Jump to content
Sign in to follow this  
Gica

Pornire Motor Cu Acceleratia Apasata

Recommended Posts

Aceasta discutie este rezultatul unei intamplari petrecute in service. Vom continua aici studiul de caz. :)

 

 

Marfa faza ! Chiar nu am incercat pornesc cu acceleratia apasata, dar interesant ca nu porneste...

 

 

 

P.S. : Felicitari pt. talentul de narator !

Share this post


Link to post

teoretic ar trenui sa porneasca si cu acc apasata.

mai toate masinile (cu injectie) pe care le-am condus porneau si asa...

Share this post


Link to post

Eu cred ca ar fi bine sa nu porneasca asa.

Daca ar porni asa, e clar ca motorul s-ar tura imediat, ceea ce nu-i face bine (chestia cu ungerea).

Pe de alta parte, nici n-ar avea rost sa se lase o asemenea facilitate, atata vreme cat controlul pornirii il face ECU pe baza informatiilor primite de la senzori. Cat despre pornirea "in tromba", no comments.

Interesant ar fi de vazut de la ce apasare incolo nu porneste.

Share this post


Link to post

Tocmai am vazut pe forumul de Dacia ca si un individ cu Loganul a vrut sa porneasca cu acceleratia calcata si nu a reusit. Ma rog, el parca se speriase ca nu a luat-o din prima pe firg. Deci s-ar putea sa fie caracteristica comuna a mai multor masini.

Unde sunt cei priceputi in mecanica auto de pe-aici sa ne ilumineze ? :osanale:

Share this post


Link to post

Deci ECU controleaza:

- cantitatea de benzina prin sistemul de injectie

- cantitatea de aer prin sistemul de actionare al clapetei

si citeste:

- turatia

- temperatura motorului

prin traductoarele respective.

Chiar daca ne limitam numai la asta, avem de-a face cu "simularea" creierului soferului care era invatat (la motoarele cu carburator) sa apese acceleratia (de regula daca motorul era cat de cat cald) sau chiar sa-i dea ceva sprituri si sa traga socul daca era rece.

Cum de multe ori se intampla sa "ineci" motorul din cauza manevrelor incorect "dozate", repet, nu vad nici un rost ca pentru sistemele de injectie moderne sa mai pastrezi aceasta posibilitate. Cu alte cuvinte normal este sa nu porneasca.

Nici nu cred ca ii trece unui om treaz prin cap sa incerce o astfel de pornire, dar daca a mai incercat cineva sa spuna ce rezultate a avut.

Share this post


Link to post

Din greseala, sau proasta obisnuinta, :wallbanger: am pornit-o de cateva ori cu pedala usor calcata.(doar cand invarti la cheie, ca sa ajute > :) , ca la vechile auto)

Am fost surprins ca a pornit din prima, si nu s-a turat excesiv :o . Dar nu am apasat mult! E si nu e normal, in fine. Cu clapeta deschisa mai mult ar trebui sa porneasca bine daca avansul e ok si pompa in stare buna. Dar in anumite conditii poate sa nu porneasca deloc, temperatura scazuta, tensiune mai mica a bateriei, usoare pierderi pe traseul de benzina sau filtru de benzina infundat, injectoare infundate.

 

Cu stima,

Costel

 

P.S.

- daca e cald, nu porneste cu pedala :banana: Pe vremuri pateam la fel cu Lada!

Pornea la sfert la -30 grade, dar daca opreai motorul si dupa cinci minute vroiai sa pleci pornea numai cu pedala la fund! Explicatia era ca la cald exista saturatie de vapori si e ca si innecata. La auto pe injectie nu ar trebui sa se intample asa, doar in caz de deranjamente la alimentarea cu benzina!

Edited by pavcostel

Share this post


Link to post

Daca la pornire se apasa acceleratia la maxim motorul nu mai porneste,cel putin la rece.Daca este apasata la maxim pedala de acceleratie ecm-ul taie alimentarea cu benzina pentru ca aceasta este o setare a lui pentru o pornire in cazul inecarii cu benzina.Este indicata vara cand este foarte cald si injectoare nu mai inchid bine si pierd benzina in stationare.

