Jump to content
Sign in to follow this  
FLEX

CURBA CONSUM MATIZ

Recommended Posts

Graficul urmator este curba de cuplu/putere a motorului de Matiz; prin grija fabricantului (multumim Koreea!) pe acest grafic este figurata si curba de consum specific, functie de turatie, exprimata in grame/CP*ora, adica cite grame de combustibil consuma 1CP la turatia xxxx intr-o ora.

curvemic_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Deoarece am vazut multe opinii care sustin ca exista o "viteza economica" pentru Matiz, am facut transformarile neecesare pentru a obtine curba de consum absolut, adica la turatia xxxx cit consuma motorul timp de 1h. Graficul il vedeti mai jos.

Pe acest grafic cu magenta e figurata curba de cuplu, cu verde curba de putere, cu rosu curba de consum absolut, cu negru in background curba de consum specific.

La fiecare pas de turatie (din 400 in 400rpm) este indicat consumul (cu fonturi Times New Roman) in - poate cineva mai inginer ne poate spune citi litri inseamna 1kg de benzina.

curbaconsummatizmic_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Privind acest grafic, pentru mine devine clar ca datorita morfologiei curbei de putere cu cit creste turatia cu atit si consumul este mai mare; la alte motoare, la care curba de putere/cuplu prezinta paliere, nu e cocosata ca cea de fata, se poate vorbi de o turatie/viteza economica, la Matiz nu este cazul ... cit ii dai in goarna, atita consuma ...

 

Concluziile mele ar fi: (pentru obtinerea unui consum minim)

-1. acceleratiile trebuie sa fie cit mai line

-2. mentinerea unei turatii/viteze constante cit mai mult timp posibil, in treapta de viteza cea mai mare posibila.

-3. practic, consumul cel mai mic se obtine mergind constant cu turatia cea mai mica posibil pentru a nu tine motorul subturat ... probabil de aceea senzatia (reala!) ca la 90km/h in treaptaV este consumul cel mai mic, pentru o viteza de deplasre convenabila.

 

Cind voi avea turometru, voi putea imbogati acest grafic si cu vitezele obtinute la diverse turatii in diferite trepte de viteza, precum si consumul aferent acestor viteze ...

 

Sper ca va este de folos mica mea expunere ...

Share this post


Link to post

Flex, se pare ca intram in filozofia inima a motoarelor.

Un litru de benzina (citez din memorie) are in jur de 0,7Kg. Pentru valori mai precise se pot consulta ceva tabele sau cantari o sticla de benzina si apoi se face socoteala.

Pare aiurea ca graficul este dat in Kg/h dar sa nu uitam ca in cazul arderii, care este o reactie chimica elementara, este mai importanta masa decat volumul. Apoi ECU in bucla inchisa trebiue sa regleze calitativ amestecul carburant pectru un factor lambda=1 de 14,7Kg aer la 1Kg benzina. Restul dozarilor se fac cantitativ. La diesel amestecul se regleaza doar calitativ si este cumva mai simplu. Asa vrea benzina (nu arde nici impuscata decat intre niste limite).

Share this post


Link to post

Motoarele cu ardere intena uzuale au o caracteristica de tractiune improprie utilizarii pe autovehicule. Un caz banal: cuplu zero la turatie zero. De aici necesitatea echiparii autovehiculelor cu ambreaj. Motorul electric de curent continuu are caracteristica ideala acestui scop: cuplu maxim la turatie zero. Vor mai trece cativa ani (probabil 20-30 dupa aprecierile celor de la Daimler) pana cand vom putea avea si noi masini cu pile de combustie si tractiune electrica care acum se pare ca in faza de experimentare sunt promitatoare.

In ce priveste caracteristica de cuplu a motoarelor noastre, se observa clar din grafic ca au o aliura ciudata la prima vedere. De unde vine?

Toata lumea a auzit de avansul la aprindere, si cunoaste importanta lui. Fiind mai usor de realizat su cu costuri mai reduse, toate motoarele sunt echipate cu asa ceva. La cele controlate electronic, avansul la aprindere este mult mai aproape de ideal. Depinde doar de calitatea si deci precizia senzorilor si de acuratetea maparii din memoria ECU. Cu cat mai multe locatii, cu atat mai bine.

