Jump to content
Sign in to follow this  
SORAN

Radioamatori

Recommended Posts

Yeappp. Merci.

Se pare că am o seară cam proastă...

Mă mir şi eu de mine... :scarpin:

Share this post


Link to post
@rm.popa > aparatele acelea sunt "jucarii" care emit cu maxim 0,5W si cu o bataie de max. 1km, in cazuri exceptionale se pot atinge cei 8 km din prospect. Ele sunt facute pentru PMR-446 (Personal Mobile Radio - 446 MHz). Detali gasesti aici: http://en.wikipedia.org/wiki/PMR446

 

Oare? Sa fie un caz exceptional faptul ca am vorbit 60 km in linie dreapta de pe Vanatoarea lui Buteanu in Fagaras pana in Brasov (Bartolomeu)? Sau din Ciucas pana in Bucegi? Sau daca pun o Yagi cu 12 elementi de 2,5 metri ma aud peste deal acasa la 10 km? In Bucuresti obtin 1 km la nivelul strazii intre blocuri si 5-6 km de la etaj superior cu scule nemodificate. Iar faptul ca emit cu doar 0.5 Wati n-are nici o relevanta, intre 0.5 si 4 Wati sunt doar 9 decibeli care dispar lejer dupa cativa pereti mai tzepeni de beton.

Adevarul e ca majoritatea echipamentelor PMR care se gasesc pe piata sunt stifturi ieftine care sunt exceptional de proaste la capitolul sensibilitate, selectivitate intre canalele adiacente si puterea la iesirea din antena (ERP). Dar sunt si scule semi-profesionale care se comporta conform parametrilor din manual si cu care obtii rezultate bune chiar si in zone nefavorabile radio... Si preturile sunt pe masura e drept, de exemplu un TTI tx-446 e aproape 100 de euro, sau un Alinco Dj-446, dar nu se pot compara cu cobrele si viperele din Metro...

Sa nu vorbim asa fara sa cunoastem problema, nu are rost sa inducem oamenii in eroare.

 

@rm.popa: noi fiind in EU legislatia a fost armonizata cu cativa ani in urma si avem la dispozitie banda PMR conform cu specificatiile din EU. Marele dezavantaj al acestei benzi este faptul ca are doar 8 canale utilizabile si sunt intercalate la 12,5 khz cu frecvente comerciale, in speta accesul la repetoarele Electrica si canale de control trunking lucru care duce la aparitia de intermodulatii puternice in zona releelor (mergeti pana pe vf Ciucas ca sa vedeti despre ce vorbesc), si in plus in zone foarte populate gen Bucuresti sunt saturate de macaragii si bodyguarzi care folosesc frecventele.

 

La o comparatie obiectiva intre CB si PMR apar avantaje si dezavantaje de fiecare parte. Pe de-o parte la 27 Mhz atenuarea e ceva mai mica decat in UHF si propagarea undelor e diferita in sensul ca sunt mai greu absorbite undele de vegetatie, reflexiile nu sunt asa puternice si orizontul radio se mareste un pic. Deci in regiuni rurale e mai eficient CB, la aceeasi putere radiata distanta utila find de 3-4 ori mai mare. Pe de alta parte la 27 Mhz perturbatiile electromagnetice sunt mult mai puternice si mai diverse decat in UHF. De la diodele alternatorului pana la masina de tuns gazonul, toate afecteaza banda asta. In UHF in general e liniste, exceptand intermodulatiile mai sus amintite. La capitolul portabilitate nu poate exista discutie: o statie PMR va depasi oricand si oriunde o portabila CB la randament, bataie, consum acumulatori samd. Practic la CB se poate inlocui antena 'carnat' cu o pioneza, randamentul e cam acelasi. In PMR datorita frecventei inalte o antena de 7 cm helicoidala e cam 3-5 decibeli sub un dipol deci acceptabil. O portabila CB e mai grea si voluminoasa decat echivalentul PMR. Eficienta unei antene PMR e mult peste antenele CB de masina pe care le vedeti voi prin magazine (ca si curiozitate, unde scrie pe prospect gain 2-3 dB mai scadeti vreo 7-8, de fapt e in jur de -8 -10 dBd). Vara daca vin propagarea in CB nu te mai auzi nici la un km, in schimb poti sa faci legaturi cu statiuni din Italia, Germania, Anglia, in functie de cat de prost (sau bun) e unghiul de atac al antenei catre orizont :) In CB nu prea gasesti echipamente care sa aiba tonuri CTSS (eu unul n-am vazut nici unul, probabil ar fi si imposibil de demodulat tonul la cate interferente sunt), pe cand in PMR ai vreo 50 de tonuri CTSS si 100 de ceS pe echipamentele mai rasarite. Ai perturbatii, pui tonul si nu-ti mai deschide squelch-ul constant. La capitolul antene, daca vrei sa ai antena buna CB iti trebuie spatiu (mult), deschidere si mai ales un plan bun de masa, fara de care apar tot felul de efecte voodoo gen lungimea cablului trebuie sa fie una speciala etc. La PMR un dipol are vreo 32 de cm, un Yagi cu 15 dBi castig vreo 2,5 metri (astea sunt antene fara plan de masa, pentru comparatie un dipol in 27 Mhz are 6 metri). Acelasi castig in CB il obtii cu instalatii SF unde e bine in general sa n-ai vecini in apropiere (1-2 km) :)

