Jump to content
Sign in to follow this  
Dr.L

Relee Pe Tico

Recommended Posts

     Si cine ti a spus domnule ca True RMS se foloseste doar la semnale AC?? Nu ai vazut semnale sinusoidale spre exemplu dar curent continuu?? Daca ai sa masori cu un osciloscop sau cu un aparat de masura True RMS ai sa vezi ca mai multe valori ale tensiunii masurate... ai si o poza sa te edifici si apropo de citit ca s a scris mai sus exista definitii pentru toate acestea... Daca ai sa vizualizezi si tensiunea de la baterie cu un osciloscop ai sa ai surpriza sa nu fie o linie dreapta cum multi se asteapta ci un semnal dinte de fierastrau dat de descarcarile de pe circuitul de aprindere... De aceea la Dacie daca nu aveai acel condensator pe delco sau era impuscat la radio pe fundal se auzea um tarait sau de la fise proaste...  In functie de frecventa pe care o are acel semnal iti poti calcula cate rotatii pe minut are motorul daca te chiunui un pic    

post-29784-011867500 1290356692_thumb.jpg

Edited by b52jgp

Share this post


Link to post

In mathematics, the root mean square (abbreviated RMS or rms), also known as the quadratic mean, is a statistical measure of the magnitude of a varying quantity. It is especially useful when variates are positive and negative, e.g., sinusoids. RMS is used in various fields, including electrical engineering; one of the more prominent uses of RMS is in the field of signal amplifiers.

 

Cu alte cuvinte, daca taceai, filosof ramaneai.

Share this post


Link to post

 Ma rog nu inteleg ce rost au toate astea mai ales ca am tot dat explicatii imagini etc, dar pana nu lucrezi cu un astfel de aparat sau un osclioscop nu ai de unde stii... Pasajul este luat din manualul de utilizare al aparatului meu de masura Techtronix DMM912 What is RMS?

The ‘Root Mean Square’ magnitude of an current is the value of equivalent direct current that would

produce the same amount of heat in a fixed resistive load. The amount of heat produced in a resistor by an

alternating current is proportional to the square of the current averaged over a full cycle of the waveform. In

other words, the heat produced is proportional to the mean of the square, so the current value is proportional

to the root of the mean of the square or RMS. (The polarity is irrelevant since the square is always positive.)".

 

 

 

 

Si acum ma repet ce am spus si mai sus cu cateva posturi discutii fara rost, topic poluat degeaba, omul a incercat variante care nu au mers si mai are de incercat variante care poate vor merge, aici este schema folosita de mine si care merge:

 

Bobina este o bobina filtru de 1mH cu doua infasurari de pe orice alimentator  sau etaj de alimentare - o infasurare am legat o in serie cu bobina releului iar cealalta infasurare pe o rezistenta (R1) de 1K de 0,5W (dar nu este obligatorie), releul este la 24V daca se foloseste unul pe 12V este recomandata folosirea unei rezistente in serie montata intre bobina filtru si cea a releului. 

 

Si aici pun punct acestei discutii interminabile si nefolositoare

 

 

 

post-29784-065359300 1290360135_thumb.jpg

Edited by b52jgp

Share this post


Link to post

E scris mai sus, dar daca nu se vede, bolduiesc: "It is especially useful when variates are positive and negative, e.g., sinusoids".

Parca spuneai ca problema este simpla si altii o complica, acum vii sa ne spui ca trebuie TrueRMS sa masuram niste valori in c.c. ? Daca tot ai scula aceea minunata, de ce nu mergi la ruptorul unei dacii, ii scoti condensatorul, pui testerele iin locul lui si faci niste masuratori. Afli asa si ce se intampla la decuplarea de alimentarea in c.c. a unei bobine. Gasesti ceva de genul acesta:

post-402-054738700 1290360313_thumb.png

Edited by tolin

Share this post


Link to post

 Multumesc am facut asta dar cu un osciloscop si cu un traf separator cu raportul de 1:1000   si acum punct   <img src= ">

Edited by b52jgp

Share this post


Link to post

Daca releul se alimenteaza din puntea mica a alternatorului,intr-adevar nu va fi cc ci cc pulsatoriu acolo...insa tot echivalentul a 4vcc vor fi (suficient pt a mentine releul)

