Jump to content
Sign in to follow this  
gill_sky13

Probleme TPS

Recommended Posts

Moare motoru cand se incalde.Primele 5 min merge bine,dar am observat ca daca scot mufa de la tps merge bine doar se aprinde becu galben.Apoi am pus mufa la loc si tot moare,apoi am desfacut suruburile si am miscat senzorul putin in sensul acelor de ceas(cum se accelereaza de la pedala) acum merge bine motoru dar nu mai dau suruburile la gaura numa daca ii fac o improvizare cu vreo flansa.

Daca aveti idei cum sa-l repar in alt mod va rog spuneti-mi.

Mentionez ca am incercat si cu un tps nou tot asa face.

Sau poate sa fie si din alta parte sa scada turatile la 200-500rpm cand se incalde, ma gandesc la senzor temperatura sau MAP?

Inainte sa faca figuri am avut problema cu delcou, dar l-am schimbat complet nou si 2 zile nu am avut nici o problema mergea brici,dupa aceea probleme.

Cine imi explica concret si mie cum montez TPS nou? Si daca trebuie sa-l masor cu ohmetru?

Multumesc anticipat!

Edited by gill_sky13

Share this post


Link to post

La mine cu mufa de la TPS scoasa, murea imediat motorul... Eu am schimbat TPSul chiar azi si vad ca nu a mai facut probleme. De asemeni mai auzisem o ipoteza cum ca s-ar regla cu Testerul... nu stiu ce sa zic...

Share this post


Link to post

Inainte de tester, verifica daca nu cumva surubul ala de regleaza clapeta nu e reglat corespunzator. Tu zici ca daca misti TPS-ul in sensul acelor de ceasornic, motorul functioneaza bine. Atunci mai defileteaza surubul de reglaj al clapetei.

 

Le: Vezi ca TPS-ul nu se monteaza exact pe gauri. Cand l-ai scos, a sarit de la punct. Nu stiu cum sa-ti explicheadscratch.gif . insa cand il montezi trebuie sa-l fixezi pe axul clapetei dupa care-i faci un sfert de rotatie pana ajunge la gaurile de prindere. Si atunci il rotesti in sensul acelor de ceasornic!.

Edited by nt98adu

Share this post


Link to post

Problema nu are lagatura cu senzorul TPS. Nu mai umbla la el fiindca il dereglezi degeaba. Surubul de la clapeta de obicei este reglat bine. Se regleaza numai daca "agata" clapeta de acceleratie si atunci e cu "schepsis".

 

Curata bine IAC-ul si locasul sau, fa-i o reinitializare ca la carte, verifica sa nu ai toba de esapament infundata.

 

Daca nu e niciuna de mai sus probabil pompa de benzina obosita, regulatorul de presiune defect...etc. Pot fi mai multe. Daca e automat (are sonda lambda) poate fi si de la ea.

 

Pentru fiecare operatiune exista topic dedicat.

 

PS. Iar aplicam principii de dacie la daewoo? Turatia de relanti aici nu are legatura cu pozitia clapetei de acceleratie.

Edited by Dj_Dark

Share this post


Link to post

Dupa cum bine zice DJ Dark NU UMBLATI la surubul de reglaj al clapetei.

Senzorul TPS se regleaza numai pe tester sau cu un multimetru (dar trebuie sa stii ce fire masori). Dupa reglaj obligatoriu se face reset si initializare IAC.

Probleme discutate si ras-discutate. Spor la cautat!

 

Dupa cum bine zice DJ Dark NU UMBLATI la surubul de reglaj al clapetei.

Senzorul TPS se regleaza numai pe tester sau cu un multimetru (dar trebuie sa stii ce fire masori). Dupa reglaj obligatoriu se face reset si initializare IAC.

Probleme discutate si ras-discutate. Spor la cautat!

Share this post


Link to post

Ce se intampla cand cumperi un Cielo si constati ca s-a umblat la acel surub? @Dj_Dark, nu e vb. de principii de Dacie. E vorba ca. actionand acel surub, motorul isi modifica turatia in ralanti. Nu cred ca nu ai incercat71000000.gif

 

 

Share this post


Link to post

Este senzorul de pozitie al clapetei de acceleratie. Se gaseste in partea de sus a corpului clapetei, cum stai si te uiti la motor din fata il vezi imediat. Are o mufa cu 3 fire am impresia?