 

Ca sa dau niste exemple practice pentru cel care a pus intrebarea - cu 2 portabile PMR de calitate, intre 2 masini se poate comunica pe sosea 2-3 km in conditii de auditie buna. Daca pun o antena lambda/4 pe capota (vreo 16 cm, compara cu antenele normale de CB) ma aud 7-8 km, exceptand zonele de dealuri mari si munte, unde daca nu exista vizibilitate directa scade mult raza, si orasele unde datorita reflexiilor si absorbtiei raza scade la 1-2 km. Pe munte am vorbit in conditii bune fara vizibilitate directa intre 700 de metri si 2 km, de ex intre peretele Vaii Albe si Creasta Picatura in Bucegi, sau de pe creasta Morarului pana pe vf Scara prin reflexie de pe releul Costila. De la punct fix la punct fix raza depinde foarte mult de inaltimea deasupra altor obstacole. De la etajul 7 fara sa am blocuri mari 300 m in jur merge pana in 10 km cu antena statiei. Link intre 2 statiuni fixe cu antene directive prin tot felul de obstacole maxim realizat 25 km (cu 0.5 Wati!!!). Cu antena pe un bloc inalt distanta mai creste cu 5 pana la 60 km. Daca exista vizibilitate directa intre cele 2 puncte distanta maxima poate fi de ordinul sutelor de km. Recordul in PMR e de vreo 500 km intre Anglia si Olanda, fara propagare tropo speciala dar mi se pare cu niste antenutze mai smechere.

 

In concluzie daca se preconizeaza utilizarea in regim preponderent mobil CB e o alternativa mai buna, in special pentru ca majoritatea transportatorilor au adoptat banda, si pentru ca iti permiti sa umbli cu undita pe masina. In regim portabil nu exista discutie, PMR e mai bun. Pentru randament maxim in mobil exista posibilitatea autorizatiei cat. III radioamatori care e foarte usor de obtinut, si cu un rig de 40 W UHF, o antena 5/8 lambda sau colineara pe masina se depasesc perfomantele CB-ului lejer (10-20 km in aproape orice conditii, 2-300 prin repetoare). PMR-ul datorita caracteristicilor frecventei e destul de interesant in sine, pacat ca este atat de restrictiv. In opinia mea o banda de 500 Khz (adica 40 canale spatiate la 12,5 khz ca in CB), o putere maxima la borne de 4 Wati si posibilitatea folosirii unei antene performante ar face sa mai scada popularitea CB-ului pentru cei care nu vor DX ci doar comunicatii locale. Exista in acest sens si o initiativa in acest sens la nivel EU dar probabil va dura mult pana la materializare, daca se va intampla vreodata. Am observat ca exista o competitie intre tiristi in a avea cat mai multi Wati in antena, din pacate cred ca e stimulata mai mult de dorinta de a acoperi pe altii decat de placerea DX-ului. Personal gasesc inutila folosirea amplificatoarelor in CB, ele nu fac decat sa creasca zgomotul pe banda, in conditiile in care oricum de obicei te intereseaza sa vorbesti cu cei care sunt aproape de tine pentru informatii utile si acelasi lucru s-ar putea realiza in PMR UHF cu echipamente mult mai ieftine si mai eficiente. Eu unul adopt toate aceste solutii, adica o statie mititica CB cu o antenuta de 30 cm ca sa vorbesc cu tiristii pe maxim 1-2 km, un Yaesu dual-band pentru discutii serioase cu amicii la drum lung mai ales in afara tarii si portabile PMR pentru restul activitatilor 'outdoor' inclusiv mersul pe munte, alpinismul, raftingul, parapanta si ce mai fac eu cand am timp liber.

