Jump to content
Sign in to follow this  
NFS

Rodajul

Unde mergem in rodaj?  

131 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Mi-am luat masina cu 5 km la bord, deci de noua. Am peste 100.000 km acum, si cred ca pot da niste sfaturi avand in vedere comportamentul exceptional din prezent al motorului meu:

- in fiecare dimineata incalzesc motorul macar 2 minute ( fie iarna sau vara)

- in primii km pe care ii parcurg zilnic o las sa mearga " de capul ei" - adica nu fortez deloc, nu accelerez decat atat sa nu fiu claxonat din spate. Dupa ce temperatura motorului ajunge la optim, nu o menajez deloc. ( trec lejer zilnic de 4-5000 de ture fara probleme, dar treptat, fara sa o bruschez, deci "pe lung"

- schimb intotdeauna uleiul dupa 5-6 mii km MAXIM - folosesc cel mai bun ulei - pana la 100.000 km am pus doar 0w-40, acum am trecut pe 5w-40 ( stiu ca exagerez si frizez paranoia, dar...asa fac )

- nu o incarc niciodata la maxim ( de fapt nici la jumatate nu a fost vreodata incarcata, daca stau bine si ma gandesc)

- nu am GPL ( nu am fost niciodata de acord ...deh, ratiuni personale)

- benzina super 100 sau 98 ( in functie de producator)

- filtre schimbate cu mult inainte de termen .

- sarit de fund in sus la fiecare ezitare sau zgomot suspect ( de orice natura) si remedierea instantanee la service Daewoo.

- mers pe drum de tara cu maxim 20 km/h :mrgreen:

 

Rezultate : nu consuma nici un gram de ulei

consumul de benzina 8l/ 100 ( mixt)

accelerari ca si cum ar fi nou-nouta

uluirea celor de la ITP de fiecare data : noxe echivalente unei masini cu 1000 ( una mie) kilometri la bord - cel putin asa mi-au spus.

convingerea personala ca am procedat corect si ca am tratat masina cu discernamant.

 

Cele expuse anterior sunt cu titlu de recomandari provenite din propria experienta.

Share this post


Link to post

Si noaptea o pui in vitrina? <:-P

 

O singura chestie fac si eu din cele spuse de tine, adica las motorul sa merga putin (cam 30 de secunde vara, 2-3 minute iarna) la pornire. In rest, e masina nu bibelou. Are 175K de km si n-as da-o pe una noua. Consuma pe autostrada 5,8-6 l cu 140 la ora constant, in oras nu trece de 8 la suta. Cu AC pornit in oras consuma maxim 9.5%. Si un alt lucru pe care tu nu l-ai spus. La masina mea nu lucreaza decat un singur om, mecanic in care am incredere si care pana acum nu m-a lasat de izbeliste.

Share this post


Link to post

As pune-o si in vitrina daca ar incapea, desigur... Nimic nu mi se pare prea mult pt ea. DAR, tot ceea ce am facut a dat roade intr-adevar.

Share this post


Link to post

Motoarele sunt rodate inainte sa fie puse pe masina ... nu mai este ca inainte ... Eu am vreo 2000 km si si'a luat si 6000 rpm ( in prima mie de km am lasat'o in pace ) ...

Edited by Razv

Share this post


Link to post

Motoarele pe benzina nu se rodeaza inainte de montare pe masina. Diferenta fata de alta epoca este plaja de tolerante mult mai mici in care sunt realizate, motiv pentru care au nevoie doar de cateva sute de km pentru a se "aseza". "Lasarea" lor (scaderea pierderilor prin frecare) are loc in cateva mii de km.

Share this post


Link to post

In prezent majoritatea motoarelor noi se rodeaza pe banc ... Inainte datorita procesului de asamblare apareau f multe "impuritati " -> un rodaj mai lung ( 5 - 10k km )...

 

"mashina cum o invetzi asa merge".

Share this post


Link to post

"Invartirea" arborelui cotit cu un motor electric se cheama rodaj ?

Share this post


Link to post

Depinde ce intelegi tu prin rodaj ... dar prin acea invartire la rece se observa daca motorul are vreo problema si se elimina neregulile rezultate din procesul de fabricatzie ( daca exista ) ... Cum ziceam : mashina cum o invetzi asa merge .

Share this post


Link to post

Rodajul presupune rulajul in sarcina pe o frana, cu motorul in functionare, in diverse regimuri, pe o anumita durata de timp.

