Jump to content
Sign in to follow this  
Kinetix

Ridicare Garda La Sol

Recommended Posts

Dupa ce am facut operatia de schimbare a amortizoarelor pe spate, am facut cateva constatari.

Se pare ca limitatorul cursei de oscilare in jos al bratului suspensiei este doar amortizorul. Astfel ca pentru a mari cursa de oscilare in jos, ar fi nevoie de montarea unor amortizoare mai lungi, in paralel cu montarea unor arcuri un pic mai lungi. Din nefericire, nu prea se poate pune vreun adaos deasupra sau dedesubtul arcului spate, intrucat modul de montare a lui nu permite asta.

Concluzie: ridicarea garzii la sol pe spate se face cu amortizoare mai lungi + arcuri mai lungi si/sau montarea de jante + anvelope mai mari.

 

Pentru inaltarea botului masinii ramane de studiat varianta cu adaugarea unor distantiere/bucse pe tija amortizorului. Desigur ca la varianta asta se poate asocia si schimbarea jantelor si a anvelopelor cu altele mai mari.

 

Toate cele bune.

Share this post


Link to post

Foarte tari concluziile, ai scapat insa doar un amanunt minuscul: masina sta pe arcuri, nu pe amortizoare.

Asta asa, ca poate mai citeste vreo unul ce ai scris pe aici si le ia de adevarate.

Share this post


Link to post

Prietene draga, imi pun sincer intrebarea daca ti-ai facut timp sa citesti cu atentie ce s-a scris pana aici. Doar atat.

 

Totusi, pentru lamurirea ta:

- la Tico (si probabil ca la multe alte masini) amortizorul spate si arcul spate nu sunt concentrice (mai popular spus, amortizorul nu sta in interiorul arcului). De aceea, daca pui un arc mai lung sau un adaos la arc (pentru a-l face mai lung) muti punctul mediu de oscilatie a amortizorului mai jos. Ei bine, asa cum sta masina descarcata, punctul asta e cam pe la o treime de la capatul sau inferior. Daca lungesti arcul, amortizorul va sta aproape complet intins, iar asta va face sa apasa socuri si troncaneli la denivelari, fiinca pistonul din amortizor va bate in partea inferioara a cilindrului sau. De aceea, daca se lungeste arcul trebuie sa punem si un amortizor mai lung.

- amortizorul si arcul fata sunt concentrice (arcul sta pe amortizor, sau amortizorul sta in arc). Partea inferioara a arcului se sprijina pe un taler solidar cu cilindrul amortizorului. Partea superioara a arcului se sprijina pe caroserie (prin intermediul unei garnituri de cauciuc si a unui rulment), si sta intr-un fel de "oala". Tot de oala aia se prinde (cu elemente intermediare) si tija amortizorului. Ei bine, in acest caz, pentru a ridica botul masinii e suficient sa bagi un adaos intre sistemul arc/amortizor si oala aia de pe caroserie.

 

Toate cele bune.

post-6669-1239008227_thumb.jpg

post-6669-1239008241_thumb.jpg

Edited by Kinetix

Share this post


Link to post

Nu stiu acuma..dar sa ridici garda la sol..si sa pastrezi aceleasi roti mici,imi pare ca v-a destabiliza masina.Nu stiu la a mea cum este treaba..eu folosesc de 80 inaltime si ridica substantial garda la masina.Totodata in momentul cand am pus roti normale de tico pe ea..am dat cu burta masinii (drum de tara) peste tot ce se putea da...M-am interesat la fostul proprietar,care mi-a spus simplu ca are coborata garda si totodata puse roti mai mari,si sa ma impac cu ideea ca imi trebuie de 80 pe masina.Daca vreau normale sa schimb amortizoarele.Nu mi-a spus nimic daca a schimbat si arcurile..dar o sa ma interesez.Mi-e personal imi pare mult mai simplu schimbarea cauciucurilor/jentilor pt. a ridica garda la masina.

Edited by Denied

Share this post


Link to post

Da, ai dreptate: cea mai simpla solutie pentru modificarea inaltimii fata de sol a masinii este sa jonglezi cu dimensiunile jantelor si/sau a anvelopelor.