Share this post


Link to post

Omul s-a interesat de jucariile acelea ieftine ca sa vorbeasca intre autoturisme in mers pe un traseu aleator, deci, cei 1 km sunt confirmati de catre tine. Utilitatea lor in anumite situatii, altele decat din interiorul unui automobil in mers, este recunoscuta de catre toata lumea, motiv pentru care au o valoare pe piata. Asta era problema, restul este radio amatorism, atribut total nepotrivit in cazul "marilor amatori".

Share this post


Link to post
Am nevoie de un sistem walkie-talkie, pentru ieşirile în grup cu mai multe maşini (în special în afara ţării).

Nu vreau nimic pretenţios, ci doar eficient (adică să pot purta scurte dialoguri cu ceilalţi şi nimic mai mult; şi asta pe distanţe de câţiva km., nu vreau să vorbesc din graniţă în graniţă :) ).

Chestia de mai jos pare rezonabilă?

post-3777-1208881805_thumb.jpg

 

Ti se pare domnu tolin ca n-am raspuns la obiect? Cam la cat ajunge pretul unei instalatii complete CB de calitate fata de o instalatie PMR de calitate tinand cont de cerintele de mai sus. Eu am dat o comparatie obiectiva si metode de imbunatatire a performantelor pentru a se apropia de cele CB. Oricum ar fi nu recomand jucarii ieftine, ci echipamente semi-profi. Poftim review la o chestie mai serioasa: http://www.transmission1.co.uk/index.php?n...icle&sid=52

 

Se poate cumpara de pe internet chiar la preturi mai mici de 100 Euro daca excludem teparii. Complet cu modificare 3 W si mufa antena externa. Daca pretul e prea mare, mai sunt si chestii mai ieftine -> un prieten poseda niste midland G7-uri la 150 lei bucata despre care am auzit lucruri bune si am si vorbit cu el cam tot la 2-3 km pe sosea, cu deosebirea ca statia lui nu decoda prea bine tonurile CTSS si volumul la difuzor era cam mic. Daca pretul e prea mic si se doreste ceva mai apropiat de CB, se poate achizitiona ceva profi care sa se achite de sarcina. Posibilitati exista, interes sa fie.

 

In Bucuresti nici o statie PMR nu o sa sara de 1 Km intre blocuri. In restul oraselor normale distanta de 2-3 km ramane valabila si cand spun 2-3 km sunt conservator, pe sosea dreapta merge 5-6 fara probleme. Cand ai dealul in fata poti sa dai cu CB-ul si cu 100 de Wati ca nu treci de el.

Edited by ice_wm

Share this post


Link to post

Ba, ai raspuns foarte bine pentru cineva care are minime cunostiinte despre unde, antene si propagare, cazul meu. Dar pentru cine doreste o comunicare intre doua masini aflate in miscare, printr-o varietate de medii si care doreste sa mizeze pe un minim de siguranta fara sa fie obligat la antene exterioare, ar fi mai bun urmatorul tabel:

 

Really trying (!) : miles

Theoretical maximum 667 approx!

High altitude, line of sight 125 or more

Freak conditions past the horizon 100 or more?

