Jump to content
Sign in to follow this  
nino

P.f.a.

Recommended Posts

As vrea sa stiu cam tot ce tine de infiintarea, contabilitatea si tot ce mai e de stiut (mijloace fixe, investitii, plati, facturi...) in legatura cu PFA-urile. Va rog sa-mi dati detalii, din ce stiti sigur, sau ati auzit, ati patit, etc...

Share this post


Link to post

Sunt multe de spus aici! Cel mai bine citesti olecuta codul fiscal si apoi pui intrebari despre nelamuriri. Grija mare, pt. ca legislatia ascunde multe subtilitati in acest domeniu. Cel mai bine, dai o punga de cafea la cineva la finante sau unui contabil, si vei fi sigur mai castigat.

Eu am lucrat o perioada sub aceasta forma de incadrare (forma folosita in principal de unele firme, pentru ca impozitele sunt mai reduse). Infiintarea e relativ simpla: in primul rand, pentru a putea deschide un PF, trebuie sa dovedesti calificarea (prin diplome recunoscute) in domeniu, conform codului de meserii corespunzator (CAEN sau cam asa ceva se chema) - fiecarui domeniu de activitate ii corespunde un cod CAEN. Apoi iti mai trebuie cazier judiciar, fiscal, un sediu (poate fi si apartamentul parintilor), niste taxe platite si mergi cu toate astea la primarie si registrul comertului. Procedura o gasesti descrisa in detaliu in Codul fiscal.

 

Sunt mai multe forme de PFA. Personal am avut (am renuntat intre timp la el deoarece devenise nerentabil) PFA pentru Software Developer, neplatitor de TVA, contabilitate in partida simpla, la norma de venit.

Ce inseamna aceasta?

Dupa infiintare, cand ai toate actele gata, iti trebuie stampila, factura, chitanta, un registru de evidenta contabila - de incasari si plati , si fise de evidenta a tipizatelor cu regim special.

Neplatitor de TVA inseamna ca nu platesc TVA pentru sumele ce le incasez (era cel mai rentabil in cazul meu).

Contabilitate in partida simpla inseamna ca pot sa imi tin singur evidenta contabila, fara a apela la un contabil autorizat (se trec incasarile si platile in registru).

Norma de venit: impozitarea se face la norma de venit - in momentul in care depui actele de infiintare, vei completa o fisa in care vei trece incasarile si cheltuielile estimate pentru un an intreg, iar impozitul va fi 16% pe profit. Atentie mare, insa! Impozitul il vei plati in avans pe ce ai declarat tu! La sfarsitul anului fiscal, vei depune o declaratie la administratia financiara. Dupa o buna bucata de timp (cel putin jumatate de an), cei de la fisc iti fac bilantul: daca ce ai platit in avans este mai mult decat ai realizat, atunci vei primi diferenta de bani inapoi (dar dupa inca cateva luni bune). Daca ai platit mai putin, atunci esti bun de plata pentru diferenta. Dar daca estimezi un anumit venit, si nu achiti impozitul la timp (cum spuneam, vine in avans), iar impozitul datorat este mai mic decat cel estimat in declaratie, atunci esti bun de plata penalizarilor aferente (ciudat, nu? asa am patit eu, 500.000 penalizari pt. 4 luni la 0 mil incasari!!!)

Partea mai buna este ca poti face unele deconturi (tipizate - consumabile, chirie, benzina, telefon, protocol) dar numai daca, pentru luna in care faci deconturile, ai inregistrat profit. Pentru a deconta chiria, intretinerea sau benzina, trebuie sa inchei un contract de utilizare intre PFA si proprietarul apartamentului/masinii, chiar daca e una si aceeasi persoana, iar acest contract trebuie inregistrat la Administratia financiara.

 

Sunt mult mai multe lucruri de spus, cum precizam, multe chestii ascunse. De ex., chiar daca esti angajat in alta parte cu carte de munca, implicit contract cu Casa de Asigurari de Sanatate / platitor de somaj, pe sumele incasate pe PFA trebuie sa inchei contracte, separat, cu CAS si sa platesti somajul.

Lucruri incalcite, de aceea te sfatuiesc sa consulti un specialist, cu legea in mana!

 

Si acum, un sfat personal!

