Jump to content
Sign in to follow this  
Abram Burel

Cum Poate Fi Ajutat 112

Recommended Posts

Ma gandeam ca poate imaginatia unor oameni "neimplicati" in domeniul comunicatiilor, dar utilizatori fideli si uneori ei insisi aflati in situatii similare, ar putea ajuta pentru a rezolva o problema destul de grava cu care se confrunta sistemul de apeluri de urgenta 112.

Pe scurt, ca orice serviciu gratuit, este in mod evident supus "bombardamentului" cu apeluri care nu au nicio legatura cu salvarea, politia, pomierii sau jandarmeria. Poate asta nu e chiar asa impresionant, dar daca va spun ca doar 9 apeluri din 10 sunt de genul asta, poate pare mai serios. Efectele se pot deduce cu usurinta: ineficienta, cazuri reale care "intra" greu (sau deloc), nervi, etc.

Zilele trecute s-au intalnit cativa din "domeniu" si se incepe o actiune de de modalitati de reducere a incidentei apelurilor de acest gen.

Revenind la ce ziceam la inceput, poate aveti vreo idee asa mai din... tribune (desi la o adica, fiecare dintre noi poate deveni un jucator... faultat, Doamne fereste!)

Share this post


Link to post

Am auzit si eu stirea in seara asta la radio.O masura cica ar fi sa dea ignore la apelurile cu numar privat.Din cate stiu eu, ei vad numarul chiar daca teoretic e privat.Oricum chiar daca sa presupunem ca nu l-ar vedea tot nu e solutie buna.De exemplu tel meu fix e neinformabil si daca sun de pe el apare numar privat.Probabil ca mai sunt nenumarati abonati care au numarul neinformabil.E decizia mea daca vreau sa sun cu secret sau nu dar nu cred ca e o solutie constructiva sa se respinga apelurile de acest tip.

O alta solutie cica ar fi sa se dea ignore la numerele de unde s-au mai dat apeluri false.Pai daca apelurile false s-au dat de pe telefoane publice atunci ce facem? De unde sa stiu eu ca un tel public e ignorat pt ca un idiot a sunat de pe el si a injurat-o pe operatoare?

Share this post


Link to post

Cica..."

România se situează pe primul loc în Uniunea Europeană la numărul de apeluri false la serviciul de urgenţe 112. Numai anul trecut s-au înregistrat 25 de milioane de astfel de apeluri. Serviciul pentru apeluri de urgenţă 112 se confruntă cu o situaţie de criză. 90% dintre apelurile preluate sunt false, fenomen care pune în pericol viaţa persoanelor cu probleme reale. Potrivit statisticii Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, numărul apelurilor false este în creştere.

 

Anul acesta, până la sfârşitul lunii iulie, numărul celor care sună fără a avea nevoie de ajutor a crescut îngrijorător, ajungând la peste 16 milioane de apeluri. Majoritatea sunt efectuate de pe cartele pre-paid, unde apelantul este aproape imposibil de identificat.

 

Aplicarea de amenzi este singura soluţie împotriva celor care abuzează de 112, dar este ineficientă. Reprezentanţii Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei şi ai Ministerului Sănătăţii s-au întâlnit pentru elaborarea unor soluţii de prevenire şi blocare a acestor abuzuri.

 

Orientându-se după soluţii adoptate în alte state europene şi chiar în SUA, s-a stabilit că trebuie găsite de urgenţă soluţii tehnice de blocare a apelurilor false către numărul unic de urgenţă. De exemplu, în Finlanda, operatorul de telefonie mobilă poate bloca terminalul apelantului timp de o zi, timp în care acesta nu poate folosi telefonul mobil decât pentru serviciul de urgenţe.

 

În Marea Britanie, Scotland Yard trimite un număr mare de mesaje către telefonul celui care abuzează de serviciul 112, operaţiune care blochează mobilul apelantului.

"

 

Sa le dea o mare amenda daca e fals apelul. Daca doar suna si nu vorbeste nu prea au ce sa le faca. Poate ca a vrut sa anunte ceva dar a lesinat. Aia cu blocatul mobilului timp de o zi e buna. Cred ca multi se vor calma.

Share this post


Link to post

Eu propun sa fie blocat numarul sau telefonul de pe care se suna la vrajeala. 4ever!!! Si las' daca nu se lecuieste lumea.

LE: exceptie facand telefoanele publice si cele fixe personale (carora e bine sa le vina o factura cu bonus).