 

Normal use, ground level :

Outside, clear flat terrain 1.5 - 3

Suburban neighborhoods 1 - 1.5

Urban areas & car to car 0.5 - 1

Inside buildings 0.5 or 5 floors

Between buildings 0.12- 0.5 (1/8 - 1/2)

Woodlands, level, moderate vegetation 1 - 1.5

Woodlands, hilly, thick vegetation 0.25- 1

 

Ar mai fi de adaugat o diferenta esentiala la propagarea undelor scurte (cazul CB-27 MHz) vs undele ultra-scurte (PMR-446MHz): primele se propaga si prin reflexie, pe cand ultimele se propaga, doar, in linie dreapta si sunt absorbite (pierdere) diferit de catre diferite medii pana la ecranare. Asemanarea cu propagarea undelor emise de catre un telefon mobil (putere similara, antena cu caracteristici apropiate) in absenta unor celule sau repetoare este mult mai relevanta pentru cineva care n-a folosit astfel de aparate radio.

 

Si ca orice lucru gratis, ambele benzi sunt cele mai proaste din tot spectrul, inguste, zgomotoase, aglomerate, puteri de emisie limitate la valori foarte mici. Asta nu inseamna ca nu pot fi folosite cu succes, dar e bine sa stie omul, sa nu mearga cu sacul.

Edited by tolin

Share this post


Link to post
Ar mai fi de adaugat o diferenta esentiala la propagarea undelor scurte (cazul CB-27 MHz) vs undele ultra-scurte (PMR-446MHz): primele se propaga si prin reflexie, pe cand ultimele se propaga, doar, in linie dreapta si sunt absorbite (pierdere) diferit de catre diferite medii pana la ecranare.

 

Da, absolut corect exceptand afirmatia de mai sus, chiar si la UHF in speta PMR undele se reflecta intr-o masura mai mica sau mai mare, in functie de obstacol. Prin orase chiar e exclus de obicei sa comunici in linie dreapta, de obicei undele fac zig-zag-uri in unghiuri ciudate printe blocuri, e valabil si la GSM doar ca atenuarea produsa de vegetatie e mult mai mica. Asa se explica exemplele date de mine in care am comunicat fara vizibilitate directa, doar prin reflexie pe munte sau alte suprafete, respectiv prin oras ascuns intre blocuri. Doar ca difera pierderile prin reflexie de la frecventa la frecventa si de la obstacol la obstacol. Tabelul acela e foarte util si obiectiv (distantele sunt in mile), sa punem aici si linkul catre site unde se mai gasesc si alte chestii interesante inclusiv review-uri de echipamente:

http://www.geocities.com/euro446/

 

Motivul pentru care sustin eu ca PMR cu statii bune e mai practic decat CB in situatia de mai sus e urmatorul: antene minuscule in comparatie, acumulatorii statiei tin mult din cauza puterii reduse, daca vrei sa iesi din masina si sa o iei la picior poti sa scoti rapid mufa si sa pui antena carnat si te auzi portabil la fel de bine si mai poti sa bagi si statia in buzunar. La drumuri facute in convoi si daca nu e nevoie de distante mari, PMR e mai practic decat CB, exceptand info trafic de la alti colegi de sosea. In Spania si Franta se poate obtine info trafic pe canalele 1 sau 8 in PMR, acolo sunt mai multi utilizatori soferi decat la noi.

 

Si ca sa raspund unei intrebari de mai sus, daca emiti fara antena externa cu o portabila PMR nu arzi nimic, cel mult pierzi cativa decibeli prin atenuarea de catre suprafetele metalice ale masinii.

Share this post


Link to post

Si la unguri e mare miscarea, deh, pe ei ii avantajeaza pusta.

