Cetatea Soarelui de Thomaso Campanella.
" O insula necunoscuta in mijlocul oceanului indian .
Imediat ce a debarcat, locuitorii insulei l-au dus sa vada resedinta lor, cetatea Soarelui, numita astfel dupa seful care ii guverna. Aceasta se ridica pe colina asa incat sa poata fi zarita de departe.
De asemenea este alcatuita din palate foarte frumoase si stralucind de curatenie. Sunt asezate in linii circulare formand 7 inele concentrice care poarta numele celor 7 planete.
Sunt strabatute apoi de patru strazi mari, care duc dinspre cele 4 puncte cardinale catre incinta centrala unde se inalta un templu maret cu o vasta cupola.
Locuitorii acestui paradis sunt guvernati de un monarh, care poarta numele de Soare. El concentreaza in mainile sale toate puterile astfel ca acesta este seful statului si al bisericii adica este magistrat militar si preot.
Avand competenta universala seful cetatii soarelui judeca si hotaraste singur in prima si ultima instanta.
In exercitarea atributiilor sale monarhul este ajutat de 3 principi subordonati, care poarta ca si el nume simbolice pentru a le arata impersonalitatea.
Astfel primul principe se numeste Puterea, al doilea Intelepciunea, iar al treilea Iubirea.
Puterea are in grija sa ordinea din launtru si siguranta din afara, adica el conduce si armata.
Intelepciunea are in grija sa stiinta si artele , conservarea si dezvoltarea lor. Conservarea se realizeaza prin transmiterea cunostinelor, iar dezvoltarea se face prin organizarea oficiala a cercetarii in laboratoare obervatorii, in biblioteci si muzee.
Iubirea are sub ingrijirea sa tot ceea ce priveste existenta materiala a comunitatii si conservarea ei.
Fiecare dintre acesti trei ministrii sunt ajutati de cate un functionar special pentru fiecare din directiile in care se indreapta activitatea lor. Ei sunt numiti de suverani pe viata dupa propunerea ministrilor si dintre cei alesi de adunarea poporului care intocmeste listele celor care s-au distins prin capacitatea lor.
Ministrii sunt si ei numiti pe viata, insa nu pot fi inlocuiti ca subordonatii lor.
Suveranul este ales de colegiul ministrilor tinand seama de indicatiile colegiului functionarilor si ale adunarii poporului. Trebuind sa cunoasca toate ramurile de activitate omeneasca, seful statului trebuie sa fie un om inzestrat, cu puteri sufletesti extraordinare, asa cum nu se gasesc pe toate drumurile.
Fiind ales, suveranul nu isi poate parasi postul decat prin abdicare voluntara si numai atunci cand s-a ivit un alt om mai vrednic prin stiinta si talentul lui.
Adunarea poporului este alcatuita din toti cetatenii ajunsi la maturitate, fara deosebire de sex. Ea este numai un organism consultativ. Cetatenii se aduna la fiecare doua saptamani pentru a discuta afacerile statului , dar se marginesc sa semnaleze autoritatilor superioare neajunsurile de care au a se plange aratand si modul in care ei le vad indreptate.
O alta atributie este de a intocmi listele candidatilor la autoritatile publice, ea marginindu-se si aici, sa semnaleze autoritatile superioare pe cei care s-au distins prin capacitatea si sarguinta lor, numirea facand-o numai seful statului. Se poate vedea ca puterea executiva nu este separata de cea legistlativa.
De asemenea, nu exista o clasa deosebita de magistrati, deoarece cea mai buna magistratura este specializarea.
In sfarsit, nu este separata, nici puterea spirituala de formele puterii temporale. Aici nu exista o clasa speciala de preoti, toti functionarii publici fiind preoti in domeniul care le este incredintat, celebrand ceremoniile cultului, pentru administratia lor si dand asistenta religioasa in cazul in care legea o prevede.
Una dintre formele acestei asistente este spovedania, toti cetatenii trebuind sa se spovedeasca funtionarilor ce ii administreaza. Acestia se spovedesc la randul lor superiorilor ierarhici imediati, si asa mai departe, pana la ministrii care se spovedesc suveranului.
Suveranul insusi se spovedeste o data pe an in public, marturisindu-si greselile si cerand iertare tuturor.