Edited by Lucian M

Share this post


Link to post

Ce se plictisesc astia pe la noi..

Share this post


Link to post

Desi nu as vrea sa ingradesc brainstorming-ul,ba din contra, as vrea totusi sa precizez doua aspecte:

- masurile trebuie sa fie legale, din cel putin doua motive: asa trebuie si se pare ca (in Ro sau aiurea) este greu sa se dea legi "autocrate", chiar in situatii care ar impune acest lucru

- aceelasi masuri trebuie sa lezeze cat mai putin (daca se poate deloc, asta este evident imposibil) interesul comercial al celor ce asigura comunicatia

 

Daca puteti, nu tineti cont de asta , daca va vine a spune ceva, dar dupa ce scrieti, ganditi la aspectele astea si eventual reveniti cu comentarii. Asta s-ar chema "brainstorming controlat" :)

Share this post


Link to post

Am inteles ca 9 din zece apeluri sunt false, dar din cele 9 cate au autori identificati? Si cei identificati ce au patit? Nu prea avem informatiile astea.

Cred ca daca ar fi facute publice mai multe cazuri "penalizate", vreo 4 din cei 9 vor se vor gandi de doua ori inainte de a apela aiurea.

Parerea mea!

Edited by Yeti

Share this post


Link to post

Parerea mea e ca trebuie pedepsit drastic apelantul : blocarea cartelei prepaid definitiv (anularea), ,,bonificarea" telefoanelor fixe si/sau a cartelelor-abonament. Eu asa stiam ca politia, salvarea, pompierii...pot vedea numerele ascunse...

Share this post


Link to post
Am inteles ca 9 din zece apeluri sunt false, dar din cele 9 cate au autori identificati? Si cei identificati ce au patit? Nu prea avem informatiile astea.

Cred ca daca ar fi facute publice mai multe cazuri "penalizate", vreo 4 din cei 9 vor se vor gandi de doua ori inainte de a apela aiurea.

Parerea mea!

 

Mai e un aspect. Daca unu suna si gangane la telefon nu il pot amenda chiar daca nu a semnalat un caz real pentru ca nu a fost nici fals. Asta a explicat intr-o emisiune tipul de la 112. Adica nu toate sunt "amendabile" ca nu toate sunt de genul " foc la inima...loool" sau "incendiu pe strada cutare" ca sa poata fi catalogate drept false. Aia spuneau ca multi suna (inclusiv copii) si spun bancuri sau fac cine stie ce declaratii amoroase. Partea proasta e ca tin liniile ocupate iar cineva care chiar are nevoie asteapta pe fir. Cele mai grave sunt cele care pun in miscare echipaje (politie, pompieri, ambulante etc) pentru ca tin resurse ocupate. Basca costuri.

Share this post


Link to post

Exista o solutie, dar efectul ei se va vedea, abia, peste vreo 30 ani: sa-i castreze pe toti cei care, dupa ce au baut o lada de beri, se apuca sa procreeze !

 

Doar cine a avut nevoie de-o interventie de urgenta stie cat de ineficient este sistemul, intai te preia o "procuroare" care scoate din tine mai mult decat credeai ca stii, dupa care, daca treci testul, este pasata legatura la serviciul Salvare, unde nu se tranfera testul si trebuie sa-l repeti. Eh, abia dupa ce-ai trecut cele 2 teste, abia atunci poti sa strigi: Ajutor ! Eu n-am inteles de ce trebuie alertat un intreg sistem in loc de un medic si-o salvare dotata.

 

Revenind ontopic, masura este intotdeauna una combinata:

- a suna de pe un telefon care nu emite codul de identificare (Caller ID), mi se pare o idee nereusita, asa ca, ignorarea acestor apeluri poate reduce numarul de falsuri;

- mediatizarea intensiva a pedepselor luate de catre cei prinsi;

- listarea numerelor cu faptuitori necunoscuti si oferirea unei recompense (de ex. 1/2 din amenda) pentru aflarea lor;

- eliminarea filtrului uman initial, cel care trebuie, doar, sa dirijeze apelul, functie de natura apelului.

Share this post


Link to post

Parerea mea.

Accesul la 112 nu poate fi restrictionat pentru nimeni. Chiar si unui telefon la care s-au jucat copii dimineata, iar seara moare bunica sau arde casa.