Share this post


Link to post

Interesante si utile informatiile de mai sus. Eu am avut experiente neplacute cu o statie CB, in sensul ca, am ars-o :) Era una normala, cu antena pe masina. Daca as mai lua una, nu m-as mai incurca cu antenute spanzurate pe masina, m-as limita la o portabila CB, daca ar fi capabila sa faca fata pe o distanta de 1-2 km - am observat ca distanta asta e suficienta pentru a primi informatia utila in trafic. Dar poate pe o viitoare masina, pentru ca dragul meu Matiz se apropie de finalul carierei( in posesia mea). Asa ca nu stiu cum sa pun problema- ce statie ar fi mai buna pentru viitoarea masina, sau ce masina ar fi mai potrivita pentru viitoarea statie? :)

Share this post


Link to post

In general o portabila CB are dezavantajul antenei extrem de ineficiente. De receptionat mai merge, la emisie ies din antena cateva zeci de miliwati. Regula de aur e - daca vezi masina cu care vrei sa comunici, te auzi. Altfel cel mai probabil te vor acoperi altii. Eu asa procedez, un Alan 42 cu adaptor de bricheta si o antena flexibila un pic mai lunga decat cea originala, cand vad masina cu antena pe ea strig si aflu informatia care ma intereseaza, idem la depasiri. In rest tin squelch-ul sus si am liniste. Asta doar cand merg singur, daca suntem mai multe masini de obicei nu ma mai deranjez sa o iau cu mine. Daca as fi tirist s-ar schimba situatia, as pune undita sus, eventual vreo 4 co-fazate :D

 

Era sa uit, Alan-ul 42 e o statie foarte buna si mai sensibila decat surori mai mari, insa nu are filtraj la fel de bun pe tensiunea de alimentare si e posibil sa auzi toate motoarele si motorasele electrice din masina daca tii squelch-ul jos.

Edited by ice_wm

Share this post


Link to post
Oare?

1. Sa fie un caz exceptional faptul ca am vorbit 60 km in linie dreapta de pe Vanatoarea lui Buteanu in Fagaras pana in Brasov (Bartolomeu)? Sau din Ciucas pana in Bucegi?

2 Iar faptul ca emit cu doar 0.5 Wati n-are nici o relevanta, intre 0.5 si 4 Wati sunt doar 9 decibeli care dispar lejer dupa cativa pereti mai tzepeni de beton.

 

1. Pentru primul caz iti erau necesari numai 300 de metri diferenta de altitudine fata de corespondent si pe directia de comunicare sa nu existe obstructii Deci nimic exceptional pana aici.

Tabel cu valorile distantelor/altitudinilor de vizibiliate radio

2. Relevanta este si puterea, care in cazul emitatoarelor portabile UHF de 4 W ajunge sa acopere distante de pana la 16-18 km la aceiasi altitudine, fata de cei cativa km pentru mini jucariile PRM.

Contrar celor spuse de tine, inclin sa cred ca numarul de pereti, fie ei si armati, nu au o foarte mare relevanta la frecvente UIF de 445 - respectiv 475 cat folosesc eu. Principiul de functionare a relectoarelor, este sa reduca eficient o unda la un nivel de ? / 20. La armaturile de beton, de regula, ochiurile sunt de 10/10 mm. Considerand ? = 0.6 pentru 475, rezulta ca este necesar un reflector care sa aiba 3 cm intre elemente. Exista cert o atenuare insa nu intr-o masura dramatica. Din experienta iti spun ca aceste frecvente UIF au fost alese initial pentru a asigura comunicatia serviciilor de urgenta in mediul urban, fara prea multe probleme. E drept ca in marile aglomerari urbane se folosesc retranslatoare, dar e nevoie de un retranslator la o raza de actiune de cca 4-6 Km pentru emitatoarele portabile si pana la 10-12 km pentru cele mobile si care emit, de regula, cu 7W.

Edited by safari hunter

Share this post


Link to post
E drept ca in marile aglomerari urbane se folosesc retranslatoare, dar e nevoie de un retranslator la o raza de actiune de cca 4-6 Km pentru emitatoarele portabile si pana la 10-12 km pentru cele mobile si care emit, de regula, cu 7W.

Deh, unii se scalda-n benzi si beneficiaza de retranslatie. Noi astia, neinstruitii, am fi multumiti sa avem, macar, niste "papagali", din aceia care repeta tot ce aud (repetoare).

Share this post


Link to post
2. Relevanta este si puterea, care in cazul emitatoarelor portabile UHF de 4 W ajunge sa acopere distante de pana la 16-18 km la aceiasi altitudine, fata de cei cativa km pentru mini jucariile PRM.