Banuiesc ca intrebi aici deoarece te afli in postura in care ti-ai gasit un loc de munca iar angajatorul ti-a propus aceasta metoda "legala", dar imorala, de angajare. Din proprie experienta (cam 1 an de zile am lucrat asa) te sfatuiesc sa iti cauti altceva. Din start, firma nu este serioasa, deoarece incearca sa ocoleasca legea, pentru a mari profitul.

Tu nu ai nimic de castigat din asta! Doar ei castiga, deoarece, pe baza unui contract de prestari servicii (adesea presarat cu capcane) ei achita doar contravaloarea serviciilor (astfel ocolesc o serie de impozite, cum ar fi cele de salar pe partea de angajator), iar tie iti revine onoarea de a alerga sa platesti impozite, sa completezi declaratii de venit, acte, etc.

 

 

In concluzie, multa bataie de cap pentru nimic! Daca e ca o forma de angajare, renunta (sunt om trecut prin asta)!!!

Edited by Juliaen

Share this post


Link to post

Sunt multe companii multinationale care isi "indreapta" angajatii catre aceasta forma. Conditiile fiscale sunt mai favorabile. Si eu sunt pus in aceeasi situatie-prestez servicii... :D Discutii despre acest subiect AICI

 

later edit: @Juliaen multe firme se ocupa de alergatura acte si toate celelalte lucruri urate. Tu doar semnezi factura la sfarsitul lunii. Cei mai multi compenseaza aceasta forma de angajare cu un salariu mai mare. In cazul meu daca iau mai mult ma doare undeva ca ei platesc mai putin la stat si ca se imbogatesc. Care-i problema (accent de gigi becali) Acuma depinde de la caz la caz.

Edited by dreaQ

Share this post


Link to post

@dreaQ: depinde de la caz la caz cum se compenseaza lucrurile. Nu ma intereseaza nici pe mine ca fac un profit mai mare, ci problema e ca treburile sunt mai complicate decat in cazul unei carti de munca, iar, daca o firma nu ofera aceste facilitati de care spui tu (eu inca nu am intalnit astfel de firma) lucrurile se complica. Acel salar mai mare de care aduci aminte, in cele mai multe cazuri, nu face decat sa suplimenteze salarul cu impozitele ce le vei datora la stat!

Edited by Juliaen

Share this post


Link to post

Intre 2 casatorii ma ocup in primaria unde lucrez si de eliberarea de autorizatii persoane fizice sau asociatii familiale. Iti pot da orice detaliu doresti in legatura cu infiintarea , numai sa intrebi concret ce te intereseaza. Daca ai rabdare poti cosulta Legea nr. 300/2004 privind autorizarea persoanelor fizice si asociatiilor familiale care desfasoara activitai in mod independent.

Share this post


Link to post

In ceea ce priveste contabilitatea lucrurile nu sunt de loc asa cum par la prima vedere, un siplu registru de incasari si plati, vizat la Administratia Financiara (obligatoriu se mai adauga si Registul Inventar, daca esti platitor de TVA si Jurnale de Vanzari si Cumparari, fise de cont pentru operatiuni diverse, declaratii cel putin trimestriale: sanatate, concedii medicale, etc.) Ti-o spune un economist, care pana acum a scos la liman destui intreprinzatori care au zis ca se descurca singuri la completarea unui registru de incasari si plati. Iar amenzile sunt usturatoare (ex: nedepunerea in termen a declaratiei de ITM amenda de la 3000 RON la 6000RON),

Daca vrei totusi sa-ti faci o idee despre contabilitatea la PFA consulta OMF 1040/8.07.2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea si conducerea evidentei contabile in partida simpla de catre persoanele fizice publicat in MOf.642 din 16 iulie 2004.

Share this post


Link to post

@Juliaen: In descrierea facuta de tine este o mica ... greseala:

 

Ce ai descris tu la norma de venit este de fapt modul de lucru pentru impozitarea la profit (cu declararea profitului anticipat etc.).

Norma de venit inseamna ca: la inceputul fiecarui an se hotaraste, de catre cine nu stiu exact, suma la care se vor aplica impozitele si taxele pentru fiecare activitatea pentru care este permisa norma de venit (nu orice activitate prestata ca PFA poate fi impozitata la norma de venit).

Astfel, pentru acest an pentru Servicii informatice (nu stiu CAEN-ul ca mi-e lene sa caut in acte :( ) norma de venit este de 5.500 RON. Adica, aceasta este suma la care trebuie platite: impozit 16% si sanatate 6,5% (in cazul in care ai o carte de munca in alta parte) sau impozit 16%, sanatate, cas si somaj (nu stiu exact procentele ... ca nu m-au interesat, am si carte de munca ... fictiva ... da' platesc impozitele si ca angajat).

