Jump to content
Sign in to follow this  
dinoc

DOHC VGIS

Recommended Posts

Salut,

 

Ma intereseaza si pe mine principiul de functionare pentru VGIS (Variable Geometry Intake System) la motoarele 1.6 DOHC, cat mai multe detalii sau daca aveti vre-un document despre asa ceva, va rog sa-mi spuneti.

 

Singura informatie ce-am gasit-o pe un alt forum daewoo este mai jos ... dar as fi dorit amanunte mai multe (de ex. la ce RPM-uri intra VGIS-ul, ...)

 

Variable Geometry Intake System where the intake shape changes according to which RPM you are at... actually there are only two setups, long runner and short runner.

The long one is used at low RPM to inhance torque at low speeds and the short runner is used at high RPM to inhance HP

 

Merci,

Dinu

Share this post


Link to post

S-a vorbit, doar un pic insa si aici

 

Banuiesc ca asta ar fi pe scurt. Nu stiam ca si la Kalos am asa ceva... :) , dar e posibil si asa seamana motoarele la aspect fizic cand ma uit la ele (am fost cu kalosul la ITP intr-un service daewoo si imediat au stiut baietii unde sa caute seriile si toate cele, ziceau ca parca ar fi nubira mai mica la motor... :) )

Share this post


Link to post

Citind cam tot ce era de citit despre VGIS, si citând din manualul de service: "in anumite conditii, ECM comanda solenoidul VGIS...", adica nu se stie cand (vacuum mare la turatii mici, vacuum mic la turatii mari, ori el a fost proiectat pentru cresterea raspunsului in accelerare la turatii mici, asa cred :rolleyes: ), m-am gandit la o schema de "monitorizare" a VGIS-ului, sa vedem cand intra el in functiune (sau daca intra :scarpin: )... Pe tija actuatorului se monteaza - in extremitatea opusa valvei acestuia - un comutator care se va "sprijini" - inchide sau deschide - pe un suport metalic prins de... ceva, n-am acum imaginea mentala a "sistemului", comutatorul inchizand sau deschizand un circuit electric alimentat la baterie cu un bec / led in interiorul masinii (acu' sa vad pe unde trag firele in masina :dizzy: )... Va tin la curent cu inovatia, dar nu asa curand, caci am tare putin timp liber :( .

Share this post


Link to post

Poate e mai simplu sa legi un bec pe conectorul solenoidului, chiar daca asta inseamna sa dezactivezi temporar sistemul. Eu asa ma gandeam. Am citit un articol aparut in India, despre Aveo, si tipul zicea ca el a "simtit" cum intra in functiune sistemul, ca un "kick" asemanator cu cel de la un turbo, insa mult atenuat. Zicea ceva de un prag de 4000 ture. E posibil sa se simta numai cu acceleratia la podea, sau in orice caz in conditii de accelerare accentuata, ziaristul facea teste in forta ca sa vada ce poate. Era vorba de un regim de turatie gen a II-a la 80Km/h...

Share this post


Link to post

:D ... "Zvâcul" l-am simtit si eu la 80 km/h intr-a 2-a :D ... dar nu intotdeauna - bine, nu inseamna ca merg regulat cu 80 intr-a 2-a :) )

Share this post


Link to post

Cred ca acelasi lucru am simtit si eu saptamana trecuta cand i-am tras o liniutza in Galati cu o Octavia2 TDI (nu stiu de care motor) !!!

Undeva pe la 75-80 km/h ... in a II-a ... am simtit ca ... face altfel ... si de fapt atunci am "castigat" !!! Nu pot descrie fenomenul pentru ca nu stiam cu ce se mananca. Imediat dupa aia i-am dat a III-a ... ca era deja la 6k rpm :D si mi-a fost frica sa nu intre limitarea si sa pierd :D ... deci am pierdut efectul. Senzatia fost superba !!!

Share this post


Link to post

Ieri dupa-amiaza, in contextul celor spuse aici, am "umblat" pe la sistemul VGIS (curatat tija clapetei, verificat furtunasele de vacuum si curatat cu spray de contacte mufa solenoidului!!!)... si surpriza: la accelerari rapide de la 3500 rpm la 4000-4500 rpm, se misca tija, adica se deschid clapetele din variatorul de aer! Va spun sincer, am mai incercat, dar nu am observat miscarea acesteia decat o singura data pana acum (accelerarile trebuie sa fie mai bruste, nu line... sigur, am "apasat" pe "roata" clapetei de acceleratie, fiind in afara masinii...)... Ideea e ca atunci cand vacuumul scade (turatii mari), cantitatea de aer intrata in admisie e mai mica si asta incearca VGIS sa mareasca, volumul de aer intrat (prin rezerva obturata in spatele clapetelor variatorului de aer), si in acelasi timp, prin "curgerea" aerului in variator, se obtine un flux de aer probabil turbionar, cu viteza de intrare mai mare... :-?