 

Ete na, eu am vorbit 30 km de pe deal pe deal cu o motorola talkabout si o cobra gen metro care sigur n-aveau 500 mW in antena :P Poti sa vorbesti si 100 km in conditiile astea cu conditia sa ai o frecventa linistita. Daca ai 4 W pe linie de vizibilitate teoretic merge cateva sute de km, dadusem un link pe unde era calculata distanta asta in functie de atenuarea la 446, mie mi-e lene sa pun mana pe un creion acum.

 

Contrar celor spuse de tine, inclin sa cred ca numarul de pereti, fie ei si armati, nu au o foarte mare relevanta la frecvente UIF de 445 - respectiv 475 cat folosesc eu. Principiul de functionare a relectoarelor, este sa reduca eficient o unda la un nivel de ? / 20. La armaturile de beton, de regula, ochiurile sunt de 10/10 mm. Considerand ? = 0.6 pentru 475, rezulta ca este necesar un reflector care sa aiba 3 cm intre elemente.

 

Teoretic ai dreptate, practic insa incearca sa vorbesti in Bucuresti cu 4 W la nivelul solului portabil-portabil si ai sa vezi cat ajungi. In alte orase nu e asa, or fi blocurile din Bucuresti mai altfel construite :)

Da ce servicii sunt alea la 475, ca eu stiam ca e banda alocata TV de la 470 in sus si nu sunt sanse sa se schimbe pana dispare analogul?

 

Exista cert o atenuare insa nu intr-o masura dramatica. Din experienta iti spun ca aceste frecvente UIF au fost alese initial pentru a asigura comunicatia serviciilor de urgenta in mediul urban, fara prea multe probleme. E drept ca in marile aglomerari urbane se folosesc retranslatoare, dar e nevoie de un retranslator la o raza de actiune de cca 4-6 Km pentru emitatoarele portabile si pana la 10-12 km pentru cele mobile si care emit, de regula, cu 7W.

 

Pai de ce crezi ca sunt cocotate retranslatoarele alea la cucurigu, daca ar fi pe la etajul 1 nu-l mai deschizi nici cu 10 W la 5 km, poate doar cu directionala. Eu unul stiu niste retranslatoare si VHF si UHF pe la marginea Bucurestilor pe care le deschizi cu 1 W de oriunde din oras, e drept ca-s pe piloni de 150 m si au niste magarii de antene :D

Daca stii vreun programel care calculeaza atenuarea in functie de tipul materialului, ochiurile armaturii sau alte d-astea zi-mi si mie ca m-ar interesa. Cele cu care am lucrat eu calculeaza orizontul radio mai simplistic.

 

 

 

Referitor la papagal, nu e greu de facut unul, exista si niste kituri audio prin comert, vreo 60 de secunde inregistreaza si apoi reda. Unii prin Anglia au facut si un sistem in care link-ul e VOIP intre 2 statii plasate undeva sus, un fel de repetorul saracului si poti sa vorbesti si cu alte orase daca exista acolo un nod (google Eqso). Mai interesant e daca esti aproape si intri pe 2 deodata :D Din pacate in 8 canale nu prea ai unde sa te desfasori, ar putea si statul daca tot platim impozite sa dea o bucatica mai mare de spectru dar deh, e mai rentabil sa il vinzi pe bani grei.

Share this post


Link to post
Noi astia, neinstruitii, am fi multumiti sa avem, macar, niste "papagali", din aceia care repeta tot ce aud (repetoare).

 

Cum ar fi sa comentam utilizarea oportuna a termenilor bonnett sau hood / windshield sau windscreen/ truck sau lorry? :mda:

Si pentru ca folosim alti termeni consacrati domeniilor in care activam, referindu-ne la aceleasi lucruri trebuie sa ne autoetichetam cu ne...?

post-2099-1209847395_thumb.jpg

Edited by safari hunter

Share this post


Link to post

Salutare care ma ajuta si pe mine cu o recomandare de statie pt incepatori (eventual preturi) .