Problema vine de la avansul la distributie care lipseste cu desavarsire. Doar motoarele de mare performanta, unde nu conteaza pretul, sunt dotate cu asa ceva. Vezi formula 1 (acolo sa vezi curbe drepte :lol: ). La noi avansul este fix si proiectat sa fie perfect la o anumita turatie, de obicei cea de cuplu maxim. Producatorii de motoare se chinuie sa faca curba de cuplu cat mai dreapta cu putinta, sau sa ne ofere la conducere iluzia ca aceasta este foarte larga (prin corectii electronice). Rezultatul este optim: placerea de a conduce o masina care raspunde frumos la aproape orice turatie, se conduce elegant iar noi cu Matizurile uitam sa mai schimbam viteza a 3-a in oras.

Dupa cum vezi, sunt atat de multe compromisurile in cazul de fata incat este foarte greu sa incerci a despica firul in patru.

Un indicator de consum instantaneu rezolva problema mersului economic pentru cine vrea sa-l mai reduca cu cateva procente (eu zic max 5%). Nu stiu daca merita efortul.

Share this post


Link to post
citi litri inseamna 1kg de benzina.

 

Difera de la marca la marca. Pentru Petrom 0.720

 

(Citat dintr-un curs de la Facultatea de Petrol si Gaze)

Share this post


Link to post

@shenck: cred ca ceva e putred, din cite stiu eu benzina e mai usoara decit apa, deci 1lbenzina=0.7kg benzina, adica 1kgbenzina=1.4lbenzina; corectati-ma daca gresesc ...

 

@Doru: cred ca esti cel mai "pe felie" dintre noi toti ... intentia pentru care am lucrat acest grafic a fost strict statistica, nu mai mult ... totusi, este interesant ca la chip-tunning-ul de la ASPAD pentru Matiz, pe linga cistigul de 6CP si ~10% cuplu, mai spun si despre economia de combustibil de ~10% ... asta doar din corectii electronice ...

Apropos' de avansul la distributie, nu cumva sistemul VVT-i de la Toyota si Valvetronic de la BMW tocmai cu asta se ocupa?

Share this post


Link to post
@shenck: cred ca ceva e putred, din cite stiu eu benzina e mai usoara decit apa, deci 1lbenzina=0.7kg benzina, adica 1kgbenzina=1.4lbenzina; corectati-ma daca gresesc ...

 

Da e putred, n-am trecut unitatile de masura, iar din intrebarea ta raspunsul meu rezulta pe dos.

 

Corectii exprimare:

 

1l Benzina=0.720Kg Benzina

1kg Benzina => 1.3 ( 8 ) l Benzina

Share this post


Link to post

OK, asta inseamna ca la ralanti motorul de Matiz consuma ~2l/h ... de aici consumurile foarte mari de asta-iarna.

Share this post


Link to post

Flex-ule dar o curba pt Tico nu ai de unde sa faci rost? Plllssssss ;)

Share this post


Link to post

Pai ... manualul ... de Tico ... care este ... cine-l are ... si dupa aia mai vedem ... parerea mea :roll:

Share this post


Link to post

M-am uitat eu in manualul de Tico...nu exista un asemenea grafic. Sorry :?

Share this post


Link to post

Flex, valvetronicul de la BMW este unul din sistemele care optimizeaza avansul la distrubutie. dar clasa masinilor pe care se instaleaza este mult mai ridicata decat ce imi pot permite eu. :lol: :lol: :lol:

In ce priveste chip-tunning-ul, ne cred ca se merita. Pe tema asta se poate discuta la nesfarsit. Maparea ECU default facuta de producatorii masinilor, tine cont de foarte multe aspecte. Unul din ele ar fi economicitatea, dar din nefericire nu este cap de afis. Unul din cele mai importante este fiabilitatea iar altul ergonomia. Daca se face o mapare pentru mers economic, ceilalti parametri ai motorului ar avea de suferit si masina nu s-ar mai comporta la fel de bine din punctul de vedere al conducerii. Compromisuri peste compromisuri care dau un rezultat acceptabil. Nu cred ca specialistii GM sau Daewoo care au mapat ECU de pe Matiz nu au dat si peste solutiile propuse de altii. Probabil ca au ales aceasta varianta pentru a satisface cele mai multe exigente, fiind vorba de un produs de serie mare. Sporul de putere obtinut, in varianta aratata de tine, este aproape inutil pentru ca devine semnificativ (vezi curba) la un domeniu de turatie pe care il folosim extrem de rar. Sporul de cuplu, daca se obtine cu pretul accentuarii curbei, mai bine lipsa. Fii atent la masinile care au suportat un tunning care stoarce tot ce se poate din ambielaj si pe care le poti admira la rally. Motoarele merg mai tot timpul aproape de turatia maxima, benzina isi continua arderea si dupa ce paraseste teava de esapament, etc