 

Avantajul normei de venit este ca NU trebuie sa tii nici un fel de inregistrari contabile, nici macar acel registru de incasari si plati. Bineinteles, daca te mananca undeva sa-ti cumperi un mijloc fix pe PFA ... va trebui sa-ti iei registrul mijloacelor fixe (sau cum s-o chema), sa faci inventarieri anuale etc. Numai ca nu-ti foloseste la nimic, din cauza ca oricum nu-ti poti scadea suma impozabila. Eu sunt in al patrulea an de norma de venit si ... crede-ma ... habar nu am ce-s alea hartii. Daca ai grija sa nu sari calul cu veniturile ... astfel incat sa depasesti pagul de la care devii platitor de TVA (am auzit doua variante 35.000 E sau 200.000 RON ... nu stiu care mai este valabila acum) ... chiar nu te doare capul.

Singurele griji pe care le am sunt sa-mi completez prostiile alea de fise pentru documente cu regim special, de fiecare data cand imi iau facturiere si chitantiere, si sa platesc impozitul ... de obicei o singura data la sf. anului :D (cu penalitati cu tot).

 

Norma de venit este rentabila din punctul de vedere al impozitarii doar daca ai venituri foarte mari in comparatie cu cheltuielile ... adica profit mare. Daca din cheltuieli fictive poti sa-ti aduci profitul sub limita impusa ... este mai rentabil sa-ti platesti impozitele la profit ... dar ai mai multa bataie de cap cu hartiile.

 

PS. Pe aia de la sanatate i-am cam sarit de vreo 2 ani :banana: ... sper sa nu ma trezesc cu cine stie ce pocinog acasa #-o ... cum o sa fiu mai in bani ... ma duc sa-mi aduc declaratiile si platile la zi si acolo :grumpy:

Share this post


Link to post

Multumesc mult tuturor! @ileana, procedura de infiintare pare destul de simpla... daca o sa am intrebari, sigur te intreb. Ideea PFA-ului pe care as vrea sa-l infiintez s-ar baza pe servicii informatice, la fel cu @george03, ceva de genul mentenanta hardware (pe baza de abonament si/sau ocazional), plus o eventuala dezvoltare software la comanda/independenta (vanzare soft propriu) / bine, asta cand as fi in stare sa-mi pot permite licente pentru soft de dezvoltare...

1. Cum e mai rentabil, PFA platitor de TVA sau nu - cum ii afecteaza pe clientii mei care ar vrea sa-si deduca TVA-ul si cum ma afecteaza pe mine financiar?

2. Ce inseamna mijloc fix, adica daca voi cumpara / inchiria un pachet software, e mijloc fix?

3. Chiar platesc impozit in avans pe estimari incasari-cheltuieli???

4. Cu cat e mai costisitor SRL-ul d.p.d.v al platilor lunare si mai sunt multe dezavantaje fata de PFA?

Astea ar cam fi primele intrebari...

Share this post


Link to post

@george03: sigur am confundat. Ce am descris e PFA cu impozare la profit. Cu cei de la sanatate m-am cam ars: m-am trezit dupa 9 luni de activitate cu control acasa (garda + reprezentant CAS) - pot face controale la sediul declarat in acte. Eu aveam sediul declarat la parinti in Piatra Neamt si locuiam in Iasi in acea perioada (eram student). Voiau sa-mi dea amenda pentru lipsa actelor PFA de la sediu si mai ales pentru lipsa contractului CAS. Au rezolvat parintii cu 1 mil mita.

 

@nino 3 : in cazul PFA cu impozitare la profit, cu siguranta vei primi acasa, la inceputul fiecarui semestru, o foaie de la administratia financiara in care vei vedea ca trebuie sa platesti impozitul pe suma estimata. Iti spun sigur, nu pt. ca am auzit, ci am patit. Eu am infiintat PFA in iulie si la inceputul lui august am primit acasa impunearea de 7 mil, platibila pana la 15 septembrie. Deoarece am "reusit" ca incasarile sa fie 0, si impozitul datorat nu l-am achitat, la 1 ianuarie eram dator la administratia financiara cu 500.000 penalizari pt. neplata impozitului.