Stie careva ceva de spre acest model RoadCom-FS, merita investitia?Multumesc

Share this post


Link to post

Daca nu iti pasa de calitate si vrei doar sa te auzi este ok aceasta statie. Daca vrei insa calitate acceptabila ia un Jopix Omega . Team RoadCom are doar multe gadgeturi inutile, in rest este un jeg de statie, fara modulatie, te auzi tot timpul ca din canal indiferent de microfon .

Share this post


Link to post
Am nevoie de un sistem walkie-talkie, pentru ieşirile în grup cu mai multe maşini (în special în afara ţării).

Am vazut azi o oferta la Metro (urmeaza sa intre in vigoare) pentru o trusa (!) cu doua statii, doua doc-uri, doua alimentatoare la priza, doua alimentatoare la batiria masinii, doua acumulatoare, toate la pretul de, numai, 199,99 lei. Frumoasa prezentarea, iar firma e de "top": TOPCOM. Eu zic ca merita sa existe asa ceva in orice familie, la pretul asta.

Share this post


Link to post

O sa te auzi cu 5-600 de metri mai departe decat cu statii PMR din comert de la noi. Frecventele pe care lucreaza sunt frecvente guvernamentale, deci daca esti prins risti dosar penal. Cat de repede vei fi prins n-as putea sa-ti spun, depinde si unde le vei folosi. Tu incearca si spune-ne si noua :)

Share this post


Link to post

Aaaa, de astea imi esti ? :)

Zi concret daca ai avut asa ceva pe mana.

Doar asa de mica e diferenta ?

Apropo, cunoscand puterile statiilor din cele 2 sisteme, care tip e avantajat la viata bateriei?

Ma refer la care tine bateria mai mult ?

 

Mai fratie, pai daca e asa mica diferenta, eu am dat pe ele 117$, pai le vand imediat la un vanator sau cineva care le foloseste in afara oraselor. Deja au plecat din Chicago. Vreau acum sa iau o pereche Midland G8 si dupa ce fac cateva teste comparative, ma hotarasc ce si cum.

Pai daca o sa vad ca alea americane bat de ma sperii o sa le tin pentru cazuri extreme, dar daca nu, le dau imediat.

La noi sar de 500 RON.

 

Apropo, stiti ceva mai bun decat G8 ? Ma refer strict la astfel de stati, nu de alea de camioane sau alte scule pro.

Merci mult.

Edited by Mircea
Citare inutila a postului anterior

Share this post


Link to post
Doar asa de mica e diferenta ?

 

Taman diferenta cea mare n-ai sesizat-o!

 

Frecventele pe care lucreaza sunt frecvente guvernamentale, deci daca esti prins risti dosar penal. Cat de repede vei fi prins n-as putea sa-ti spun, depinde si unde le vei folosi. Tu incearca si spune-ne si noua :)

Share this post


Link to post

Drago, n-am avut pe mana FRS-uri. Dar stiu caracteristicile frecventei ca e in fond in aceeasi zona. In Bucuresti aproape ca nici nu o sa observi diferenta. In afara, da, dar nu te astepta sa vezi 10-20 de mile sau ce prostii mai scrie pe prospecte, in conditii de teren plat. Pe munte oricum vorbesti 60 Km linie dreapta si cu 10 mW deci... Cu antenele lor, 3 km in conditii acceptabile, pe sosea, fara munti care sa blocheze vizibilitatea.

Daca vrei mai mult de 1,5 km in Bucuresti in portabil, alege cu incredere un Sony Ericsson sau Nokia sau ce vrei tu :) Eu nici cu mobila de pe masina (40 W) nu scot mai mult de 4 hai 5 km in Bucuresti dupa care apare fading pronuntat si adio conversatie. Astea-s caracteristicile frecventei, cu astea defilam.

Bateria o sa te tina mai mult cand emiti cu puterea cea mai mica si capacitatea acumulatorului cea mai mare. Vezi date tehnice statie, compara... O portabila de 5 W cu accu Li Ion de 1500 mAh tine in general 18 ore in ciclu 90% receptie 10% emisie. Poti sa extrapolezi la alte puteri si capacitate a bateriei.

