Jump to content
 

Sign in to follow this  
ches

Pompa apa Chevrolet Captiva 2.2 diesel

Recommended Posts

Salutare,

M-am gandit sa va impartasesc patania mea legata de pompa de apa de la Captiva, cred ca va fi de folos proprietarilor. In urma cu aproximativ un an mi s-a parut mie ca ventilatoarele de la radiator o cam luasera razna: de regula ele merg cateva secunde dupa ce opresc masina doar daca am mers bara la bara pe canicula sau dupa ce si-a facut regenerarea, dar atunci mergeau aproape la fiecare oprire. Investigand ce se intampla am observat ca mi-a disparut antigelul din vasul de expansiune. Am completat atunci cam 1-1.5 litri 😮 (da, nu prea verific lichidele cum este indicat), am facut cateva drumuri si am vazut ca nu este o pierdere importanta, completam cam 200-300ml la 1000-2000km, in functie de cat de tare o calcam. Totodata am inceput sa verific posibilele cauze si am vazut ca pe scut se formeaza o mica pata care apoi ajunge pe jos. Pe timpul verii era f usor de confundat cu condensul de la AC. Diagnosticul a fost usor de pus dupa ce am verificat locul scurgerii - presetupa de la pompa de apa. Pt cei care nu au Captiva 2.2, asta are distributie pe lant, deci pompa de apa este prinsa de motor si antrenata de cureaua de accesorii. 

Ca tot omul am cautat o pompa de apa de schimb si m-am oprit asupra unui Hepu P381, luata la promotie de pe autodoc24 cu numai 580 lei cu tot cu transport. Am verificat ca pompa este pt masina mea atat pe site-ul Hepu, cat si pe autodoc, epiesa si alte site-uri romanesti, toate dau piesa compatibila cu Captiva 2.2. Buun, vine pompa, apoi vine pandemia, bineinteles ca aman schimbarea si completez din cand in cand cu antigel (cam 2litri mi-a luat in peste 15000km). Ah, si sa nu uit carnatii de la autodoc au polizat data fabricatiei de pe pompa, deci probabil era mai veche de 1 an 😞 . Ma resemnez, si pe Epica am pus pompa de apa veche de 1.5 ani si nu am avut nici o problema, cat ghinion sa am de data asta.

Duminica ma duc frumos la mecanic si vrem sa punem pompa pe masina. Din fericire (sau din pacate) accesul este foarte dificil, trebuie dat jos compresorul AC, pompa de servo, spatiul este f ingust. Asta l-a facut pe mecanic sa verifice de 2 ori inainte sa se apuce de scos toate cele enumerate mai sus (dar a scos cutia filtrului de aer, roata dreapta fata, niste protectii anti apa etc). Pompa Hepu a venit fara fulie si uitandu-se la pompa de pe masina a vazut ca fulia nu prea se pupa cu gaurile de pe Hepu. Dupa ce a scos capacul antipraf si a examinat mai atent pompa a confirmat, cele 2 sunt total diferite.

Practic pe Captiva si Antara s-au pus 2 generatii de pompe de apa - prima generatie este o pompa clasica (coduri 25186662, 25184365), a doua are un electromagnet si un ambreiaj similar compresorului de AC (coduri 25186663, 25189645). Am inceput sa ma documentez in legatura cu diferentele si compatibilitatea dintre cele 2. Bineinteles ca pe site-uri romanesti, engelezesti samd nu am gasit nimic. Din fericire prietenii rusi au studiat indeaproape problema.

Pentru pompa cu ambreiaj cand lichidul de racire este sub 40 grade C pompa de apa este decuplata din circuit. Cand temperatura antigelului ajunge la 40 grade C ambreiajul este cuplat si pompa incepe sa invarta. Bineinteles ca ECU verifica daca solenoidul este in circuit si aprinde check engine daca nu este, mi se pare si normal, fierbi motorul daca electromagnetul sau fulia pica. Si a naibii treaba se pare ca pica des, am gasit multi care se plangeau de problema asta - solenoid ars sau rulmentul de la fulie facut zob. Din fericire a mea doar pierde apa, nu are nici o alta problema, deci sigur o tin dupa pt piese de schimb. Acum vine bomba, cel mai mic pret gasit in Romania pt pompa de apa cu ambreiaj este de 1328 lei 😮 😮 😮 .