DAR, desi e simpla, metoda asta costa. Si costa destul de mult. Ia gandeste-te cat inseamna sa cumperi 4 jante si 4 anvelope noi... Unde mai pui ca ar putea atinge roata de aparatoarea aia de noroi, din plastic, la oscilare verticala, sau ar putea atinge lonjeronul la virare maxima...

Eu ma gandeam la o varianta care sa nu presupuna aceste schimbari, mai ales ca am cauciucuri noi.

 

Totusi, nu inteleg de ce ti-a zis sa schimbi amortizoarele. Asa cum a aratat si Tommy, in principiu masina nu sta pe amortizoare (cu exceptia faptului ca amortizorul din fata are sudat pe el un taler care sustine arcul).

Nu din amortizoare reglezi garda la sol, ci din arcuri (mai mici, mai mari, aceleasi dar cu adaos, etc). Daca pastrezi aceleasi roti dar nu modifici lungimea arcurilor, atunci schimbarea amortizoarelor nu are nici un efect, afara de acela ca va troncani mai tare suspensia (fie la capatul inferior, fie la cel superior al cursei).

Daca tu spui ca nenea ala a modificat garda la sol la masina ta, atunci sfatul sau cu privire la schimbarea doar a amortizoarelor (pentru ridicarea masinii) e nepotrivit.

 

Toate cele bune.

Edited by Kinetix

Share this post


Link to post

Revin cu privire la suspensia spate la Tico.

Am masurat lungimea amortizorului (distanta intre axele bucselor de prindere) in trei pozitii:

- extins maxim=40cm

- comprimat maxim=26cm

- montat pe masina, la gol (masina pe roti, neincarcata)=36cm.

Din figura atasata se observa ca pozitia de lucru a amortizorului cu masina descarcata este aproape de capatul cursei de extindere. Probabil ca daca urca numai soferul, masina se mai lasa vreo 5mm (ei, depinde si de... sofer :) ).

Deci, daca se doreste marirea garzii la sol, pentru ca amortizorul sa nu troncane atunci cand circula doar soferul, odata cu montarea unui arc mai lung (sau adaugarea unui inaltator/flansa/distantier la cel existent) e necesara si inlocuirea amortizorului cu unul mai lung.

 

Toate cele bune.

post-6669-1239813117_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Eh, asta-i o demonstratie a ceea ce trebuie facut inainte de vreo modificare ! =D>

Share this post


Link to post

Multumesc, tolin.

Din cate am inteles, arcul spate de Matiz este mai inalt cu 2-3cm fata de cel de Tico. Daca il montam la Tico, ramane sa gasim si un amortizor mai lung cu aceeasi valoare (eventual cu vreun centimetru mai mult, pentru ca oscilatia pistonului sa se faca mai spre mijlocul cursei). Portretul-robot al acestui amortizor ar fi cam asa:

- lungime maxima intre axele bucselor de vreo 420-450mm

- lungimea minima intre axe 280-300mm

- bucse de prindere (la ambele capete): lungime 32mm si diametru interior de 12mm

- preferabil pe ulei.

Stie cineva ce model de amortizor s-ar incadra in aceste cerinte?

Mersi.

Share this post


Link to post

Problema a fost rezolvata. Partial.

Am realizat niste distantiere pe care le-am montat deasupra arcurilor spate. Distantierul intra direct in talerul metalic de pe lonjeron, iar in distantier intra scaunul superior (din cauciuc) al arcului, apoi arcul. Distantierul a fost executat din fonta, prin strunjire, dar merge si din otel sau textolit. Este bine sa se inlocuiasca si amortizoarele cu altele cu 2-3cm mai lungi. Fiindca nu am facut asta, ale mele fac un "poc" dupa ce trec peste o denivelare mai mare, intrucat se intind la maxim. Cu masina incarcata nu se mai simte. Se poate gasi si o solutie de inaltare a urechilor de prindere a amortizorului de pe puntea spate. Urmeaza sa studiem.

De asemenea, fiindca bratul suspensiei coboara mai mult (atat la montarea distantierului cat si in functionare), este necesara redistribuirea camasii cablului franei de stationare. Se trage un pic mai in spate din bridele de prindere, ca sa nu se tensioneze la jocul suspensiei.

Arcul spate a fost polizat un pic la capatul superior pentru o asezare mai buna (vezi poza).