Nu stiu ce sa-ti zic de G8-uri. In general cand vad Midland sau Cobra sau Motorola XT-papuci fug cat vad cu ochii. Aceleasi statii cu acelasi controler acelasi final aceleasi filtre - stifturi vandute la preturi diferite, nici macar specificatii tehnice nu dau. Vrei calitate scoti suta de euro si iei una bucata statie semi-profi special pt PMR. Compara si tu un sheet cu spec-uri de la o statie profi cu nimic-ul absolut de la G1988.

De ex: Yaesu-vertex (Vx-146, 246, or mai fi), Alinco DJ446, TTI tx-446

Primele 2 marci sunt scule foarte bune. Am folosit, recomand. TTI e mai accesibila - nu e Yaesu dar nici nu poti sa strambi din nas. Eu am una si e mica, usoara, difuzor bun. Toate astea niste puncte comune: se poate adapta usor o antena externa la nevoie, filtrele de rejectie sunt de calitate, front-end-ul e sensibil, finalul e cum e etc. Mai bine sa-ti pui in PMR antena externa decat sa te apuci sa emiti orbeste in benzi guvernamentale. In PMR e mai relaxata treaba si e greu sa se prinda cineva din ce cauza ai tu 10-15 db in plus. Acolo sus insa, nu se iarta, daca interferezi fara sa stii te arzi, si n-o sa-ti dai seama ca interferezi pentru ca sunt niste sisteme de trunking mai complexe, fii baiat cuminte si vinde-le undeva afara din tara ca sa nu faci altui nestiutor probleme.

Share this post


Link to post

sunt si eu nou pe aici. am o statie dragon sy 485. dar n-am antena de masina. si ma intereseaza si p mine o antena cu talpa magnetica gen ML 145.

Edited by andreib
Citeste te rog regulamentul acestui forum. CUmpararile vanzarile se fac numai pe sectiunea bursa.

Share this post


Link to post
Drago, ...

 

Acum ca le-am mai "foit", nici nu-ti dai seama cata dreptate ai. =D>

Poate pe la toamna o sa-mi iau ostatie in CB. Pana atunci, de fapt in concediu, o sa falosesc G8-urile iar GXT-urile o sa le dau cuiva de pe la tara, unui cioban sau vad eu.

Cert e ca am folosit FSR in jurul sediului politie la greu, zile la rand, asteptand sa intre un "ofical" si sa ma bage undeva. Nimic. Liniste deplina, desi au si sediul SRI acolo si au aia niste probe de anteneee ... . Nu cred ca se strofoaca nimeni la noi in momentele astea sa umareasca, sa prinda. Daca nu apucam sa iau G8 sa mor daca aveam vreo strangere de inima sa le folosesc pe astea in FSR. G8 ies in fata cu auditia si asta ma face sa nu-mi para rau ca am blocat niste bani.

 

Numai bine.

Share this post


Link to post

Pai e bine ca ai vazut si tu cam care-s conditiile acolo. Stai linistit in PMR, foloseste scule de firma buna si o sa obtii cam tot ce se poate obtine dintr-o portabila asa mica.

In alta ordine de idei, ieri dupa-amiaza eram in drum singur cu masina pe langa Reghin si trageam cu urechea ca de obicei prin CB. La un moment dat au inceput sa apara semnele tipice de propagare, statiuni din Ungaria, Franta etc. venind peste traficul local. M-am dus repede in banda de 10 m si am inceput sa ascult pe langa 28.400, si la un moment dat am auzit un M0 langa Norwich, estul Angliei, deasemenea mobil. Am strigat dupa el cu 10 wati si l-am lucrat in SSB. N-am terminat sa schimbam bine controalele ca a si disparut in fading, propagarea s-a dus la fel de repede cum venise. La peste 1800 km, asta e cea mai lunga legatura mobil-mobil pentru mine. Incep sa-mi placa din nou benzile astea joase :)

Share this post


Link to post

Era Iunie, luna propagarii, nu ne pacalesti, puteai sa auzi pana la Polul Nord. Peste cateva zile n-o sa mai prinzi aceste conditii de propagare.

Edited by tolin

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...