Rusii, fiind saraci ca si noi, nu s-au lasat usor si au pus pompele simple si o rezistenta in mufa masinii cu care sa pacaleasca ECU ca solenoidul este inca acolo. Treaba merge foarte misto atat timp cat ai o fulie de pompa simpla. Sau cumperi o pompa simpla completa (Hertz & Buss vine completa la aprox 650 lei). Din pacate Hepu nu are fulie si pretul unei fulii noi, originale este de aprox 450 lei 😮 . Am pus un anunt la dezmembrari sa vad daca gasesc o pompa de apa simpla pe la ~200 lei.

M-am gandit si la transferul fuliei electromagnetice si ambreiajului pe pompa Hepu, insa corpul pompei e usor diferit pt a acomoda electomagnetul. As putea freza corpul pompei Hepu, insa asta implica bataie mare de cap si risc sa stric la extragere rulmentul fuliei, elctromagnetul, ambreiajul sau mai stiu eu ce...

In momentul de fata sincer imi e greu sa iau o decizie, dat fiind ca am pompa Hepu deja luata de peste jumatate de an, plus ca trebuie trimisa in Germania, deci sigur nu merita bataia de cap sa le-o dau inapoi. Practic am doua variante:

1. 1328 lei pe o pompa noua, completa de origine (asta inclin sa fac). O vand pe aia veche cu ~500 lei si imi recuperez o parte din bani. Teoretic as da echivalentul a 838 lei pe pompa noua daca reusesc sa o vand pe asta veche, ceea ce e inca rezonabil.

2. Sa gasesc o pompa simpla SH ieftina, sa iau fulia de pe ea, corpul spate etc si sa le trec pe pompa Hepu, apoi sa fac swapul rusesc si tigania cu rezistenta in mufa unde se cupla solenoidul.

Avantajul pompei fara ambreiaj este fiabilitatea, eu sunt convins ca va tine mult mai mult pt ca din pacate pompa cu ambreiaj pare ca are niste bube de design.

Sper ca povestea mea sa va fie de folos. Concluzia sotiei a fost simpla: "Fa ce vrei, dar sa nu stiu cati bani ai dat pt ca ma enervez". Intr-adevar, fata de Epica Captiva asta noua nu este nici pe departe la fel de fiabila si are tot felul de ciudatenii pentru a scoate normele de poluare Euro 5. In plus, preturile pentru unele piese (cele specifice Captivei model nou) sunt aproape hilare. Acum 2 ani ma suparasem un pic ca am inceput sa bag bani in Epica si am zis ca e vremea sa o vand, dar bratele si bucsele spate au costat mai putin decat pompa de apa 😄 .

Am ajuns de ceva timp la concluzia ca cele mai fiabile masini au fost cele fabricate pana in 2010 care indeplineau normele de poluare Euro 3 - Euro 4, fara DPF, solenoizi, clapete, senzori peste senzori si tot felul de smecherii ca sa stoarca inca un gram de noxe in minus. E si normal, cu cat cresti complexitatea unui sistem, cu atat acesta este mai putin fiabil. Dar astea sunt povesti de la rubrica Cafenea 🙂 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Din pacate se pare ca toate chitibusurile noii generatii au creat renumele 'Craptivei' in strainatate, probabil toata lumea a intampinat diverse porcarioare de genul, cutia de transfer atarnand cel mai greu din cauza costurilor.

Eu daca as fi in locul tau as alege varianta 1, singura problema dpmdv fiind sansa redusa de a mai vinde pompa simpla, ma indoiesc ca sunt multi ce au nevoie de acel model.

Tine cont de nemultumirile sotiei, de obicei duc la schimbari 🙃 , asa am renuntat eu la Cielo.  

 

Edited by Corneda
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ieri am reusit sa prind loc la mecanic si sa schimb pompa. Schimbul, cu tot ce a presupus el (incarcare AC, schimb de lichid de racire) a durat 6 ore pe ceas, cu 1-2 pauze de max 5 min fiecare 😮. Era prima data cand facea asta si a trebuit sa o ia pas cu pas si sa vada ce trebuie indepartat ca sa se poata schimba.

