Jump to content
Sign in to follow this  
Stefan_VRD

Lastun-primul mini fabricat in Romania ...

Recommended Posts

Salut! Ca tot e vorba de hobby-uri, un coleg de al meu de la facultate vroia sa se apuce sa faca o masinuta din bare si piese de la dezmembrari, anul trecut, insa nu am mai reusit. Am facut doar un desen cu ce ar fi trebuit sa iasa. Acum insa a facut rost de un Lastun care cica ar fi in stare de functionare dar proprietarul zice ca ar consuma foarte mult si ca piesele se uzeaza foarte repede. Stie cineva ce motor are? E cumva o jumatate din motorul de Oltcit? Se pricepe cineva la Lastun cat de cat? Pe unde as putea gasi piese? Masinutza mi se pare interesanta, defapt mai mult ideea, realizarea Lastunului e jalnica, dar am mai vazut unele circuland, si erau bine intretinute.

 

Va multumesc

 

>>Stefan

Share this post


Link to post

Lastun eu stiu ca are un motor de Oltcit Club (1100cmc) taiat pe jumatate; sa iei asa ceva si sa vrei sa mergi cu ea e o munca sisifica, practic arunci tot, ramii doar cu sasiul si coasca si incepi sa adaptezi diverse subansamble, de pe alte masini ... nu se merita, decit ca obiect de studiu de design ... parerea mea ...

Share this post


Link to post

Sursa: Dacia 500 http://www.geocities.com/MotorCity/Shop/1185/dr4.html

 

"Denumita si Lastun, aceasta nu are comun cu firma din Colibasi decit numele, modelul fiind diferit conceput de cele ale UAP. In luna martie 1980, Ministerul Industriei Constructiilor de Masini a primit sarcina de a realiza un autoturism economic pentru transport urban, cu urmatoarele caracteristici: capacitatea 2+2 persoane, ( 2 adulti si 2 coppii), viteza maxima 70 km/h, consum 2-3 l/100 km.

A fost retinuta solutia de autoturism cu: caroserie tip coach - 2 usi, tractiunea in fata si motorul asezat transversal. Caroseria era alcatuita din rasini sintetice, ceea ce ii conferea o rezistenta la coroziune.

Dupa incercari si teste s-a ajuns la motorul cu 2 cilindri raciti cu aer, 499 cmc, 22,5 CP, consum 3,3 l/100 km, viteza maxima 106 km/h. Organizarea fabricatiei Lastunului s-a facut la fosta intreprindere Tehnometal din Timisoara, devenita Intreprinderea de Autoturisme Timisoara. Masina a fost construita in serie foarte mica, dupa 1989 renuntindu-se la productie din cauza fiabilitatii scazute a autoturismului.

La *TIB 1989 a fost expus prototipul 500 Lastun cu caroserie alungita. In aceasta varianta, autoturismul putea sa transporte patru persoane in conditii de confort sporite, pastrind un spatiu si pentru bagaje. Acest model nu a intrat in productia de serie, uzina producatoare fiind desfiintata. "

 

Din pacate alte detalii tehnice n-am reusit sa gasesc, pt moment.

Share this post


Link to post

Despre Lastun va poate da tetea toaaate detaliile posibile ca am unul ( desi acu' nu-l mai folosesc ) . Am mers vreo 70000 km cu el si in timpul asta l-am demontat de 4 ori PANA LA ULTIMUL SURUB ! Asa ca daca doriti va spun TOT !

Share this post


Link to post

Pai da-le! Din cate stiu eu masina aia consuma nesimtit de putin, dar era extrem de nefiabila, acesta fiind de altfel si cuiul lui Pepelea...Chiar si Iustin Capra a incercat una, dar a renuntat la ea pentru ca ii tot picau diverse subansamble, consumul reusit de el fiind undeva sub 2 litri la suta. Asadar un lastun cu o mecanica robusta si ceva lucru la subansamble, chiar daca s-ar ingreuna cu ceva kilograme, dar ar consuma in jur de 4% ar fi o solutie interesanta...

Share this post


Link to post

Iustin Capra a modificat un Lastun foarte frumos, cu priza de aer, cu praguri, cu eleroane (a fost al unei profe din Arhitectura prin '90); ce s-a ales de el, nu stiu, dar gagica venea zilnic la scoala cu ea.

Share this post


Link to post

daca nu ar fi tampenile astea cu RAR-ul.. cred ca ar merge un motor de tico...

Share this post


Link to post

Pai la lastun nu motorul era problema, ci restul ...

Share this post


Link to post

am avut si eu unul pt cateva luni...

am mers cu el decat tractat..

ce era mai greu pe masina aia... spolilerele si hayonul...

Share this post


Link to post

Io p-aia cu 2l/100km scos de nenea ala cu lastunul n-o cred... nu stiu de ce :D

Share this post


Link to post

Asa manca! Aveam un nene care pe vremea aia ne mai ducea la tara cu Lastunul lui, si avea rezervorul gaurit si mergea cu un furtun in sticla de plastic (cele de Rio daca va mai aduceti aminte :D ) si mergea cu o sticla Buftea- Bolintin Vale adica 46 km si la retur, pe la jumatatea drumului se oprea si o punea pe urmatoarea, :D

Share this post


Link to post

Sigur nu era antimaterie in sticla aia de suc? :) )

 

Daca chiar consuma 2%..... CUMPAR LASTUN!!!