Religia cetatii Soarelui este panteismul . Obiectul cultului il constituie Dumnezeu in trei ipostaze dupa cele trei atribute ale sale care sunt: puterea, intelepciunea si iubirea.
Orice lucru poseda atributele divinitatii, Dumnezeu se confunda dar cu universul.
Imaginea cea mai curata a divinitatii si a influentei binefacatoare asupra universului este soarele care isi intinde lumina pretutindeni.
Soarele este obiectul unui cult deosebit in cetatea ce poarta numele sau. Am precizat mai devreme ca funtionarii publici sunt magistrati. Ceea ce usureaza foarte mult sarcina lor e caracterul sarcedotal. Fiind duhovnici ai administratiei lor, ei cunosc nu numai faptele, dar si gandurile cele mai ascunse si sentimentele cele mai intime. Acestia pot judeca foarte repede, fara sa mai fie nevoie de vreo cercetare.
Justitia in cetatea Soarelui este foarte expeditiva; nu exista pe deasupra nici o procedura scrisa si nici avocati.
In ceea ce priveste pedepsele, acestea se aplica imediat si nu constau in inchisoare. Ranirea concetatenilor este pedepsita cu o ranire identica dupa legea Talionului: ochi pentru ochi si dinte pentru dinte.
Crima, cea mai mare lipsa de respect fata de autoritati, insultarea lor sau nesupunerea la ordinele lor se pedepseste cu executarea imediata a vinovatului.
Furtul nu exista pentru faptul ca nu exista proprietate individuala. Organizarea sociala a cetatii Soarelui se distinge prin unitate si simplitate. Nu exista deosebiri de clasa intre cetateni, ei sunt absolut egali si au aceleasi drepturi.
Ierarhia functiilor este descrisa tuturor cetatenilor, chiar mai mult, inaltarea este silita pentru cei capabili care sunt insarcinati pe calea alegerii sa indeplineasca functiile care sunt mai proprii decat altora. Mandria este pedepsita foarte aspru aici, fiind privita ca o primejdie sociala.
Daca mandria ar fi tolerata si lasata sa se dezvolte, ar putea conduce la constituirea unei clase sociale deosebite, a celor ce se cred superiori celorlalti prin capacitatea lor.
In ceea ce priveste egalitatea civila, aceasta merge pana la suprimarea deosebirii dintre sexe; femeile iau parte cu drepturi egale la adunarea poporului, ele servesc in armata, luand parte alaturi de barbati la exercitii militare zilnice.
In ceea ce priveste regimul economic, acesta este potrivit egalitatii absolute, comunismului. Nimeni nu are nimic al sau, totul este trecut in proprietatea statului, iar pentru ca munca sa fie placuta, cetatenii lucreaza putin si numai in acele directii care corespund atitudinii lor.
Numarul orelor de munca este foarte redus, numai 4 ore pe zii, doua dimineata si doua dupa-amiaza. Femeile lucreaza ca si barbatii, cu precizarea ca lor li se rezerva de regula muncile mai usoare, adica ceea ce nu ar cere o prea mare desfasurare de forta fizica.
Chiar si muncile cele mai respingatoare, curatarea murdariilor constituie pentru ei un merit deosebit. Produsele se aduna in magazinele comune ale statului de unde se distribuie dupa trebuinte.
Cetatenii locuiesc in edificiile statului, iau masa in comun in Sali de mancare vaste impodobite cu tot ce poate incata privirea.
Nu existand proprietate individula, nu exista nici familie. Aceasta tinde sa faca din procreare o chestie de ordin privat, ea fiind in realitate de ordin public. In cetatea soarelui nu exista legaturi individuale permanente sub forma casatoriei. Barbatii si femeile sunt considerati in ceea ce priveste procrearea ca niste functionari publici.
Fiziologia, medicina si estetica hotarasc perechile, iar astrologia momentul.
Copii raman cu mamele lor care ii alapteaza pana sunt intarcati.Dupa aceea sunt luati de stat si crescuti in comun dupa norme comune, atat pentru baieti cat si pentru fete.
Mai intai acestia invata sa vorbeasca si apoi sa scrie si sa citeasca. Sunt purtati apoi prin atelierele cetatii si pusi sa asiste la tot felul de munci pentru a vedea ce ii place fiecaruia. "
Daca nu v-ati saturat de citit mai este si "Utopia " lui Thomas Moore.