Accesul trebuie sa fie gratuit pentru cine are nevoie efectiv de acest serviciu. Pentru cine vrea sa intrebe cat este ceasul sau sa se distreze cu nervii operatorului, serviciul poate fi facut (cu colaborarea operatorilor de telefonie) pe bani. Cine isi mai goleste cartela daca costa, sa zicem, 1 Euro apelul? Operatorul call center poate decide asta manual.

Ar mai trebui facuta si o analiza serioasa a apelurilor primite:

- numar format din greseala.

- numar format datorita unor defectiuni (disc impiedicat, linie cu scurtcircuit aleator). Alegerea lui 112 ca numar de apel a fost nefericita. Mai bine ar fi fost cu 911.

-cei care suna stiu cu ce se ocupa serviciul? Poate il confunda cu deranjamentele.

-cei care abuzeaza stiu ca pot fi trasi la raspundere pentru ce fac? Un simplu SMS trimis inapoi chematorului cu un mesaj standard de avertizare pentru telefoanele mobile sau un apel preinregistrat pentru liniile fixe ar descuraja dramatic apelurile abuzive.

Ar fi multe de facut. Tot parerea mea: cei care conduc aceasta activitate, mai mult ca sigur, se invart prin birouri, pun de sedinte stufoase, isi dau cu parerea, iau decizii care in cel mai bun caz sporesc veniturile la bugetul statului, cunosc prea putin adevarata activitate desfasurata, nu tin legatura stransa cu personalul din linia intai, nu analizeaza decat superficial fenomenul.

O fi Romania o tara in care nu prea curge apa calda dar totusi 90% este cam mult. Asta este deja de psihiatru.

Share this post


Link to post

Poate stiti, poate nu, in Italia nu poti cumpara cartela preplatita decat dupa ce-ti completezi toate datele din buletin si acestea ajung la operatorul care a emis acea cartela. activarea se face in termen de maxim 24 de ore. De asemenea, daca nu ai acte valabile de identitate (CI de Italia sau carte de rezident) nu poti achizitiona cartele prepaid cu numar, doar cartele valorice. Nici macar pe baza pasaportului. Singura posibilitate este sa rogi pe cineva sa-ti cumperere o cartela de genul ala sau sa folosesti roamingul pe un numar de Romania.

Edited by nrares

Share this post


Link to post

Prin "apel fals" se intelege in acest context orice apel care ajunge la 112, este preluat (se raspunde), dar "problematica" apelului nu este o... problema din cele pentru care sistemul a fost facut.

Din pacate, nu exista vreo statistica legata de "cazuistica" apelurilor, dar din povesti rezulta ca e vorba de orice poate trece printr-o minte mai mult sau mai putin sanatoasa.

In toate situatiile numarul celui ce suna este cunoscut (chiar daca chematorul are optiunea de ascundere a acesteia - nu este o "violare a drepturilor omului", ci o facilitate a sistemelor de comunicatii conceputa pentru aplicatii de acest gen).

Asta nu inseamna ca este cunoscuta si identitatea apelantului. Cartelele prepaid si posturile publice sunt exemple tipice de "anonimi". Oricum, "procuroarea" solicita identitatea apelantului, dar asta nu inseamna ca cineva, pornit pe "glume", nu poate da una falsa.

Majoritatea covarsitoare a apelurilor este de pe mobil (~98%), din care o pondere mare, dar nu majoritara este de pe prepaid.

 

Asa cum se prezinta situatia, se pare ca acest sistem, ce face in ultima instanta parte din sistemul de securitate al unei tari, a fost conceput fara nici-o componenta activa de... securitate (nu va strambati, nu e vorba de securitatea... aia), ci dotat doar cu functionalitatea necesara. Asta denota evident hei-rupismul si "idealismul" mentalitatilor de pe la noi (ca sa enuntam doar doua caraceristici nefaste). Astea fiind date, trebuie totusi facut ceva si, e adevarat, unele masuri ar putea sa nu fie pe placul unor autoritati.

Share this post


Link to post
... Alegerea lui 112 ca numar de apel a fost nefericita. Mai bine ar fi fost cu 911 ...

Alegerea numarului 112 a fost o forma de "anti-americanism" ?

Share this post


Link to post

Apelarea numarului de urgenta se poate face si fara SIM in telefon. Ce faceti atunci?

 

In orice caz, sunt de acord cu tolin la faza cu interogatul la telefon, 112 nefiind decat un sistem de centraliste care iti fac legatura la politie/pompieri/salvare, nu un dispecerat. Nu mai tin minte daca s-a intamplat cand am sunat la 112 sau la 955 dar m-au intrebat la un moment dat strada pe care eram si dupa aia "si asta de ce sectie apartine?". Pai eu de unde puii mei sa stiu?