 

[OFF-TOPIC]

Dupa cate am observat eu, din "capacul culbutorilor" ies/intra 3 stuturi: unul mai gros, care iese din burduful de la filtrul de aer (aduce aer proaspat in motor pe care il amesteca cu gaze arse???), altul mai subtire care intra dupa clapeta de acceleratie (readuce amestecul aer proaspat-gaze arse in admisie???) - astea doua sunt sistemul PCV, banuiesc -, si ultimul, deasupra bobinei de "inductie", care... nu stiu ce rol are... Mai exact, el e legat la o conducta (recirculare gaze arse???) printr-un furtun mai gros -si moale-, prin care, cand l-am desfacut din coliere avand motorul pornit, am observat ca ies gaze (fum) pe partea dinspre conducta de recirculare (cu presiune ceva mai mare) si chiar pe stut (cu presiune mult mai mica, dar parca era doar aer cald...)... Acum, ce rol o avea "aerisirea" aceasta a carterului? Banuiesc ca sunt legate de EGR (conducta cred ca are pe undeva o valva, e imposibil de vazut de deasupra masinii)...

Share this post


Link to post

Cel de linga aprindere este de ventilare a carterului inferior(baia de ulei) adica gazele urca sus in carterul superior.De acolo gazele sant epurate in admisie pe stutul mic(PVC) in regim de relanti sau frana de motor si pe tubul mare in regim clapeta deschisa si sarcina in acelasi timp cand gazele sant in cantitate mare si e nevoie de epurare masiva.

EGR-ul are rolul de recirculare a gazelor de evacuare in mers pentru a scadea

emisia de NOX si a scadea temperatura in cilindru si nu are treaba cu ventilarea carterelor.

Share this post


Link to post

[ON-TOPIC]

Deci am "turbo", nu? Putem accentua cumva VGIS-ul acesta, comandat de ECM?

[OFF-TOPIC]

Multumesc, ovi_jer!!!

Share this post


Link to post

VGIS are rolul de a elimina lag-ul la acceleratie la turatii reduse unde prin clapeta deschisa mult se poate ajunge la saracirea amestecului.Nu are rolul de a marii puterea.

Share this post


Link to post
VGIS are rolul de a elimina lag-ul la acceleratie la turatii reduse...

Cu toate astea, parghia deschide clapetele din variatorul de aer la peste 3800-4000 rpm. :-?

Share this post


Link to post

Pai nu e logic sa fie inchise clapetele pe turatie redusa?

Share this post


Link to post

Deci, revenind la ce ma doare :) , de ce la un motor cu VGIS - trebuie avut grija cum este facut chiptuning-ul, sau cam cum ar trebui facut a.i. sa fie ok ?

Share this post


Link to post

Adica sa se ia in considerare si sa nu se modifice.

Share this post


Link to post

Defel sau in functie de ... :) ?

 

Nu de alta, dar am intrebat doua firme de chiptuning- vis a vis de VGIS, si ambele se lauda ca se chipuieste fara probleme ...

Edited by dinoc

Share this post


Link to post

Eu am totusi o nedumerire. @nino, dupa Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/VLIM) actiunea clapetei este exact inversa, adica scurtcircuiteaza fluxul aerului prin galerie, asigurand o cale mai scurta spre cilindri, in timp ce la turatii si sarcini reduse aerul circula prin calea mai lunga in forma de cochilie de melc, mai restrictionata, imbunatatind amestecul prin turbionare si ducand la o economie de combustibil.

Cu alte cuvinte:

- cu clapeta inchisa, motorul este setat pe economie, amestec imbunatatit la turatii joase, cuplu mai bun

- cu clapeta deschisa, la peste 3-4000 ture nu se mai pune problema economiei, se inlatura restrictia de pe admisie => o crestere de putere.

 

PS. Ovi_jer, dupa unii V-GIS este responsabil de 10% crestere de putere la noile motoare E-TEC II 1,6 16V de la GM Daewoo. Desi inclin sa-ti dau dreptate, eu o vad ca pe o chestie gandita pentru economie si poluare si nu pt. performanta.

Edited by perfidus

Share this post


Link to post

Puterea/cuplul motorului este la turatie mare unde VGIS nu are nici un rol pentru ca este deschisa.VGIS are rolul de a scadea lagul la pedala si pierderile de cuplu/putere pe anumite sectoare de turatie mica unde toate motoarele se confrunta cu chestia asta .

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...