Cateva poze la inceput ca sa fie clar asupra diferentelor dintre cele 2 tipuri de pompe:

1. Pompa simpla, in cazul de fata cea care sta la mine sub birou -> Hepu P381. Se observa locul unde se prinde fulia veche cu 3 suruburi. Aceasta vine fara termostat si fara corpul din spate (se vede direct elicea).

2108675284_20201123_135900(Large).thumb.jpg.605dc7d214c2aa92878ce692400ac6af.jpg    1123932824_20201123_135847(Large).thumb.jpg.544b9f1a56da8fb17abd795ed380546d.jpg

2. Pompa cu ambreiaj, originala GM, cod 25189645. Se observa ca vine cu tot cu luie, precum si conectorul pt electromagnet. Aceasta vine completa, cu termostat si cu corpul din spate.

1611788329_20201122_123750(Large).thumb.jpg.4a667dd17bf64dce3995c56f2ff350b2.jpg  565311673_20201122_123814(Large).thumb.jpg.ba54b8623a8d56e3174453093c98f7d5.jpg  793093198_20201122_123826(Large).thumb.jpg.bfa8df0484e5c847ca15ea020b89a291.jpg

In final cateva detalii despre cum se schimba pompa:

1. Se dau jos teava si racordul flexibil dintre turbina si intercooler

2. Se recupereaza freonul. Se da jos compresorul de AC si  prinderea lui pe motor. Aveti grija la cele doua garnituri de la prinderea conductelor pe compresor.

3. Se desface pompa de servo din suruburile de pe pompa de apa (corpul pompei de apa este suportul pt pompa de servo) si se trage in sus si spre in fata, apoi se prinde cu un soricel. Nu e nevoie sa fie desfacute furtunele.

4. se desface esapamentul intre DPF si racordul flexibil si se da intr-o parte (vezi poza de mai jos). Se extrage unul din prezoanele ramane pe PDF, cel dinspre radiatorul de racire.

1062279909_20201122_132716(Large).thumb.jpg.84f1391af87fb8344d7787ae7b688645.jpg  

4. Se scurge lichidul de racire.

5. Se desfac furtunele pompei de apa. Atentie, 2 dnitre ele sunt in spatele DPF-ului (vin pe cele 2 cuple mici in pozele de mai sus), deci sunt mai coapte, desfaceti-le cu mare grija.

6. Se scoate termostatul si capacul lui de pe pompa veche pentru ca locul este prea mic pentru a extrage pompa cu totul.

7. Se extrage pompa veche.

8. Se scoate termostatul si capacul lui de pe pompa noua pentru ca locul este prea mic pentru a introduce pompa cu totul.

9. Se monteaza pompa noua si restul componentelor in ordine inversa. Se reumple sistemul AC si sistemul de racire. Pt racire teoretic sunt necesari 10l, la mine au intrat cam 9 litri.

Tin sa mentionez ca acesta nu este un tutorial, el mai mult un guideline cu care sa mergeti la un mecanic ca sa stie ce are de facut. Sunt necesare multe scule, chei mai lungi, mai scurte, mai late, mai inguste, deci nu e o lucrare de facut in regim DIY. In plus fata de ce am scris mai sus, tin minte ca pe un forum rusesc am citit ca au desfacut suportul motor si l-am mutat putin spre spate ca sa faca loc. Posibil daca faceti asta sa nu mai fie nevoie sa desfaceti prezonul de pe DPF, aviz celor cu prezoane blocate 😉 .

In final atasez si cateva poze cu locatia pompei si schimbul propriu-zis.

1629680373_20201122_132245(Large).thumb.jpg.9e2c601e1a6cb07bf23afc61a8f67196.jpg  208638545_20201122_135231(Large).thumb.jpg.8587b56476aab72c0336ce6a161b2b18.jpg  271651055_20201122_143309(Large).thumb.jpg.04c68bfb3f311fc8ab695215eaa9bcc3.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah, si sa nu uit, pompa veche a cedat din cauza presetupei, asa cum se vede supura pe langa ax, ajungea pe fulie si de acolo arunca cu antigel peste tot.

Si bineinteles daca aveti nevoie de pompa simpla, da-ti-mi un mesaj privat 🙂 .

PS: se pare ca next job este valva PCV, inca am ulei pe furtunul care duce la turbina, deci suspectez ca s-a flescait mebrana si gazele scapa tot timpul.

Edited by ches

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...