Trebuie sa depui inainte impozitul. La sfarsitul anului depui declaratia de venit, iar undeva prin august iti vor face bilantul si vei primi/plati diferenta.

Edited by Juliaen

Share this post


Link to post

"Norma de venit" este trecuta in declaratia de impunere? CIne o stabileste si in functie de ce? Daca veniturile tale nu trec de aceasta "norma", care-i varianta a doua, cea cu impozit pe profit (eu prin profit inteleg venituri - (cheltuieli curente + investitii)...)

Share this post


Link to post
Multumesc mult tuturor! @ileana, procedura de infiintare pare destul de simpla... daca o sa am intrebari, sigur te intreb. Ideea PFA-ului pe care as vrea sa-l infiintez s-ar baza pe servicii informatice, la fel cu @george03, ceva de genul mentenanta hardware (pe baza de abonament si/sau ocazional), plus o eventuala dezvoltare software la comanda/independenta (vanzare soft propriu) / bine, asta cand as fi in stare sa-mi pot permite licente pentru soft de dezvoltare...

1. Cum e mai rentabil, PFA platitor de TVA sau nu - cum ii afecteaza pe clientii mei care ar vrea sa-si deduca TVA-ul si cum ma afecteaza pe mine financiar?

2. Ce inseamna mijloc fix, adica daca voi cumpara / inchiria un pachet software, e mijloc fix?

3. Chiar platesc impozit in avans pe estimari incasari-cheltuieli???

4. Cu cat e mai costisitor SRL-ul d.p.d.v al platilor lunare si mai sunt multe dezavantaje fata de PFA?

Astea ar cam fi primele intrebari...

 

 

1. Daca esti prestator de servicii e mai bine sa fi neplatitor de TVA. Daca insa achizitionezi ceva, adaugi plus-valoare si revinzi, e bine sa fii platitor de TVA. Vezi ca exisa si clienti care vor doar facturi cu TVA. Solutia in acest caz este sa mergi cu 2 SC/PFA una platitoare cealalta nu. E mai scump la infintare, dar nu pierzi din clienti pe motiv de TVA.

2. Conform Legii 15/1994 un bun este mijloc fix daca indeplineste cumulativ 2 conditii: are valoarea mai mare sau egala cu 15 milioane lei vechi si este detinut de firma mai mult de 1 an.

3. In cazul in care esti PFA impozitat in sistem real (nu pe norme de venit), da platesti in avans trimestrial si regularizarea se face in anul urmator.

4. Anul acesta mai este inca rentabil sa ai o microantreprindere impozitata cu 3% la venituri, dect un PFA care plateste 16% la Venitul net (profitul realizat). De la anul insa se pare ca vor disparea microantreprinderile si atunci si pe firma vei plati tot 16% la profit. Diferenta o face insa contributiile la asigurari sociale (la SC poti sa pui un contract de munca cu un salariu mai mic, eventual cu timp partial, pe cand la PFA trebuie sa-ti faci contracte de asigurare cu Casa de Pensii, cu Casa de Sanatate, eventual la somaj, pe sume mai mari) Asta daca vrei sa dormi linistit...

 

 

"Norma de venit" este trecuta in declaratia de impunere? CIne o stabileste si in functie de ce? Daca veniturile tale nu trec de aceasta "norma", care-i varianta a doua, cea cu impozit pe profit (eu prin profit inteleg venituri - (cheltuieli curente + investitii)...)

 

 

Normele de venit se stabilesc in baza prevederilor Codului Fiscal, la nivel national si sunt publicate prin ordin pentru toate categoriile de venituri. Si daca ai ales aceasta forma de impozitare platesti impozit trimestrial la nivelul acelei norme indiferent daca o realizezi sau nu.

 

Daca optezi pentru impunere in sistem real, tii un Registru de incasari si plati si platesi impozit pe diferenta intre total incasari si total plati. Asta la modul simplu. Pentru ca ai sa vezi ca anumite cheltuieli (inregistrate sub forma de plati ) sunt nedeductibile, anumite venituri neimpozabile, si treaba se complica. Deci cel mai bine este sa apelezi la un contabil. Repet in zia de astazi amenzile sunt foarte mari si o declaratie nedepusa la timp poate sa atraga o amenda cat sa platesti un contabil cel putin un an.

Mai mult decat atat ai grija ca legislatia se schimba tot timpul si daca nu te informezi e mai dificil de rezolvat dupa...

Bafta! :thumbl:

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...