@b52jgp -Deci trebuie sa scada tensiunea pe releu,ca acesta sa nu mai poata ramane cuplat cu 4v in circuit. Rezistenta ajunge,nu-i nevoie si de bobina

 

@kinetix -daca am dreptate,si releul se alimenteaza din puntea mica a alternatorului,atunci inserierea unei diode cu martorul din bord (atentie unde o pui,ca si becul de frana de mana poate alimenta alternatorul,vezi pe schema din carte) va rezolva problema (alternatorul se va putea alimenta din contact,insa nu ii va mai putea alimenta consumatorii. Totodata,becul nu se va mai aprinde daca alternatorul supraincarca).

Share this post


Link to post

alternatorul se va putea alimenta din contact,insa nu ii va mai putea alimenta consumatorii. Totodata,becul nu se va mai aprinde daca alternatorul supraincarca).

 

Pai si eu ar trebui sa consider asta o imbunatatire a sistemului electric? Ca pana la urma din acest motiv am vrut sa pun releul...

Decat sa perturb functionarea martorilor din bord, prefer sa pun un buton separat in bord pentru a comanda releul.

Solutia cea mai buna ar fi totusi sa gasesc o linie de plus prin contactul cu cheie de la care sa alimentez releul, dar fara sa apara problema amintita.

Uff! Cata bataie de cap pentru un biet releu! Si eu care ma gandeam sa pun relee si la faruri...

 

Multumesc mult pentru interes si sfaturi.

Edited by Kinetix

Share this post


Link to post

Pai linia de contact e conectata atat la bobica cat si la puntea mica...

Eu n-as zice ca perturbi ceva,dar cum crezi. Singurul lucru pe care il pierzi e semnalizarea de supraincarcare (a carei functionare e oricum dubioasa).

Dar intai incearca resul variantelor (bec in paralel cu releul,rezistenta in serie,combinatie dintre cele 2,separata cu dioda etc)

La faruri o sa ai mai putina bataie de cap,doar sa inseriezi o dioda pe alimentarea releelor de la faza lunga,ca altfel ramane ceva conectat din cauza martorului de fl.

La fiecare modificare o sa ai ceva batai de cap,chiar si la cele aparent simple (am patit-o de suficiente ori)

 

Sau poti lasa ventilatorul sau dezaburirea pornite (mai exact le pornesti ca sa opresti motorul :) ))

Edited by Dr.L

Share this post


Link to post

Deci m-am minunat efectiv pana acum.Eu cand mi-a montat alarma am probat de curiozitate pornirea din telecomanda.A functionat si cam atat,nu am observat sa ramana releele alimentate.Din pacate nu am lasat montajul deoarece reprezenta un risc major..si il consider si acum.Instalatia electrica la tico nu e usa de biserica,din contra.Probabil ca o singura scanare dupa schema montarii unei alarme care are inclusa si functia de pornire motor o sa ridice ceata.Recunosc ca ce era in schema nu dadea cu ce era in capul meu..Daca gasesc schema de la jaful meu o postez.E pur si simplu nevoie de un plus care sa fie plus atata timp cat e intoarsa cheia.Contactele unui releu nu implica decat un banal contact,nu oscilatoare si alte minuni.

Dr.L daca nu pui consensatorul ala,pana la urma nenorocesti releul si o sa ramane sudate contactele.Un releu care a facut odata flame la contacte e compromis,trebuie de urgenta schimbat.

 

E nevoie de o schema..aia de la alarme este foarte buna!

Edited by Den

Share this post


Link to post

Releul e alimentat din alarma,nu din contact. Si aici,daca intrerupe alimentarea releului,totul e ok.

Share this post


Link to post

@b52jgp -Deci trebuie sa scada tensiunea pe releu,ca acesta sa nu mai poata ramane cuplat cu 4v in circuit. Rezistenta ajunge,nu-i nevoie si de bobina

 

 

 

 

Foarte adevarat, bobina este pusa pur si simplu de filtru, se poate la fel de bine si fara ea cum am scris si mai sus, eu am pus o deoarece aveam un tziuit in boxe la turatie mare, nu a disparut de tot dar se aude foarte foarte slab acum fata de inainte.