Share this post


Link to post

Mai este o problema: la pornire, ECM-ul stie de cantitatea de aer rezultata din procedura de Idle Learn. Proportional cu ea se dozeaza o anumita cantitate de combustibil. Daca la pornire ECM-ul nu tine cont de pozitia clapetei, atunci amestecul va fi foarte sarac si motorul nu va porni. Daca ECM-ul tine cont de pozitia clapetei si cantitatea de combustibil este proportionala, pornirea va fi greoie tocmai din aceasta cauza. Deci, oricum o dai, pornirea nu se face cu pedala de acceleratie apasata.

Share this post


Link to post

Repet

La apasarea 100% a pedalei ecm-ul taie complet benzina la pornire.

Aceasta procedura se foloseste vara la temperaturi inalte cand motorul este inecat datorita injectoarelor care nu inchid bine.Nu se foloseste aceasta procedura in nici un alt caz.

Share this post


Link to post

Mi se pare logic. La Oltcit, cand se ineca, il porneam apasand acceleratia pana la fund si eventual apasand socul pana jos. Se pare ca atunci baga mult mai mult aer decat benzina si se uscau bujiile. :-? Probabil ca au pastrat acelasi principiu si la injectie.

Share this post


Link to post

teoretic ar trebui sa porneasca si cu acceleratia calcata.acum nu stiu daca cu ea la fund.

am incercat la solenza mea sa plec fara ambreiaj( nu e recomandat,

dar e bine sa stii-in caz de Doamne fereste...) si cu pedala de acceleratie apasata la jumatate porneste.

in caz de pornire normala nu prea vad rostul ca atunci cand pornesti motorul cu acceleratia apasata.injectia a fost inventata si pentru a scapa de pornirea grea si nu vad de ce ne-am complica.

Share this post


Link to post

Cablul pedalei de acceleratia nu controleaza direct clapeta de aer ci un reostat care se cheama potentiometru corp clapeta. Ei, potentiomentul ala ii spune calculatorului cat de apasata e pedale de acceleratie si pa baza informatiilor astora dar si a altora calculatorul comanda motorasul pas-cu-pas care actioneaza pozitia clapetei de aer. Deci nu mai e ca la cele pe carburator si daca se apasa pe acceleratie nu se intampla nimic cu clapeta de er atat timp cat motorul nu merge. Insa buba e alta. La pornire, calculatorul citeste via potentiometru pozitia pedalei de acceleratie si calibreaza relanti-ul functie de ea. De-aia e bine ca pedala sa fie libera. Daca este apasata atunci calculatorul ia ca pozitie de referinta pozitia in care se afla pedala in momentul pornirii. In mers poate nu-i bai la la statul pe loc apar probleme,in special legate de stabilitatea relanti-ului, balbaitul motorului,etc. De aici si refuzul motorului de a porni.

 

In concluzie, apasat pedali in timplu pornirii este un obicei care trebuie uitat la masinile cu injectie.Nu numai ca nu ajuta la nimic dar maimult ii face rau.

Share this post


Link to post

E ceva-ceva aici, dar cred ca faci o confuzie.

Potentiometrul corp clapeta este unul (sau mai multe, depinde de modelul de injectie) care are axul solidar cu axul clapetei si care transmite la calculator pozitia clapetei de aer/acceleratie.

Cred ca se poate ca pedala sa nu actioneze prin cablu clapeta, dar ma cam indoiesc, e problema de securitate.

Exista si un motor pas-cu-pas si asta are legatura cu ralantiul.

Reglarea ralantiului face parte din procedura de calibrare daca resetezi calculatorul. Procedura asta e stricta, variabila (in functie de model) si nedocumentata ca lumea (trebuie sa traiasca si altii,numai sa se priceapa). Ea se face la fiecare resetare sau scoatere de baterie si nu la fiecare pornire.

S-ar putea insa ca discrepanta intre ce a citit la calibrare (pozitie clapeta/pedala prin potentiometru vs. relanti/motoras pas-cu-pas) si ce citeste la pornire (aceleasi chestii, dar alta configuratie) sa-l induca in eroare si deci sa-l determine sa ia masuri (sic!)