Share this post


Link to post

Am citit , topicul si ce ati postat voi , NIMENI in schimb nu spune de ce se poate intampla daca eu nu respect cele spuse de voi ?? Ce intampla daca eu dupa prima 1000 km , incep sa merg ca nebunu cu ea (ca si cum ar fi iesit din rodaj - asta inseamna ca nebunu ) !!!! Nu am gasit pe nicaieri chestia asta , toti vorbim de cum se merge ...dar motivul intemeiat nu il spune nimeni ca nu se cunoaste (asa indica producatorul sa se merga maxim pana la o anumita turatie , sa nu se depaseasca o anumita viteza ...) si daca o s-o depasesc ...ce o sa se intample ?? o sa cada motorul , nu o sa mai merg 1 milion de kilometrii cu masina ?? Vreau si eu cateva cazuri cand cineva nu a tinut cont de sfaturile ACESTEA (sunt sigur ca sunt multi care nu tin cont , mai ales astia cu masinile de firma care isi baga picioarele la greu ) si si-a "bulit" masina mult mai repede decat noi astia care am respectat indicatiile rodajului !!!

P.S o sa-mi spuneti , pai si nu vezi cum ajung masinile de firma dupa un an , pai ajung ca avem strazi pline de gropi , motorul la majoritate masinilor nu prea are nimica , ca se dezmbreaza masina nu are legatura cu motorul

Edited by DMX

Share this post


Link to post

Pana acum am vazut o gramada de masini de firma la care nu s-a respectat rodajul. Nici-una nu a patit nimic grav. Dar pentru confortul tau psihic e bine sa o iei usor.

 

Defecte care POT aparea: consum de ulei, probleme cu injectoare, planetare, consumuri mari. Viata motorului poate fi redusa.

La nerespectarea rodajului ma refer la orice fel de ciobanie (turatii rosiatice, a 6-a la 50km/h, etc).

Share this post


Link to post

-planetarele ?? stai domnu`alex ce treaba au ele cu motorul si cu faptul ca eu in rodaj o duc pana in 4000-6000 rpm ???

-pe mine ma intriga faptul ca noi (90% din cei dupa forum respectam chestiile de genu asta - ) dar totodata nu prea avem argumente cand vine vorba DECE respctam chestiile astea !!

-cazuri concrete in care cei care nu au respectat indicatiile ,si si-au facut masinile "varza" nu avem !!

-ramane argumentul : Domnule asa e bine , ca in primii kilometrii s-o "pastrezi" si s-o ierti (ma refer la masina) !!

-apropo masinile nu vin cu "rodajul" gata facut ?? adica ele nu se testeaza in fabrica (eu asa stiam , chiar daca vin cu 0 kilometrii ) motorul fiind oricum "rodat" ca nu ti-l pune pe masina cum l-a scos din "cuptorul" in care l-a facut , il ansambleaza si gata )

Edited by DMX

Share this post


Link to post

Cred ca defapt te intriga ca nu stii ce anume trebuie respectat la un rodaj si ce anume protejeaza :)

Share this post


Link to post

Sunt unele metode de a conduce o masina care prezinta risc si altele care sigur dauneaza.

Daca cineva este dispus sa riste, noi nu il oprim. Ba chiar suntem curiosi de rezultate. Te oferi?

Share this post


Link to post

Am vazut ca v-ati expus parerile legate de cum se face rodajul unui automobil nou! Dar daca unui automobil i se face o reparatie capitala la motor, asa cum am facut eu, bloc motor complet echipat nou, chiuloasa cu totul schimbat cum recomandati sa se face acest rodaj? avand in vedere ca in fabrica de la craiova nu cred ca cei de acolo au facut o rodare a blocului! va multumesc!

Share this post


Link to post

@DMX asa a ramas mentalitatea romanului ... rodaj rodaj . Eu am mers cu ea in regim de "rodaj" doar 1000 km, dupa a vazut si turatii gen 6000 . Sunt de'acord cu cei care zic ca scade viata motorului ( sa zicem de la 250k km la 200 ) dar nu cred ca sunt printre noi persoane care sa o tina atatia km. ( personal o masina o tin pana pe la 80 -100.000 km).

Tin cont doar de anumite chestii gen :

- niciodata nu'i dau peste 3000 rpm cand motorul e rece si nu a ajuns acul unde trebuie

- cand o pornesc o las 30 40 secunde si dupa plec cu ea

- dupa "forja" nu opresc imediat motorul ci il mai las sa mearga ~5 minute.