 

 

 

Share this post


Link to post

Imi cer scuze daca problema semnalata de mine a plictisit pe cineva. De asemenea, nu am intentionat sa creez vreo disensiune.

 

Oricum, azi am adaugat o rezistenta de 47 Ohm/10W in serie cu bobina releului si am sperat sa se opreasca motorul la scoaterea cheii. N-a fost sa fie...

Insa am gasit o varianta "eleganta" de a-l opri: pur si simplu actionez spalatorul de parbriz (trag scurt maneta, desigur, dupa ce am scos cheia).  <img src= )">

Actionarea altui consumator electric (cu exceptia A/C) nu are efectul de oprire a motorului.

Asa cum am mai spus, motorul merge parca mai bine cu releul montat (se comporta mai bine daca e sub- sau supraturat) asa ca nu as vrea sa renunt la improvizatia asta si sper ca vom gasi o rezolvare corespunzatoare tehnic.

Multumesc mult.

Edited by Kinetix

Share this post


Link to post

Incearca s-o pui si paralel cu bobina releului...

Share this post


Link to post

Am reconstituit problema si cea mai simpla rezolvare e: In paralel cu releul se pune un bec martor ca cele din bord (sau de putere echivalenta,cam 1,5W). Merge impecabil  <img src= ">

 

LE: ti-am spus de la inceput sa incerci asa...

 

Si o varianta mai complicata si mai ineficienta si mai problematica,dar care nu face lumina: in serie cu releul se pune o rezistenta de 22ohmi la 0,6-1W iar in paralel cu grupul rezistenta+releu se pune o alta rezistenta de 66 0hmi (2 de 33 in serie sau 1 de 68) la 5-7W. Dar in cazul asta,daca la releu ajung doar 8-9v s-ar putea sa nu aclanseze.

Un releu auto aclanseaza pe la 7,5v si da drumul pe la 3,5v.

Edited by Dr.L

Share this post


Link to post

Am montat si eu releul pt alimentarea bobinei de inductie. In paralel cu el am pus un bec de bord de dacie (consuma 80mA la 12v) si de obicei s-a oprit motorul (o sigura data nu a vrut).

In serie cu alimentarea bobinei de inductie am pus o bobina de deparazitare,iar in paralel cu contactele releului,un condensator de 47nF/250Vac (asta am avut la indemana).

Intr-adevar accelereaza simtitor mai repede si suna altfel motorul in accelerare :thumbl: si porneste mai usor (al meu oricum porneste greu si moare...dar asta in alt topic).

post-21270-014530000 1290884351_thumb.jpgpost-21270-045706000 1290884356_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Pe bornele bateriei

2711106.th.jpg

 

Pe bornele bateriei cu toti consumatorii porniti

2711107.th.jpg

 

Pe mufele faurilor (ele erau singurii consumatori)

2711108.th.jpg

Share this post


Link to post

0,5v pierdere e ok. Pt a reduce si mai mult pierderile e mult de munca si s-ar putea sa nu merite

Cu motorul cald ai 14v pe acumulator? :shock: foarte bine!

Share this post


Link to post

Din cate stiam eu, caderea de tensiune maxim acceptata pe contactele unui releu (intrerupator, etc) este de 0.2V. O valoarea mai mare poate indica contact imperfect, oxidat, etc.

Toate cele bune.

Share this post


Link to post

Am montat si eu releul pt alimentarea bobinei de inductie. In paralel cu el am pus un bec de bord de dacie (consuma 80mA la 12v) si de obicei s-a oprit motorul (o sigura data nu a vrut).

In serie cu alimentarea bobinei de inductie am pus o bobina de deparazitare,iar in paralel cu contactele releului,un condensator de 47nF/250Vac (asta am avut la indemana).

Intr-adevar accelereaza simtitor mai repede si suna altfel motorul in accelerare :thumbl: si porneste mai usor (al meu oricum porneste greu si moare...dar asta in alt topic).

post-21270-014530000 1290884351_thumb.jpgpost-21270-045706000 1290884356_thumb.jpg

Ati masurat tensiunea pe bobina inainte de montarea releului ?