Share this post


Link to post

Motorasul pas cu pas ajunge in poztia neutra (deci se recalibreaza) la 8 secunde dupa oprirea motorului. la pornire el ar trebui sa fie teoretic si practic in aceeasi pozitie. Insa in momentul in care cheia contactului este tinuta pe pozitia M atunci echipamentul electric al motorului este alimentat si deci si motorasul pas-cu-pas. Acesta detecteaza pozitia pedalei de acceleratie pe care o ia drept punct de referinta pt pornire, puncy care nu trebuie sa coincida in mod necesar cu pozitia neutra in care ajunge la dupaoprirea motorului.

 

Scuze daca nu am fost foarte concis in afirmatiile de mai sus.

Share this post


Link to post

Nu cred ca schimba referinta. N-ar avea motive, daca recalibrarea (cum zici tu, n-as fi de acord cu termenul, dar nici nu-s doctor de injectii) se face la oprirea motorului. Hai sa spun si versiunea mea:

Cunoastem ca:

- pedala de acceleratie comanda cumva (probabil mecanic prin cablu) clapeta de acceleratie

- clapeta e montata pe un ax, iar rotatia ei se transmite si unui potentiometru care are rol de traductor de pozitie; informatia asta se transmite la ECU

- motorasul e actionat de ECU si poate sa actioneze si el clapeta in anumite limite

- motorasul mai are si un contact sau un senzor de pozitie, care actioneaza in pozitia de ralanti "default" stabilita mecanic din constructie; informatia despre starea acestui senzor ajunge si ea la ECU

Sa vedem un ciclu complet de functionare:

- resetam calculatorul (ca in Men in Black, ii radem memoria); in momentul asta el habar nu are ce parametrii reali are motorul, ii stie doar pe cei impliciti.

- cand dam drumul la motor pentru prima oara, ECU comanda motorasul pana cand senzorul de pe el ii spune "stop, ai ajuns la default"; pana aici, informatia de la potentiometru e inutila, calculatorul nu are habar care e legatura intre pozitia clapetei si valoarea curenta a potentiometrului (expresia cu valoarea potentiometrului nu e evident exacta, dar cred ca se intelege ca e o tensiune variabila pe cursorul potentiometrului conectat in principiu cu un capat la + si altul la masa); la primirea informatiei de la senzorul motorului, n-are ce face mai bun, il crede si inregistreaza valoarea potentiometrului

- asta e reglajul brut; s-ar putea ca din felurite motive (mecanice de regula) sa fi aparut abateri de la pozitia "default"; prin urmare se recomanda (firmele mai serioase o fac) urmarea proceduri "idle learn";

- pentru asta se incalzeste mai intai motorul (care deocamdata e pe "default"); dupa aia se opreste; se mai reseteaza o data ECU (din mufa, de la baterie); se porneste din nou; de data asta ECU e mai smecher; se uita la turometru si zice ca el a fost invatat ca turatia "normala" este de 850 (sa zicem) rpm si il pune pe motoras sa se rasuceasca cum stie el pana se obtine aceasta turatie; dupa ce vede ca turatia e stabila, zice "gata mosule, te-am citit, stinge putin motorul ca sa-mi fac calculele";

- la urmatoarea cheie, daca sunt aceleasi conditii (in primul rand temperatura motorului), motorasul e comandat fix pe pozitia invatata (adica se roteste pana cand potentiometrul da aceiasi valoare ca la sfarsitul "idle learn"); ***interesant este ca probabil ca motorasul deplaseaza clapeta in sensul inchiderii, deci motorul porneste usor turat, dupa care revine repejor la turatia normala.

