai spuneai.

Share this post


Link to post

Doru, tu esti o sursa inepuizabila de sfaturi bune si cunostinte beton, asa ca o sa incerc sa scot maxim ce se poate scoate de la aia, inclusiv de la ingineri ... repet, nu suspectez nici o defectiune, ci pur si simplu s-ar putea ca (,) cu anumite componenete mersul motorului sa fie mai rotund; daca pentru aflarea acestor componenete exista aparatura dedicata, cu atit mai bine ... ca sa zic asa, eu stiu cit de cit mecanica "de moda veche", pe astea cu sirmele si ecranele nu prea le am.

Share this post


Link to post

Flexule, vezi ca cablurile de aprindere (cacofonie obligatorie) de pe Matiz sunt de kkt. Pe bujia 2 cablul meu avea 100.000 ohmi. Le-am schimbat pe niste Champioane si nu mai am treaba. Desfa si delco-ul. Poate este acolo un pitic mic si alb. Daca totul este in regula schimba valva PCV. Daca si asa nu vrea, da-i un reset la centralina si invatza-l relanti. Daca nici asa, atunci nu mai stiu, pe mine sa nu contezi. La mine a aparut alta problema, de vreo 2 ani si nu-i gasesc cauza sau remediul. Un huruit pe ultima faza de warm-up. Am uitat s-o prezint la munte. Dar poate ca mai bine deschid o alta discutie in alta parte.

Share this post


Link to post

Am mers astazi cu muzica mai incet, in surdina si am observat un zgomot nou dependent de turatie. Dupa ce am oprit masina in parcare am ridicat capota: se aude un tancanit din chiulasa de mama-mama. Cum la revizia de 20kkm nu s-a verificat jocul culbutorilor banuiesc ca de acolo e problema. Ca sa dezgrop subiectul: pana la urma e o chestie obisnuita sau trebuie sa ma duc in service sa-mi regleze jocul culbutorilor?  <img src= S">

Share this post


Link to post
Un huruit pe ultima faza de warm-up. Am uitat s-o prezint la munte.

Ba da. Mi-ai prezentat-o mie dis de dimineata.

Si din pacate e un zgomot din categoria "dubios". pt mine

Edited by hellcat

Share this post


Link to post

Salut.Am un Matiz cu 20000km pe bord.In august anul asta i s-a facut revizia de 20000.Si zgomotul era ca si inexistent.Chiar la turatii mari in mers...nu auzeam motorul...nu-mi dadeam seama cand sa schimb vitezele dupa zgomot.

De pe la sfarsitul lui octombrie... tacanit usor, si usoare trepidatii dar nu continue...ci la 3 secunde sa zic.Consumul de asemenea a crescut...sau nu-mi indica bine acul de nivel.Totusi consumul l-am calculat dupa aceeasi metoda mereu...adica astept ca acul sa ajunga la nivelul de unde l-am lasat,ptr ca eu nu alimentez niciodata pana in buza.

In rastimpul asta...de la revizie pana acum...am schimbat bateria,am alimentat de la Petrom (95) mereu,ulei Aral 10W-40 de ani buni are pe ea,si am mers cu ea.

La revizie : ulei schimbat , filtru ulei schimbat,ulei cutie de viteze schimbat.

Ce parere aveti?

ECM neresetat?Apa in benzina?Injectoare , bujii?

Share this post


Link to post

Resetare ECM. Iei un WD 40 si curati IAC-ul , MAP-ul si furtunul lui de vacuum si eventual si clapeta de acceleratie. Dupa ce ai montat toate la loc faci o procedura de idle learn si gata. La mine a avut efecte f bune acest tratament, relantiul nu mai este balbait iar vibratiile s-au redus semnificativ.

 

PS:Eu am bujii Champion (mai bine adaptate pt matiz decat Bosch-urile originale da putin mai slabe decat NGK-urile).

Share this post


Link to post

Poate si inlocuirea fiselor de bujii sa imbunatateasca mersul motorului, sa-l faca sa mearga mai rotund. Pakard-urile "de origine" sint cam petarde, parerea mea ... foloseste Champion sau Tesla siliconice.

Share this post


Link to post
In rastimpul asta...de la revizie pana acum...am schimbat bateria,am alimentat de la Petrom (95) mereu,ulei Aral 10W-40 de ani buni are pe ea,si am mers cu ea.

La revizie : ulei schimbat , filtru ulei schimbat,ulei cutie de viteze schimbat.

Ce parere aveti?

ECM neresetat?Apa in benzina?Injectoare , bujii?

Cauta pe partea de aprindere, bujii (baga NGK BPR5EY-11), cabluri (proaste), distribuitor (apa, sare).

Nu te mai lauda cu uleiul acela de motor, e cel mai neindicat pentru acel motor. Foloseste 5w30 sau 10w30 si renunta la ARAL, nu-i pentru motoare Daewoo. La fel si la cutie, foloseste doar ce recomanda producatorul, adica 75w85, Daewoo, Total, Elf.

Share this post


Link to post

Am revenit...N-am mai avut rabdare si am fost sa-i faca o constatare la Raver Service in Constanta.O fisa arsa cica...si o bujie...mi-a zis sa le inlocuiesc toate.Sa speram ca asta o sa rezolve.Oricum merci pentru marcile de bujii.Sper sa fie cele mai bune.Dar ce ziceti cu plumb sau fara plumb , care sunt mai bune?

Share this post


Link to post

Ce care cum plumb? La ce te referi la cu /fara plumb? Daca te referi la benzina ce trebuie pusa in rezervor e clar indicat/obligatoriu FARA PLUMB.

Share this post


Link to post
...N-am mai avut rabdare si am fost sa-i faca o constatare la Raver Service in Constanta...Dar ce ziceti cu plumb sau fara plumb , care sunt mai bune?

Pai, pana acum ce ai folosit, cu Pb sau fara Pb ?

Zi si mie cat te-a costat nerabdarea ?

NGK BPR5EY-11 sunt cele mai recimandate la Matiz, 11 vine de distanta intre electrozi (1,1mm), sa verifici. chiar daca sunt luate din cutie.

Share this post


Link to post

Nerabdarea m-a costat 90000 , si le-am cerut si factura ptr ei ;) Am intrebat-o pe aia si intr-adevar exista o operatiune numita "constatare" , si care poate costa mai mult de 90000 sau mai putin , in functie de nr de nefunctionalitati gasite.

 

In legatura de cu plumb /fara plumb ... am citit eu gresit mai de mult in cartea tehnica.Scuze.Ati consumat cerneala degeaba.

 

In legatura cu resetarea ECM la Matiz(nu la Cielo,ce am gasit in alt topic) nu mai inteleg nimic , cum si ce se face.Eu am gasit cel putin doua explicatii diferite ,in doua manuale de Matiz.

 

Si pe topicul cu Cielo,Leganza,Nubira ... inca vreo cateva explicatii.

Sa-mi zica si mie cineva ... aici... cum se face la Matiz.Si fara sa se buleasca ceva pe la motor sau instalatia electrica.Sa fie "omologata" metoda.Poate ajuta si asta la inlaturatul tremurului.

Share this post


Link to post
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...