 

Dmx rodajul nu este numai pentru motor ( de exemplu e si pt. discurile de frane ) probabil de aceea se referea la planetare ( poate vrei sa te apuci de "cerculetze" cu ea ).

 

@alx am prieteni care dupa 100 km facuti cu masinile , s'au bagat cu ele la liniute , le duceau in 170km/h pe centura . Nici unu nu se plange de masina .

 

Check'ul ala nu e numai sa va spuna voua :" Buei iar ai mers ca romanu' subturat , go la service ca sunt bujiile praf " ci si pentru diferite defectiuni ce apar la un motor supus "chinurilor ". ( nu am auzit pe nimeni caruia sa i se aprinda check'ul din cauza turatiilor ridicate de la ~1000km ).

 

cum ziceam : masina cum o inveti asa merge . ( chiar daca o sa tina motorul cu 50.000 km mai putin .. vai ..)

Share this post


Link to post

Totusi chiar daca la multe "masini de firma" nu s-a respectat perioada de rodaj, la masinile personale e bine ca aceasta sa fie facuta intocmai cu ce prescrie producatorul! Astfel scapi de multe batai de cap si probleme ulterioare! Eu totusi raman la parerea ca desi s-au schimbat multe in domeniul auto, si rodajul nu mai e ce a fost (in sensul ca motoarele sunt rodate pe stand si multe altele) trebuie respectat!

Share this post


Link to post

Nu se rodeaza ceva pe stand, va faceti iluzii, niciodata nu s-a rodat pe stand, in fabrica, un motor pe benzina si nici n-o sa se rodeze vreodata. Progresul tine de calitatea actuala a prelucarilor si torerantele foarte stranse in care sunt executate piesele. Arborele cotit este rotit cu un motor electric, la rece, doar pentru a verifica buna montare a pieselor. Din acest motiv este nevoie de "cateva sute de km" pentru "asezarea mecanica" a componentelor si adaptarea soferului la noua masina. Mersul subturat, calcarea pedalei la rece si utilizarea unui ulei nerecomandat de catre producator, face mai mult rau decat orice forjare. Si cand cumparati o masina noua in anul 2007, nu va mai ganditi la cea proiectata si executata cu tehnologia anilor '60.

Share this post


Link to post

Citat din manualul Subaru Forester:

 

Rodajul autovehiculului nou (primii 1600 km):

 

Randamentul si durata de viata a autovehiculului dvs. depind de modalitatea de exploatare si de intretinere a autovehiculului in perioada de rodaj. In primii 1600 km respectati urmatoarele indicatii:

 

- Nu suprasolicitati motorul. Turatia nu trebuie sa depaseasca 4000 rpm, exceptie facand situatiile extreme.

- Nu circulati cu viteza constanta sau la turatie constanta a motorului pe distante lungi (indiferent daca viteza sau turatia este ridicata sau scazuta)

- Evitati pronirea brusca si accelerarea rapida, exceptie facand situatiile extreme.

- Evitati franarea brusca, exceptie facand situatiile extreme.

Share this post


Link to post

@renatremo: In completarea celor scrise AICI (citez aceeasi sursa):

 

Aceste reguli trebuie respectate si dupa efectuarea unei reparatii capitale la motor, dupa montarea unui motor nou sau dupa inlocuirea placutelor de frana sau a sabotilor de frana.

Share this post


Link to post

Cand am luat tico am intrebat cat tine rodajul si mi s-a spus ca pot sa-i dau de acum 140 si n-am treaba. Ceea ce am si facut. Si n-am avut treaba. Nici acum nu am.

Share this post


Link to post

DRAGILOR ,

eu sunt fericitul posesor al unui matize,ac,gpl , de 2 zile. :lavolan:

din folclor , stiu ca rodajul nu se face pe modul "jepeleu" .eu am la bord 300 km , cam jumatrate din ei au fost facuti cu jepeleu. taticul jepeleului de aici mi-a zis ca la revizia de 1000km sa cer o verificare-reglare a caracteristicilor instalatiei de gaz. daca nu o folosesc , cum naiba sa se deregleze? voi ce stiti? este indicat sa merg in ambele regimuri in primii 1000km? :-?

