Jump to content

Eutarzanboy

Membru
  • Content Count

    10
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

About Eutarzanboy

  • Rank
    Forumist

Contact Methods

  • Gender
    Male

Profile Information

  • Din
    Galati
  • Auto
    Daewoo
  • Model
    Matiz
  • An
    2007
  1. Pentru curiosi si sceptici: Am vazut cu ochii mei un Matiz, de firma, avea 300 000 km si in afara de consumabile si intretinerea curenta, nu a avut probleme cu motorul si cutia de viteze. Au fost inlocuite doar elemente uzuale ca anvelope, setul de ambreiaj, bucse, simeringuri, planetare si brate inferioare (pentru pivoti), toba esapament, amortizoare. Tocmai trecuse de ITP cand il vazusem. Sper sa nu fie luata ca reclama, era de la 'Romania Libera', filiala din Braila.
  2. E un sistem standardizat de conectare pentru RadioCD. O mufa are firele pentru legatura cu difuzoarele, cealalta alimentarea aparatului. Ai un + 12V permanent pentru memoria aparatului si ceas intern, un alt + 12V de la blocul de lumini pentru iluminare display noaptea, si un + 12V prin contact pentru alimentarea in functionare. Normal se opreste aparatul la oprirea din cheie. Unii modifica acest circuit si il alimenteaza permanent pentru a avea aparatul activ si fara cheie. Exista riscul sa il uiti pornit si in cateva zile, daca nu ai treaba cu masina, sa golesti bateria. Bine inteles ca exista si un fir de masa. Mai exista la unele modele un fir pentru actionarea electrica a antenei la pornirea aparatului.
  3. O problema enervanta la Matizul meu (2007) era lipsa comenzii de functionare temporizata a stergatoarelor de parbriz. Pe ploaie marunta, cand nu ai nevoie sa mearga permanent stergatoarele, era al naibii de enervant sa tot 'butonez', maneta stergatoarelor ca sa vad si eu pe unde merg. Va pot spune ca am rezolvat aceasta problema simplu, cu ajutorul unui temporizator confectionat de mine cu clasicul circuit integrat temporizator TBA 315. Nu intrati in panica, nu este nevoie sa confectionati si voi unul, este perfect compatibil cu temporizatorul reglabil pentru stergatoare de la batrana Dacie. De asemenea trebuie sa stiti ca diagrama de functionare a contactelor manetei de actionare a stergatoarelor este aceeasi ca la Dacia, iar modificarile de cablaj sunt minore. Dupa ce demontati masca din jurul coloanei de directie (sub volan) ,la cupla cu cablajul electric al manetei stergatoarelor aveti de sectionat un fir de culoare galbena si de inseriat ca in schema contactul normal inchis din releul temporizatorului. Va mai trebuie un +12V (firul maro din cupla) prin cheia de contact si o masa.Culmea este ca asta e cea mai mare problema pentru ca nu prea sunt suruburi accesibile in zona manetei, dar nu este greu de tras un fir mai lung din alta parte. Cu 1, 2, 3 sunt notate in schema contactele din releul de temporizare (nu sunt cele de la releul de fabrica!) Retineti doar diagrama contactelor cand le legati-comunul spre cupla. Ciclul de temporizare este de la 2 la 20 secunde-aproximativ, functie de pozitia potentiometrului. Daca folositi un releu de uzina, identificati mai intai contactele releului din interior si apoi le legati. Functionarea din maneta va ramane neschimbata, chiar si cu temporizatorul pornit. Cu X am marcat locul in care se sectioneaza firul galben pentru a inseria contactul releului. Daca folositi releu de fabrica, echivalenta legaturilor este: + = la firul maro (pin 7 mufa) ; NI =firul galben, (2) ; 31b = firul galben mufa (pin 5 mufa)(3) ; Lv = se leaga la pinul 4 mufa (comanda pompa spalator). Comanda Lv va ajuta sa porniti stergatoarele automat cand folositi pompa de spalare. Numerotatia firelor la mufa o gasiti la pagina 3 , postul 60. Montajul e simplu pe bord, e nevoie doar de o gaura prin care sa treaca axul potentiometrului cu intrerupator, apoi se strange piulita potentiometrului. Montati si butonul , apoi... ENJOY!
