Jump to content
Sign in to follow this  
ctropet

indicatoare de bord suplimentare

Recommended Posts

O sa ma uit cu prima ocazie ce mi-o permite tata dupa cele 3 fire si o sa revin cu amanunte( nu curand, dar cine stie, ca circula mult cu ea si nu prea-l prind acasa)

:osanale: Multumesc anticipat de poze daca ai fii atat de dragut sa ma ajuti. :lavolan: Astept cat este nevoie. :drinkers:

Edited by kill3r000

Share this post


Link to post

@zli

si pe mine ma intereseaza traba asta. poate detaliezi putin, te rog?

exista locas/soclu/bec in bord?

exista fire/forma de cablu acolo?

ce/cum se demonteaza ca sa ajungi in bord la locul cu pricina?

cam cit costa sonda?

se monteaza din "exterior", de sub bancheta sau trebuie sa dau rezervorul jos?

Edited by gomez99

Share this post


Link to post

Exista locas si cablaj la mine. Tocmai asta intrebam... daca la voi este. Sonda ma costat cam 54lei

In bord este un cablaj (pe folie) iar firul este unul galben. Desfaci cele 4 suruburi ale mastii, dupa care cele patru de la ansamblul ceasurilor de bord, trebuie scos si cablul de kilometraj, scoti mufele cablajelor.

In spate rabatezi bancheta , iar la baza ei sunt doua suruburi care fixeaza doua sarme pe podea. Le desfaci si treci sarmele alea pe sub spatar catre fata (ai grija sa nu sfasii textilu') In felul asta scoti sezutul banchetei sub care este mufa sondei.

Rezervorul este prins de 4suruburi pe dedesupt. Si nu poti umbla la sonda decat daca dai rezervorul jos.

Desfaci toate racordurile: sunt 4 parca +cablajul electric, (vezi ca s-ar putea sa curga si benzina pe furtunurile subtiri de la filtrul de benzina), dai jos rezervorul, desfaci cele 5 suruburi de la sonda.

Share this post


Link to post

Am reusit sa fac si eu montajul descris pe acest forum pentru aprinderea martorului usi deschise la Matiz (E Klasse).

 

Am descoperit ca in bordul Matizului mai sunt citeva locasuri cu beculete - martor nefolosite, unul dintre ele mi se pare foarte util:

- martor lumini de drum aprinse.

Se poate vedea ca asa ceva exista in bord daca te uiti in lumina la fata neagra a bordului Matizului (se vede semnul conventional de culoare verde pt. lumini de drum).

Am conectat un bec in locul acestui martor (becul lipsea), dar nu s-a aprins deloc.

 

Mentionez ca pe Matizul meu functioneaza (din fabricatie) doar martorul "faza lunga".

 

Intrebari:

- nu cumva mai trebuie conectat vreun fir din mufele bordului la sistemul de iluminare al masinii?

(precum am vazut la martor "usi deschise", acolo trebuia conectat pinul 5 la plafoniera)

- are cineva schema electrica (semnificatia pinilor) bordului de Matiz?

- stie cineva cum este conectat martorul de "faza lunga", astfel incit sa ne inspiram din el?

- am vazut pe fata bordului Matizului si un locas cu semnul "CVT", bineinteles - nefolosit. Ce rol are?

Share this post


Link to post

Indicatorul ala este taman beculetul care se aprinde cand dai drumu la proiectoare. La ce ti-o fi trebuind sa pui beculet si pentru lumina de drum nu stiu, doar poti sa vezi la fel de simplu pe ce faza esti(pozitii sau lumina de drum) uitandu-te la maneta :scarpin: .

Edited by closchkutza

Share this post


Link to post

Imi trebuie martorul respectiv, nu este inutil.

 

Cind mergi seara in oras pe o strada luminata stii sigur daca ai sau nu lumini aprinse, pt. ca ti se lumineaza bordul.

Dar ai vrea sa stii daca ai aprinse doar pozitiile sau si lumina de drum (si aici singura posibilitate, daca nu ai martor in bord, este sa tii minte cite miscari de rotire ai facut la maneta din stinga).

Dar exact asta este rostul martorului din bord, sa-ti dea o informatie daca ai uitat ce comenzi ai facut cu mina ta,

mai ales cind la pornire faci mai mule lucruri in scurt timp si uiti de ele:

- aprinzi lumina de drum, cobori frina de mina, semnalizezi stinga, bagi in viteza etc.

