Jump to content
Sign in to follow this  
FLEX

La ce foloseste rezonatorul? -Matiz (si Venturi ce-o vrea?)

Recommended Posts

Era o figura de stil, dovada ca 13 zile n-a comentat-o nimeni sau n-a citit-o cineva. Oricum, este o remarca corecta care avertizeaza efectele unei practici eronate.

Share this post


Link to post
Ce predictie nene, acolo ai nevoie de mama omida linga tine...

 

Pai mai omule, predictie este exact ce ai facut tu!!!!!!!!!. O voce interioara care ti-a spus 'Dute pe banda 2 acum!!!!!' :wink:

Share this post


Link to post
Stie cineva foarte exact la ce foloseste rezonatorul la Matiz?

 

Rezonatoru este ca toba de esapament (care de fapt, tot un rezonator este :banana: ). Adica, reduce zgomotul pe care-l face motorul cand trage aer (pe baza inertiei aerului in miscare) si totodata pastreaza aer la indemana pentru cand are motorul nevoie de el. Cred ca e ca un condensator (electric) care pastreaza electroni mai multi pentru niste consumatori mai nehaliti si care se incarca singur, in voie, intre timp.

 

Nu e logic?

Share this post


Link to post

1. Cum adica "pastreaza aer"?!? Unde?

2. Daca tot te pricepi, zi si ce se intampla daca il scot, in afara de zgomot mai mare la aspiratie. Dauneaza cu ceva? Creste consum?

Share this post


Link to post

eh nfs.. un post pe masura nick'ului..

Share this post


Link to post

Mai nu fiti rai. Eu cred ca are dreptate postul respectiv, intr-o oarecare masura (adica faza cu cancelul la zgomotul admisiei). Dar asteptam cu nerabdare detalii.

Share this post


Link to post

(pentru un cilindru cu o teava dreapta) cand se deschide supapa de evacuare, gazul din cilindru, aflat sub presiune, formeaza un front de presiune care se propaga prin teava cu aproximativ viteza sunetului. in spatele lui se formeaza o zona de depresiune prin acest fenomen gazul este supt din cilindru. depresiunea maxima este cand acest front este la capatul tevii si atunci este optim sa se inchida supapa de evacuare pentu a fi scoasa o cantitate mai mare de gaz din cilindru. cum momentul inchiderii supapei este constrans de multe considerente constructive acordezi lungimea tevii de evacuare pentru a se intampla ce am zis eu mai sus. asta e pe scurt. (pe lung sunt mai multe fronturi de presiune pe teava si la turatii diferite ale motorului ai nevoie de lungimi diferite ale tevii, lungimea tevii fiind conceputa pentru un singur regim de turatie)

 

la admisie e invers se deschide supapa, se creaza un front de depresiune care se propaga in galeria de admisie cand frontul de depresiune e la capatul tevii, in poarta supapei este presiune maxima. daca supapa se inchide in acel moment ai umplera optima a cilindrului. e ca si cum ai avea o turbina care-ti comprima aerul care intra in cilindru. partea proasta e ca rezonatorul asta iti asigura umplerea mai buna la o singura turatie. La o lungime mai mare ai o turatie mai mica la care ai efectul de care vorbesc. La o lungime mai mica ai efectul asta la o turatie mai mare. Unii destepti au facut lungimea rezonatorului variabila (G la VW, la Francezi si la japonezi niste canale supimentare cu niste supape care se deschid sub anumete turatii)

 

Cum poti calcula?