  4. VaLa, iti prezint doar doua din multe constructii integral realizate de mine: A) Amplificator stereo (actualmente 2X40W sinus/8 Ohm)-1985 ; B)Tuner radio FM cu ceas (modificat intre timp in banda 88-108 MHz)-1990. Ambele lucreaza perfect si astazi. Asta pentru ca vad ca nu ai incredere in ceea ce te sfatuiesc (Scuze pentru calitatea pozelor, facute cu telefonul). Este optiunea ta.
  5. Salut! Si eu am vrut sa apelez la montaj alarma si inchidere centralizata la service, dar cand mi-au spus pretul, m-am apucat de treaba singur. Eu nu am facut improvizatii. Toate firele au fost trase, lipite si izolate corect. Am vazut masina arsa de la o improvizatie la instalatia electrica in doar cateva minute. Au ramas din ea doar partile metalice, inutilizabile. Lucreaza atent si ingrijit. Succes!
  6. Firul cu +12V permanent, pentru inchiderea centralizata, are culoarea orange gros si soseste din siguranta F12, alocata inchiderii centralizate de fabricant (cutie sigurante sub bord) in conectorul alb aflat sub un alt conector negru in partea stanga. Priveste schita. Ai grija ca tot acolo mai ajunge un fir orange, dar mai subtire. Nu ai treaba cu el. Sper sa intelegi desenul, l-am facut in fuga.Matizul meu e tot din 2007, deci ar trebui sa fie la fel.
  7. Monteaza totusi si schema cu releul, daca nu vrei ca in cateva luni sa schimbi actuatorul! Citeste motivul mai sus un pic. Stiu ce vorbesc. Chiar glumet fiind, am in urma niste ani si destula experienta in domeniul electric si nu numai. Daca doresti sa rezolvi si problema farurilor aprinse sau a usilor deschise trebuie sa stii ca nu se potrivesc conectorii din schema de uzina a masinii cu ce vei gasi in realitate. Sunt alte modele de conectori, diferente la culorile firelor, ordine diferita a firelor in conectori, desi schema electrica a instalatiei de lumini este aceeasi.( Cablarea e altfel). Ai mare grija cum identifici firele! In rest felicitari! Ma bucur daca v-am ajutat cu ceva!
  8. <br><br>Si cum crezi ca va reveni daca il lasi actionat mai mult? Poti sa controlezi exact timpul de actionare manual? Ideea era sa ma folosesc de inertia sistemului si de recul pentru revenire. Initial am facut o schema stufoasa cu doua monostabile si doua relee ca sa actioneze succesiv actuatorul in ambele sensuri, ca la usi. Apoi m-am prins ca are recul sistemul mecanic din cauza elasticitatii componentelor si ca ma ajuta si arcul de la brat. Asa ca am simplificat comanda la maximum.La fel de adevarat este ca unul dintre motivele care duc la defectarea actuatoarelor este supracomanda.(pe o durata mai mare decat cea necesara efectuarii cursei active; Motorasul blocat absoarbe un curent mult mai mare decat in mers normal, se demagnetizeaza magnetii statorului pierzand din cuplul motor si uneori, daca se insista, se arde si bobinajul!)<br>