Share this post


Link to post

Mai, martorul ala din bord pe care vrei tu sa-l folosesti este pentru altceva si anume pentru proiectoare, iti spun pentru ca eu am SE Power si am proiectoare din fabrica. Daca dau drumu la ele, se aprinde beculetul ala verde.

In alta ordine de idei, logica, daca este noapte, mergi cu faza de drum, nu mergi cu pozitiile si astfel observi din iluminarea farurilor pe ce pozitie esti. Daca este zi, poti vedea la fel de bine ca atunci cand ai beculet aprins in bord pe ce faza esti aruncand un ochi la maneta selectoare a fazelor de iluminare(de unde aprinzi, stingi farurile).

Edited by closchkutza

Share this post


Link to post

Gata, ne-am inteles.

Multumesc de informatia data - martor pt proiectoare.

Dar ma intelegi si pe mine ca sint nedumerit de logica celor de la Daewoo:

- pina si Dacia avea martor pt lumini de drum cu semn conventional verde, cit si martor "faza lunga" albastru,

nu inteleg de ce Daewoo nu are martor lumini de drum, dar foloseste semnul conventional verde

pt proiectoare.

Problema e la ei, nu la noi ca nu ne intelegem privind utilitatea unor martori in bord.

 

Eu, in calitate de sofer, mi-am pus de citeva ori in timpul mersului intrebarea daca am pozitii aprinse sau faza de drum

(din motiv ca uitasem ce comenzi facusem si mergeam seara pe strazi luminate unde nu se vede bine efectul luminilor Matizului).

Mi-am raspuns la intrebare punind mina pe maneta si rotind inca o data in sensul "pozitii drum" -

daca nu am putut roti, am inteles ca sint la capat de cursa si am deja pozitii aprinse.

Nu poti vedea noaptea in timpul mersului pe ce pozitie este rotita maneta de lumini.

 

Cit despre martorul CVT, cu putina pe Google am aflat ca inseamna

"Continously variable transmission" si a fost folosit pe cutia de viteze (cu raport variabil) de la un anumit model Matiz,

dar nu cred ca s-a fabricat in Romania asa ceva.

Share this post


Link to post

Mai omule, la dacie te uiti ca berbecul la maneta aia de selectare(nu tu, vorbesc in general), ca nu-ti dai seama in ce pozitie este, si acolo este necesar martorul din bord, dar la asta se vede pe ce faza esti doar uitandu-te la maneta selectoare.

 

L.E: Nici o masina moderna(VW, Ford, etc) nu are bec special pentru faza de drum. Nici Dacia nu avea, cand dadeai drumu la pozitii ti se aprindea un bec verde, bec care care ramanea aprins si cand comutai pe faza de drum.

 

"-am raspuns la intrebare punind mina pe maneta si rotind inca o data in sensul "pozitii drum" -

daca nu am putut roti, am inteles ca sint la capat de cursa si am deja pozitii aprinse." - Gresit, asta inseamna ca ai deja pozitia de drum aprinsa(faza scurta).

Edited by closchkutza

Share this post


Link to post

Reiau discutia privind martorul "lumini drum" sub o alta forma.

 

Din anumite motive eu vreau sa am pe Matiz E urmatoarea functionalitate:

- cind aprind luminile de drum, martorul din bord de culoare verde sa se aprinda.

 

Am inteles ca acel martor este folosit la Matiz SE pentru proiectoare, deci inseamna ca la Matiz E

este nefolosit si disponibil pentru altceva, de exemplu pentru ceea ce vreau eu.

 

Este cineva in masura sa imi dea urmatoarele informatii:

 

- se poate realiza asa ceva? As aprecia orice sugestii constructive, chiar daca nu rezolva toata problema.

Nu doresc raspunsuri de genul "nu ai nevoie de asa ceva".

 

- exista o schema electrica a semnificatiei pinilor celor 2 conectori

din bordul Matizului? Aici îl intreb pe user-ul care a realizat

montajul pentru martorul "usi deschise" de unde a stiut semnificatia pinului 5

de pe conectorul din stinga bordului?

Share this post


Link to post

S-ar putea sa trebuiasca sa modifici instalatia electrica, fiind cam aceeasi si pentru Matiz E si Matiz SE. Daca tu crezi ca merita sa pierzi garantia pe partea electrica..go ahead :thumbl: .

Share this post


Link to post

Incep eu sa prezint o posibila solutie, dar pe care nu stiu s-o duc pina la capat.