 

Gasisem pe undeva metoda de reglare cu multimetru, exact ce fire trebuiesc masurate si ce valori trebuie sa fie, dar eu de cand l-am montat la mecanic(eram la el cu alta ocazie si nu am mai avut cheful sa deschid capota 5 minute pe frigul care era sa il schimb singur), nu am mai pus multimetru pe el, dupa reset si idle learn nu mi-a mai facut probleme, ca cel vechi. Am si eu in sfarsit frana de motor... Dar cu prima ocazia pun si multimetrul pe el...

Share this post


Link to post

Ce se intampla cand cumperi un Cielo si constati ca s-a umblat la acel surub? @Dj_Dark, nu e vb. de principii de Dacie. E vorba ca. actionand acel surub, motorul isi modifica turatia in ralanti. Nu cred ca nu ai incercat71000000.gif

 

Pana la prima oprire, dupa care calculatorul invata noua valoare a senzorului TPS si o ia ca punct de relanti la urmatoarea pornire. Vei invarti de el pana deschizi clapeta prea mult IAC-ul va ajunge la 0 pasi, turatia va fi mai mare de 850 ture si se va aprinde check-ul motor.

 

Astea sunt reglaje care se efectueaza pe tester nu "dupa ureche" stil dacie. Acel surub nu are nici o legatura cu relanti-ul, CA LA DACIE, se regleaza doar in conditia expusa de mine mai sus.

 

TPS, trottle position sensor (senzor pozitie clapeta acceleratie) trebuie sa aiba o valoare la relanti (unghi 0 la clapeta) sub 1V altfel se aprinde check-ul. Ideal ar fi 0,6V dar nu obligatoriu.

 

PS. Ca sa fiu rautacios :D . In functie de valoarea lui si numarul de pasi la IAC la relanti eu personal imi dau seama daca vre-un "berbec" si-a bagat surubelnita in surubul minune degeaba.

Edited by Dj_Dark

Share this post


Link to post

E foarte corect ce afirmi tu, insa pe forum este o indicatie data de @Ovi_jer cu privire la reglajul acelui surub fara tester. Nu gasesc topicul acum, insa afirmatia este ,,de milioane" atunci cand nu ai un tester la dispozitie si mai ales cand lucrezi la masina personala15000000.gif

Share this post


Link to post

Asa este insa nu are legatura cu problema lui si nu este pentru "incepatori".

Pot sa-ti reproduc. Acel surub se regelaza astfel incat clapeta sa fie cat mai inchisa dar sa nu agate in corp. Pe tester la TPS ar trebui sa ai 0,6V cu ea reglata corect. Si Tolin a tot zis.

 

Tocmai eu plec pe premisa ca daca nu s-a umblat niciodata la el, este reglat bine din fabrica si nu trebuie umblat. Se umbla numai daca clapeta a inceput sa agate din cauza uzurii (prea desfiletat) sau ai prea putini pasi la IAC la relanti (prea infiletat) dupa ce in prealabil se verifica daca sunt pierderi de vacuum prin alta parte.

Edited by Dj_Dark

Share this post


Link to post

Daca dupa o perioada de la schimbarea TPSului, masina a mers bine... acum a inceput sa ramana iar turata. Am setat TPS la 0.6V folosind un multimetru =>masina mergea bine, dar revenea cam greu la relanti, plus ca ramanea uneori turata pana in 3000 rpm. Dupa, am setat TPSul la o valoarea mai mica (cea mai mica) - 0.56V. Masina trage mai prost, revine normal la relanti si ramane rar de tot turata pana in 2000 rpm. Acum... ce sa inteleg? Ca e praf si senzorul asta nou? :|

Share this post


Link to post

1) Curata clapeta bine si daca ai umblat vreodata la surubul de deschidere, regleaza-l sa nu se mai blocheze clapeta in corp. Daca "agata" si e si murdara nu va reveni niciodata la pozitia anterioara dupa accelerare.

2) Fa un reinitializare IAC corect.

3) Eu am avut contact imperfect la firul "cald" al TPS-ului la capatul din mufa ECM-ului cand am avut probleme.

 

La mine porneam motorul cu scanner-ul conectat, TPS-ul avea 0,6 V si 0 grade deschidere clapeta, acceleram de 2 ori si revenea la 0,65 si 5 grade deschidere. Sau ma trezeam in timp ce statea la relanti cu 0,4V dupa care revenea la 0,6 si 10 grade deschidere.