 

Si dupa aia ma duc la gangsterii aia de la Teleflex GSI sau de la BRC si intreb daca face vreunul instalatie GPL pentru Lastun :) )

Share this post


Link to post

Antimaterie de CO95. Instalatie GPL nu poti sa-i pui pentru ca e motor boxer, racit cu aer :P Consumul la modelul de serie era in jur de 3-4 % in afara la un 70 la ora, peste incepea aventura. Iustin Capra il facuse de consuma super-putin

Share this post


Link to post

daca lastunul ala pe care il cumperi, merge, si daca-i pui gaz... e mai 'eftin ca mersul pe jos...

dar sa mearga...

Share this post


Link to post

PAi e cu carburator, merge sigur o instalatie din aia cu un singur injector in galerie :) ) Un consum de 2.5 pe GPL, ajung cu un plin pana in Romania :) ) In vreo doua saptamani :->

 

Chiar, ce fel de carburator are?

 

Daca tot discutam de mic litraje, Oltcit Special cat consuma? Din cate stiu are un motor de 600cm3, insa mai puternic cred. Asta ar putea cred tinut in viata mai usor decat Lastun, ca e mult mai fiabil si in plus s-ar putea sa mearga piese de Citroen.

Share this post


Link to post

Vreau sa spun ca e chiar simpatic si, nu mi-ar fi rusine sa ma plimb cu el prin oras atata timp cat nu pic din el :D

post-1757-1143976762_thumb.jpg

post-1757-1143976785_thumb.jpg

post-1757-1143976798_thumb.jpg

post-1757-1143976810_thumb.jpg

post-1757-1143976820_thumb.jpg

Edited by Lucian79

Share this post


Link to post

Dupa cum v-am zis eu am mers f. mult timp cu unul . A fost cumparat nou in aprilie 1989 si are nr. de fabricatie 797 ( tata si-l luase ca sa se duca la servici cu el ) . In 1995 cand am devenit eu sofer l-am luat eu la frecat . Era ca si nou , caci taica-meu izbutise ca in 6 ani sa parcurga cu el ... 6000 km :) ) ! In urmatorii 5 ani tetea l-a alergat 70000km . Singurul avantaj evident al Lastunului este cred caroseria de fibra de sticla (neafectata de rugina) . Insa dupa 1991 caroseria de fibra n-a mai fost fabricata deoarece era prea scumpa in comparatie cu cea de tinichea . Consumul de benzina era cam de 4-4,5 l/100km pe sosea la viteza de 70 km/h si cam 5,5 prin oras . Pana la viteza de 40 km/h demarajul este superior Daciei 1300 deoarece cutia de viteze este studiata special pentru mersul prin oras . Ergonomia este destul de buna dar practic este o masinuta de 2 locuri caci cele 2 scaunele din spate sunt pur decorative . In fata se sta bine , spatiul este chiar mai mare decat la D.1300 . La exemplarele de fibra zgomotul interior nu este cu mult mai mare decat la Dacia , dar la cele de tabla este infernal ! Lastunelul meu cred ca era cel mai bine intretinut din SE Europei ! Mai este si acum ca nu m-a lasat inima sa-l vand pe cateva milioane vrunuia care sa-si bata joc de el . Merge inca f. bine datorita eforturilor pe care le faceam cu el in fiecare vara ( demontat total , frecat totul , etc. ) .

Conceptual masina are unele elemente de superioritate cum ar fi : grupul motopropulsor asezat transversal , suspensia fata Mac Person , suspensia spate independenta , geamuri curbe , pompa de benzina electrica , frana cu circuit dublu , etc. Din pacate calitatea executiei este sub orice crititca . De asemenea cred ca Ceausescu a facut o eroare cand a hotarat plasarea fabricii la Timisoara . Am vizitat aceasta fabrica in 1993 deoarece dusesem masina acolo la reparat ( o lovise tata intr-un accident ) . Impresia pe care mi-au facut-o angajatii de acolo a fost f. proasta . Erau mai ocupati cu bishnitza la sarbi decat cu facutul de masini . Au incercat sa-mi fure bateria care era noua si a trebuit sa fac un scandal monstru ca sa-i fac sa-si "aminteasca" unde au pus-o ! In primii 40000 km parcursi nu am schimbat nici o piesa . Apoi am cumparat un set motor de Oltcit care la mine a insemnat ... doua seturi motor . Cu piesele nu am avut niciodata probleme , aproape orice provine de la alte masini . In plus , cand au inceput sa cada , cumparam diverse piese la preturi derizorii de la altii care le canibalizau .

Am cumparat odata o cutie de viteze cu 300000 si nu fusese rulata decat 12000 km !

Pe ansamblu mersul cu un Lastun te face sofer bun deoarece avand motorul mic trebuie sa te obisnuiesti sa schimbi la fix vitezele ca daca nu , ti se opreste motorul . De asemenea tot frecand la masinuta asta devii mecanic bun . Intre timp am avut si Dacie pe care am vandut-o cand mi-am luat Tico , dar Lastunul al pastrez . Cred ca peste ceva timp va fi o curiozitate interesanta :) ) !

Share this post


Link to post

:worthless:

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...