Solutia mea are aceeasi idee de la solutia pt. martor "usi deschise" din acest topic,

si anume:

 

Bordul de la Matiz are:

- pe partea din spate niste circuite imprimate care duc trasee electrice la

sloturile becurilor martor.

 

-

Share this post


Link to post

Vezi ca in butonul de avarie exista un fir parca galben cred ca ultimul spre dreapta cum te uiti la buton care daca il legi la plus se aprinde becul care vrei tu.

Daca scoti mufa din buton o sa vezi ca acel fir nu are corespondent in buton.

Rezolvarea mai departe tai firul acela din buton il prelungesti pana la blocul de lumini, gasesti firul de faza scurta care iese din blocul de lumini si il legi de acel fir . ( Sa pui si o siguranta pe fir. )

Share this post


Link to post

Bravo!

 

Asa ceva vroiam sa citesc pe forum.

 

Incepusem sa prezint ideea mea, in parte asemanatoare cu a ta, dar mesajul meu anterior s-a postat nefiind inca finalizat.

Acum merg pe ideea ta, o sa o verific si o sa anunt rezultatul.

 

Intrebari:

- o siguranta de 10A e buna?

Am vazut in manualul Matiz

(http://www.anagabriela.ro/Manuale%20Daewoo/Matiz/COMPLET.pdf

la pagina 1010 (care are titlul "CIRCUIT LAMPI FARURI"))

ca pe circuitul de la maneta pina la far ei au asa ceva.

- poti sa imi dai o solutie tehnica eleganta de a insera o siguranta pe firul de care vorbim?

Am o singura idee - sa leg cu sirma firului celel 2 picioruse ale sigurantei si sa le izolez, dar nu imi place.

- de unde stii ca firul acela din butonul de avarii face ce vreau eu? Ai vreo schema care demonstreaza acest lucru

sau pur si simplu stii acest fapt?

 

Multumesc!

Share this post


Link to post

Pai o solutie eleganta de pus siguranta pe fir : Unde faci imbinarea intre fire pui cate un papuc mama pe fiecare capat de fir, faci rost de o siguranta de 10 amperi si introduci capetele firelor in piciorusele siguratei.

O schema nu am dar am facut eu chestia asta si se aprinde becul.

Spor la treaba :D .

Share this post


Link to post

Se poate realiza chestia asta cu martorul de usi deschise intr-un service ceva ? daca da .. va rog sa specificati in care...eu nu ma bag la fire pt ca nu ma pricep :redface: ..pe ce pun mana stric :mrgreen:

Share this post


Link to post

Montajul respectiv e simplu de facut, nu cred ca e nevoie de service.

Oricum, daca iei pozele si explicatiile de pe forumul asta si te duci la orice service,

operatia este banala si mai mult ca sigur ca ti-o poate face orice electrician

(si nu numai).

 

Eu iti sugerez sa cauti vreun prieten electronist sau electrician,

da-i informatiile din forumul asta si se rezolva.

 

Eu mi-am facut singur iluminare in portbagaj si martor "usi deschise"

legindu-ma cu fire la plafoniera - totul a fost OK.

 

Daca vrei detalii (gen "mura in gura") iti scriu tutorial cu toti pasii.

 

Apropos, ca sa umbli in instalatiile electrice ale Matizului iti sugerez sa citesti manualul:

http://www.anagabriela.ro/Manuale%20Daewoo/Matiz/COMPLET.pdf - capitolul 9

 

Iti arata acolo tot ce vrei si ce nu vrei:

cum se desface bordul Matiz, plafoniera, scheme electrice etc.

Share this post


Link to post

La desfacut nu este nici un fel de probleme...la fire nu ma pricep si nu ma bag...degeaba ma uit pe o schema electrica pt ca nu stiu simbolurile si nu stiu ce inseamna ( ma uit degeaba ) in electronica am cunostinte zero. Ma interesa doar martorul usi deschise ( daca ai timp sa scrii un tutorial ar fi excelent ca sa il printez si sa ma duc la un electrician auto) eu nu ma bag pt ca sigur stric ceva sau dau foc la masina :mrgreen: .Mersi Mult!!!

Share this post


Link to post

Noutati de la mine:

- nu am uitat de acest forum si voi produce tutoriale pt. martori in bord

(martor "usi deschise", martor "faza scurta"). Momentan sunt ocupat cu niste treburi,

voi pregati poze, scheme electrice de pe net si explicatii

- am reusit sa fac si montajul martor "faza scurta" zilele astea

(la Matiz E am folosit becul pt "lumini ceata fata" si l-am legat cu fir la semnalul de "faza scurta")

Merge perfect.