 

Ideea este asa. De fiecare data cand pui contactul ECM-ul citeste voltajul ala (nu conteaza prea mult cat este, sa fie sub 1 V) si il ia ca pozitie de 0 grade clapeta la relanti . Daca ai un contact imperfect si valoarea scade in timpul functionarii sub cat si-a luat el cand ai pornit motorul chiar si pentru o fractiune de secunda, el va seta acea valoare ca fiind pozitia 0 la clapeta, automat cand revine la valoarea inititala considera clapeta deschisa cu X grade si relanti-ul tau sta sus. La fel si daca ai clapeta murdara si de fiecare data ai alta valoare la TPS, el va lua cea mai mica valoare inregistrata ca pozitie 0 clapeta, celelalte fiind considerate ca accelerezi tu masina si vei avea relanti mare.

 

Deci, cand ai relanti-ul mare, opreste motorul si porneste-l din nou. Ar trebui sa-si revina pana la o noua accelerare cel putin.

 

La mine facea figuri cand era rece, asteptam sa se incalzeasca puitn dupa care il opream si porneam din nou si scapam :) .

 

Sper sa-ti fie de folos, mie mi-a mancat nervii un an problema asta, nu ajungeam niciodata la service cu motorul rece sa vada ala problema. Ajunsesem sa inlocuiesc fire prin instalatia electrica :)

Share this post


Link to post

La mine porneam motorul cu scanner-ul conectat, TPS-ul avea 0,6 V si 0 grade deschidere clapeta, acceleram de 2 ori si revenea la 0,65 si 5 grade deschidere. Sau ma trezeam in timp ce statea la relanti cu 0,4V dupa care revenea la 0,6 si 10 grade deschidere...

1- inainte de reglaj, curatati corpul clapetei la interior si verificati cursa cablului de actionare;

2- TPS se regleaza cu motorul oprit;

3- dupa reglaj taiati contactul din cheie si scoateti mufa de la TPS sa creati o eroare;

4- puneti mufa la loc si resetati ECM din siguranta sau din borna de minus a bateriei ;

5- porniti motorul si verificati valorile stabilite.

Share this post


Link to post

2) TPS-ul se regleaza sa ce? Sa am 0,6 V? Cu ce ma incanta valoarea asta?

3) Pentru ?

 

In caz ca nu s-a inteles. Eu acolo nu "reglam" TPS-ul. Asa facea el in timpul functionarii din cauza unui contact imperfect.

Share this post


Link to post

Mersi Tolin si Dj_dark! Intradevar, corpul clapetei a fost scos ieri si curatat. Desi nu era cazul pt ca a mai fost curatat destul de recent. Cablul am avut impresia ca agata, dar nu era el de vina. Cu cablul scos de pe clapeta si apasata clapeta si tinuta constant a rezultat comportamentul care il stiam.

 

Sa ii raspund intai D-lui Tolin... Intradevar, am facut conform procedurii (citisem pe topicul TPS matiz), ieri nu a mers... azi s-ar parea ca a mers si nu a mai facut probleme...

 

Pt Dj_dark:

1. la surubul de deschidere nu s-a umblat, clapeta a fost curatata, nu agata nimic, desi banuisem cablul de acceleratie.

2. Reset la ECM si reinitializare IAC a fost facuta.

3. Ajunge intotdeauna la cea mai mica valoare ( 0.56 in cazul asta)

4. In manual scrie sub 1.25V parca sa fie valoarea asta de mers in gol, dar... la mine intre 0.56 si 0.60 e diferenta mare in mersul motoruluil.

5. Conform "procedurii Tolin" s-ar parea ca merge mai bine masina astazi... nu a ramas decat foarte putin turata cand era motorul rece, in primele minute.

6. TPS e un potentiometru nu? O sa il bruschez un pic in gol sa vad daca imi da intotdeauna aceleasi valori si daca trecerea se face lin... Pana acum a revenit la aceeasi valoare, dar nu mi s-a parut ceva in neregula...

 

Va multumesc frumos pt ajutor... revin in curand cu noutati...

Share this post


Link to post

6. TPS e un potentiometru nu?

Da. Daca el este foarte utilizat, se poate curata cu un spray special de contacte care curata si unge. Se da jos TPS-ul se intoarce pe partea accesibila, se trimite lichidul in interior, se invarte axul potentiometrului de mai multe ori, se trimite iar lichid in interior, se monteaza la loc si apoi se regleaza.

 

In lipsa unei documentatii explicite, conform unei deductii logice, verificata din 3 surse, este necesar dupa reglaj provocarea unei erori de TPS, prin scoaterea mufei. Dupa resetare (intreruperea tensiunii de alimentare) la realimentarea ECM-ului, acesta sterge eroarea si intra intr-o procedura de citire noii valori a tensiunii ce reprezinta pozitia de clapeta inchisa si stocarea ei intr-o variabila de referinta folosita ulterior la compararea cu valoarea curenta. In absenta acestui procedeu descris de catre mine, mai mult ca sigur ca ECM-ul foloseste ca valoare de referinta vechea valoare a tensiunii dinaintea reglajului.