Share this post


Link to post

Cum naiba e aia, fara SIM? Daca e vorba de mobil, prin ce operator, care se nimereste? Poate fara cartela in telefonul public?!

Share this post


Link to post

Apelurile de urgenta eu stiu ca merg si fara cartela (poate si de aici predispozitia de a conversa, doar e gratis).

Share this post


Link to post

Asa Mike si ai incercat sa vezi daca apelul se finalizeaza? Faptul ca telefonul iti permite formarea 112 nu inseamna ca poti apela...

Share this post


Link to post

Tare, n-am stiut! Dar chiar "pleaca" apelul sau doar te lasa sa formezi (pentru ca e o deosebire intre ce poate telefonul si ce poti face cu el)?

De fapt, pentru toate cele ce sunt pe lumea asta trebuie facut un compromis intre functionalitate si securitate. Asa cum este conceput acum 112 este ultra functional (nu discutam aici de rolul "dispeceratului"), dar aproape zero la securitate. Chestia este probabil intentionata, data fiind misiunea acestui serviciu. De cate ori insa lasi garda jos, trebuie sa fii constient ca pot fi nebuni care sa vina sa-ti traga un pumn in bot. Atatia nebuni, totusi, e cam mult (desi nu ne surprinde, nu-i asa?)

 

Teoretic accesul trebuie sa fie cat mai facil, dar eu zic ca a lasa posibilitatea la zeci de milioane de telefoane mobile sa sune fara a avea niciun control e o tacneala. In ultima instanta, cu toata compasiunea pentru cei aflati in situatii critice, viata sau moartea, oricata atentie am da detaliului, devine in cele din urma o chestiune de... statistica. Spunea Arafat (Raed, el se ocupa de chestia asta acum) despre ce valoare are 1 minut pentru unul care are nu-s-ce problema de inima. De acord, dar ce valoare are 1 minut pentru o ambulanta pe Stefan cel Mare (in Bucuresti)?

 

Ceea ce ma gandesc ca ar trebui (au facut si altii, eu doar... filozofez) este sa-i "descurajezi" pe cei ce "practica" asa ceva. Asta ar fi o categorie de masuri (in care se incadreaza exemplele care s-au dat cu ce s-a facut prin Finlanda si Anglia). Cum ziceam insa, asta afecteaza interesul comercial al furnizorilor. O sa ziceti ca e chestie de "interes national". As inclina sa va dau dreptate, dar oare e chiar asa? Atunci de ce se sfiesc autoritatile sa scoata niste reglementari care sa impuna reguli? (poate nu credeti, dar chiar se... sfiesc) Le e frica de... incalcarea drepturilor omului? Despre care drepturi vorbim aici? Despre dreptul la viata sau despre dreptul de a face ce te taie capul intr-o socitate de la care pretinzi, dar careia ii dai bataie de cap?

 

Unde esti tu Tepes, Doamne?

Share this post


Link to post
Asa Mike si ai incercat sa vezi daca apelul se finalizeaza? Faptul ca telefonul iti permite formarea 112 nu inseamna ca poti apela...

 

 

Incercasem eu atunci cand nu era inca implementat serviciul 112 si apela acelasi lucru cu ce apela cand formai 112 cu o cartela de connex, adica un robot care iti zicea ca numerele de urgenta sunt (erau) 955 pentru politie, 981 pentru pompieri, etc si *222 pentru informatii connex (desi nu era nicio cartela de connex infipta :D ) deci fizic apelezi ceva. Cred ca acum apelezi direct dispeceratul 112.

Edited by Zmeul cel rau

Share this post


Link to post

Serviciul 112 nu are implementat receptionarea de apeluri doar dupa codul IMEI.

Share this post


Link to post
Asa Mike si ai incercat sa vezi daca apelul se finalizeaza? Faptul ca telefonul iti permite formarea 112 nu inseamna ca poti apela...

Pot confirma eu ce au zis zmeuleanu si mike, se poate apela 112 fara cartela SIM, indiferent de reteaua de telefonie mobila...

Serviciul 112 nu are implementat receptionarea de apeluri doar dupa codul IMEI.

esti sigur? :-?

Edited by Sebian

Share this post


Link to post

Desi poti forma 112 fara sim, iar telefonul da drumul la apel, acesta nu are nici o finalitate.

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...