Cam asta ar fi. Acum, daca noi venim si apasam pe pedala, ECU e in deruta: din parametrii pe care ii are (in cazul meu, ca eu sunt cun intamplarea care a generat topicul, motorul era cald) el ar vrea sa dea comanda motorasului sa inchida clapeta, dar vede (ca d-aia are potentiometru) ca clapeta e deschisa, probabil mult mai mult decat ar face-o el pentru o pornire simpla (vezi ***)

Ce-ar trebui sa faca:

1. sa creada ca cineva, desi n-are nici-un rost dupa parerea lui de ECU, a apasat pe pedala si sa-l lase pe sofer sa vada consecintele (nu cred ca motorul s-ar simti bine, dar evident ca nici n-ar muri din prima) - asta ar explica posibilitatea de plecare cu pedala apasata partial?

2. sa-i taie macaroana, daca i se pare totusi ca s-a cam intrecut cu gluma - asta ar explica ce mi s-a intamplat mie, adica motorul nu porneste?

3. sa creada ca a innebunit (lupu') si sa se recalibreze, taman bine ca sa-ti iei zborul la fiecare cheie normala (fara pedala apasata)?

Eu zic ca 1+2.

Parerea mea!

Share this post


Link to post

@Abram Burel > vezi ca exista si gaturi de admisie mai moderne la care pedala de acceleratie actioneaza un pot si functie de tensiunea generata de acesta catre ECM aceasta comanda un motor pas cu pas de actionare a clapetei de aer de la gatul galeriei. Acest sistem n-are nevoie de valva IAC sau de valva PCV, totul se realizeaza din pozitia clapetei. Asa ca fiecare vorbeste de sisteme diferite care se comporta diferit.

Share this post


Link to post

Corect ceea ce spui tolin dar aici vorbim de motoare cu clapeta de acceleratie mecanica cu senzor TPS pe axul acesteia si supapa IAC.

bogdan_o@ Despre ce motoare ne povestesti tu aici?Nici dacia ta si nici o masina daewoo nu are functia de invatare a ECU-ului cu pozitia clapetei de acceleratie.

Senzorul TPS are procentaj standard 0-100% la aceste motoare si nu poate fi modificat.Daca tu deschizi clapeta un anumit procentaj (5%) iac-ul inchide pentru a mentine relanti-ul la 800 rot/min nici decum ca invata ECU pozitia 0% a clapetei iar peste 5% nici acesta nu mai poate reduce relanti-ul.

Cele care invata pozitia clapetei de acceleratie sant cu debitmetre de aer,senzor MAF si clapeta comandata cu by pas.

Motoarele cu IAC pornesc in orice pozitie a clapetei de acceleratie mai putin cu procentajul de 100% care este o functie de pornire in regim de urgenta cu motorul inecat cu benzina si taie alimentarea benzinei pina in momentul in care acesta porneste.

Share this post


Link to post

Azi am testat pornirea Matizului. Se pare ca pe fritzul de Siemens la durut fix in pix de ce face talpa bizonului de la volan, el a bagat in "program" exact atata benzina cat sa porneasca motorul in orice conditie a clapetei. Dashtept neamtzu'. Asta la pornirea de pe loc. Alta data o sa-l verific si la pornirea din mers, poate-l prind in optzait.

Share this post


Link to post

@tolin

Am pomenit eu de valva? Nu cred, ca nu era vorba din cate am inteles eu (de la bogdan) de sisteme cu valva de aer. Eu am presupus ca vorbim despre ce avem pe unele masini din ale noastre si sincer sa fiu, istoric (Nova) m-am documentat mai mult pe Bosch (ar fi fost mai bine ca Siemens sa faca telefoane si alte alea, oops, sorry)

Share this post


Link to post

@Abram Burel > aici intri in pacat, inseamna ca nu cunosti firma, istoria, traditia si raspandirea in automatizari. Dar sa ne oprim la auto. Gaturile alea automate sunt facute tot de ei. Bosch e mic copil, iar altii au zis pas sa nu-si rupa gatul.

In rest, n-am facut decat sa atrag atentia ca se discuta despre lucruri diferite, n-am contrazis pe nimeni.

Edited by tolin_afc

Share this post


Link to post

:o fftopic: tolin, sa zicem ca ai dreptate, asa ca am tacut.

Share this post


Link to post

tot offtopic:

si tot @Abram Burel>

Nu-i vorba de dreptate, era doar o parere din experientza mea Siemens. Poate ca tu ai avut alta.

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...