Share this post


Link to post

La Espero nu e necesar din ce am observat eu practic. Dupa oprirea motorului la repornire isi reseteaza pozitia de "0". La el care are aproximativ acelasi motor, cred ca e la fel. Oricum, este recomadnat un reset de ECM dupa fiecare reglaj dar nu obligatoriu, depinde de comportamentul masinii.

 

 

@banzay

Este un potentiometru cu masa pe un capat si 5V pe celalalt. Cel de al treilea fir "culiseaza" de la unul la altul.

Daca nu opresti motorul intre reglaje atunci da, exista diferenta in functionare. Oricum, este recomandat reset de ECM dupa fiecare modificare de parametrii.

 

 

PS. Reglajul de care zice tolin mai sus este de fapt un artificiu care nu este trecut in carte. Ideea e, daca ai TPS-ul defect (pe plaja unde iti da 0,56 V s-a dus materialul rezistiv astfel nu mai da 0,56 la fiecare revenire), se poate rasuci putin din suruburi pentru a ajunge cursorul in alta plaja unde e posibil sa nu mai fie probleme.

 

Eu zic sa mai strangi contactele din mufa lui cu o surubelnita foarte subtire, apoi desfa capacul de la pasager de jos, scoate mufele din ECM si curata bine toate contaxctele de-acolo. Mai poate fi si o problema la masa ECM-ului.

Share this post


Link to post
... La Espero nu e necesar din ce am observat eu practic. Dupa oprirea motorului la repornire isi reseteaza pozitia de "0".

ECM-ul este activ tot timpul cat este alimentat din baterie prin siguranta, el are urechea ciulita pentru orice modificare a semnalelor de la senzorii din raza de actiune, chiar daca este intr-o stare de adormire. Cand pui contactul ECM-ul trece la verificari, iar ca sa verifice trebuie sa aiba valori de referinta. In plus, se poate ca la acel moment, soferul sa fie cu piciorul pe acceleratie, deci, nu-i cel mai potrivit moment de stabilit referinte. La orice computer, primele momente de dupa alimentare sunt dedicate initializarilor. Daca eu as scrie acel firmware, dupa power-on reset as face acest lucru, adica as presupune ca bizonul nu sta cu piciorul pe acceleratie in momentul cand pune bornele la baterie si clapeta se gaseste in pozitie inchisa. In plus, la iesirea dintr-o eroare la un senzor de pozitionare, as stabili din nou referinta (pozitia de zero). Daca imi spune cineva care-i alt moment potrivit, sunt bucuros sa aflu. Pentru a rezolva acesta ambiguitate, pe sisteme ulterioare s-a prevazut un contact care sa certifice pozitia inchisa a clapetei. Deci, dupa mintea mea, acel "artificiu" scoate ECM-ul din vestnica dilema (a fi sau a nu fi ... la ralanti) si este cel mai simplu (elegant) mijloc de a obtine o certitudine. Daca unora li se pare inutil, greu, plictisitor sau daca intarzie la servici, nu-i obligatoriu, eu vorbesc intotdeauna pentru cine vrea sa asculte.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Teoretic, ai dreptate, inclin sa fiu de acord cu tine.

Insa ce explicatie imi dai la urmatoarea trilema:

1) Pornesc masina, fara picior pe acceleratie, cu scanner-ul conectat (de fapt interfata cu max232), 0,6 v TPS, 0 grade unghi, relanti normal.

2) Plec de pe loc, merg cateva semafoare relanti-ul sus (1500-1800 ture). Conectez interfata, aceeasi valoare de 0,6 dar de data asta unghi de deschidere de 5 grade clapeta. Ce s-a intamplat intre timp?

 

3) Opresc motorul, pornesc din nou, aceeasi valoare de 0,6 de data asta cu unghi 0 la clapeta. ????????

 

PS. Inginer sunt si eu, pot emite teorii multe pentru a-mi explica ce se intampla, asta nu inseamna ca trebuie sa fie corecte pentru ca le-am emis eu.

In general corectitudinea se bazeaza pe argumente solide si, cel mai bine, pe rezultate practice.

Edited by Dj_Dark

Share this post


Link to post

"Artificiul" a fost probat experimental din 3 surse, pe masini de tipuri diferite, de catre 3 useri diferiti, care nu s-au intalnit intre ei vreodata, motiv pentru ca mi-am permis sa-l promovez, gratuit. Initial, ideea a pornit de la o judecata logica.