 

timpul cat sta supapa de admisie depinde de turatia motorului

timpul in care frontul de depresiune ajunge in capatul tevii depinde de viteza lui (viteza sunetului) si de lungimea tevii.

daca egalezi timpii astia obtii o ecuatie din care poti obtine lungime in functie de turatie ca idee.

daca vrei ceva exact e mai complicat. trebuie sa ti cont de postumplerea inertiala, de mai multe.. :thumbl:

 

vorbeam prostii. acum am vazut si eu despre ce vorbeati. rezonator este ce am descris eu mai sus intre chiulasa si corpul clapetei.

ala de care ziceti voi... sa ma uit mai bine

Edited by ZLI

Share this post


Link to post

Lungimea tevii de mai sus se calculeaza pentru o turatie mica, din considerente economice (o teava mai lunga functioneaza bine si la turatii mai mari, nu-i asa ZLI?). Cum la capatul ei aerul are viteza sunetului - Poc! - montam toba de esapament.

 

In partea cealalta, la admisie rezonatorul este o teava (cine spune ca o teava trebuie sa fie rotunda) cu aer "la indemana" - cu prima ocazie ma uit in el sa vad daca chiar e "gol". Cu cat e mai lunga (mare) are mai mult aer pentru turatiile mai mari (adica aici e invers dacat la evacuare). Dupa rezonator este filtrul, rau necesar, restrictia aia ciudata care, intradevar produce o pierdere de presiune, insa cu un scop pe care eu il inteleg asa: prin acel tub subtire care pleaca de pe filtru, din cauza restrictiei va trrece un jet de aer care se injecteaza in tubul flexibil gofrat, perpendicular pe directia de curgere a aerului din el. Asta va crea o miscare turbulenta, numai buna cand injectezi benzina (amestecul va fi mult mai omogen, numai bun pentru ars :drinkers :)

 

Probabil ca une lucruri imi scapa, ca nu inteleg de ce nu se putea face mai simplu

 

Sorry de intarziere, dar incepea we :drinkers:

Share this post


Link to post
(o teava mai lunga functioneaza bine si la turatii mai mari, nu-i asa ZLI:

este tocmai invers!

teava mai lunga pentru turatii mai mici si la evacuare si la admisie.

Mai concis: turatie mica - perioada de timp mai mare intre momentul deschiderii supapei si momentul inchiderii supapei.

deci timpul in care trebuie sa ajunga frontul de presiune (depresiune) la capatul tevii este mai mare. viteza sunetului o consideram constatna deci von avea nevoie de o lungime mai mare a tevii.

 

mai exact t=s/v v=ct pentru t mai mare avem nevoie de s mai mare. (unde t-timp, s-spatiu (lungimea tevii), v-viteza)

 

in alta ordine de idei

fluidul care trece prin conducta are viteza maxima in centrul sectiunii conductei si minima "pe pereti" (are o distributie gen clopotul lui gauss) pe pereti fluidul adera la material si tinde sa ramana pe loc. rezistenta la curgere este direct proportionala cu suprafata peretilor (la aceeasi sectiune) suprafata peretelui depinde de lungimea lui si de perimerul sectiunii. perimetrul cel mai mic posibil pentru o suprafata data e cel al cercului

 

turbulenta creata de furtunul ala e mult prea mica si sigur nu are nici o influenta.

 

tubul ala este intr-adevar creat pentru turatii mici pentru ca acolo sunt amplitudini mai mari ale presiunii in admisie. DACA la matiz debitmetrul este cu clapa, inertia ei la deschidere si inchidere ar afecta si curgerea si masurarea debitului, si atunci pulsatiile sunt compensate din camera asta rezonatoare. Dar asta e numai o presupunere a mea (nici nu am vazut cum arata si daca e sigur conectat "in aval de debitmetru si daca debitmetrul e cu clapa sau daca e) :scarpin:

Edited by ZLI

Share this post


Link to post

Matizul nu cred ca are debitmetru. Corectati-ma daca gresesc, dar daca ai debitmetru, asta implica MAF, care exclude MAP-ul. Iar Matizul are MAP.