 

Pentru suspensia fata am realizat doua inele inaltatoare. Am adaugat si cate o montura superioara amortizor, la care am scos suruburile. Inelul inaltator se aseaza peste montura superioara actuala a amortizorului, apoi se pune a doua montura si in final se prinde de caroserie. Cele doua suruburi originale (M8) se demonteaza si se inlocuiesc cu doua suruburi M8X45mm. A doua montura trebuie prelucrata pentru indepartarea portiunii care prezinta conicitate (vezi poza). Inca nu le-am montat pe cele de fata ca sa va spun cum se comporta.

Am atasat doua schite facute la repezeala si cateva poze pentru lamurire. Ridicarea caroseriei se face cu 25mm pe spate, si cu vreo 23-24mm pe fata.

 

Toate cele bune.

 

P.S: Revin cu intrebarea din postul anterior: Stie cineva ce masina are amortizoare spate cu doua bucse de prindere, avand lungimea minima de 28-30cm (intre axele bucselor) si maxima de 42-45cm? Mersi.

post-6669-1244269308_thumb.jpg

post-6669-1244269341_thumb.jpg

post-6669-1244269375_thumb.jpg

post-6669-1244269410_thumb.jpg

post-6669-1244269458_thumb.jpg

post-6669-1244269492_thumb.jpg

post-6669-1244269518_thumb.jpg

Edited by Kinetix

Share this post


Link to post

Iata o informatie care s-ar putea dovedi valoroasa pentru cei interesati de definitivarea modificarii propuse in titlul acestui topic.

Am spus mai sus ca dupa montarea inaltatoarelor pe arcurile din spate, amortizoarele originale "pacane" la denivelari mari. Rezolvarea este montarea unor amortizoare mai lungi pe spate. Am intrebat in stanga si in dreapta si am descoperit ca foarte potrivite ar fi amortizoarele spate de Chevrolet Spark. Le-am masurat si au 44cm pe lungimea lor maxima (masurat intre axele bucselor). Chiar se pare ca dimensiunile bucselor de prindere sunt identice cu cele de Tico/Matiz. Sper sa va fie de folos.

Toate cele bune.

 

P.S. Nu am observat probleme de stabilitate la viraje.

post-6669-1245949032_thumb.jpg

post-6669-1245949043_thumb.jpg

Edited by Kinetix

Share this post


Link to post

Ma gandesc cum ar sta masina pe sr-urile mele. Sunt curios cu stabilitatea in viraje,daca sta bine ma bate gandul..

Share this post


Link to post

Am schimbat in vara arcurile si amortizoarele la tico. Masina s-a inaltat putin, presupun ca la inaltimea standard.

Eu vreau sa-i pun roti de matiz ca sa-i ridic garda la sol.

Cand am dat jos vechile amortizoarele spate, s-au intepenit suruburile si am fost nevoit sa le tai.

Edited by tornado220

Share this post


Link to post

Am si eu o problema legata de ridicare garzii la sol. Mi-am pus GPL cu butelie toroidala in locul rotii de rezerva. Garda la sol in spatele matizului a coborat vreo 2 cm. Stie cineva vreo solutie pentru a reveni cu garda la loc, alte arcuri mai lungi compatibile cu cele de matiz sau inaltatoare de cauciuc, se pot monta, exista asa ceva ?

Share this post


Link to post

posibil sa gasesti inaltatoare ,nu stiu.eu am arcurile obosite pe spate si era lasata,asa ca am profitat de ocazie si mi-am inlocuit anvelopele spate(erau uzate),cu unele cu talonul mai inalt si un pic mai late 165/70/13 si am ridicat spatele masinii.asa am ajuns la inaltimea corecta si un plus de stabilitate in curbe.

Share this post


Link to post

Nu pot inlocui anvelopele acum pentru ca sunt noi, au vreo 10 mii km. Am cautat peste tot, dar inaltatoare pentru matiz nu am gasit. Singura solutie ar fi arcuri noi si amortizoare noi pe gaz, insa costa !!! Alte solutii ???

Edited by Nicu001

Share this post


Link to post

Astazi, am rezolavat problema. Masinuta s-a imbogatit cu amortizoare pe gaz Kayaba si arcuri K+F. Alta viata, e ca noua!!! Pret total 660 lei piesele, montaj gratuit acasa.

Edited by Nicu001

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...