 

Din experienta capatata si cu ajutorul a ceea ce am citit pe forum

pot sa spun ca joaca pe Matiz nu e grea, dar trebuie sa te documentezi cu scheme electrice corecte.

 

Am constatat ca, de-a lungul timpului, s-au fabricat Matiz-uri din aceeasi clasa cu mici diferente de echipare electrica

iar schemele de pe net au mai multe variante pt aceste echipari.

Exemple de diverse variante scheme Matiz: Matiz cu cutie de viteze manuala / cutie automata; Matiz cu proiectoare ceata fata sau fara proiectoare, poate mai sunt si alte variante (cu aer conditionat / fara).

Trebuie rabdare sa umbli cu ohmetrul prin cablajele Matizului si sa le compari cu schema ca sa te prinzi ce schema e buna.

 

Am gasit 2 surse de scheme:

 

http://chevy.mrmax.dp.ua/en/

 

si

http://www.anagabriela.ro/Manuale%20Daewoo/

 

Ei bine, combinindu-le pe amindoua se ajunge la rezultatul dorit,

dar e de munca... Adesea merge o schema din prima cu o schema din a doua sursa.

 

Voi reveni.

Edited by siru

Share this post


Link to post

Pt matizisti , uitati aici o idee de pozitionare a turometrului :drinkers:

post-4881-1187356162_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Daca ai AC nu se merita sa-l pui acolo. Chiar si daca nu ai. Nu cred ca merita sa sacrifici o "gura" de la ventilatie. Pareera mea... :rolleyes:

Share this post


Link to post

Am postat ceva gresit mai devreme, aici.

 

Nu luati in seama acest post.

Edited by siru

Share this post


Link to post

Cine ma ajuta si pe mine sa fac sa se aprinda martorul usi deschise ? eventual intr-o joi la intanlire..cumpar bec,il montez in bord demontez accesoriile din bord pt a se putea venii cu firele... ramane doar legarea firelor ( la fire nu ma pricep si nu ma bag ) :osanale:

Share this post


Link to post

Am revenit cu tutorialul promis.

 

Voi posta un tutorial sumar pt martor usi deschise, apoi mai multe posturi care detaliaza diverse faze ale montarii.

 

Montare bec martor usi deschise in bordul de la Matiz E Klasse:

 

Idee:

Se adauga becuri suplimentare in bord in locurile unde lipsesc:

- martor "usi deschise"

- martor "lampa ceata fata"

Se leaga pinul din bord pentru MASA martor usi deschise cu firul de la plafoniera

care faca legatura cu MASA cand cel putin o usa fata este deschisa.

Observatie: pinul din bord care aduce curent (+ 12V) la martor usi deschise este deja legat la semnalul + iluminare.

 

Justificare montaj:

Schema 8) de la http://chevy.mrmax.dp.ua/en/documents/Matiz/start_matiz.html

 

unde se navigheaza in ierarhia din partea stanga a ecranului pe sectiunile:

\Matiz\Electrical Wiring Diagrams.8 Liter\Electrical Wiring Diagrams\24. CLUSTER CIRCUIT\8. LAMP (DOOR OPEN ...)

 

arata ca pinul A6 din conectorul stanga bord

trebuie legat la circuitul de comutatoare din usi fata pentru a stabili circuitul catre MASA.

 

Observatie: in conectorul stanga din bord Matiz E acest pin A6 nu este legat la nimic.

Observatie: in bord Matiz E, pinul A1 lipseste.

 

Tot acea schema arata ca pinul 1 din mufa plafonierei esta legat la acel circuit al comutatoarelor usilor, deci o legare pin A6 bord la pin 1 plafoniera aduce acelasi rezultat.

 

In poza atasata FirSuplimentarPlafonieraCatreBord.jpg se vede firul suplimentar de culoare portocalie atasat papucului firului alb (MASA) din mufa plafonierei.

 

In poza atasata FireSuplimentareBord.jpg se vede firul suplimentar de culoare portocalie atasat papucului firului alb (MASA) din mufa plafonierei.

 

In urmatoarele posturi voi detalia fazele tutorialului.

post-7400-1187729258_thumb.jpg

post-7400-1187729330_thumb.jpg

Edited by siru

Share this post


Link to post

Aceste poze sunt pt realizarea martor usi deschise? Mersi mult o sa incerc maine cu toate ca nu o sa iasa pt ca nu ma pricep..dar eu o sa incerc.

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...