  9. Bobina releului, impreuna cu condensatorul electrolitic formeaza un circuit RLC, La cuplarea alimentarii de +12V, bobina este parcursa de curentul de incarcare al condensatorului, cupland releul. Cand condensatorul s-a incarcat, curentul scade si releul decupleaza. Efectul este o cuplare de cateva zecimi de secunda a releului si deci a alimentarii actuatorului, suficienta pentru a actiona mecanismul de deschidere al hayonului. Rezistorul de pe condensator nu afecteaza functionarea schemei dar dupa ce ai actionat comanda, in cateva zeci de secunde descarca condensatorul, pregatindu-l pentru o noua comanda. Desenul de deasupra schemei iti arata cum trebuie sa pilesti orificiul bratului de la butuc. Desfaci siguranta, scoti bratul si prelucrezi cu o pila ac semirotunda, din aproape in aproape pana ai cursa libera la varful bratului de 15-16 mm.Desenul arata bratul in pozitia in care il vezi cand este montat.Apoi montezi piesa la loc. La cheie va functiona ca inainte, dar daca tragi cu mana din interior de tija, vei vedea ca se deplaseaza spre stanga deblocand zavorul. Nu ramane decat sa pui actuatorul sa faca aceasta treaba cand este comandat de releu. Dupa actionare, din recul si ajutat de forta arcului de la bratul zavorului, actuatorul revine singur la pozitia initiala. Daca la alimentare nu actioneaza, schimba firele actuatorului intre ele ca sa-l faci sa actioneze in sensul corect. Pentru ca eu nu am AC pe masina, am facut rost de la second hand de un buton de actionare AC, caruia i-am scos piesa de sarma de deasupra (sub o lamela elastica de alama), al carei rol era blocarea si deblocarea butonului la actionari succesive, facandu-l practic cu revenire dupa actionare. Succes! Se poate, am luat in calcul si varianta asta dar nu mi-a convenit pozitia de lucru si modificarile ce trebuiau facute acolo. A fost facuta de fabrica pentru deschiderea prin cablu din interior. Exista kit pentru asta. Am preferat varianta prezentata pentru ca nu a ramas nimic la vedere- fire, releu,actuator... Pilesti numai pe un sens (partea punctata)ca sa nu afectezi functionarea normala la cheie!!!
  10. Se poate face deschiderea hayonului la Matiz si cu un actuator de la inchiderea centralizata. (pentru modele fara stergator luneta!).Trebuie doar un fir tras prin care sa primeasca un +12V. Comanda se face cu un releu cu bobina la 12V, direct la actuator, unde se monteaza si releul(de la un magazin de electronice; Daca folositi relee auto, au cam 130 ohmi si va trebuie un condensator de 1500-2200 microfarazi/25V). Rolul condensatorului este de a da doar o comanda 'impuls' pentru deschidere, revenirea facandu-se din recul si forta arcului zavorului. Dupa actionarea deschiderii se opreste alimentarea cu +12V, iar rezistorul de 22 Kohmi descarca condensatorul, pregatind schema pentru o alta actionare. Se modifica orificiul gaurii de la bratul butucului Yalei, similar functional cu cele de la portiere: Sa permita deplasarea bratului butucului in sensul deblocarii mecanismului de zavorare pe circa 15-16 mm. Functionarea la cheie ramane neschimbata, dar tija de legatura poate fi deplasata in interior de catre actuator. Actuatorul se monteaza orizontal, paralel cu tija dintre bratul broastei si bratul zavorului pe una din scaritele din kit. Aveti detalii in foto pentru schema electrica si modificarea bratului butucului Yale. Din pacate, iertare, nu m-am gandit si la voi cand am facut-o, ca sa o fotografiez, dar, o data ce demontati masca interioara veti intelege ce am spus. Pentru actionare folositi un push-buton cu revenire. In paralel cu el, actionarea se poate face si din telecomanda alarmei, daca are un canal suplimentar, folosind un releu de 12V intermediar-contactul ND al acestuia paralel pe push-buton. Eu folosesc alarma 'PILOT' care are o astfel de comanda. Intrucat observ interes pentru subiect, va postez si trei fotografii. Daca mai aveti nelamuriri, intrebati.
 

×
×
  • Create New...