Share this post


Link to post

inseamna ca nu are debitmetru :redface: am si spus ca nu stiu cum e la matiz

cat despre ce spuneai tu... as putea sa-ti dau un exemplu Ford Mondeo are si debitmetru (cu fir cald) si MAP (in 150k a cazut de doua ori)

m-am uitat si eu pe desenul ala. nu e ce ziceam eu. cred ca e pentru zgomot sau ar putea fi pentru picaturi sa nuajunga la filtru (se umezeste si trece aerul mai greu). am vazut ca are priza de aer la grila

Edited by ZLI

Share this post


Link to post

Priza de aer la Matiz este la marginea capotei, spre inainte si nu la grila, daca la asta te refereai. La Logan am vazut ca e ceva mai sus, oarecum in spatele farului stanga, dar si la Matiz, daca ai apa la buza capotei, inseamna ca rotile sunt imersate, ca sa nu zic de ventilator si toate cele care mai sunt pe acolo (inclusiv bujii).

Share this post


Link to post

Adevarat este ca pulsatiile sunt atenuate de rezonator. Si, probabil ca el e calculat pentru o turatie considerata optima( > :) stie care-i aia), turatie la care chiar are efecte benefice asupra admisiei.

 

In orice caz, rezistenta hidraulica a filtrului e mult mai mare decat a restului instalatiei. Pe urma, daca ar fi fost nevoie de mai mult aer ce i-ar fi oprit sa puna un ventilator pe teava (asta daca nici aerul care vine singur pe teava din cauza deplasarii masinii nu ar fi fost sufucient)

 

Ce se intampla daca intra mai mult aer?

Nimic, daca nu se injecteaza si mai multa benzina.

Daca senzorul de oxigen spune ca este oxigen pe evacuare (deci intra mai mult aer decat a crezut ECM) ECM creste cantitatea de benzina din amestec. Adica, mai multa putere (cuplu) dar si CONSUM, SUPRAINCALZIRE - cine le vrea pe astea doua? Oricum ECM nu cred ca va mari puterea in felul asta mai mult decat e programat sa o faca (adica atat cat sa nu omoare motorul).

 

Eu raman pe pozitie si in problema lui Venturi cu tubul lui. Adevarat e ca este eficient la viteze mici ale aerului dar, la cresterea vitezi regimul de curgere devine turbulent din proprie initiativa, iar Venturi vine doar sa-l suplimenteze. Cine mai vrea o confirmare o gaseste la: http://www.ecotekplc.com/technical.htm#tech (Pagina pe care am gasit-o si eu la sectiunea Tuning motor: Ecotek Clean Burn Valve)

Share this post


Link to post
Priza de aer la Matiz este la marginea capotei, spre inainte si nu la grila, daca la asta te refereai. La Logan am vazut ca e ceva mai sus, oarecum in spatele farului stanga, dar si la Matiz, daca ai apa la buza capotei, inseamna ca rotile sunt imersate, ca sa nu zic de ventilator si toate cele care mai sunt pe acolo (inclusiv bujii).

am vazut unde e, si ma refeream la picaturile de apa de ploaie care s-ar opri acolo

Share this post


Link to post

Am citit si eu pe aici ce ati mai scris si acum ma roade treaba si pe mine :) Am si eu un Matiz de aceea. Vreau insa sa va intreb daca ati observat ca lipit de capota e un tub de cauciuc care la inchidere cade exact in fata admisiei de aer. Acesta de ce a fost pus acolo? Ca sa nu intre chiar orice frunza sau hartiutza dupa drum sau ca sa nu intre aerul la viteze mari direct si sa creeze in rezonator si in admisie o presiune un pic mai mare decat cea atmosferica?

Share this post


Link to post

Da, SORAN ai dreptate e pus un cauciuc in zona, dar nu am fost atent daca vine chiar in fata admisiei. Eu tind sa cred ca pentru a preveni intrarea chestiilor mai mari, gen frunze, si nu are treaba cu presiunea. Parerea mea.

Share this post


Link to post
...pentru a preveni intrarea chestiilor mai mari, gen frunze

 

...plus umezeala excesiva, perdea de apa (vapori), etc.

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...