Ideal ar fi un tunning personalizat pentru maniera proprie de conducere. La acest rezultat au ajuns si producatorii mai pretentiosi si mai atenti la exigentele clientilor, care ofera doua sau trei variante de mapare pe masina, cu posibilitatea comutarii manuale, dupa chef: mers sportiv, mers gen limuzina, mers in conditii de drum alunecos sau altele.

Share this post


Link to post

Subiectul acesta pare mult prea intresant pentru a fi dat uitarii, cel putin din punctul meu de vedere.

 

Incercati sa dati un ochi pe aici:

http://www.knfilters.com/airfuelmonitors.htm

http://www.california.com/~eagle/instr.html

http://www.mit.edu/people/dfung/afmeter.htm

http://www.drivewerks.com/tech/mult_air_fu...uel_monitor.htm

 

Internetul este plin de scule de acest fel. Se pare ca se poate face si pe la noi ceva de genul asta, fara mari cheltuieli si oricum mult mai usor decat un indicator de consum instantaneu. Cu o gaura in galerie si montarea unei sonde se poate folosi si pe masinile cu carburator (Tico). Si ce usor s-ar regla carburatia! :lol:

Share this post


Link to post
Maparea ECU default facuta de producatorii masinilor, tine cont de foarte multe aspecte.

...

Compromisuri peste compromisuri care dau un rezultat acceptabil.

...

Nu cred ca specialistii GM sau Daewoo care au mapat ECU de pe Matiz nu au dat si peste solutiile propuse de altii. P

 

Din pacate unele dintre compromisuri nu sunt de natura tehnica, ci de natura economica. Functie de putere de exemplu in unele tari ca Franta se stabileste categoria fiscala. De exemplu Ford Focus si Peugeot 307 au aceleasi motoare diesel. La Peugeot motorul de 2L are 136 CP, iar la ford doar 130, alfel francezii l-ar fi incadrat intr-o grupa superioara. Deh, comunisti si anticoncurentiali, ca sa favorizeze marcile lor. 1.4hdi de la C3 are 70 CP si pus pe fiesta doar 68 si in trecut a existat si un model de BMW care a pierdut zeci de cai.

Noua motocicleta de la BMW scoasa anul trecut, imi scapa denumirea, a pierdut si ea ZECI de cai pe piata franceza...

 

Un alt motiv de "stricare" a motoarelor din punct de vedere al performantelor si a consumului este respectarea normelor de poluare.

 

Cu alte cuvinte, posibilitatea de a castiga CP sau scadea consumul prin chiptuning este reala, si nu implica neaparat un compromis in ce priveste agrementul sau fiabilitatea. Depinde de la caz la caz. Maparea ECU originala nu e intotdeauna aleasa de ingineri, din pacate...

Edited by mr_

Share this post


Link to post
OK, asta inseamna ca la ralanti motorul de Matiz consuma ~2l/h ... de aici consumurile foarte mari de asta-iarna.

hmm...de aici si consumul meu de 7,8 pe timp de toamna(o las cam 3-5 min la relanti sa se incalzeasca motorul)

Edited by covrigma

Share this post


Link to post

voi sunteti siguri ca 2l/h este consumul la ralanti al matizului? - mi se pare enorm prin prisma faptului ca 1.4 75cp Renault (Clio, Supernova, Solenza, etc.) mananca 1l/h ...

Share this post


Link to post
voi sunteti siguri ca 2l/h este consumul la ralanti al matizului?

NU, dar n-am gasit pe nicaieri scris ...

Share this post


Link to post

si eu cred ca un litru e rezonabil, am stat odata cam o ora cu motorul pornit, acul indicator nici nu s-a miscat.

si la matiz, la 3 cilindri mareti, nu ar avea cum sa consume mai mult la relantii, datorita turatiei scazute fara sarcina si mai ales daca ai deja motorul cald

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...