Share this post


Link to post

Nu. O sa mai umblu umpic la pozitionarea releului si la izolarea mufelor si atunci o sa masor(sigur e cu 1-2v mai mica decat cea de pe baterie)

 

post-3741-0-93906300-1354368799_thumb.jpg

@kinetix -ai rezolvat problema cu oprirea la al tau?
Caderea de tensiune depinde si de curent,dar intr-adevar depasirea acestei valori (eu zic ca la 10A 0,2v cadere pe un contact e deja un defect si se incalzeste destul -2w)
Dar pe traseul farurilor avem destule mufe (cuple),siguranta,blocul de lumini si firele nu tocmai groase ale instalatiei.
Eu am 0,1-0,2v cadere pe instalatia mea,facuta de la 0,cu cabluri de 4-6mm^2  <img src= ">

Edited by Salex

Share this post


Link to post

Imi plac mufele alea albe pe care le-ai folosit in montajul tau. Unde se gasesc? Exista si mama si tata?

 

Eu nu am mai rezolvat nimic... Nu am facut montajul ala serie+paralel pe care l-ai recomandat mai sus, insa am tot pus rezistori in paralel cu bobina releului. Am folosit, pe rand, urmatoarele valori: 33 Ohm, 22 Ohm, 10 Ohm, dar fara rezultat. Nici cu becul de bord nu a mers, fiindca are piciorusele alea din otel, cred, si nu am reusit sa cositoresc nimic pe ele.

Deocamdata folosesc tot maneta spalatorului de parbriz...

 

Ma gandesc sa iau un plus de la mufa brichetei. Oare va face tot asa?

Share this post


Link to post

0,5v pierdere e ok. Pt a reduce si mai mult pierderile e mult de munca si s-ar putea sa nu merite

Cu motorul cald ai 14v pe acumulator? :shock: foarte bine!

 

Pai am schimbat puntea de diode, releul, cablul de la alternator la baterie si am mai tras cateva fire la masa.

Share this post


Link to post

@Uncle-Sam -deci ai facut tot tacamul =D> . Mie tensiunea mica de pe baterie mi se trage din alternator,am de umblat la el (de fapt ii pun unul de espero > :) ). Mufa cu 2 contacte care intra in alternator (si arata ca astea de la bobina de ind) este cumva mama? sau tata? ms

@Kinetix -da,la www.tme.eu si distribuitorii lor din romania gasesti asemenea mufe. O sa revin cu linkuri exacte. Mufa tata o am de la inchiderea centralizata iar cea mama am gasit-o acu cateva zile intr-un aparat,ca altfel nu le foloseam.

Eu la becul de dacie am cositorit firele direct de litele becului,de clemele laterale nu a vrut sub nici o forma (ca la tine). Daca nu merge si nu merge,pune un bec de pozitie w5w si gata. Dar nu inteleg la tine de ce nu decupleaza :shock: . Masoara si rezistenta bobinei releului si tensiunea care cade pe ea cu rezistenta de 10 ohmi in paralel,cand motorul merge fara contact... Ai incercat sa schimbi si pozitia releului?

Daca nu se opreste cu 10 ohmi,sari peste becul martor direct la w5w (testezi si tu cu niste lizte)

Luand + de la mufa brichetei...da,ai putea incerca. Nu-ti pot da un raspuns exact,ca cine stie ce mai omit pe schema si se comporta diferit fata de estimare,dar zic ca merita incercat

Share this post


Link to post

Am realizat 2 scheme care la mine pe masina fuctioneaza fara cusur si ajuta soferul sa uite mai usor.

Prima schema este realizata pentru o alimentare mai buna a farurilor si pentu a proteja bateria in caz ca uiti farurile aprinse. Farurile se vor oprii automat la oprirea motorului.

A doua schema este pt pozitii pt a proteja bateria in caz de uitare si pt o functionalitate corecta dupa scoaterea cheii din contact.

 

 

Nu am o asa mare abilitate de a desena dar sper ca un mai priceput ca mine in electronica sa redeseneze caricaturile mele.

 

 

In viitorul apropiat vreau sa pun si eu releu pe bobina de inductie dar inainte de toate vreu sa-il intreb pe Dr. L ce rol are bobina deparazitoare, si becul de dacie si cum sunt conectare.

Condensatorul inteleg ca este o protectie pt contactul releului.

post-6307-0-00932400-1319019819_thumb.jpg

post-6307-0-27935800-1319019827_thumb.jpg

Edited by Muratu

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...