Jump to content

Sign in to follow this  
ches

Revizie completa frane spate la Chevrolet Captiva 2013

Recommended Posts

Salutare, 

Am hotarat sa fac un mic tutorial despre schimbul de saboti, discuri si placute pe spate la Captiva dupa ce am bajbait cateva zile cautand informatiile in manual.

Captiva, incepand cu 2011 are frana de mana electrica pe spate si de aici vine si "dificultatea" in a servisa discurile si sabotii de la frana de mana.

 

Timp necesar: aprox 3 ore pentru ca de regula discul nu se da prea usor jos.

Scule necesare:

- cheie de roti de 19

- cheie de 15 inelara (tubulara nu va intra din cauza amortizorului)

- cheie de 16 (nu conteaza de care)

- torx de 10 (sper sa nu ma insel)

- ciocan de 500g - 1kg

- spray de curatat frane

- vaselina/pasta siliconica pentru culise etrieri sau Castrol red rubber grease (daca mai gasiti). Orice alta vaselina nu se foloseste la culise

- vaselina pe baza de cupru sau tip ceratec. Eu am folosit Plastilube de la Ate. Atentie, Plastilube de la Ate NU este buna pt culise, scrie rosu pe alb pe flacon "a nu se folosi pe piese de cauciuc". In schimb pe site0urile de la noi toi o recomanda pt culise. Teapa!

- Spray degripant

- perie de sarma cu peri de alama (de preferat una ceva mai fina)

- cleste cu varf ascutit (pt indepartat si montat arcurile de la saboti)

1. Eliberare tensiune in cablul de la frana de mana:

    a. Se pune contactul pe ON, fara a porni motorul.

    b. Se pune schimbatorul in pozitia neutra, la cutie automata pe N

    c. Se tine apasata pedala de frana.

    d. Se apasa butonul de frana de mana ca pentru eliberarea ei, doar ca se tine apasat continuu timp de 5 secunde pana incepe martorul de service frana de mana de pe bord sa clipeasca.

    e. Se elibereaza butonul si se mai apasa o data scurt pe el. Gata, acum frana de mana e complet eliberata

2.  Se ridica vehiculul, se asigura si apoi se demonteaza etrierul spate (e necesara neaparat o cheie fixa inelara, tubulara nu intra din cauza amortizorului) si se scot placutele de frana.

3. Se desface portetrierul (cheie tubulara de 16). Atentie! Unul din suruburi nu va putea fi scos complet, dar nici nu este nevoie, portetrierul va iesi fara probleme.

4. Se curata si se ung culisele etrierelor cu vaselina siliconica si se curata arcurile de la etrier cu peria de sarma si spray (tablitele de pe portetrier pe care culiseaza placutele de frana).

5. Se scoate surubul de siguranta al discului (surub torx de 10 parca) si se bate cu ciocanul in zona tamburului pentru a desprinde tamburul de pe fuzeta. Un spray degripant ajuta daca este aplicat in zona centrala si in jurul prezoanelor.

6. Cand discul sare se apuca cu doua maini si se trage rotind in acelasi timp pana iese. Daca s-a format buza de rugina si tamburul se freaca de saboti cateva batai usoare cu ciocanul vor ajuta. Primul disc a iesit dupa 10-15min, al doilea dupa 5 min, deci e necesara rabdare.

7. Se curata zona sabotilor cu un spray de frane si se curata apoi cu o perie de sarma, apoi se spala din nou cu spray de frane. Se dau jos sabotii vechi dupa ce anterior se scot cele 4 arcuri  care ii tin pe pozitie. Recomand sa scoateti ultimul arcul de jos, tragand cu putere de unul dintre saboti. Sau daca aveti un cleste bun, puteti sa il scoateti cu acesta, eu unul nu am reusit

8. Se curata bine din nou toata zona si se smirgheluieste zona unde sabotii ating tabla port-sabot. Se aplica vaselina pe baza de cupru/ ceratec in zonele de contact sabot-tabla.

9. Se monteaza noii saboti urmand in sens invers operatunea de desfacere - primul arc va fi pus cel de jos, apoi cele 2 laterale, apoi mecanisumul de ajustare (e bine sa gresati surubul mecanismului cu vaselina pe baza de cupru/ ceratec), si ultimul arcul de sus.

10. Acum, teoretic (conform manualului), ar trebui sa masurati diametrul tamburului si sa reglati din mecanismul de ajustare pozitia "de zero" a sabotilor. Practic, fara sa puneti discul si sa trageti frana de mana, sabotii nu vor sta pe pozitia finala. Deci oricum va trebui reajustat. Eu am ales sa las reglat pe minim mecanismul de ajustare si sa fac reglajul dupa ce dau o tura cu masina si setez reglajul electronic al franei de mana.

11. Se monteaza discul, portetrierul, placutele noi, apoi etrierul de frana. Se pune roata la loc si se coboara masina, apoi se strang prezoanele la cuplu (eu le strang la 130Nm pentru a compensa eventuala decalibrare a cheii dinamometrice). Nu uitati sa gresati cu vaselina pe baza de cupru/ ceratec zonele de contact placuta-etrier si disc frana - fuzeta.

12. Se ajsuteaza tensiunea din cablul de frana de mana:

    a. Se pune contactul pe ON, fara a porni motorul.

    b. Se pune schimbatorul in pozitia neutra, la cutie automata pe N.

    c. Se tine apasata pedala de frana.

    d. Se repeta de 5 ori pasii: ridica scurt butonul de frana de mana ca pentru activarea franei, apoi se apasa butonul ca pentru eliberarea ei.

    e. Gata, frana e teoretic calibrata. Puteti acum verifica daca frana de mana tine, la mine din pacat nu a tinut...

13. Se face o tura cu masina pe un drum liber si se pasuiesc placutele de frana pe discuri franand progresiv de cateva ori de la aprox 70km/h la aprox 30km/h.

14. Daca dupa pasul 12 frana de mana nu tine cum trebuie, atunci se urmeaza pasii de mai jos:

     a. Se reface pasul 1 - Eliberare tensiune in cablul de la frana de mana

     b. Se dau jos pe rand rotile spate si se umeaza pt fiecare pasii b - e

     c. Se aliniaza gaura de vizitare cu mecanismul de ajustare, se introduce surubelnita si se apasa in partea de sus pentru a apropia sabotii de tambur

     d. La fiecare cateva apasari se verifica la mana ca sabotii sa nu frece pe tambur.

     e. Cand ajung sa frece apasati in jos de 2-3 ori cu surubelnita pe mecanismul de ajustare ca sa ii deparati nitel.

15. Se pun rotile la loc.

16. Se reface pasul 12 - ajustarea tensiunii din cablul franei de mana.

17. Gata, ati terminat!

IMG-20190816-WA0002 (Large).jpeg

IMG-20190816-WA0006 (Large).jpeg

Edited by ches
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×