 

am observat ceva interesant : la urcarea unei pante , masinuta devine ff sprintena- simti ca fuge de sub tine , in momentul cand schimb de pe benzina pe gaz. am fost ff surprins de chestia asta , si am verificat de 4 ori ( la jumatatea pantei schimbam din benzen pe jepeleu ). de fiecare data masina a tras mult mult mai bine .mentionez ca am alimentat cu benzen98 . mi se pare absurd- daca imi spunea cineva chestia asta ii radeam in fata ;) , dar mi sa intamplat mie.

o fi reglat jepeleul la debit maxim ? o sa ma conving cand o sa fac consumul . in prospect , fabrika spune ca tre sa fac 1212km cu un plin de benzen si cu 1 plin de jepeleu .

Share this post


Link to post

Sfatul meu ar fi sa faci rodajul sau prima parte a lui (cel putin) pe benzina. Si abia apoi sa mergi si pe Gpl.

Referitor la

la revizia de 1000km sa cer o verificare-reglare a caracteristicilor instalatiei de gaz. daca nu o folosesc , cum naiba sa se deregleze?
, cred ca dupa prima mie de km facuta pe gaz mergi si ceri verificarea/reglarea instalatiei. Asta pt. abia dupa km astia ii poti face un reglaj cum trebuie :) .

Share this post


Link to post

Daca imi permiteti, vreau sa readuc la viata acest topic, cu o observatie personala.

 

Am citit , topicul si ce ati postat voi , NIMENI in schimb nu spune de ce se poate intampla daca eu nu respect cele spuse de voi ?? Ce intampla daca eu dupa prima 1000 km , incep sa merg ca nebunu cu ea (ca si cum ar fi iesit din rodaj - asta inseamna ca nebunu ) !!!! Nu am gasit pe nicaieri chestia asta , toti vorbim de cum se merge ...dar motivul intemeiat nu il spune nimeni ca nu se cunoaste (asa indica producatorul sa se merga maxim pana la o anumita turatie , sa nu se depaseasca o anumita viteza ...) si daca o s-o depasesc ...ce o sa se intample ?? o sa cada motorul , nu o sa mai merg 1 milion de kilometrii cu masina ?? Vreau si eu cateva cazuri cand cineva nu a tinut cont de sfaturile ACESTEA (sunt sigur ca sunt multi care nu tin cont , mai ales astia cu masinile de firma care isi baga picioarele la greu ) si si-a "bulit" masina mult mai repede decat noi astia care am respectat indicatiile rodajului !!!

P.S o sa-mi spuneti , pai si nu vezi cum ajung masinile de firma dupa un an , pai ajung ca avem strazi pline de gropi , motorul la majoritate masinilor nu prea are nimica , ca se dezmbreaza masina nu are legatura cu motorul

 

Sa va dau eu un raspuns, pt ca cunosc personal un caz. Un cunoscut, posesor de autoturism fabricatie 1987 (nu spun marca masinii nici numele respectivului), ce detine un service, el insusi fiind mecanic, si-a facut singur reparatie capitala la motor. Motorul este de 2.5 litri, turbo, pe benzina. Practic l-a facut de nou. Evident, dupa ce a terminat operatiunea, l-a montat pe masina, si un urmatoarele 2-3 luni l-a tinut numai si numai in blana, fara a fi menajat deloc. Avand destui cai putere, in oras nu cred sa fi vazut treapta a treia, iar afara, 200 km/h era ceva normal. Va spun chestia asta pt ca am vazut cu ochii mei cum era tratata masina. Rezultate? La un moment dat motorasul nu a mai suportat la ce era supus si a facut poc. Mai exact, a crapat insusi blocul motor. Nu ma intrebati alte detalii, dar asta este exact ce s-a intamplat.

Si banuiesc ca nu a fost singura componenta din ansamblul motor care a avut de suferit, probabil si celelalte erau aproape de a ceda.

 

Sper ca am lamurit dilema, si poate cei care sunt de parere ca un motor nu necesita rodaj ar trebui sa se gandeasca de doua ori. Evident, acesta este un caz extrem, si nu trebuie neaparat sa-ti explodeze motorul in urma unui rodaj necorespunzator, dar consecinte exista sigur, si vor afecta viata motorului cu siguranta. Iar pt cei care "i-au dat blana" si s-a dovedit pe viitor ca motorul n-are nimic, nu pot sa spun decat ca au avut noroc, si ca motorul lor a avut din fabrica imperfectiuni din cele mai mici.

 

Noroc!

Share this post


Link to post

Am vazut ca s-a vorbit mult de rodajul pentru benzinare . La motoarele diesel , cum ar trebuii sa se faca , sau cati km . Intreb aici in special pe cei care au Lacetti diesel :) . Multumesc anticipat .

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...