 

In cazul trilemei tale, cineva pacaleste, macar la afisare. Primul suspect este programul de scanare. Faptul ca turatia difera nu tine doar de deschiderea clapetei, mai exista IAC, mai sunt si pierderi de vaccum. Apoi, un potentiometru simplu nu este cel mai fericit traductor de pozitie, histerezisul introdus de catre mecanism si variatia rezistentei de la cursor la masa poate fi mare, motiv pentru care si fabricantul si-a ales o plaja atat de mare (0,1 - 1,2V). In plus, datele interne ale ECM-ului sunt convertite dupa un standard inainte de a fi disponibile la portul de comunicatie. Teoretic, toate datele ar trebui sa poate aceeasi amprenta temporala, adica sa fie achizitionate la acelasi moment si transmiterea lor sa se faca cu aceeasi rata de reinprospatare. Daca tensiunea de la traductor este cea achizitionata la momentul curent si valoarea convertita in unghi de rotatie este de acum 1-2s, poti avea o explicatie. Rata de reimprospatare a datelor disponibile este destul de scazuta pentru a urmarii un proces rapid.

 

Acum, in plaja 1-4 V (simplificat) codificam 90', deci, 1V la 30', desi relatia nu este liniara. Ce inseamna in cazul acesta 5', in ipoteza liniaritatii (ipoteza fericita), a 6-a parte din 1V ? Producatorul isi ia o marja de +/- 0,5V pentru a considera pozitia de clapeta inchisa !

Edited by tolin
  • Like 1

Share this post


Link to post

Deci TPS-ul, cel putin cu multimetrul (reglat astazi la 0.55V) revine destul de repede la valoarea de baza dupa ce a fost inchisa clapeta, cu doar o mica oprire la 0.56 - 0.57. Am incercat treaba asta doar cu contactul pus, am incercat si cu motorul pornit, nu ramane turata, motorul pare ok. Dar cum scot multimetrul si ma sui in masina, ramane turata din cand in cand. Acum, ma gandesc sa strang un pic pinii aia, e singura chestie care nu am incercat-o... Ma face sa cred ca problema nu ar fi de la TPS, dar nu pot sa imi explic cum de atunci cand umblu la el automat se schimba si mersul masinii... sa speram ca sunt pinii aia, dar daca tot nimic, ma duc sa pasez problema altora :)

Share this post


Link to post

Zilele astea trebuie neaparat sa imi reglez si eu TPS ...Imi sta si mie turata aiurea, de cele mai multe ori cand o las pe liber, scade destul de greu acul de la turometru, uneori are ezitari pe la 1300-1200 turatii, apoi scade iar...

Din cauza TPS-ului e pot produce variatii de turatie sa zicem pe o plaja de 2500-300 rpm ?

Share this post


Link to post

Mda...s-ar parea ca problematic e doar TPSul. Cand e fortat (pedala brusca) inapoi revine repede. In schimb, cand e luat cu usurelul, ba revine foarte greu, ba face un salt inainte, fiind vizibil foarte putin timp pe 'scannerul improvizat' (multimetrul). Multimetrul l-am legat prin fire lungi, astfel incat sa pot urmari ecranul fiind masina in mers :) Deci porneste pe contact de la 0.55V, cand motorul e pornit la relanti sta la 62 - 63 - 64, tot joaca intre valorile astea. Cand sta la pedala constanta la 0.99V, cand dau drumul, revine incet la 0.87, 0.8x, 0.7x, 0.7x, si in mult timp revine la 0.62-63. Pe un alt TPS, (ing3r) reglat tot de mine 'la ochi' cu alta ocazie, fix la 0.60, pe alta masina, TPS-ul se comporta normal. Cand e pedala apasata constant la 0.90 - 1.0 si se da drumul la pedala, aceasta ajunge foarte repede la valoarea de baza. Nu sunt jocuri, nimic.

 

Ca o concluzie, TPS meu e bulit si mi-am facut degeaba nervi :)

Share this post


Link to post

Salut,

 

Aceasi problema intermitenta o am si eu cu un Cielo Exe 2004, dar numai pe GPL: cand o scot pe liber si este in miscare ramane turata undeva intre 1500-2500RPM. In momentul in care opresc(la semafor sau undeva in intersectie)... turatia revine la normal: 800-900RPM. Mentionez ca nu se aprinde nici un martor la bord.

 

Care sa fie cauza problemei? Senzorul TPS?

 

Multumesc!

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...